Kaikki alkaa alusvaatteista. Jos punaisella matollakin turvaudutaan muotoileviin alusvaatteisiin, miksi emme mekin? Mursimme yleisimmät alusvaateongelmat.

1. Sukkahousuni valuvat kesken juhlien tai puristavat vyötäröltä. 

Jos sukkahousut valuvat, koko on liian suuri tai vyötärönauha venähtänyt. Hyvät sukkahousut istuvat napakasti. Kiinnitä huomiota erityisesti pintaan. Valitse epätasaisen, silmukat erottavan neuloksen sijaan mahdollisimman sileät sukkikset. Laadukkaat sukkahousut maksavat 20-20 euroa, mutta sama raha saattaa kulua kertakäyttösukkiksiinkin. Kalliimpaa paria tulee myös kohdeltua ja huollettua paremmin. Laadukkaita sukkahousuja löytyy esimerkiski Wolfordin ja Falken valikoimista.

- Laadukkaissa sukkahousuissa on leveämpi, paksummasta neuloksesta valmistettu vyötärönauha, joka myös tukee ja jonka voi asetella oikeaan kohtaan. Jos mahallasi on tapana pömpöttää, valitse sukkahousujen päälle muotoileva housuliivi. Se litistää samalla vatsan, neuvoo Kaikki mitä olet aina halunnut tietää pukeutumisesta -kirjan kirjoittanut muotiasiantuntija Mirva Saukkola.

Kanta- ja kärkivahvikkeet lisäävät sukkahousuparin kestoa, mutta ne tursuavat Saukkolan mielestä epäelegantisti kengistä.

- Open-toe mallisten kenkien kanssa vahvikkeet ovat ehdoton no no.

2. Vartaloa myötäilevä cocktail-mekkoni paljastaa kaiken.

Muotoilevat alusvaatteet eivät ole mikään mummojuttu, vaan ne sopivat kaikille, jotka pukeutuvat juhlaan vähänkään vartaloa nuolevaan asuun. Muotoileva alusasu ei pienennä ketään, mutta silottaa muhkurat, ja lopputulos näyttää solakammalta.

- Juhla-alusvaatteiksi sopivat parhaiten sileäkuppiset, rintoja kauniisti korostavat balconette-liivit sekä reisiä tukevat lahkeelliset housuliivit, jotka ulottuvat aina rintaliivien alareunaan asti.

3. Muotoilevan housuliivin ja rintaliivin väliin jäävät jenkkakahvat.

Muotoilevien aluvaatteiden tulee olla jämäkät. Liian rennoilta tuntuvat ovat useimmiten liian suuret, mutta liian pienet aiheuttavat muhkuroita vääriin paikkoihin. 

- Muotoilevien alushousujen yläreuna kannattaa venyttää liivin kaarituen alle. Myös vartalokorsetti on hyvä vaihtoehto, Saukkola vinkkaa.

4. Liimattavat, olkaimettomat kupit eivät pysy paikoillaan. 

Liimalla kiinnittyvistä rintaliiveistä kannattaa valita yksi tai kaksi normaalia rintaliivikokoa isompi koko. Pese silikonisuojat tai liimattavat kupit käsin, jotta liimapinta pysyy hyvänä.

5. En löydä koskaan oikeankokoisia rintaliivejä.

Saukkola luottaa erikoisliikkeisiin. Etenkin rintaliivit kannattaa valita asiantuntevan myyjän opastuksella. Kiinnitä huomiota materiaaliin ja istuvuuteen.

- Suurin osa naisista veikkaa väärin liiviensä koon. Tyypillinen virhe on ostaa liivit, jossa on liian pieni kuppi ja turhan iso ympärysmitta. Ne eivät tue rintoja parhaalla mahdollisella tavalla, eivätkä saa niitä näyttämään kauniilta.

6. Rintani eivät ole terhakkaimmasta päästä, mutta unelmamekkoni pääntie on syvään uurrettu, enkä voi käyttää sen kanssa rintaliivejä.

Kokeile rintateippejä, joilla voit kohottaa povea ilman olkaimia tai liivejä.

- Isorintaisimmille ei valitettavasti ole tarjolla ihmeratkaisuja, Saukkola sanoo.

7. Rintaliivini näkyvät läpi.

Unohda alusvaatteet, joissa on pitsiä. Ohuen kankaan alla ihanuudet muuttuvat muhkuraisiksi. 

- Alusvaatteita on sopivaa esitellä vain harkitusti, sillä ne antavat helposti tuhruisen vaikutelman. Esimerkiksi rintaliivien kauniit olkaimet voivay kuitenkin parhaimmillaan olla katseenkääntäjät.

8. Mekossani on avoin selkä.

Selästä avoimen vaatteen kanssa sopivat erikoisliikkeistä löytyvät rintaliivit, joiden takahakaset suljetaan alaselästä. Pienirintaiselle riittävät liimatttavat nännisuojukset, isorintaiset pääsevät pitkälle olkaimia siirtelemällä.

Katso myös:

6 meikkivirhettä, joita liian monet tekevät

10 x kauneimmat hajuvesipullot

Onko tämä uusi it-laukkumerkki?

Kuva: Imaxtree

 

 

Stressiä on olemassa kahdenlaista. Hyvä stressi tuo työntekoon draivia ja ajaa parempiin suorituksiin. Useimmat meistä kärsivät kuitenkin juuri siitä toisesta stressistä. Silloin uni ei tule, sydän tykyttää ja kasvot kukkivat. Mikä avuksi?

Tule, uni, tule!

Istun illalla sohvalla ja luulen olevani rentoutunut. Silti huomaan sykkeeni olevan samoissa lukemissa, kun päivällä kiireisessä työympäristössä. Menen sänkyyn ajoissa toivoen saavani riittävän pitkät yöunet, ehkäpä se sykekin siinä samalla laskee. Se osoittautuu turhaksi toiveeksi: uni ei tule ja sydän tykyttää. Aamulla herään jostain unen tapaisesta tilasta pandasilmillä. Help!”

Neurologian professori Risto O. Roine, Aivoliiton ylilääkäri:

”Jos syke nousee stressitilanteissa hetkellisesti, siitä ei ole sen suurempaa haittaa kuin että se kuluttaa energiaa ja rasittaa elimistöä. Kova ja pitkään jatkunut stressi saattaa laukaista sydämessä eteisvärinän, joka taas altistaa aivoverenkiertohäiriölle.

Kun ihminen on stressaantunut, aivot erittävät stressihormoni kortisolia. Äärimmäisessä stressissä hormonin eritys ei lopu yölläkään. Tämä yhdistettynä stressin psyykkisiin vaivoihin aiheuttaa unettomuutta. Usein vähän nukutuista öistä otetaan vielä ylimääräistä stressiä, jolloin oravanpyörä on valmis. Unentarve on yksilöllistä. Jos unet jäävät usein alle kuuden tunnin, silloin unta ja sen mukana tuomaa palautumisaikaa on ollut aivoille liian vähän.”

Kosmetologi ja urheiluhieroja Juulia Raatikainen:

”Ihon hyvinvoinnin kannalta uni on tärkeässä roolissa. Nukkuessa kasvojen iho saa levätä, eikä siihen kohdistu mitään ulkoisia ärsykkeitä – toisin kuin kiireisen päivän aikana.

Vähäinen nukkuminen vaikuttaa suuresti aineenvaihduntaan, ja aineenvaihdunta taas siihen, miten koko keho toimii. Jos aineenvaihdunta toimii hyvin, se poistaa kehoon kertyneet myrkyt eivätkä ne jää elimistöön lymfa- eli imunestekierron kautta. Jos aineenvaihdunta toimii huonosti, kroppaan saattaa tulla turvotusta, joka näkyy ensimmäisenä pohkeissa ja kasvoissa.

Toisin kuin yleisesti luullaan, tummat silmänaluset liittyvät pitkälti perintötekijöihin eivätkä suoranaisesti stressiin. Joillakin ihmisillä silmänympärysalueen iho on perinnöllisesti ohuempaa, jolloin unettomuuden aiheuttamat tummentumat voivat näkyä helpommin.”

Pieniä taukoja ja venyttelyhetkiä

Kaksi viikkoa elämästäni menee hujauksessa. Tuntuu, että teen vain töitä. En ehdi kuntoilla, en muista vastata ystävieni viesteihin, unohdan kummilapseni syntymäpäivän enkä pysty keskittymään yhteiseen leffahetkeen puolisoni kanssa. Syyllisyys painaa, ja alan kohta epäillä, että minulla on dementia.”

Roine: ”Aivot tarvitsevat sopivasti ärsykkeitä toimiakseen. Kuitenkin jos ärsykkeitä on liikaa, aivotoiminta kärsii eli silloin myös keskittymiskyky herpaantuu. Muistin takkuilu taas liittyy unenpuutteeseen. Unen aikana aivot vahvistavat muistijälkeä, joka auttaa meitä painamaan asioita mieleen päivisin. Jos unet jäävät jatkuvasti lyhyeksi, tämä prosessi ei pääse aivoissa kunnolla käyntiin. Silloin muisti heikkenee.

Aivoterveyden kannalta olisi tärkeää saada päivään pieniä taukoja. Kannattaa yrittää vaikkapa torkahtaa vartiksi bussimatkalla töistä kotiin tai pitää pieniä taukoja töiden lomassa. Usein kannattaakin miettiä, onko elämä sillä hetkellä liian stressaavaa ja voisiko unen laatua parantaa. Terveellisillä elämäntavoilla pääsee stressin keskellä jo pitkälle. Niin voi ehkäistä niitä sairauksia, joita pitkittynyt stressi saattaa vakavimmillaan aiheuttaa.”

Raatikainen: ”Jos rentoutuminen ja nukahtaminen on iltaisin vaikeaa, on hyvä luoda itselleen jokin pieni iltarutiini, joka auttaa unen saamisessa. Hetki piikkimatolla stimuloi lihaksia sopivasti, jolloin lihakset rentoutuvat. Myos pieni iltakävely raikkaassa ilmassa rauhoittaa mieltä. Nykyisessä älylaitteiden maailmassa olisi erittäin tärkeää rauhoittaa ilta niin, että kaksi tuntia ennen aiottua nukahtamista kaikki älylaitteet sammuisivat.

Liikuntaa on yleisesti pidetty hyvänä rentouttajana, mutta illalla liikkuessa syke ei saisi nousta kovin korkealle. Sen sijaan kannattaisi miettiä vaikkapa pientä venyttelytuokiota tai kävelyä. Olisi myös tärkeää, että tuosta pienestä rauhoittumishetkestä ei tekisi liian vaikeaa, jotta siitä ei ota stressiä. Lattialla x-asennossa makaaminen raajoja mahdollisimman pitkäksi venyttäen voi jo auttaa.”

Hidasta tahtia

Nipistän työpäivästä hetken taukojumppaan. Olen ihmeissäni, sillä koko kroppani tuntuu yhtä liikkuvalta kuin muovailuvaha jääkaapissa. Illalla kotona huomaan, että ihoni on kuiva ja harmahtava ja otsaani on ilmestynyt kaksi kirkuvaa finniä. Ei ihme, sillä olen elänyt nämä kiireiset viikot lähinnä suklaalla ja kahvilla."

Roine: ”Liiallinen stressi on pääasiallinen lihasjumien aiheuttaja. Kun pään alueen lihasjännitys ei missään vaiheessa laukea, se aiheuttaa ikäviä vaivoja. Tulee päänsärkyä ja huimausta, lihaksistoon voi tulla erilaisia puutumisen tunteita ja migreeni saattaa pahentua. Terveyden kannalta on tärkeää havaita omasta kropasta se, milloin stressi alkaa vaikuttaa elämään negatiivisesti. Sitten voi tarvittaessa hidastaa tahtia. Jatkuva stressi on olotila, jota ihmisen keho tai mieli ei kestä. Jos stressin keskellä yrittää pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista eli riittävästä unesta ja hyvälaatuisesta ravinnosta, stressin negatiiviset vaikutukset jäävät pieniksi elimistölle.”

Raatikainen: ”Jos elämässä on kova stressi päällä ja ruokavalio on pitkään huono, kannattaa ottaa käyttöön erilaiset lisäravinteet. Vaikka ihan muutamaksi viikoiksi. Kasviksista ja marjoista saa tärkeitä vitamiineja ja antioksidantteja. Ne auttavat fyysisen kunnon ylläpitämistä ja ehkäisevät tulehduksia.

Jos tietää jo etukäteen milloin stressi iskee, hyvä keino on varata tuolle ajanjaksolle tiettyjä hetkiä, jolloin pakottaa itsensä rentoutumaan. Kannattaa muistaa, että stressin vaikutukset näkyvät ihon lisäksi hiuksissa ja kynsissä. Hiukset saattavat harventua tai harmaantua ja kynnet haurastua.”

Kuva: Matteo Catena

Katso myös:

Cara Delevingnen dekkari ja asiaa masennuksesta – nämä neljä uutuuskirjaa kannattaa lukea nyt

Yleistyneestä ahdistushäiriöstä kärsivä: "Olen aina valmistautunut kuulemaan suru-uutisia"

Näiden naisten ystävyys toimii 56 vuoden ikäerosta huolimatta – samanlainen elämänasenne yhdistää

Plus-malli ihmettelee, miksi Victoria's Secretin kaltaiset muotijätit edustavat edelleen hyvin yksipuolista naiskuvaa. 

Yhdysvaltalaismalli Tabria Majors, 27, kyllästyi monien muiden tavoin siihen, että alusvaatemainoksissa vilisee edelleen lähinnä vain tietyn kokoisia malleja. Sen sijaan, etttä Tabria olisi jäänyt seuraamaan asiaa sivusta, päätti hän julkaista suositulla Instagram-tilillään omat versionsa Victoria's Secretin mainoskuvista.

- Haluan avata keskustelun valtamedian rajoittuneisuudesta, hän kertoi Huffington Postille. 

- Tahdon tietää, miksi Victoria's Secret ja monet muut merkit eivät mainosta tuotteitaan tavallisen kokoisille naisille. 

Tabria kertoo vuosien varrella kuulleensa useita argumentteja suurempien vaatekokokojen valmistamista vastaan.

- Sanotaan, että isompien kokojen valmistaminen on kallista ja aikaavievää tai ettei yrityksillä oli resursseja laajentaa mallistojaan suurempiin kokoihin. Selitykset eivät mene minulle läpi. Plus-mallistoissa liikkuu miljardibisnes, joten voisi kuvitella, että edes taloudellinen hyöty peittoaisi epäilykset.

@tabriamajors

@tabriamajors

@tabriamajors

Hienoa, että moni julkkis hyödyntää vaikutusvaltaansa Instagramissa tärkeiden asioiden edistämisessä. Lokakuussa kerroimme muun muassa australialaisbestiksistä Georgia Gibbsistä ja Kate Weasleysta, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46. Kaksikko käyttää sosiaalista mediaa yhtenä tavoitteenaan muistuttaa muotialan yrityksiä siitä, että mainoksissa voisi ihan oikeasti käyttää eri kokoisia malleja ilman, että sen pitäisi enää olla poikkeuksellista. 


Georgia Gibbs ja Kate Weasley / @any.body_co

Myös esimerkiksi plus-kokoinen brittimalli Iskra Lawrence on jo pitkään rikkonut muotimaailman perinteisiä rajoja anteeksipyytelemättömällä asenteellaan. Iskra antaa kroppansa selluliitin ja muhkuroiden näkyä, eikä esimerkiksi käsittele Insta-tilillään julkaisemiaan kuvia ollenkaan. 

Näitä naisia fanitamme!

Kuvat: Instagram

Katso myös:

Mallibestiksillä, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46, menee lujaa – tähdittävät tulevaa Sports Illustrated -uimapukunumeroa

Kaia Gerber on matkalla mallimaailman huipulle – lue, millainen on muotimaailman uusi tulokas

Juuri sopivasti jouluksi! Japanilainen Muji avaa pop up -myymälän Helsingin keskustaan