Muoti- ja kauneustoimittaja Emma kokeili 5 päivän mehupaastoa ja yllättyi.

Olin jo pitkään halunnut kokeille paastoa. Ajatuksessa oli jotakin kiehtovaa ja halusin haastaa itseni ja itsekurini. Kestäisinkö viisi päivää pelkillä mehuilla, yrttiteellä ja vedellä? Ja entä ilman yhden yhtä kahvikupillista? Olin myös kuullut omituisia juttuja ennen paastoa suoritettavista suolihuuhteluista sekä pahanhajuisesta hengityksestä. Viime aikoina minun oli kuitenkin ollut yhä vaikeampi pidättäytyä herkuista, vaikken varsinainen karkkihiiri ole koskaan ollutkaan. Makeat välipalat olivat muuttuneet pikavoitoiksi, jotka toivat hetkittäistä mielihyvää ja energiaa. Räntäsateessa sohva houkutteli enemmän kuin sali. Voisiko paasto palauttaa minut takaisin ruotuun?

Aluksi pitää kuitenkin todeta, ettei paasto missään nimessä ole mikään laihdutusjuttu ja sopii vain ja ainoastaan terveille, aikuisille ihmisille. Koska olin ensi kertalainen päätin aloittaa paastoilun valmiilla paastopaketilla, joita valmistaa esimerkiksi Vogel. Vogelin mukaan ihminen tulee toimeen varsin vähällä ja esimerkiksi intialaisen gurun päivän ateria saattaa koostua vedestä, muutamista hedelmistä ja pähkinöistä. Paaston aikana nautitaan ainoastaan mehuja, joiden energiapitoisuus on pieni, alle 400 kaloria. Elimistö alkaa ottaa tarvitsemansa energian kehon vararavinnosta. Paastotessa elimistöstä myös poistuu kuona-aineita ja myrkkyjä, mikä näkyy ja tuntuu tasapainoisempana olona ja kirkkautena ihossa ja silmissä. Myös veren rasva-arvot tasaantuvat ja suolisto saa levätä, jolloin sen sisältämä bakteerikanta ja limakalvo pääsevät uudistumaan ja tervehtymään.  Paaston vaikutuksista ollaan montaa mieltä. Asiantuntijat ovat jakautuneet kahteen leiriin ja joidenkin lähteiden mukaan paasto rokottaa erityisesti kehon lihasmassaa. Itse kuitenkin uskon, ettei viiden päivän paastolla ole vielä vaikutusta lihaskatoon. Ja kukapa ei haluaisi elää kuin intialainen guru, edes viiden päivän verran?

Vogelin paastopakkaus on koruton pahvilaatikko, joka sisältää 5 puolen litran täysluomumehupulloa, paketillisen kasvisliemikuutioita, pullon molkosan-heratiivistejuomaa,  yrttiteepusseja, kehon puhdistusta tukevaa Cynara-artisokka-uutetta sekä sen kuuluisan suolihuuhtelupussin. Laatikon sisältö saa minut huolestuneeksi ja konkretisoi tulevan projektin haasteet. Tässä on lähes koko seuraavan viikon ravintoni! 

Yksi isoimmista motivaattoreista paaston aloittamiseen omalla kohdallani oli ruokarytmi ja turvonnut, väsynyt olo. Nyt paastottuani uskon, että kuuri toimii oven avauksena terveemmille elämäntavoille ja ohjaa kohti säännöllisempää ruokarytmiä. Oma ruokarytmini kun oli ennen paastoa kaikkea muuta kuin säännöllinen. Jos olet ravintoterapeutti, älä jatka lukemista.

Aamuni alkoi isolla kupilla kahvia, jonka ainoa tarkoitus oli saada silmät auki. Paljon muuta en sitten ennen kello kymmentä suuhuni pistänytkään, josta seurasi raivonälkä lounasaikaan. Työpaikkaruokalan buffet-lounaalla tankkasin huolella, koko rahalla, you know. Seuraavan kerran nälkä tulikin vasta illalla ennen nukkumaan menoa, joka taas nollasi seuraavan aamun ruokahalun. Tunsin itseni jatkuvasti veltoksi ja väsyneeksi.

Ennen paastoa

Ennen varsinaista paaston aloitusta kannattaa ottaa rennosti ja laskeutua paastoon keventämällä ravintoa ja syömällä enemmän kasviksia muutamana päivänä ennen paastoa. Näin myös paasto-oireet lievenevät ja nestemäiseen ravintoon on helpompi tottua. Oma laskeutumiseni olisi voinut olla pidempi. Söin ainoastaan edellisenä päivänä salaattia, hedelmiä ja jogurttia ja join runsaasti vettä. Jostain syystä halusin itsepäisesti aloittaa paaston maanantaina, jotta se loppuisi sopivasti ennen viikonloppua. Kahvin tajusin onneksi jättää pois jo lauantaina. Ohjeiden mukaan myös suoli tulisi tyhjentää ennen ensimmäistä paastopäivää. Tämän rituaalin voi suorittaa käyttämällä pakkauksen huuhtelupussia tai ostamalla apteekista klaubersuolaa. Itse olin erittäin ennakkoluuloinen, mutta päädyin kokeilemaan pussia sunnuntaina. Suolihuuhtelua suositellaan niin ikään ennaltaehkäisemään paasto-oireita, joita ovat muun muassa päänsäryt, heikotus, verensokerinlasku ja ärtymys. Huuhtelukokemus oli yllättävän ok ja enemmän ällöttävää ajatuksen tasolla. Kuriositeettina kerrottakoon, että kevyempi ruokavalio ennen huuhtelua todella kannattaa.

Päivä 1: maanantai

Paastoni ensimmäisenä päivänä olin todella motivoitunut ja päättäväinen. En saanut edes päänsärkyä aamukahvin jättämisestä väliin. Paastopäivä aloitetaan Pure&Happy -yrttiteellä, joka maistui mielestäni kohtuullisen hyvältä sekä laimennetulla ananasmehulla. Mielestäni pakkauksen sisältämät Biottan täysmehut maistuvat melko vahvoilta ja päädyinkin laimentamaan hedelmämehuja reilusti vedellä.  Lisäksi juodaan vettä, johon on sekoitettu maitohappovalmiste Molkosania. Se saa veden maistumaan hieman happamalta. Veteen sekoitetaan myös Cynara-uutetta, joka oli itselleni täysin uusi tuttavuus. Lääkemäisen ja karvaanmakuinen uute ei ollut suosikkini. Töissä korvasin kahvin yrttiteellä, eikä kahvia edes tehnyt mieli. Lounaaksi nautin tomaattimehua ja kasvislientä, johon sekoitin vastahakoisesti Cynara-uutteen. Tomaattimehu maistui hyvältä ja lounaskokemus oli muutenkin yllättävän ”keittomainen”. Iltapäivällä join jälleen ison kupin yrttiteetä. Oli yllättävää, etten tuntenut koko työpäivän aikana nälkää ja olo oli kevyt ja energinen. Kotona tunsin itseni nälkäiseksi vielä illallisenkin jälkeen, joka sisälsi jälleen tomaattimehua ja kasvislientä. Minut valtasi valtava tarve napostella. Sain kuitenkin pidettyä itseni kurissa, enkä sortunut kiinteisiin herkkuihin. Olin selvinnyt ensimmäisestä paastopäivästäni.

Päivä 2: tiistai

Paastoni toinenkin päivä sujui mielestäni mallikkaasti, enkä edelleenkään tuntenut paasto-oireita. Päättäväisyyteni ja sisukkuuteni kantoivat eteenpäin. En halunnut olla luovuttaja, vaikka huomasinkin hajuaistini virittyneen uudelle tasolle. Työkaverini lounasboksi ei ollut koskaan tuoksunut yhtä hyvältä. Illalla, kellontarkka tuttu tarve napostella valtasi taas mielen, eikä paastopaketin tarjoama ”illallinen” millään tuntunut riittoisalta. Aloin tunnistaa kaavan. Olinko sittenkään nälkäinen vai tekikö minun vain mieli herkutella?

 

Päivä 3: keskiviikko

Päivä alkoi jälleen ilman ongelmia. Kevyt aamupala ei ollut minulle ongelma, koska en normaalistikaan ollut tottunut tukevaan ruokaan heti herättyäni. Olin kuullut, että useimmat kokemattomat paastoajat lopettavat juuri kolmantena päivänä. En halunnut tukea tätä tilastoa. Lounasaikaan tunsin itseni kuitenkin heikoksi ja minusta tuntui, ettei työtehoni ollut entisellään. Kasvisliemi-mehu-lounaani piristi hetkellisesti, mutta jo tunnin päästä olo oli jälleen heikko. Kotona sain itseni kiinni itsepetoksesta. Sisäinen ääneni yritti houkutella minua syömään poikaystäväni jogurtin: ”Ei yksi jogurtti pahaa tee”. Lopulta päädyin menemään mahdollisimman aikaisin nukkumaan, jotta olisin lähempänä neljättä päivää.

Päivä 4: torstai

Aamulla tarkastelin ihoani vessan peilistä ja mielestäni se näytti kirkkaammalta. Ennen lounasta pomoni kuitenkin kysyi olenko sairas, ja kommentoi ulkomuotoani harmaaksi. Kommentti saa minut tuntemaan itseni näivettyneeksi ja kyseenalaistamaan koko projektin. Olivatko aistien herkistyminen ja ihon kirkkaus vain toiveajattelua? Ehkä halusin näkyviä tuloksia niin paljon, että keksin ne? Toisaalta oli todella kannustavaa ajatella, että olin voittanut itseni jo kolmena päivänä peräkkäin.

Päivä 5: perjantai

Viimeinen päivä! Olin onnesta soikeana. Olin selvinnyt. Huomasin selvästi kuinka paljon paremmin maistoin ja haistoin asioita, vaikka ravintoni koostui edelleen mehuista ja kasvisliemestä. Toivoin, että suosikkiani, tomaattimehua olisi säästynyt myös viimeisiksi päiviksi, mutta jouduin korvaamaan sen valitettavasti pakkauksen sisältämällä porkkanamehulla, joka oli maistui makeammalta, eikä niin ruokaisalta kuin tomaattimehu. Seuraavalla paastokerralla mehut olisi helppo hankkia erikseen omien makumieltymysten mukaan tai jopa mehustaa itse tuoreista hedelmistä, marjoista ja kasviksista. Oloni oli kevyt ja intouduin jopa joogatunnille, jossa jaksoin tehdä kaikki liikkeet kunnialla. Tuntui, että olisin voinut jatkaa paasto vielä pidempään.

 

Kokeilisinko paastoa uudelleen? Vastaus on kyllä. Mielestäni paaston hyödyt ovat ennen kaikkea henkisiä. Opin itsestäni ja käyttäytymiskaavoistani viidessä päivässä enemmän kuin moni koko elämänsä aikana. Huomasin syöväni usein tilanteissa, joissa minulla onkin todellisuudessa jano. Paasto sai minut taas maistelemaan, aistimaan ja ennen kaikkea arvostamaan ruokaa uudestaan. 

 

 

 

 

Stressiä on olemassa kahdenlaista. Hyvä stressi tuo työntekoon draivia ja ajaa parempiin suorituksiin. Useimmat meistä kärsivät kuitenkin juuri siitä toisesta stressistä. Silloin uni ei tule, sydän tykyttää ja kasvot kukkivat. Mikä avuksi?

Tule, uni, tule!

Istun illalla sohvalla ja luulen olevani rentoutunut. Silti huomaan sykkeeni olevan samoissa lukemissa, kun päivällä kiireisessä työympäristössä. Menen sänkyyn ajoissa toivoen saavani riittävän pitkät yöunet, ehkäpä se sykekin siinä samalla laskee. Se osoittautuu turhaksi toiveeksi: uni ei tule ja sydän tykyttää. Aamulla herään jostain unen tapaisesta tilasta pandasilmillä. Help!”

Neurologian professori Risto O. Roine, Aivoliiton ylilääkäri:

”Jos syke nousee stressitilanteissa hetkellisesti, siitä ei ole sen suurempaa haittaa kuin että se kuluttaa energiaa ja rasittaa elimistöä. Kova ja pitkään jatkunut stressi saattaa laukaista sydämessä eteisvärinän, joka taas altistaa aivoverenkiertohäiriölle.

Kun ihminen on stressaantunut, aivot erittävät stressihormoni kortisolia. Äärimmäisessä stressissä hormonin eritys ei lopu yölläkään. Tämä yhdistettynä stressin psyykkisiin vaivoihin aiheuttaa unettomuutta. Usein vähän nukutuista öistä otetaan vielä ylimääräistä stressiä, jolloin oravanpyörä on valmis. Unentarve on yksilöllistä. Jos unet jäävät usein alle kuuden tunnin, silloin unta ja sen mukana tuomaa palautumisaikaa on ollut aivoille liian vähän.”

Kosmetologi ja urheiluhieroja Juulia Raatikainen:

”Ihon hyvinvoinnin kannalta uni on tärkeässä roolissa. Nukkuessa kasvojen iho saa levätä, eikä siihen kohdistu mitään ulkoisia ärsykkeitä – toisin kuin kiireisen päivän aikana.

Vähäinen nukkuminen vaikuttaa suuresti aineenvaihduntaan, ja aineenvaihdunta taas siihen, miten koko keho toimii. Jos aineenvaihdunta toimii hyvin, se poistaa kehoon kertyneet myrkyt eivätkä ne jää elimistöön lymfa- eli imunestekierron kautta. Jos aineenvaihdunta toimii huonosti, kroppaan saattaa tulla turvotusta, joka näkyy ensimmäisenä pohkeissa ja kasvoissa.

Toisin kuin yleisesti luullaan, tummat silmänaluset liittyvät pitkälti perintötekijöihin eivätkä suoranaisesti stressiin. Joillakin ihmisillä silmänympärysalueen iho on perinnöllisesti ohuempaa, jolloin unettomuuden aiheuttamat tummentumat voivat näkyä helpommin.”

Pieniä taukoja ja venyttelyhetkiä

Kaksi viikkoa elämästäni menee hujauksessa. Tuntuu, että teen vain töitä. En ehdi kuntoilla, en muista vastata ystävieni viesteihin, unohdan kummilapseni syntymäpäivän enkä pysty keskittymään yhteiseen leffahetkeen puolisoni kanssa. Syyllisyys painaa, ja alan kohta epäillä, että minulla on dementia.”

Roine: ”Aivot tarvitsevat sopivasti ärsykkeitä toimiakseen. Kuitenkin jos ärsykkeitä on liikaa, aivotoiminta kärsii eli silloin myös keskittymiskyky herpaantuu. Muistin takkuilu taas liittyy unenpuutteeseen. Unen aikana aivot vahvistavat muistijälkeä, joka auttaa meitä painamaan asioita mieleen päivisin. Jos unet jäävät jatkuvasti lyhyeksi, tämä prosessi ei pääse aivoissa kunnolla käyntiin. Silloin muisti heikkenee.

Aivoterveyden kannalta olisi tärkeää saada päivään pieniä taukoja. Kannattaa yrittää vaikkapa torkahtaa vartiksi bussimatkalla töistä kotiin tai pitää pieniä taukoja töiden lomassa. Usein kannattaakin miettiä, onko elämä sillä hetkellä liian stressaavaa ja voisiko unen laatua parantaa. Terveellisillä elämäntavoilla pääsee stressin keskellä jo pitkälle. Niin voi ehkäistä niitä sairauksia, joita pitkittynyt stressi saattaa vakavimmillaan aiheuttaa.”

Raatikainen: ”Jos rentoutuminen ja nukahtaminen on iltaisin vaikeaa, on hyvä luoda itselleen jokin pieni iltarutiini, joka auttaa unen saamisessa. Hetki piikkimatolla stimuloi lihaksia sopivasti, jolloin lihakset rentoutuvat. Myos pieni iltakävely raikkaassa ilmassa rauhoittaa mieltä. Nykyisessä älylaitteiden maailmassa olisi erittäin tärkeää rauhoittaa ilta niin, että kaksi tuntia ennen aiottua nukahtamista kaikki älylaitteet sammuisivat.

Liikuntaa on yleisesti pidetty hyvänä rentouttajana, mutta illalla liikkuessa syke ei saisi nousta kovin korkealle. Sen sijaan kannattaisi miettiä vaikkapa pientä venyttelytuokiota tai kävelyä. Olisi myös tärkeää, että tuosta pienestä rauhoittumishetkestä ei tekisi liian vaikeaa, jotta siitä ei ota stressiä. Lattialla x-asennossa makaaminen raajoja mahdollisimman pitkäksi venyttäen voi jo auttaa.”

Hidasta tahtia

Nipistän työpäivästä hetken taukojumppaan. Olen ihmeissäni, sillä koko kroppani tuntuu yhtä liikkuvalta kuin muovailuvaha jääkaapissa. Illalla kotona huomaan, että ihoni on kuiva ja harmahtava ja otsaani on ilmestynyt kaksi kirkuvaa finniä. Ei ihme, sillä olen elänyt nämä kiireiset viikot lähinnä suklaalla ja kahvilla."

Roine: ”Liiallinen stressi on pääasiallinen lihasjumien aiheuttaja. Kun pään alueen lihasjännitys ei missään vaiheessa laukea, se aiheuttaa ikäviä vaivoja. Tulee päänsärkyä ja huimausta, lihaksistoon voi tulla erilaisia puutumisen tunteita ja migreeni saattaa pahentua. Terveyden kannalta on tärkeää havaita omasta kropasta se, milloin stressi alkaa vaikuttaa elämään negatiivisesti. Sitten voi tarvittaessa hidastaa tahtia. Jatkuva stressi on olotila, jota ihmisen keho tai mieli ei kestä. Jos stressin keskellä yrittää pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista eli riittävästä unesta ja hyvälaatuisesta ravinnosta, stressin negatiiviset vaikutukset jäävät pieniksi elimistölle.”

Raatikainen: ”Jos elämässä on kova stressi päällä ja ruokavalio on pitkään huono, kannattaa ottaa käyttöön erilaiset lisäravinteet. Vaikka ihan muutamaksi viikoiksi. Kasviksista ja marjoista saa tärkeitä vitamiineja ja antioksidantteja. Ne auttavat fyysisen kunnon ylläpitämistä ja ehkäisevät tulehduksia.

Jos tietää jo etukäteen milloin stressi iskee, hyvä keino on varata tuolle ajanjaksolle tiettyjä hetkiä, jolloin pakottaa itsensä rentoutumaan. Kannattaa muistaa, että stressin vaikutukset näkyvät ihon lisäksi hiuksissa ja kynsissä. Hiukset saattavat harventua tai harmaantua ja kynnet haurastua.”

Kuva: Matteo Catena

Katso myös:

Cara Delevingnen dekkari ja asiaa masennuksesta – nämä neljä uutuuskirjaa kannattaa lukea nyt

Yleistyneestä ahdistushäiriöstä kärsivä: "Olen aina valmistautunut kuulemaan suru-uutisia"

Näiden naisten ystävyys toimii 56 vuoden ikäerosta huolimatta – samanlainen elämänasenne yhdistää

Plus-malli ihmettelee, miksi Victoria's Secretin kaltaiset muotijätit edustavat edelleen hyvin yksipuolista naiskuvaa. 

Yhdysvaltalaismalli Tabria Majors, 27, kyllästyi monien muiden tavoin siihen, että alusvaatemainoksissa vilisee edelleen lähinnä vain tietyn kokoisia malleja. Sen sijaan, etttä Tabria olisi jäänyt seuraamaan asiaa sivusta, päätti hän julkaista suositulla Instagram-tilillään omat versionsa Victoria's Secretin mainoskuvista.

- Haluan avata keskustelun valtamedian rajoittuneisuudesta, hän kertoi Huffington Postille. 

- Tahdon tietää, miksi Victoria's Secret ja monet muut merkit eivät mainosta tuotteitaan tavallisen kokoisille naisille. 

Tabria kertoo vuosien varrella kuulleensa useita argumentteja suurempien vaatekokokojen valmistamista vastaan.

- Sanotaan, että isompien kokojen valmistaminen on kallista ja aikaavievää tai ettei yrityksillä oli resursseja laajentaa mallistojaan suurempiin kokoihin. Selitykset eivät mene minulle läpi. Plus-mallistoissa liikkuu miljardibisnes, joten voisi kuvitella, että edes taloudellinen hyöty peittoaisi epäilykset.

@tabriamajors

@tabriamajors

@tabriamajors

Hienoa, että moni julkkis hyödyntää vaikutusvaltaansa Instagramissa tärkeiden asioiden edistämisessä. Lokakuussa kerroimme muun muassa australialaisbestiksistä Georgia Gibbsistä ja Kate Weasleysta, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46. Kaksikko käyttää sosiaalista mediaa yhtenä tavoitteenaan muistuttaa muotialan yrityksiä siitä, että mainoksissa voisi ihan oikeasti käyttää eri kokoisia malleja ilman, että sen pitäisi enää olla poikkeuksellista. 


Georgia Gibbs ja Kate Weasley / @any.body_co

Myös esimerkiksi plus-kokoinen brittimalli Iskra Lawrence on jo pitkään rikkonut muotimaailman perinteisiä rajoja anteeksipyytelemättömällä asenteellaan. Iskra antaa kroppansa selluliitin ja muhkuroiden näkyä, eikä esimerkiksi käsittele Insta-tilillään julkaisemiaan kuvia ollenkaan. 

Näitä naisia fanitamme!

Kuvat: Instagram

Katso myös:

Mallibestiksillä, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46, menee lujaa – tähdittävät tulevaa Sports Illustrated -uimapukunumeroa

Kaia Gerber on matkalla mallimaailman huipulle – lue, millainen on muotimaailman uusi tulokas

Juuri sopivasti jouluksi! Japanilainen Muji avaa pop up -myymälän Helsingin keskustaan