Head of Sales Suvi-Elina Enqvist valloittaa maailmaa Samujin kanssa.

Tänä keväänä tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä, kun Samu-Jussi Kosken Samuji-merkki esitteli ensimmäisen mallistonsa. Niiden vuosien aikana merkki on levittäytynyt kolmelle mantereelle ja valloittanut paikkansa muodin pääkaupungeissa Pariisissa, New Yorkissa ja Tokiossa. Menestyksen takana on omalta osaltaan merkin myyntipäällikkö Suvi-Elina Enqvist, 27.

– Alkuvuosina kyseltiin, millainen myyntiorganisaatio Samujin takana oikein on. No, silloin oli vain yksi ihminen, Suvi-Elina nauraa.

Kauniitkaan vaatteet eivät löydä maailmalle, jollei joku niitä sinne myy. Siksi Suvi-Elina miettii myyntistrategiaa, pyörittelee numeroita Excel-taulukoissa, lähettää sähköpostia ja käy pitkiä puhelinkeskusteluja. Hänen työnsä on luoda kontakteja uusiin asiakkaisiin ja varmistaa, että vanhatkin rakastuvat uusiin mallistoihin.

Suvi-Elina on ollut osa Samujin tiimiä merkin alkumetreiltä saakka.

– Samu näytti mulle merkin ensimmäistä esitettä. Sen selattuani tiesin, että tässä on jotakin todella erityistä ja haluan olla siinä mukana.

Vuonna 2010 samujilaisia oli kolme, Samu-Jussi, Suvi-Elina ja graafikko Hennamari Asunta. Nyt työntekijöiden määrä on viisinkertaistunut, ja myyntiäkin hoitaa jo useamman hengen tiimi. Ryhmähenki ja kokemus yhteisestä missiosta on kuitenkin säilynyt.

Kun Suvi-Elina aloitti Samujilla, hän oli jo alan konkari. Hän muutti 16-vuotiaana mallintöiden perässä Pariisiin ja muutama vuosi myöhemmin alkoi tarjota lehtijuttuja kaupungin muotimaailmasta Suomen muotilehtiin. Lopulta Suvi-Elina haastatteli niitä suunnittelijoita, joiden mallina oli ollut ja teki editoriaaleja Suomessa ja Ranskassa.

– Olin aika onnekas, kun sain seurata alaa ulkoapäin. Näin myös raadollisen puolen, sen että kilpailu on kovaa ja että ammattilaisilta vaaditaan hyvin paljon. Tiesin, mihin ryhdyin.

Markkinointi alkoi kiinnostaa Suvi-Elinaa journalismia enemmän ja hän hakeutui pr-puolelle. Suomeen hän palasi, kun eräs pr-toimisto haki brand manageria muotimerkeilleen. Suvi-Elina otti työn, muutti Helsinkiin ja puoltatoista vuotta myöhemmin luopui hyväpalkkaisesta vakipaikastaan Samujin takia.

– Kun menin Samujille, tiesin viestinnästä ja pr-työstä paljon. Ymmärsin, miten homma menee. Ne asiat, joita en osannut, opettelin. Olen aika learn-by-doing-ihminen.

Suvi-Elina on opiskellut avoimessa yliopistossa viestintää, markkinointia ja Alliance Francaise -koulussa Pariisissa ranskan kieltä, mutta hän ei ole valmistunut mistään tiedekunnasta – vielä. Puheessa vilahtelee MBA-tutkinto. Vaikka työnantajat eivät ole kyselleet sen perään, Suvi-Elina haluaisi tehdä sen itsensä takia.

– Ellen silloinen päätoimittaja Mirva Saukkola kyllä sanoi, ettei koulua kannata miettiä liikaa. Minun kannattaisi pysyä tällaisena hiomattomana timanttina.

Lue maaliskuun Cosmosta viiden muotialalla työskentelevän naisen vinkit siihen, kuinka tyylistä voi tulla työ.

Katso myös:

Oscar-gaala lähestyy – tässä ennustuksemme julkkisten asuvalinnoista

Vihdoin! Kim Kardashian julkaisi ensimmäisen kuvan vauvastaan

New Yorkin cooleimmat katutyylit

Kuva: Juha Salminen

Kaia Gerber

Karl Lagerfeld  esitteli päivitetyn versionsa merimiestyylistä.

Chanel esitteli tällä viikolla pre fall 2018 -mallistonsa pääsuunnittelijansa Karl Lagerfeldin kotikaupungissa Hampurissa. 

Kerran vuodessa järjestettävä, muotitalon käsityöosaamista esittelevä Métiers d'Art -näytös oli saanut inspiraationsa satamakaupungin merimiehistä ja 1960-luvun fiiliksestä.

Tweed-jakkujen ja housupukujen lisäksi näytöksessä nähtiin joukko muhkeita palmikkoneuleita. Monet malleista oli puettu päästä varpaisiin tummansiniseen. Neuleet yhdistettiin muun muassa minihameisiin ja säärystimiin.

Edellisissä Chanel-näytöksissä loistanut Lily-Rose Depp istui tällä kertaa yleisön joukossa, joten huomion keskipisteenä oli mallitulokas Kaia Gerber. Lisäksi lavalla tepastelivat muun muassa Anna Ewers, Soo Joo Park sekä Lagerfeldin 9-vuotias kummipoika Hudson Kroenig.

Katso alta kuvat näytöksen kohokohdista!

Kuvat: MVPhotos

Katso myös:

Tämä kuosi on taas ajankohtainen – toimii täydellisesti myös asusteissa

Vloggaaja ja laulaja Saara: ”Jos ajelet hiuksesi ja lopputulos näyttää kamalalta, mitä sitten?"

Testasimme peitevoiteet – voittajatuote kätkee kavoilta punaisuuden, näpyt ja tummat silmänaluset

 

 

 

Täpläkuume leviää! Ensin leoprinttiin pukeutuivat villejä kuoseja rakastavat voimanaiset, nyt sitä himoitsevat myös minimalistit.

"Jos olet suloinen ja uskot kohtuuteen, älä käytä sitä”, julisti muotisuunnittelija Christian Dior leopardiprintistä.

Juuri Dior nosti leoprintin muotiväen huulille ja uomille vuonna 1947. Hän oli suunnitellut kevään kokoelmaansa kaksi mekkoa: yhden iltapuvuksi ja toisen päiväkäyttöön. Molemmissa muotiväen silmä keskittyi villiin printtiin, joka ei ollut aiemmin kuulunut huippumuodin palettiin.

Mutta kun oikein kaivaa leoprintin historiaa, törmää naiseen, joka pukeutui leoprinttiin ennen kuin siitä tuli muotiuskottava. Amerikansuomalainen mykkäelokuvien tähti Marian Nixon omi leoprintin tavaramerkikseen jo 1920-luvulla. Hän omisti oikean leopardin ja halusi mätsätä asunsa lemmikkinsä kuosiin. Tuolloin ja vielä 1940-luvulle muhkeat leoparditakit tehtiin leopardien turkeista.

Viimeistään 1960-luvulla eläinsuojelijat puuttuivat leopardien lahtaamiseen. Silloin ensi-iltaan tuli leffa Miehuuskoe. Siinä näyttelijä Anne Bancroft sekoitti suhdesoppaa päällään väljä leoparditakki. Takki sopi täydellisesti yhteen roolihahmon syöjättären maineen kanssa ja oli omiaan synnyttämään laajaa leoparditurkisten vastaista liikehdintää.

1970- ja 80-luvulla leoprintistä tuli asennemuijien valinta, kun siihen pukeutuivat laulajat Debbie Harrystä Grace Jonesiin. Kuitenkin jo 90-luvulle tultaessa leopardin osakkeet olivat laskussa. Siihen kyllä pukeuduttiin, mutta se oli saanut mauttoman leiman. Leopardiprinttiä kantoivat Spice Girlsien Melanie Brown, Pulmusten railakkaasti pukeutuva äiti Peggy ja Nanny-sarjan päähahmo Fran Fine.

Viime vuosina ja erityisesti tänä talvena printti on päätynyt tyylimuusien vaatekaappeihin ja muotisuunnittelijoiden catwalkeille. Esimerkiksi Stella McCartney otti leokuosin tulevan kevään kuosivalikoimaansa. Hän ei kuitenkaan käyttänyt sitä perinteisessä ruskeassa sävyssä, vaan loi herkän, vaaleanpunaisen printtimekon.

Kuka pelkää leopardia? Ei kohta kukaan.

Leopardihousut, 29,99 e, Vila.


Vetoketjullinen hame, 57 e, Topshop.


Aurinkolasit, 414 e, Jimmy Choo.


Lyhyt tekoturkistakki, 80 e, Bik Bok.


Loafer-kengät 430 e, Minna Parikka.

 


Malli Emily Ratajkowski hallitsee pelkistetyn yhtälön: musta poolo + leokuosi.


1960-luvun tunnetuin puuma rouva Robinson pukeutui leoprinttiin Miehuuskoe-leffassa.


Scary Spice Mel B esiintyi villissä leopardihaalarissa 90-luvulla.


Kokenut kuosien käyttäjä, Voguen päätoimittaja Anna Wintour yhdistää leopardin rinnalle pari muutakin printtiä.

Kuvat: Kuvat MVPhotos, Imaxtree ja valmistajat

Katso myös:

Testasimme peitevoiteet – voittajatuote kätkee kavoilta punaisuuden, näpyt ja tummat silmänaluset

Tämä hiusharja on Kate Middletonin kampaajan salainen ase – maksaa vain 12 euroa

Vloggaaja ja laulaja Saara: ”Jos ajelet hiuksesi ja lopputulos näyttää kamalalta, mitä sitten?"