Maailman suosituin urheilulaji on jalkapallo, mutta yleisin harrastus taatusti sooloseksi. Eikä suotta, sillä itsetyydytyksellä on paljon elämänlaatua lisääviä hyötyjä. 
Vai miltä esimerkiksi ilmainen hermoloma kuulostaa?
 

– Magic Mike XXL on todellakin taikuutta! Joka kerta kun katson niitä kundeja, ainakin kaksi sormistani katoaa jonnekin, yhdysvaltalainen stand up -koomikko Amy Schumer vitsaili MTV Movie Awardsien aloitusmonologissaan viime keväänä. Letkautusta oli edeltänyt Schumerin ideoima sketsi, jossa hän törmäsi sattumalta tuttuihinsa leffateatterin aulassa ennen 50 Shades of Grey -elokuvaa. Kaikkien naisten tarkoituksena oli viettää todellista laatuaikaa itsensä kanssa. Schumerin popcorntörpöstä oli leikattu pohja pois, ja hänen ystävättärensä trenssin sisätaskuihin oli piilotettu ”eväiksi” muiden muassa kurkkuja ja munakoisoja.

Vielä jokunen vuosi sitten Schumer olisi todennäköisesti aiheuttanut kommenteillaan ainakin keskimittaisen kohun. Sanotaanhan, että itsetyydytys on ollut länsimaisen seksuaalimoraalin viimeinen tabu. Vaikka nykyään paljastetaan paljon, sooloseksistä ei liiemmin puhuta eikä sitä näytetä. Varsinkaan naisten.

Väestöliiton seksologi Tarja Santalahden mielestä esimerkiksi juuri se, että naisten sooloseksistä voidaan nykypäivänä tehdä stand up -komiikkaa, on merkki siitä, että tabu on murtumassa. Olihan Sinkkuelämään Charlotellakin kuuluisa pupuvibraattorinsa jo vuonna 1998.

Santalahti sanoo, että oman käden oikeus ei ole mysteeri tämän päivän nuorille aikuisille, eikä siihen liity samanlaista häpeää tai pelkoa kuin vielä joitakin vuosikymmeniä sitten. Tuolloin itsetyydytyksestä puhuttiin itsesaastutuksena vailla lääketieteellisiä perusteita.

Populaarikulttuurin seksuaalisesti aktiivisilla naishahmoilla on varmasti ollut osansa siihen, että tänä päivänä nainen saa haluta nautintoa ja hankkia sitä myös itse. Se on osa normaalia seksuaaliterveyttä, joka puolestaan kuuluu kokonaisvaltaiseen hyvinvointibuumiin.

Santalahti on kuitenkin pannut merkille, että naisten ja miesten puhetavoissa on eroja.

– Miesporukoissa voidaan puhua julkeasti runkkaamisesta, mutta naiset jättävät keskusteluissaan aiheen käsittelemättä. Hän pohtii, että taustalla voi olla miesten halu ilmaista mieskuntoaan siinä missä naiset saattavat tulkita itsetyydytyksen vähän säälittävältä kalskahtavana korvikkeena. Moni haluaa myös pitää sooloseksin omana suloisena salaisuutenaan, eikä koe tarvetta puhua asiasta.

Seksologi korostaa, että itsetyydytys on jokaisen oma asia, mutta aiheesta ei kannata vaieta vain siksi, että ajattelee sen olevan nolo korvike kumppanille. Valitseehan tutkimusten mukaan parisuhteessa olevakin entistä useammin sooloseksin kuin yhdynnän kumppaninsa kanssa.

– Yhdyntöjen määrä laskee samalla kuin itsetyydyksen suosio kasvaa. Ihmisillä on niin kiire, että monesti on helpompaa hoitaa itse itsellensä orgasmi.

Kuin pieni loma

Santalahden mukaan itsetyydytykseen käytetty aika on hyvin käytettyä aikaa, sillä siitä on paljon hyötyä.

– Omaan kehoon tutustuminen vahvistaa seksuaalista hyvinvointia, ja itsetyydytyksellä on tärkeä merkitys orgasmin opettelemisessa. Se on ikään kuin orgasmin peruskoulu. Kun tietää ensin itse, mistä ja miten nauttii, on helpompi jakaa hetki myös toisen kanssa.

Itsetyydytyksellä on myös selkeitä terveydellisiä etuja: se parantaa genitaalialueen verenkiertoa, pitää limakalvot kunnossa ja vahvistaa lantionpohjan lihaksia.

Sanonta omin käsin onneen menemisestä pitää paikkansa myös siksi, että itsetyydytys on oivallinen tapa rentoutua ja keskittyä hetkeen. Kosketus ja kiihotus lisäävät oksitosiinin ja endorfiinien eli kehon mielihyvähormoneiden välittymistä. Niiden ansiosta olo tuntuu rennommalta ja raukeammalta. Oman intiimin hetkensä voi kiireen täyttämässä elämässä ajatella vaikkapa pienenä lomana tai mindfullnessina. Monet myös nukahtavat sooloilun jälkeen normaalia helpommin.

Tutkijat arvioivat, että aikuisista naisista 70–80 prosenttia harrastaa sooloseksiä jossain määrin säännöllisesti. Miehet vielä useammin.

Santalahti sanoo, että jokainen määrittää itse, mikä on sopivasti. Jotkut sooloilevat päivittäin, toiset kerran vuodessa tai eivät koskaan.

– Jos itsetyydytyksestä tulee pakonomainen suoritus, josta ei saa enää nautintoa, tai se on pakko tehdä toistuvasti vaikkapa kesken jonkun kivan tapahtuman, hälytyskellojen olisi hyvä soida, Santalahti sanoo.

Silloin kannattaa pysähtyä miettimään, mihin tunteeseen itsetyydytys vastaa. Pikaisen tyydytyksen tarpeen takaa voi löytyä vaikkapa ahdistusta, yksinäisyyttä tai liian suureksi kasvanut stressi.

– Mutta se on kovin harvinaista. Pääsääntöisesti sooloseksi on ihan mahtava, elämänlaatua ja hyvinvointia lisäävä juttu.

Oli elokuvaohjaaja Woody Allenista mitä mieltä tahansa, ei voi kiistää, etteikö hän olisi ollut oikeassa sanoessaan, ettei itsetyydytyksessä ole mitään vikaa – sehän on seksiä jonkun sellaisen kanssa, jota rakastat. 

Vinkkien lähteet: Debby Herbenick ja Grant Stoddart: Mahtava sängyssä (Schildts & Söderströms, 2012), Mels van Driel: Kädellä – itsetyydytyksen historia (Finn Lectura, 2012) ja Teija-Liisa Ranta: Naisen nautinto (Minerva kustannus oy, 2010).

Kuva: IStock

Coolit naiset, jotka rakastavat itseään

Nämä julkkikset eivät häpeile puhua sooloilukokemuksistaan.

”Ugh – never going to a Ryan Gosling movie in a theater again. Apparently, masturbating in the back row is still considered inappropriate.”

Näyttelijä Anna Kendrick Twitterissä.

”I’m feeling myself, I’m feelin’ my self, I’m feelin’ my, feelin’ myself.”

Nicki Minaj ja Beyoncé Feeling Myself -biisissään.

”I learned to masturbate the summer after third grade. I read about it in a puberty book, which described it as ’touching your private parts until you have a very good feeling, like a sneeze.’”

Näyttelijä-ohjaaja Lena Dunham Not That Kind Of Girl -kirjassaan.

Stressiä on olemassa kahdenlaista. Hyvä stressi tuo työntekoon draivia ja ajaa parempiin suorituksiin. Useimmat meistä kärsivät kuitenkin juuri siitä toisesta stressistä. Silloin uni ei tule, sydän tykyttää ja kasvot kukkivat. Mikä avuksi?

Tule, uni, tule!

Istun illalla sohvalla ja luulen olevani rentoutunut. Silti huomaan sykkeeni olevan samoissa lukemissa, kun päivällä kiireisessä työympäristössä. Menen sänkyyn ajoissa toivoen saavani riittävän pitkät yöunet, ehkäpä se sykekin siinä samalla laskee. Se osoittautuu turhaksi toiveeksi: uni ei tule ja sydän tykyttää. Aamulla herään jostain unen tapaisesta tilasta pandasilmillä. Help!”

Neurologian professori Risto O. Roine, Aivoliiton ylilääkäri:

”Jos syke nousee stressitilanteissa hetkellisesti, siitä ei ole sen suurempaa haittaa kuin että se kuluttaa energiaa ja rasittaa elimistöä. Kova ja pitkään jatkunut stressi saattaa laukaista sydämessä eteisvärinän, joka taas altistaa aivoverenkiertohäiriölle.

Kun ihminen on stressaantunut, aivot erittävät stressihormoni kortisolia. Äärimmäisessä stressissä hormonin eritys ei lopu yölläkään. Tämä yhdistettynä stressin psyykkisiin vaivoihin aiheuttaa unettomuutta. Usein vähän nukutuista öistä otetaan vielä ylimääräistä stressiä, jolloin oravanpyörä on valmis. Unentarve on yksilöllistä. Jos unet jäävät usein alle kuuden tunnin, silloin unta ja sen mukana tuomaa palautumisaikaa on ollut aivoille liian vähän.”

Kosmetologi ja urheiluhieroja Juulia Raatikainen:

”Ihon hyvinvoinnin kannalta uni on tärkeässä roolissa. Nukkuessa kasvojen iho saa levätä, eikä siihen kohdistu mitään ulkoisia ärsykkeitä – toisin kuin kiireisen päivän aikana.

Vähäinen nukkuminen vaikuttaa suuresti aineenvaihduntaan, ja aineenvaihdunta taas siihen, miten koko keho toimii. Jos aineenvaihdunta toimii hyvin, se poistaa kehoon kertyneet myrkyt eivätkä ne jää elimistöön lymfa- eli imunestekierron kautta. Jos aineenvaihdunta toimii huonosti, kroppaan saattaa tulla turvotusta, joka näkyy ensimmäisenä pohkeissa ja kasvoissa.

Toisin kuin yleisesti luullaan, tummat silmänaluset liittyvät pitkälti perintötekijöihin eivätkä suoranaisesti stressiin. Joillakin ihmisillä silmänympärysalueen iho on perinnöllisesti ohuempaa, jolloin unettomuuden aiheuttamat tummentumat voivat näkyä helpommin.”

Pieniä taukoja ja venyttelyhetkiä

Kaksi viikkoa elämästäni menee hujauksessa. Tuntuu, että teen vain töitä. En ehdi kuntoilla, en muista vastata ystävieni viesteihin, unohdan kummilapseni syntymäpäivän enkä pysty keskittymään yhteiseen leffahetkeen puolisoni kanssa. Syyllisyys painaa, ja alan kohta epäillä, että minulla on dementia.”

Roine: ”Aivot tarvitsevat sopivasti ärsykkeitä toimiakseen. Kuitenkin jos ärsykkeitä on liikaa, aivotoiminta kärsii eli silloin myös keskittymiskyky herpaantuu. Muistin takkuilu taas liittyy unenpuutteeseen. Unen aikana aivot vahvistavat muistijälkeä, joka auttaa meitä painamaan asioita mieleen päivisin. Jos unet jäävät jatkuvasti lyhyeksi, tämä prosessi ei pääse aivoissa kunnolla käyntiin. Silloin muisti heikkenee.

Aivoterveyden kannalta olisi tärkeää saada päivään pieniä taukoja. Kannattaa yrittää vaikkapa torkahtaa vartiksi bussimatkalla töistä kotiin tai pitää pieniä taukoja töiden lomassa. Usein kannattaakin miettiä, onko elämä sillä hetkellä liian stressaavaa ja voisiko unen laatua parantaa. Terveellisillä elämäntavoilla pääsee stressin keskellä jo pitkälle. Niin voi ehkäistä niitä sairauksia, joita pitkittynyt stressi saattaa vakavimmillaan aiheuttaa.”

Raatikainen: ”Jos rentoutuminen ja nukahtaminen on iltaisin vaikeaa, on hyvä luoda itselleen jokin pieni iltarutiini, joka auttaa unen saamisessa. Hetki piikkimatolla stimuloi lihaksia sopivasti, jolloin lihakset rentoutuvat. Myos pieni iltakävely raikkaassa ilmassa rauhoittaa mieltä. Nykyisessä älylaitteiden maailmassa olisi erittäin tärkeää rauhoittaa ilta niin, että kaksi tuntia ennen aiottua nukahtamista kaikki älylaitteet sammuisivat.

Liikuntaa on yleisesti pidetty hyvänä rentouttajana, mutta illalla liikkuessa syke ei saisi nousta kovin korkealle. Sen sijaan kannattaisi miettiä vaikkapa pientä venyttelytuokiota tai kävelyä. Olisi myös tärkeää, että tuosta pienestä rauhoittumishetkestä ei tekisi liian vaikeaa, jotta siitä ei ota stressiä. Lattialla x-asennossa makaaminen raajoja mahdollisimman pitkäksi venyttäen voi jo auttaa.”

Hidasta tahtia

Nipistän työpäivästä hetken taukojumppaan. Olen ihmeissäni, sillä koko kroppani tuntuu yhtä liikkuvalta kuin muovailuvaha jääkaapissa. Illalla kotona huomaan, että ihoni on kuiva ja harmahtava ja otsaani on ilmestynyt kaksi kirkuvaa finniä. Ei ihme, sillä olen elänyt nämä kiireiset viikot lähinnä suklaalla ja kahvilla."

Roine: ”Liiallinen stressi on pääasiallinen lihasjumien aiheuttaja. Kun pään alueen lihasjännitys ei missään vaiheessa laukea, se aiheuttaa ikäviä vaivoja. Tulee päänsärkyä ja huimausta, lihaksistoon voi tulla erilaisia puutumisen tunteita ja migreeni saattaa pahentua. Terveyden kannalta on tärkeää havaita omasta kropasta se, milloin stressi alkaa vaikuttaa elämään negatiivisesti. Sitten voi tarvittaessa hidastaa tahtia. Jatkuva stressi on olotila, jota ihmisen keho tai mieli ei kestä. Jos stressin keskellä yrittää pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista eli riittävästä unesta ja hyvälaatuisesta ravinnosta, stressin negatiiviset vaikutukset jäävät pieniksi elimistölle.”

Raatikainen: ”Jos elämässä on kova stressi päällä ja ruokavalio on pitkään huono, kannattaa ottaa käyttöön erilaiset lisäravinteet. Vaikka ihan muutamaksi viikoiksi. Kasviksista ja marjoista saa tärkeitä vitamiineja ja antioksidantteja. Ne auttavat fyysisen kunnon ylläpitämistä ja ehkäisevät tulehduksia.

Jos tietää jo etukäteen milloin stressi iskee, hyvä keino on varata tuolle ajanjaksolle tiettyjä hetkiä, jolloin pakottaa itsensä rentoutumaan. Kannattaa muistaa, että stressin vaikutukset näkyvät ihon lisäksi hiuksissa ja kynsissä. Hiukset saattavat harventua tai harmaantua ja kynnet haurastua.”

Kuva: Matteo Catena

Katso myös:

Cara Delevingnen dekkari ja asiaa masennuksesta – nämä neljä uutuuskirjaa kannattaa lukea nyt

Yleistyneestä ahdistushäiriöstä kärsivä: "Olen aina valmistautunut kuulemaan suru-uutisia"

Näiden naisten ystävyys toimii 56 vuoden ikäerosta huolimatta – samanlainen elämänasenne yhdistää

Plus-malli ihmettelee, miksi Victoria's Secretin kaltaiset muotijätit edustavat edelleen hyvin yksipuolista naiskuvaa. 

Yhdysvaltalaismalli Tabria Majors, 27, kyllästyi monien muiden tavoin siihen, että alusvaatemainoksissa vilisee edelleen lähinnä vain tietyn kokoisia malleja. Sen sijaan, etttä Tabria olisi jäänyt seuraamaan asiaa sivusta, päätti hän julkaista suositulla Instagram-tilillään omat versionsa Victoria's Secretin mainoskuvista.

- Haluan avata keskustelun valtamedian rajoittuneisuudesta, hän kertoi Huffington Postille. 

- Tahdon tietää, miksi Victoria's Secret ja monet muut merkit eivät mainosta tuotteitaan tavallisen kokoisille naisille. 

Tabria kertoo vuosien varrella kuulleensa useita argumentteja suurempien vaatekokokojen valmistamista vastaan.

- Sanotaan, että isompien kokojen valmistaminen on kallista ja aikaavievää tai ettei yrityksillä oli resursseja laajentaa mallistojaan suurempiin kokoihin. Selitykset eivät mene minulle läpi. Plus-mallistoissa liikkuu miljardibisnes, joten voisi kuvitella, että edes taloudellinen hyöty peittoaisi epäilykset.

@tabriamajors

@tabriamajors

@tabriamajors

Hienoa, että moni julkkis hyödyntää vaikutusvaltaansa Instagramissa tärkeiden asioiden edistämisessä. Lokakuussa kerroimme muun muassa australialaisbestiksistä Georgia Gibbsistä ja Kate Weasleysta, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46. Kaksikko käyttää sosiaalista mediaa yhtenä tavoitteenaan muistuttaa muotialan yrityksiä siitä, että mainoksissa voisi ihan oikeasti käyttää eri kokoisia malleja ilman, että sen pitäisi enää olla poikkeuksellista. 


Georgia Gibbs ja Kate Weasley / @any.body_co

Myös esimerkiksi plus-kokoinen brittimalli Iskra Lawrence on jo pitkään rikkonut muotimaailman perinteisiä rajoja anteeksipyytelemättömällä asenteellaan. Iskra antaa kroppansa selluliitin ja muhkuroiden näkyä, eikä esimerkiksi käsittele Insta-tilillään julkaisemiaan kuvia ollenkaan. 

Näitä naisia fanitamme!

Kuvat: Instagram

Katso myös:

Mallibestiksillä, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46, menee lujaa – tähdittävät tulevaa Sports Illustrated -uimapukunumeroa

Kaia Gerber on matkalla mallimaailman huipulle – lue, millainen on muotimaailman uusi tulokas

Juuri sopivasti jouluksi! Japanilainen Muji avaa pop up -myymälän Helsingin keskustaan