Klassisissa muotitaloissa puhaltavat yllättävät tuulet. Tutut suunnittelijat on siirretty syrjään, ja yläluokkainen eleganssi on korvattu coolilla ja kummallisella katumuodilla.

Mistä on syksyn muoti tehty? Satiinimekoista, lentäjätakeista ja karamellivärisistä sukkahousuista, ainakin jos Guccin pääsuunnittelijalta Alessandro Micheleltä kysytään. Balenciagan Demna Gvasalian vastaus olisi todennäköisesti jättikokoiset hiihtotakit ja reisiä hipovat saappaat. Juuri tämä suunnittelijakaksikko määrittää nyt, mistä pukeutumisessa puhutaan. Heitä fanittavat niin muotitoimittajat, sisäänostajat kuin puoli Instagramiakin. Kumpikin on saanut johdettavakseen perinteikkään luksusmuotitalon ja kytkenyt mallistonsa tiukasti katujen muotiin – niin tiukasti, ettei talojen vanhaa estetiikkaa hevillä tunnista. Samanlainen käänne tapahtui Saint Laurentilla vuonna 2012, kun uusi suunnittelija Hedi Slimane korvasi talon yläluokkaisen eleganssin festarikelpoisella rock-tyylillä. Vanhoissa muotitaloissa puhaltavat uudet, yllättävät tuulet. Tutut suunnittelijat on siirretty syrjään ja korvattu katutyylin tuntijoilla.

Luottokortti hihassa

Käytettävyys vaikuttaa olevan muotitalojen uudistajien iskusana. Muotinäytöksissä on totuttu näkemään tyylin utopioita, inspiroivia asukokonaisuuksia, joista puhutaan, mutta jotka eivät välttämättä koskaan päädy kenenkään vaatekaappiin. Nyt vanhoissa muotitaloissa on ryhdytty ajattelemaan asiaa uusiksi. Nekin valmistavat vaatekappaleita, joita me kaikki olemme tottuneet käyttämään: helposti yhdisteltäviä rentoja housuja, neulepaitoja, jakkuja ja hauskoja kenkiä. Kuosit ja materiaalit ovat usein villejä, mutta vaatteet itsessään perusvaatteita, sellaisia luottovaatteita. WWD-muotisivusto on kuvaillut suuntausta vaatekaappisuunnitteluksi.

– Meille kaikkein tärkeintä ovat naisasiakkaamme ja sellaisten tuotteiden suunnitteleminen, jotka on tarkoitettu käytettäväksi. Käytettävyys ratkaisee ja se, että naiset haluavat sovittaa tuotetta ja ostaa sen, Balenciagan Demna Gvasalia selvitti suunnittelunsa ideologiaa Purple-lehden haastattelussa viime syksynä. Tuolloin Gvasalia puhui Vetements-merkistään, mutta sama pätee myös Balenciagan mallistoihin.

Gucci, Balenciaga ja Saint Laurent vaikuttavat seuraavan uudistuksissaan Kenzon jalanjäljissä. Pariisilaismerkki pyydysti vuonna 2011 johtoonsa katumuotia myyvän Opening Ceremonyn perustajat Humberto Leonin ja Carol Limin. Sen jälkeen jokainen tyylitietoinen alkoi käyttää merkin nuorekkaita tiikeripaitoja, tennareita ja silmäkuvioituja asuja. Ainoa ero on siinä, että Kenzo on alkujaankin ollut rento valmisvaatemerkki, kun taas sen seuraajat ovat selkeästi luksusmuotia.

Asuista asenteeksi

Hauska, helpompi muoti myy. Hedi Slimanen kaudella Saint Laurentin myynti tuplaantui, Kenzo kasvaa jatkuvasti ja Michelen uudet Gucci-tuotteet ovat kasvattaneet merkin tulosta. Kaupallisuus ei kuitenkaan ole ainoa syy helppokäyttöisen katumuodin nousuun.

– Peruspukeutuminen on ollut nousussa jo pitkään monen eri trendin kautta. On ollut tavallisten vaatteiden normcore, pitkään jatkunut sporttivaikutteiden kausi ja ysärin paluu grunge-vaikutteineen. Muotiviikoilla street style -kuvat ovat vähintään yhtä kiinnostavia ja inspiroivia kuin näytöskuvatkin, Enne-yrityksen trendianalyytikko Susanna Björklund arvioi muutosta.

Pukeutumisen arkipäiväistyminen näkyy yhteiskunnassa laajemmin. Yhä harvempi tarvitsee töihin jakkupukua tai juhliin pitkää helmaa. Nyt suunnittelijat nostavat näytöslavalle ja myymälöihin vaatteita, joita he itsekin käyttävät. Kukkahupparit, trenssit ja Guccin loaferit kuuluvat Alessandro Michelen omaan tyyliin, ja myös Gvasalian mieltymys jättipaitoihin ja takkeihin näkyy hänen suunnittelutyössään. He ovat – kuten myös Slimane ja Opening Ceremonyn parivaljakko – myös auttamattoman cooleja. Sekin näkyy uusissa asuissa. Michele suunnittelee vaatteensa koulun viileimmälle nörttitytölle, Gvasalia varakkaiden vanhempien lapsille, jotka napittavat kiusallaan ylelliset paitansa juoponnappiin ja riiputtavat luksustoppatakkiensa hihoja.

– Asenne on keskeinen elementti. Kun joku pukeutuu Gucciin, tiedät, että hän on Gucci-nainen. Oikeat vaatteet luovat oikeanlaisen asenteen. Luulen, että ihmiset haluavat ostaa tuotteitamme juuri siksi, Gvasalia selitti T-magazinen haastattelussa huhtikuussa.

Uudet Lagerfeldit

Mutta kuka Gucci-nainen sitten on? Ei ainakaan se vanha tuttu jetset-tyyppi, jonka silkkimekon kaula-aukko on viilletty palleaan saakka. Balenciaga-nainen taas saa totutella asuihin, joissa väljyys ei ole vain yksityiskohta vaan koko asun juju. Muutokset näyttävät nyt dramaattisilta, mutta Björklund muistuttaa muodin perspektiivistä.

– Emme voi omasta ajastamme käsin nähdä, miten tämänhetkiset muutokset sopivat muotitalojen identiteettiin pitkällä aikavälillä. Olemme liian lähellä. Tällä hetkellä joillakin menee vähän överiksi, mutta samalla mallistoissa näkyy myös tuttuja elementtejä, kuten Guccin raitoja.

Lisäksi valtaosa muotitaloista nojailee yhä perinteiseen tyyliinsä. Armani luottaa housupukuihinsa ja Chanel tweediin ja salmiakkitikkauksiin. Lanvinkin nimitti uudeksi suunnittelijakseen ranskalaisen Bouchra Jarrarin, joka on kunnostautunut haute couture -mittatilausmuodin tekijänä. Joissakin taloissa muutokset vakiintuvat osaksi sen dna:ta. Karl Lagerfeldin tempaukset Chanelin johdossa eivät varmaankaan olisi olleet mahdollisia Coco Chanelin aikana, mutta nykyään ne ovat täyttä Chanelia.

Aika näyttää, käykö näin myös murroksessa oleville muotitaloille. Sopii kuitenkin toivoa, etteivät ne aivan täysin unohda edeltäjiensä tyyliunelmia. Coolit perusvaatteetkin voivat käydä tylsiksi. 

Muotitalot murroksessa

- Balenciaga menetti pääsuunnittelija Nicholas Ghesquièren Louis Vuittonille vuonna 2013. Seuraaja Alexander Wang teki lyhyen hapuilevan kauden kunnes paikan nappasi Vetementsin Demna Gvasalia.

- Diorin pääsuunnittelija Raf Simons irtisanoutui työstään viime syksynä liiallisen työtaakan takia. Seuraajaksi on povattu Valentinon Maria Grazia Shiuria.

- Donna Karan vetäytyi suunnittelutyöstä. Nyt DKNY-merkkiä suunnittelevat Dao-Yi Chow ja Maxwell Osborne. Donna Karan -merkki on tauolla.

- Guccin Frida Giannini erotettiin vuonna 2015 ja korvattiin Alessando Michelellä.

- Lanvinin rakastettu Alber Elbaz sai kenkää 14 suunnitteluvuoden jälkeen. Korvaajaksi tulee haute couture -suunnittelija Bouchra Jarrar.

- Loewe on etsinyt uutta, ajankohtaista suuntaa Jonathan Andersonin johdolla vuodesta 2015.

- Saint Laurent erotti merkkiä rajusti uudistaneen Hedi Slimanen. Hänen seuraajansa on vartalonmyötäisistä iltapuvuistaan tunnettu Antony Vaccarello.

Guccin Alessandro Michele


Kenzon Humberto Leon ja Carol Lim


Balenciagan Demna Gvasalia

Kuvat: Imaxtree (Gucci), MVPhotos

 

Heidi Klumin unelma oli tulla muotisuunnittelijaksi, mutta hän päätti kokeilla mallin uraa. Lopulta hän onnistui molemmissa.

Heidi Klumin, 44, ansioluettelo on huimaava. Hän on yksi maailman tunnetuimmista huippumalleista, Muodin huipulle -ohjelman juontaja ja tuottaja sekä America’s Got Talent -ohjelman tuomari. Hän on suunnitellut kenkiä, koruja, tuoksuja, alusvaatteita sekä useita vaatemallistoja, viimeisimpänä Esmara by Heidi Klum -malliston Lidlille.

Olet työskennellyt muodin parissa pitkään. Oletko aina ollut kiinnostunut muodista?

Ehdottomasti! Unelmoin jo pienenä muotisuunnittelijan ammatista, joten hain lukion jälkeen Institute of Fashion Design -kouluun Düsseldorfiin. Pääsin sisään, mutta en koskaan aloittanut opintoja, sillä mallinurani starttasi juuri samoihin aikoihin. Voitin mallikilpailun, vaikka en tiennyt mitään mallin töistä tai valokuvauksesta. Osallistuin kisaan huvin vuoksi, hetken päähänpistosta. Vaikka päätinkin seurata sitä polkua, nyt olen suunnitellut ensimmäisen oman mallistoni Lidlille. Tuntuu, että ympyrä on sulkeutunut ja teen juuri sitä, mitä olen aina halunnut tehdä. On hassua, miten asioilla on tapana järjestyä.

Mitkä ovat vaatekaappisi kolme aarretta?

Vaikea valita, sillä vaatekaapissani on monta ihanaa asiaa! Rakastan leopardikuosia, sillä se on rohkea ja voimakas, eikä mene koskaan pois muodista. Omistan myös aivan liian monta farkkuparia. Suosin etenkin tiukkoja mutta mukavia pillifarkkuja. Asusteista suosikkejani ovat mustat tennarit ja yksinkertaiset avokkaat.

Miten otat ilon irti vapaapäivistäsi?

Yritän viettää silloin mahdollisimman paljon aikaa neljän lapseni kanssa. Käymme esimerkiksi shoppailemassa, sillä se on etenkin vanhimman tyttäreni Lenin lempipuuhaa. Olemme myös kaikki koukussa America’s Got Talent -ohjelmaan. 

Kuva: MVPhotos

Katso myös:

Miley Cyrus ja James Corden kilpailevat siitä, kumpi saa itsensä itkemään nopeammin – tämän videon haluat nähdä

Marraskuun Cosmo on täällä! Seitsemän viisautta lehden sivuilta

Taco Bell tulee Suomeen! Ensimmäinen ravintola avataan jo marraskuussa

Lue, kuka on suunnittelija uniikkien kukkakuosien ja romanttisten pitsimekkojen takana.

Printeistään ja romanttisista mekoistaan tunnettu Erdem Moralioglu on H&M:n uusi yhteistyökumppani, jonka suunnittelema mallisto tulee kauppoihin marraskuun 2. päivä. Mallistoon kohdistunut hypetys on samaa luokkaa kuin muidenkin viime vuosien H&M:n suunnittelijayhteistöiden, kuten Balmainin ja Alexander Wangin, kohdalla. Erdem x H&M -malliston look book julkaistiin viime viikolla. Meitä kutkuttelevat erityisesti ruseteilla koristellut pitsipaidat sekä kukalliset housupuvut.

Moralioglu syntyi Kanadassa vuonna 1976. Hänen äitinsä on kotoisin Englannista, kun taas isän juuret ovat Turkissa. Suunnittelija kiinnostui muodista jo nuorena ja piirteli mekkojen kaavoja matematiikan tunnilla laskukaavojen sijasta. Intohimo lennätti hänet myöhemmin Lontooseen ja maineikkaaseen Royal College of Artsiin, josta myös muun muassa Burberryn toimitusjohtaja Christopher Bailey on valmistunut. Moralioglun tyyli teki vaikutuksen koulun opettajiin. Lopputyön esittely koulun muotinäytöksessä vuonna 2004 avasti ovet harjoittelijaksi Diane von Furstenburgin ateljeeseen New Yorkissa. 

Vuotta myöhemmin Moralioglu päätti perustaa oman merkkinsä. Vuosien varrella suunnittelijan vaatteita on nähty muun muassa Kate Middletonin, Alexa Chungin ja Michelle Obaman päällä.

- Käteni on ehkä vakaampi kuin ennen, mutta tunnen itseni edelleen oppilaaksi. Yritän aina liikkua eteenpäin, Moralioglu kertoi Evening Standard -lehdelle aikaisemmin tänä vuonna.

Erdemin vahvuudet piilevät romanttisissa vaatteissa ja uniikeissa printeissä. Tämän syksyn mallisto oli pullollaan pitsiä, barokkiajasta muistuttavaa jakardikangasta, korkeita kauluksia, samettisia yksityiskohtia sekä esimerkiksi helmikirjailtuja kukkia.

Erdem x H&M -mallisto sisältää myös miesten vaatteita. Alue oli Moralioglulle ennestään tuntematon, mutta haaste otettiin innolla vastaan.

- Oli mielenkiintoista nähdä, kuinka miesten mallisto vaikutti naisten vaatteisiini. Huomasin sovittavani miesten vaatteita naismallien päälle ja toisin päin, Moralioglu sanoi Business of Fashionin haastattelussaan.

Ei ole epäilystäkään, etteikö tuleva Erdemin mallisto menestyisi samalla tavalla ­­­kuin aikaisemmat H&M:n designer-yhteistyöt. Kukapa ei tahtoisi verhoutua tummanpuhuvaan pitsiin sekä kukkasiin?

Erdemin AW17 -mallisto.

Kuvat: MVPhotos, Imaxtree ja Fashionista.