Tänä päivänä kaikki valokuvat käsitellään, eikä koskemattomia kuvia näe oikeastaan missään. Värit, valot, varjot ja rajaukset on saatava kuntoon, eikä kuvaominaisuuksien käsittelemisessä olekaan mitään ihmeellistä tai väärää. Mutta siinä vaiheessa, kun Photoshopilla aletaan sörkkiä mainoksessa esiintyvää mallia uuteen uskoon, mennään kuvankäsittelyn väärälle puolelle.

Kuvankäsittelijä, joka on työskennellyt aiemmin esimerkiksi Victoria's Secretille, paljasti anonyymisti Photoshop-faktat ja kuvankäsittelytavat, joita on itse käyttänyt työssään. Nykyään hän suostuu työskentelemään vain omilla ehdoillaan, joissa rajataan tietyt kuvanmuokkauskeinot kokonaan pois, koska hän tietää, että se mitä kuville usein tehdään, on yksinkertaisesti väärin.

Näiden faktojen jälkeen mikään mainoskuvissa ei enää yllätä.

1. Kuvamanipulaatio alkaa jo kuvauksissa.
Mallit käyttävät usein bikinien alla rintaliivejä, jotta rinnat saadaan mahdollisimman suuriksi ja terhakoiksi. Kuvankäsittelijän tehtävä on poistaa bikinien alta näkyvät rintaliivit kuvasta jälkeenpäin. Näin tehdään myös bandeau-mallisten bikinien kanssa, joten enää ei tarvitse ihmetellä, mikseivät omat rinnat kohoa olkaimettomissa bikineissä koskaan kuvien kaltaiselle tasolle. Usein uimapukuihin kiinnitetään myös toppauksia, joita niissä ei oikeasti ole.

2. Rinnat suurennetaan kuvankäsittelyssä.
Rinnoista toivotaan aina pyöreämpiä, symmetrisiä, korkealle ja yhteen työnnettyjä ja tietysti suuremman näköisiä. Monella mallilla kun on luonnostaan A-kupin rinnat.

3. Nännit piilotetaan.
Bikinien tai rintaliivien läpi puskevat nännit ovat yleensä poistolistalla.

4. Malleja ei muokata hoikemmiksi.
Kuulostaa ehkä yllättävältä, mutta kovinkaan usein malleja ei haluta saada näyttämään laihemmilta. Sen sijaan liian luisen näköiset kohdat pehmennetään ja malleille lisätään perinteisen naisellisia kurveja esimerkiksi pakaroihin.

5. Karvat poistetaan kokonaan.
Oletko huomannut, etteivät omat kainalot näytä koskaan yhtä sängettömiltä, sileiltä ja ruskettuneilta kuin mainoskuvissa? Vika ei luultavastikaan ole omissa karvoissa vaan siinä, ettei sinun kainaloitasi photaroida. Joskus mallit saapuvat kuvauksiin aivan tarkoituksella jopa ajamattomin karvoin, koska tietävät, että vaikka poistaisivat karvat kuinka hyvin, ne käsitellään jälkikäteen kuitenkin.

6. Mallien ruumiinosia vaihdellaan keskenään.
Nyt homma menee jo rajuksi: Myös kokonaisia ruumiinosia saatetaan korvata toisen mallin vastaavalla palasella. Usein esimerkiksi käsivarren vaihtaminen toiseen johtuu kuitenkin ennemmin oudosta asennosta kuin siitä, että kädestä halutaan muuten vain paremman näköinen.

7. Kaikki kuvankäsittely tehdään ihmisten ostokäyttäytymisen perusteella.
Viimeinen kohta ei ole kivaa kuultavaa, sillä kuvankäsittelijä kertoo, että kaikki kuvanmuokkausstandardit elävät sen takia, että ne tuottavat parhaat myyntiluvut. Hänen mukaansa yritykset kyllä kokeilevat uusia markkinointitapoja ja erilaisia malleja, mutta heti, jos myynnit tippuvat, niistä luovutaan. Periaatteessa jokainen tukee ostovalinnoillaan siis sellaista kuvastoa, jonka edustamia tuotteita kiikuttaa kaupasta kotiin.

Lue myös:

Victoria's Secretin alusvaatteiden myynti hiipuu – superseksikkyys ei enää kiinnosta

Huonoja uutisia Victoria's Secret -faneille: vaatteiden, kenkien ja asusteiden myynti lopetetaan

6 erikoista faktaa Victoria's Secret -näytöksestä

Kuvat MVPhotos

Alkuperäinen juttu: Cosmopolitan.com, Refinery29

Kaia Gerber

Karl Lagerfeld  esitteli päivitetyn versionsa merimiestyylistä.

Chanel esitteli tällä viikolla pre fall 2018 -mallistonsa pääsuunnittelijansa Karl Lagerfeldin kotikaupungissa Hampurissa. 

Kerran vuodessa järjestettävä, muotitalon käsityöosaamista esittelevä Métiers d'Art -näytös oli saanut inspiraationsa satamakaupungin merimiehistä ja 1960-luvun fiiliksestä.

Tweed-jakkujen ja housupukujen lisäksi näytöksessä nähtiin joukko muhkeita palmikkoneuleita. Monet malleista oli puettu päästä varpaisiin tummansiniseen. Neuleet yhdistettiin muun muassa minihameisiin ja säärystimiin.

Edellisissä Chanel-näytöksissä loistanut Lily-Rose Depp istui tällä kertaa yleisön joukossa, joten huomion keskipisteenä oli mallitulokas Kaia Gerber. Lisäksi lavalla tepastelivat muun muassa Anna Ewers, Soo Joo Park sekä Lagerfeldin 9-vuotias kummipoika Hudson Kroenig.

Katso alta kuvat näytöksen kohokohdista!

Kuvat: MVPhotos

Katso myös:

Tämä kuosi on taas ajankohtainen – toimii täydellisesti myös asusteissa

Vloggaaja ja laulaja Saara: ”Jos ajelet hiuksesi ja lopputulos näyttää kamalalta, mitä sitten?"

Testasimme peitevoiteet – voittajatuote kätkee kavoilta punaisuuden, näpyt ja tummat silmänaluset

 

 

 

Täpläkuume leviää! Ensin leoprinttiin pukeutuivat villejä kuoseja rakastavat voimanaiset, nyt sitä himoitsevat myös minimalistit.

"Jos olet suloinen ja uskot kohtuuteen, älä käytä sitä”, julisti muotisuunnittelija Christian Dior leopardiprintistä.

Juuri Dior nosti leoprintin muotiväen huulille ja uomille vuonna 1947. Hän oli suunnitellut kevään kokoelmaansa kaksi mekkoa: yhden iltapuvuksi ja toisen päiväkäyttöön. Molemmissa muotiväen silmä keskittyi villiin printtiin, joka ei ollut aiemmin kuulunut huippumuodin palettiin.

Mutta kun oikein kaivaa leoprintin historiaa, törmää naiseen, joka pukeutui leoprinttiin ennen kuin siitä tuli muotiuskottava. Amerikansuomalainen mykkäelokuvien tähti Marian Nixon omi leoprintin tavaramerkikseen jo 1920-luvulla. Hän omisti oikean leopardin ja halusi mätsätä asunsa lemmikkinsä kuosiin. Tuolloin ja vielä 1940-luvulle muhkeat leoparditakit tehtiin leopardien turkeista.

Viimeistään 1960-luvulla eläinsuojelijat puuttuivat leopardien lahtaamiseen. Silloin ensi-iltaan tuli leffa Miehuuskoe. Siinä näyttelijä Anne Bancroft sekoitti suhdesoppaa päällään väljä leoparditakki. Takki sopi täydellisesti yhteen roolihahmon syöjättären maineen kanssa ja oli omiaan synnyttämään laajaa leoparditurkisten vastaista liikehdintää.

1970- ja 80-luvulla leoprintistä tuli asennemuijien valinta, kun siihen pukeutuivat laulajat Debbie Harrystä Grace Jonesiin. Kuitenkin jo 90-luvulle tultaessa leopardin osakkeet olivat laskussa. Siihen kyllä pukeuduttiin, mutta se oli saanut mauttoman leiman. Leopardiprinttiä kantoivat Spice Girlsien Melanie Brown, Pulmusten railakkaasti pukeutuva äiti Peggy ja Nanny-sarjan päähahmo Fran Fine.

Viime vuosina ja erityisesti tänä talvena printti on päätynyt tyylimuusien vaatekaappeihin ja muotisuunnittelijoiden catwalkeille. Esimerkiksi Stella McCartney otti leokuosin tulevan kevään kuosivalikoimaansa. Hän ei kuitenkaan käyttänyt sitä perinteisessä ruskeassa sävyssä, vaan loi herkän, vaaleanpunaisen printtimekon.

Kuka pelkää leopardia? Ei kohta kukaan.

Leopardihousut, 29,99 e, Vila.


Vetoketjullinen hame, 57 e, Topshop.


Aurinkolasit, 414 e, Jimmy Choo.


Lyhyt tekoturkistakki, 80 e, Bik Bok.


Loafer-kengät 430 e, Minna Parikka.

 


Malli Emily Ratajkowski hallitsee pelkistetyn yhtälön: musta poolo + leokuosi.


1960-luvun tunnetuin puuma rouva Robinson pukeutui leoprinttiin Miehuuskoe-leffassa.


Scary Spice Mel B esiintyi villissä leopardihaalarissa 90-luvulla.


Kokenut kuosien käyttäjä, Voguen päätoimittaja Anna Wintour yhdistää leopardin rinnalle pari muutakin printtiä.

Kuvat: Kuvat MVPhotos, Imaxtree ja valmistajat

Katso myös:

Testasimme peitevoiteet – voittajatuote kätkee kavoilta punaisuuden, näpyt ja tummat silmänaluset

Tämä hiusharja on Kate Middletonin kampaajan salainen ase – maksaa vain 12 euroa

Vloggaaja ja laulaja Saara: ”Jos ajelet hiuksesi ja lopputulos näyttää kamalalta, mitä sitten?"