Ratkaisu moniin ongelmiin voi löytyä jääkaapin sisältöä viilaamalla. Mutta mistä tietää, mikä ruokavalio sopii itselle? Kokeilemalla, vakuuttavat viisi oman tapansa syödä löytänyttä naista. 

Gluteeniton 

Kenelle?

Vielä muutama vuosi sitten gluteenittomista ruuista eivät olleet kuulleet muut kuin keliaakikot. Nykyään yksi jos toinenkin välttelee vehnän, rukiin ja ohran sisältämää gluteenia ruokavaliossaan.

– Keliaakikoille gluteeni aiheuttaa kipeitä vatsavaivoja, mutta nykytiedon mukaan se voi aiheuttaa oireita myös ilman keliakiaa, jolloin puhutaan gluteeniherkkyydestä, kertoo ravitsemusasiantuntija Jan Verho.

Huomioi tämä:

Vatsakivuista kärsivän kannattaa suunnata lääkärille keliakiatestiin ennen gluteenittoman ruokavalion aloittamista. Myöhemmin diagnoosin teko edellyttää uutta pitkäkestoista gluteenialtistusta, ja se voi olla vatsavaivaiselle vaikeaa.

”Gluteenin poisjättäminen auttoi pahoihin päänsärkyihin, joista kärsin aiemmin viikoittain, vaikkei minulla virallisesti keliakiaa olekaan. Pääsin myös eroon turvotuksesta ja pöhöttyneestä olosta ja tunsin olevani täynnä energiaa. Fiilikseni paranemiseen vaikutti varmasti myös koko ruokailutapojeni muutos. Tuolloin kauppojen valikoimissa ei ollut juurikaan gluteenittomia tuotteita, joten jätin pizzat, pastat ja einekset pois ja ryhdyin kokkaamaan itse. Aluksi välttelin viljoja, joten ruokavalioni oli puhtaampi kuin nykyään. Epäterveellistä höttöruokaa löytyy nyt gluteenittomanakin, joten ei kannata haksahtaa siihen, että gluteenittomuus itsessään takaisi terveellisen ruokavalion tai automaattisen laihtumisen.”-  Emmi-Liia Sjöholm, gluteenittomalla ruoka-valiolla 7 vuotta

Vegaani

Kenelle?

– Eettiset syyt, kuten eläinten hyvinvointi ja ilmaston lämpeneminen, ovat paras peruste noudattaa täysin vegaanista ruokavaliota. Terveyden kannalta erinomainen vaihtoehto on sellainen kasvisruokavalio, johon kuuluvat myös maitovalmisteet ja kala, Verho kertoo. Oikein toteutettuna kasvispainotteinen ruokavalio voi vähentää monien elintapasairauksien riskiä.

Huomio tämä:

Kaikki vegaaniseen ruokavalioon mahtuvat ruoka-aineet eivät ole automaattisesti terveellisiä. Puhdas vegaaniruokavalio ei sisällä lainkaan B12-vitamiinia, joten vegaanin on muistettava ottaa se purkista. Puutetta voi tulla myös D-vitamiinista, kalsiumista, raudasta, sinkistä, proteiinista ja pitkäketjuisista omega-3-rasvahapoista.

Jätin lihan ja kalan jo teininä, mutta söin kuitenkin maitoa ja kananmunia. Halusin ryhtyä vegaaniksi, koska koin eläinten kohtelun maidon ja kananmunien tuotannossa eettisesti kestämättömäksi. Lykkäsin kuitenkin päätöstä vuosia, koska ajattelin sen olevan liian hankalaa. Viimeisenä opiskeluvuotenani ryhdyin viimein vegaaniksi ja huomasin, ettei se erityisen hankalaa ollutkaan. Rutiinit löytyivät nopeasti, ja opin muistamaan, mitkä tuotteet ovat vegaanisia. Fyysisessä voinnissani en huomannut juurikaan eroa entiseen. Ehkä siksi, että muutos oli niin vähittäinen, enkä syönyt hirveästi eläinperäisiä tuotteita aiemminkaan. Vegaaniksi ryhtyessäni harjoittelin maratonia varten, mutta en huomannut eroa jaksamisessani. Ehkä henkisellä tasolla auttoi, että elin viimein periaatteideni mukaan.”- Ansku Holstila, vegaani 3,5 vuoden ajan

Maidoton

Kenelle?

Jos käytät paljon maitoa ja vatsasi oireilee, eikä laktoosittomiin maitotuotteisiin siirtyminen auta, voi maidon välttämisestä olla apua. Jo maitotuotteiden käytön vähentäminen voi auttaa. Monet kertovat maidon välttelyn auttaneen myös esimerkiksi iho-ongelmiin.

Huomioi tämä:

Maidon välttämisestä varmuuden vuoksi ei ole tutkittua hyötyä. Maidotonta ruokavaliota noudattavan tulee kiinnittää huomiota kalsiumin saantiin.

Minulla on aina ollut herkkä vatsa, mutta viisi vuotta sitten se alkoi kenkkuilla todella pahasti. Juoksin yksityisillä työterveyslääkäreillä lähes kaksi vuotta, mutta allergiaa tai muuta syytä oireille ei löytynyt. Lopulta aloin ruokaterapeutin avulla seurata ruokavalioni aiheuttamia reaktioita yksityiskohtaisesti ja sain kehotuksen kokeilla täysin maidotonta linjaa. Ei kestänyt kauaa, kun oloni parani ja elämänlaatuni palasi suhteellisen normaaliksi. Nykyään voin syödä monipuolisesti kaikkea paitsi maitotuotteita. Ennen en syönyt punaista lihaa, mutta koska maidon välttelyssä on jo tarpeeksi hommaa, liha on palannut ruokavaliooni. Ruokavalion ansiosta voin elää normaalia elämää, kun vatsa on paljon harvemmin sekaisin, kipeä tai turvonnut. Lääkäri kehotti seuraamaan kolesteroliarvoja, mutta maidottoman ruokavalion jälkeen nekin ovat olleet esimerkillisiä, koska kovia rasvoja tulee syötyä paljon vähemmän.” Eira Heinämies, ilman maitotuotteita 2,5 vuotta

Proteiinipitoinen

Kenelle?

Jos proteiinia saa ruokavaliosta normaalien suositusten mukaisesti, ei sen lisäämisestä ruokavalioon ole yleensä mitään hyötyä. Tarve on kuitenkin yksilöllinen, ja esimerkiksi paljon urheilevat tarvitsevat tavallista enemmän proteiinia. Myös laihduttajan ja vegaanin kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalion proteiinipitoisuuteen.

Huomioi tämä:

Proteiinin tankkaajien tavallisin ongelma on, että sen kustannuksella karsitaan muiden terveellisten ravintoaineiden saantia. Munuaisten vajaatoiminnasta kärsivillä suuri proteiininsaanti voi kiihdyttää vajaatoiminnan etenemistä.

– Yleisellä tasolla voidaan sanoa, että proteiini edistää terveyttä, jos se on peräisin kasvikunnasta, ravitsemusasiantuntija Verho kertoo.

”Aloin lisätä proteiinia ruokavaliooni lukioikäisenä ja aluksi olin ihan hakoteillä. Ruokavalioni koostui karrikoiden pelkästä maitorahkasta, mikä johti tietysti siihen, etten voinut kovin hyvin. Sittemmin olen löytänyt tasapainon syömiseeni, eikä minun tarvitse miettiä sitä arjessa sen kummemmin: syön laadukasta ruokaa silloin kun on nälkä. Ruoka vaikuttaa olooni todella paljon, ja huomaan heti, jos olen syönyt huonosti. Jos syön jonkin pienen sokeripommin päivän aikana, se ei hetkauta oloani suuntaan tai toiseen, mutta isommat lipsahdukset kyllä tuntuvat krapulana jälkeenpäin.” Janni Hussi, proteiini-pitoisella ruokavaliolla 8 vuotta

Vähähiilihydraattinen

Kenelle?

Lisätyn sokerin ja puhdistetun viljan välttäminen on hyväksi lähes jokaiselle. Puhdasoppisen vhh-ruokavalion terveellisyys riippuu siitä, miten ruokavaliokokonaisuus on koostettu. Tavanomaiseen syömiseen verrattuna vähähiilihydraattinen voi olla parempi, jos se sisältää paljon kasviksia, kuituja ja pehmeää rasvaa.

Huomioi tämä:

Usein kuulee, että vähähiilihydraattinen ruokavalio on auttanut laihtumaan. Näin voikin olla, mutta palaaminen tavalliseen syömiseen tuo kilot yleensä takaisin. Tavoitteellisesti liikkuvalla liian vähäinen hiilihydraattien saanti voi huonontaa suorituskykyä ja vastustuskykyä.

Kokeilin vähähiilihydraattista ruokavalioa kesällä 2011, koska toivoin sen auttavan minut irti hiilihydraattikoukusta. Ajattelin palaavani kohtuulliseen pastan ja leivän syömiseen kokeiluni jälkeen, mutta toisin kävi. Ruokavalio toimi kuin unelma. Vieroittuessani viljasta, sokerista ja muista nopeista hiilihydraateista, huomasin, etten enää kaivannutkaan niitä. Turvotus ja muut vatsa- ja suolisto-oireet jäivät kokonaan pois. Minulla oli ennen verensokerin laskuun liittyvää päänsärkyä ja heikotusta, mutta oireet ovat kadonneet kokonaan. Vhh sai minut oivaltamaan, että ruoka on muutakin kuin polttoainetta. Kun leipä ja pasta oli pakko jättää pois, minusta kuoriutui luova ja idearikas kokki. Olen treenannut salilla 11 vuotta, eikä vhh-ruokavalioni ole vaikuttanut sen sujumiseen. Vasta kun aloitin juoksuharrastuksen, huomasin, että jos söin suuren hiilihydraattimäärän ennen treeniä, suoritustasoni nousi.”-Karkkipäivä-bloggaaja Sanni, vhh-ruokavaliolla 5 vuotta

Kaikki kuvat: Julia Toivola

Stressiä on olemassa kahdenlaista. Hyvä stressi tuo työntekoon draivia ja ajaa parempiin suorituksiin. Useimmat meistä kärsivät kuitenkin juuri siitä toisesta stressistä. Silloin uni ei tule, sydän tykyttää ja kasvot kukkivat. Mikä avuksi?

Tule, uni, tule!

Istun illalla sohvalla ja luulen olevani rentoutunut. Silti huomaan sykkeeni olevan samoissa lukemissa, kun päivällä kiireisessä työympäristössä. Menen sänkyyn ajoissa toivoen saavani riittävän pitkät yöunet, ehkäpä se sykekin siinä samalla laskee. Se osoittautuu turhaksi toiveeksi: uni ei tule ja sydän tykyttää. Aamulla herään jostain unen tapaisesta tilasta pandasilmillä. Help!”

Neurologian professori Risto O. Roine, Aivoliiton ylilääkäri:

”Jos syke nousee stressitilanteissa hetkellisesti, siitä ei ole sen suurempaa haittaa kuin että se kuluttaa energiaa ja rasittaa elimistöä. Kova ja pitkään jatkunut stressi saattaa laukaista sydämessä eteisvärinän, joka taas altistaa aivoverenkiertohäiriölle.

Kun ihminen on stressaantunut, aivot erittävät stressihormoni kortisolia. Äärimmäisessä stressissä hormonin eritys ei lopu yölläkään. Tämä yhdistettynä stressin psyykkisiin vaivoihin aiheuttaa unettomuutta. Usein vähän nukutuista öistä otetaan vielä ylimääräistä stressiä, jolloin oravanpyörä on valmis. Unentarve on yksilöllistä. Jos unet jäävät usein alle kuuden tunnin, silloin unta ja sen mukana tuomaa palautumisaikaa on ollut aivoille liian vähän.”

Kosmetologi ja urheiluhieroja Juulia Raatikainen:

”Ihon hyvinvoinnin kannalta uni on tärkeässä roolissa. Nukkuessa kasvojen iho saa levätä, eikä siihen kohdistu mitään ulkoisia ärsykkeitä – toisin kuin kiireisen päivän aikana.

Vähäinen nukkuminen vaikuttaa suuresti aineenvaihduntaan, ja aineenvaihdunta taas siihen, miten koko keho toimii. Jos aineenvaihdunta toimii hyvin, se poistaa kehoon kertyneet myrkyt eivätkä ne jää elimistöön lymfa- eli imunestekierron kautta. Jos aineenvaihdunta toimii huonosti, kroppaan saattaa tulla turvotusta, joka näkyy ensimmäisenä pohkeissa ja kasvoissa.

Toisin kuin yleisesti luullaan, tummat silmänaluset liittyvät pitkälti perintötekijöihin eivätkä suoranaisesti stressiin. Joillakin ihmisillä silmänympärysalueen iho on perinnöllisesti ohuempaa, jolloin unettomuuden aiheuttamat tummentumat voivat näkyä helpommin.”

Pieniä taukoja ja venyttelyhetkiä

Kaksi viikkoa elämästäni menee hujauksessa. Tuntuu, että teen vain töitä. En ehdi kuntoilla, en muista vastata ystävieni viesteihin, unohdan kummilapseni syntymäpäivän enkä pysty keskittymään yhteiseen leffahetkeen puolisoni kanssa. Syyllisyys painaa, ja alan kohta epäillä, että minulla on dementia.”

Roine: ”Aivot tarvitsevat sopivasti ärsykkeitä toimiakseen. Kuitenkin jos ärsykkeitä on liikaa, aivotoiminta kärsii eli silloin myös keskittymiskyky herpaantuu. Muistin takkuilu taas liittyy unenpuutteeseen. Unen aikana aivot vahvistavat muistijälkeä, joka auttaa meitä painamaan asioita mieleen päivisin. Jos unet jäävät jatkuvasti lyhyeksi, tämä prosessi ei pääse aivoissa kunnolla käyntiin. Silloin muisti heikkenee.

Aivoterveyden kannalta olisi tärkeää saada päivään pieniä taukoja. Kannattaa yrittää vaikkapa torkahtaa vartiksi bussimatkalla töistä kotiin tai pitää pieniä taukoja töiden lomassa. Usein kannattaakin miettiä, onko elämä sillä hetkellä liian stressaavaa ja voisiko unen laatua parantaa. Terveellisillä elämäntavoilla pääsee stressin keskellä jo pitkälle. Niin voi ehkäistä niitä sairauksia, joita pitkittynyt stressi saattaa vakavimmillaan aiheuttaa.”

Raatikainen: ”Jos rentoutuminen ja nukahtaminen on iltaisin vaikeaa, on hyvä luoda itselleen jokin pieni iltarutiini, joka auttaa unen saamisessa. Hetki piikkimatolla stimuloi lihaksia sopivasti, jolloin lihakset rentoutuvat. Myos pieni iltakävely raikkaassa ilmassa rauhoittaa mieltä. Nykyisessä älylaitteiden maailmassa olisi erittäin tärkeää rauhoittaa ilta niin, että kaksi tuntia ennen aiottua nukahtamista kaikki älylaitteet sammuisivat.

Liikuntaa on yleisesti pidetty hyvänä rentouttajana, mutta illalla liikkuessa syke ei saisi nousta kovin korkealle. Sen sijaan kannattaisi miettiä vaikkapa pientä venyttelytuokiota tai kävelyä. Olisi myös tärkeää, että tuosta pienestä rauhoittumishetkestä ei tekisi liian vaikeaa, jotta siitä ei ota stressiä. Lattialla x-asennossa makaaminen raajoja mahdollisimman pitkäksi venyttäen voi jo auttaa.”

Hidasta tahtia

Nipistän työpäivästä hetken taukojumppaan. Olen ihmeissäni, sillä koko kroppani tuntuu yhtä liikkuvalta kuin muovailuvaha jääkaapissa. Illalla kotona huomaan, että ihoni on kuiva ja harmahtava ja otsaani on ilmestynyt kaksi kirkuvaa finniä. Ei ihme, sillä olen elänyt nämä kiireiset viikot lähinnä suklaalla ja kahvilla."

Roine: ”Liiallinen stressi on pääasiallinen lihasjumien aiheuttaja. Kun pään alueen lihasjännitys ei missään vaiheessa laukea, se aiheuttaa ikäviä vaivoja. Tulee päänsärkyä ja huimausta, lihaksistoon voi tulla erilaisia puutumisen tunteita ja migreeni saattaa pahentua. Terveyden kannalta on tärkeää havaita omasta kropasta se, milloin stressi alkaa vaikuttaa elämään negatiivisesti. Sitten voi tarvittaessa hidastaa tahtia. Jatkuva stressi on olotila, jota ihmisen keho tai mieli ei kestä. Jos stressin keskellä yrittää pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista eli riittävästä unesta ja hyvälaatuisesta ravinnosta, stressin negatiiviset vaikutukset jäävät pieniksi elimistölle.”

Raatikainen: ”Jos elämässä on kova stressi päällä ja ruokavalio on pitkään huono, kannattaa ottaa käyttöön erilaiset lisäravinteet. Vaikka ihan muutamaksi viikoiksi. Kasviksista ja marjoista saa tärkeitä vitamiineja ja antioksidantteja. Ne auttavat fyysisen kunnon ylläpitämistä ja ehkäisevät tulehduksia.

Jos tietää jo etukäteen milloin stressi iskee, hyvä keino on varata tuolle ajanjaksolle tiettyjä hetkiä, jolloin pakottaa itsensä rentoutumaan. Kannattaa muistaa, että stressin vaikutukset näkyvät ihon lisäksi hiuksissa ja kynsissä. Hiukset saattavat harventua tai harmaantua ja kynnet haurastua.”

Kuva: Matteo Catena

Katso myös:

Cara Delevingnen dekkari ja asiaa masennuksesta – nämä neljä uutuuskirjaa kannattaa lukea nyt

Yleistyneestä ahdistushäiriöstä kärsivä: "Olen aina valmistautunut kuulemaan suru-uutisia"

Näiden naisten ystävyys toimii 56 vuoden ikäerosta huolimatta – samanlainen elämänasenne yhdistää

Plus-malli ihmettelee, miksi Victoria's Secretin kaltaiset muotijätit edustavat edelleen hyvin yksipuolista naiskuvaa. 

Yhdysvaltalaismalli Tabria Majors, 27, kyllästyi monien muiden tavoin siihen, että alusvaatemainoksissa vilisee edelleen lähinnä vain tietyn kokoisia malleja. Sen sijaan, etttä Tabria olisi jäänyt seuraamaan asiaa sivusta, päätti hän julkaista suositulla Instagram-tilillään omat versionsa Victoria's Secretin mainoskuvista.

- Haluan avata keskustelun valtamedian rajoittuneisuudesta, hän kertoi Huffington Postille. 

- Tahdon tietää, miksi Victoria's Secret ja monet muut merkit eivät mainosta tuotteitaan tavallisen kokoisille naisille. 

Tabria kertoo vuosien varrella kuulleensa useita argumentteja suurempien vaatekokokojen valmistamista vastaan.

- Sanotaan, että isompien kokojen valmistaminen on kallista ja aikaavievää tai ettei yrityksillä oli resursseja laajentaa mallistojaan suurempiin kokoihin. Selitykset eivät mene minulle läpi. Plus-mallistoissa liikkuu miljardibisnes, joten voisi kuvitella, että edes taloudellinen hyöty peittoaisi epäilykset.

@tabriamajors

@tabriamajors

@tabriamajors

Hienoa, että moni julkkis hyödyntää vaikutusvaltaansa Instagramissa tärkeiden asioiden edistämisessä. Lokakuussa kerroimme muun muassa australialaisbestiksistä Georgia Gibbsistä ja Kate Weasleysta, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46. Kaksikko käyttää sosiaalista mediaa yhtenä tavoitteenaan muistuttaa muotialan yrityksiä siitä, että mainoksissa voisi ihan oikeasti käyttää eri kokoisia malleja ilman, että sen pitäisi enää olla poikkeuksellista. 


Georgia Gibbs ja Kate Weasley / @any.body_co

Myös esimerkiksi plus-kokoinen brittimalli Iskra Lawrence on jo pitkään rikkonut muotimaailman perinteisiä rajoja anteeksipyytelemättömällä asenteellaan. Iskra antaa kroppansa selluliitin ja muhkuroiden näkyä, eikä esimerkiksi käsittele Insta-tilillään julkaisemiaan kuvia ollenkaan. 

Näitä naisia fanitamme!

Kuvat: Instagram

Katso myös:

Mallibestiksillä, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46, menee lujaa – tähdittävät tulevaa Sports Illustrated -uimapukunumeroa

Kaia Gerber on matkalla mallimaailman huipulle – lue, millainen on muotimaailman uusi tulokas

Juuri sopivasti jouluksi! Japanilainen Muji avaa pop up -myymälän Helsingin keskustaan