Vuonna 1998 siskosten Paola ja Pirjo Suhosen perustama Ivana Helsinki aikoo lopettaa sesonkimallistojen tekemisen. Ennen kaikkea vaatevalmistajana tunnettu Ivana Helsinki aikoo sen sijaan tuoda jatkossa verkkokauppaansa myyntiin kolme vaihtuvaa tuotetta viikoittain.

Ne voivat pitää sisällään "lähiruokaa, juomaa, käsintehtyjä ryijyjä, drinkki-iltoja, miesten neuleita, yksityiskeikkoja, uniikkeja laukkuja, yhteistyötä eri taiteilijoiden kanssa, lastenvaatteita, paljettityynyjä ja kyllä, niitä mekkojakin."

Kansainvälisestikin arvostettu Ivana Helsinki haluaakin tarjota asiakkailleen pelkkien vaatteiden sijaan omaa arvomaailmaansa vastaavan elämäntyylin. Merkin ydinosaamiseen kuuluu nimittäin paljon muutakin kuin vaatteet. 

- Maailma on muuttunut siitä, kun Ivana Helsinki 18-vuotta sitten perustettiin. Silloin verkkokauppoja tai sosiaalista mediaa ei vielä ollut olemassa. Mallistot esiteltiin puoli vuotta etukäteen, kuluttajien saataville tuotteet tulivat vielä puoli vuotta senkin jälkeen. Nykyään kaikki tapahtuu sellaisella tahdilla, johon emme enää halua reagoida, kertoo Pirjo Suhonen Cosmolle. 

Ivana Helsingillä ollaankin sitä mieltä, etteivät todelliset edelläkävijät ja visionäärit voi määritellä yli vuotta aikaisemmin, mitä asiakkaat haluavat. Nykyisen muotimaailman nopea kehitys onkin pakottanut brändejä ja suunnittelijoita miettimään rooliaan uudelleen. Kun aikaisemmin näytösten jälkeen vaatteiden saapumista kauppojen hyllyille odoteltiin pitkiäkin aikoja, on tilalle tullut nyt jotain ihan muuta: halpatuotantoon perustuvat vaateketjut pystyvät vastaamaan kuluttajien vaatimuksiin tuottamalla kauppojensa hyllyille alkuperäisten suunnittelijoiden näytöksistä inspiroituneita mallistoja jopa pari viikkoa sen jälkeen, kun ne on nähty catwalkeilla.

- Pikamuodin maailmassa mukana pysyminen vaatii, että taustalla on valtavat koneistot – sellaiset, jotka löytyvät esimerkiksi Uniqlon, Zaran ja H&M:n takaa. Se on tietysti yksi tapa toimia, mutta me emme sitä halua, Pirjo sanoo.  

Tänä keväänä monet yritykset ovatkin kertoneet muuttavansa toimintamalliaan täysin uudenlaiseksi mallistojen esittelyn suhteen. Osa brändeistä onkin yrittänyt vastata muutokseen see now, buy now -taktiikalla, jolloin kevät-kesä-mallistot esitellään syksyn sijaan kesällä ja syys-talvimallistot syksyllä ja tuotteet ovat kuluttajien saatavilla saman tien. 

Myös sosiaalinen media on ollut muodin kiertokulun muutoksessa isossa roolissa. Se, himoitsemansa vaatteen saisikin käsiinsä vasta puolen vuoden kuluttua sen esittelystä, ei enää vastaa kysyntää. 

- Muoti sellaisella mallilla, jolla se on aikaisemmin toiminut, on tullut tiensä päähän. Sosiaalisen median aikakaudella näytöskuvat leviävät kaikkien nähtäville heti, eivätkä sisäpiirille tarkoitetut tilaisuudet ja asioiden salaileminen ole enää nykyaikaa, Pirjo pohtii. 

Kuva ja lähde: Ivana Helsinki

Heidi Klumin unelma oli tulla muotisuunnittelijaksi, mutta hän päätti kokeilla mallin uraa. Lopulta hän onnistui molemmissa.

Heidi Klumin, 44, ansioluettelo on huimaava. Hän on yksi maailman tunnetuimmista huippumalleista, Muodin huipulle -ohjelman juontaja ja tuottaja sekä America’s Got Talent -ohjelman tuomari. Hän on suunnitellut kenkiä, koruja, tuoksuja, alusvaatteita sekä useita vaatemallistoja, viimeisimpänä Esmara by Heidi Klum -malliston Lidlille.

Olet työskennellyt muodin parissa pitkään. Oletko aina ollut kiinnostunut muodista?

Ehdottomasti! Unelmoin jo pienenä muotisuunnittelijan ammatista, joten hain lukion jälkeen Institute of Fashion Design -kouluun Düsseldorfiin. Pääsin sisään, mutta en koskaan aloittanut opintoja, sillä mallinurani starttasi juuri samoihin aikoihin. Voitin mallikilpailun, vaikka en tiennyt mitään mallin töistä tai valokuvauksesta. Osallistuin kisaan huvin vuoksi, hetken päähänpistosta. Vaikka päätinkin seurata sitä polkua, nyt olen suunnitellut ensimmäisen oman mallistoni Lidlille. Tuntuu, että ympyrä on sulkeutunut ja teen juuri sitä, mitä olen aina halunnut tehdä. On hassua, miten asioilla on tapana järjestyä.

Mitkä ovat vaatekaappisi kolme aarretta?

Vaikea valita, sillä vaatekaapissani on monta ihanaa asiaa! Rakastan leopardikuosia, sillä se on rohkea ja voimakas, eikä mene koskaan pois muodista. Omistan myös aivan liian monta farkkuparia. Suosin etenkin tiukkoja mutta mukavia pillifarkkuja. Asusteista suosikkejani ovat mustat tennarit ja yksinkertaiset avokkaat.

Miten otat ilon irti vapaapäivistäsi?

Yritän viettää silloin mahdollisimman paljon aikaa neljän lapseni kanssa. Käymme esimerkiksi shoppailemassa, sillä se on etenkin vanhimman tyttäreni Lenin lempipuuhaa. Olemme myös kaikki koukussa America’s Got Talent -ohjelmaan. 

Kuva: MVPhotos

Katso myös:

Miley Cyrus ja James Corden kilpailevat siitä, kumpi saa itsensä itkemään nopeammin – tämän videon haluat nähdä

Marraskuun Cosmo on täällä! Seitsemän viisautta lehden sivuilta

Taco Bell tulee Suomeen! Ensimmäinen ravintola avataan jo marraskuussa

Lue, kuka on suunnittelija uniikkien kukkakuosien ja romanttisten pitsimekkojen takana.

Printeistään ja romanttisista mekoistaan tunnettu Erdem Moralioglu on H&M:n uusi yhteistyökumppani, jonka suunnittelema mallisto tulee kauppoihin marraskuun 2. päivä. Mallistoon kohdistunut hypetys on samaa luokkaa kuin muidenkin viime vuosien H&M:n suunnittelijayhteistöiden, kuten Balmainin ja Alexander Wangin, kohdalla. Erdem x H&M -malliston look book julkaistiin viime viikolla. Meitä kutkuttelevat erityisesti ruseteilla koristellut pitsipaidat sekä kukalliset housupuvut.

Moralioglu syntyi Kanadassa vuonna 1976. Hänen äitinsä on kotoisin Englannista, kun taas isän juuret ovat Turkissa. Suunnittelija kiinnostui muodista jo nuorena ja piirteli mekkojen kaavoja matematiikan tunnilla laskukaavojen sijasta. Intohimo lennätti hänet myöhemmin Lontooseen ja maineikkaaseen Royal College of Artsiin, josta myös muun muassa Burberryn toimitusjohtaja Christopher Bailey on valmistunut. Moralioglun tyyli teki vaikutuksen koulun opettajiin. Lopputyön esittely koulun muotinäytöksessä vuonna 2004 avasti ovet harjoittelijaksi Diane von Furstenburgin ateljeeseen New Yorkissa. 

Vuotta myöhemmin Moralioglu päätti perustaa oman merkkinsä. Vuosien varrella suunnittelijan vaatteita on nähty muun muassa Kate Middletonin, Alexa Chungin ja Michelle Obaman päällä.

- Käteni on ehkä vakaampi kuin ennen, mutta tunnen itseni edelleen oppilaaksi. Yritän aina liikkua eteenpäin, Moralioglu kertoi Evening Standard -lehdelle aikaisemmin tänä vuonna.

Erdemin vahvuudet piilevät romanttisissa vaatteissa ja uniikeissa printeissä. Tämän syksyn mallisto oli pullollaan pitsiä, barokkiajasta muistuttavaa jakardikangasta, korkeita kauluksia, samettisia yksityiskohtia sekä esimerkiksi helmikirjailtuja kukkia.

Erdem x H&M -mallisto sisältää myös miesten vaatteita. Alue oli Moralioglulle ennestään tuntematon, mutta haaste otettiin innolla vastaan.

- Oli mielenkiintoista nähdä, kuinka miesten mallisto vaikutti naisten vaatteisiini. Huomasin sovittavani miesten vaatteita naismallien päälle ja toisin päin, Moralioglu sanoi Business of Fashionin haastattelussaan.

Ei ole epäilystäkään, etteikö tuleva Erdemin mallisto menestyisi samalla tavalla ­­­kuin aikaisemmat H&M:n designer-yhteistyöt. Kukapa ei tahtoisi verhoutua tummanpuhuvaan pitsiin sekä kukkasiin?

Erdemin AW17 -mallisto.

Kuvat: MVPhotos, Imaxtree ja Fashionista.