SE ON TÄÄLLÄ TAAS! 

Haastamme sinut mukaan Cosmo Bootcampiin! Valitse oma urheiluun tai hyvinvointiin liittyvä tavoitteesi ja treenaa kanssamme kohti päämäärääsi seuraavan kuuden viikon ajan. Kerro tavoitteesi Instagramissa #cosmobootcamp tai esittele se MyCosmon Newsroomissa. Raportoi myös etenemistäsi ja postaa treenikuviasi.

Valitsemme joka perjantai viikon tsempparin, joka palkitaan muhkealla sporttipalkinnolla.

Ilmottaudu mukaan myös Facebookissa!

MYCOSMO <3 LIFTED

Bootcampin aikana MyCosmo tulee olemaan täynnä hyvinvointiin, treenaamiseen ja ravintoon liittyvää sisältöä. Erityisen innoissamme olemme Cosmo <3 Lifted -videoista, joista ensimmäinen julkaistaan MyCosmossa tämän viikon keskiviikkona! Stay tuned - luvassa on todella hyvää meininkiä ja kallisarvoisia hyvinvointivinkkejä.

Cosmo <3 Lifted -videoilla kerromme treenitavoitteen jokaiselle viikolle. 
Kerromme myös ohjeet haasteen toteuttamiseksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lisäksi julkaisemme viikottain tärkeää ravintotietoa sisältävän videon.

ME OLEMME MUKANA

Cosmon vt. päätoimittaja Annaleena Jalava

Tavoite: Juoksulenkki tai power walk -kävely kerran viikossa.

Bootcamp-tavoitteeni on liikua monipuolisemmin. Käyn salilla kahdesti viikossa, mutta aion nyt tehdä myös kunnon lenkin joka viikonloppu.

Cosmon muoti- ja kauneustoimittaja Emma Vuorinen

Tavoite: Tavoitteeni on urheilla 4 kertaa viikossa, parantaa lihaskuntoa ja kiinteytyä (tällä hetkellä farkut kiristävät).

Aion kiinnittää erihuomiota ateriarytmiin. Syön proteiini- ja kasvispitoista, mahdollisimman puhdasta ruokaa, enkä syö lainkaan sokeria tai valkoista viljaa. Juon vähintään 3 litraa vettä päivässä.
 
Emman varjobootcamp: PUHDAS IHO.
 
Samalla kun syön paremmin ja liikun, aion puhdistaa ja hoitaa ihoani huolellisemmin. Aloitin aurinkokapseli kuurin, joka valmistaa ihoa auringolle ja juon joka aamu sitruunavettä, johon sekoitan opti-MSM- jauhetta.
 

Cosmon Community Manager Maria Lieto

Tavoite: Vetää kolme leukaa

Haluaisin vahvistaa käsivarsiani ja selkälihaksiani. Olen tällä hetkellä surkea leuanvetäjä, ja olenkin kammoksunut leuanvedon treenaamista koko ikäni. Siksi kolmekin leuanvetoa on mielestäni aika kunnianhimoinen tavoite :) Toimistomme alakerrassa on tanko, joten harjoittelun pitäisi olla kohtuullisen helppoa.

Cosmon AD Taina Korhonen

Tavoite: Kävellä työmatkat

Muutin juuri pitkän matkan päähän toimistostamme. Helpoin tapa olisi istua julkisissa kulkuneuvoissa, mutta olen päättänyt kulkea puolet matkasta kävellen. Sateella saan mennä bussilla.

 

Cosmon graafinen suunnittelija Tonja Gjolaj

Tavoite: Vähintään 200 perusvatsalihasrutistusta (4 x max).

Tällä hetkellä olen innostunut salilla käymisestä jossa käyn neljä kertaa viikossa, lenkkeilen ja käyn spinningissä noin kerran viikossa. Vatsalihastreeniä sisällytän pari kertaa viikossa kunto-ohjelmaani. Tällä hetkellä kykenen tekemään vatsalihaksia 4 x max toistoilla, 30 + 30 + 25 + 20 yhteensä 105 . Pyrin siis minimissään 200 toistoon kuuden viikon aikana ja kituuttaakseni itseäni vielä lisää jätän pois kaikki herkut.

Cosmon toimitussihteeri Linda Mäki-Kala

Tavoite: Mahtua häämekkooni ja kiinteyttää käsivarsiani
 
Olen ollut häädieetillä jo viime syksystä lähtien. Vielä pitäisi saada karistettua 10 kiloa, tai no, viidestäkin olen superiloinen. Tähän mennessä senttejä on karissut ruokavalioremontilla ja parilla salikäynnillä viikossa, mutta nyt loppua kohden pitää pistää tiukempi vaihde silmään. Tavoitteenani on sujahtaa heinäkuussa Suomeen saapuvaan hääpukuuni niin sukkelasti, että mekkoa pitää pienentää koko tai kaksi. Aion liikkua kuutena päivänä viikossa ja keskittyä treenaamaan etenkin keskivartaloni lihaksia. Koska puku paljastaa käsivarret, aion myös treenata lujaa käsivarsiani. Minulla ei ole koskaan ollut habaa, mutta josko nyt saisin sellaisen näkyviin? Edes hampaat irvessä puserrettuna, oikeasta kulmasta katsottuna?
 

Cosmon online-harjoittelija Oona Vitikainen

Tavoite: Lisätä venyvyyttä
 
Kuntosalitreenistä innostuneena olen totaalisesti kangistunut muutamassa vuodessa ja aikaisemmin helposti kurotettavat varpaat ovat nyt vain kaukainen unelma. Entisenä cheerleaderina se harmittaa. Tavoitteenani on keskittyä treenauksen ohella kehonhuoltoon ja venyttelyyn, ja aion tehdä syvävenytyksiä lepopäivinä. Kunnianhimoisesti tavoitteeni on saada spagaatin Bootcampin päätteeksi!
 

Cosmon kauneusharjoittelija Virve Väyrynen

Tavoite: Spagaatti

Olen kiireiltäni jättänyt viimeaikoina venyttelyn ihan liian vähälle. Koko kehoni tuntuu tavallista jäykemmältä, joten aion nyt ottaa säännöllisen venyttelyn osaksi arekani. Hidas venyttely on myös hyvä keino rauhoittua kiireisen päivän jälkeen, ja sen voi tehdä missä tahansa. Venyttely on helppoa vaikka kirjaa lukiessa, joten on lähes mahdotonta keksiä tekosyitä sen väliin jättämiselle. Yritän nyt siis venytellä neljä kertaa viikossa puolen tunnin ajan. Toivon, että kesään mennessä kämmenet osuvat venyttäessä lattiaan ja spagaattikin on jo lähempänä.

Lisäksi Bootcampissa ovat mukana MyCosmon bloggaajat Minna, Elisa, Vivian, Julia, Nella, Didem ja Natalie.

Sekä tietysti sinä!

#cosmobootcamp

@Julia Y oli aktiivisesti mukana vuoden 2014 Bootcampissa.

@Jennie Pomoellin tavoite oli viime vuonna treenata vähintään kolme kertaa viikossa.

@jennas sai treeni-intoa uusista salivaatteista.

@marika grav palkittiin toisen viikon tsempparina.

 

Stressiä on olemassa kahdenlaista. Hyvä stressi tuo työntekoon draivia ja ajaa parempiin suorituksiin. Useimmat meistä kärsivät kuitenkin juuri siitä toisesta stressistä. Silloin uni ei tule, sydän tykyttää ja kasvot kukkivat. Mikä avuksi?

Tule, uni, tule!

Istun illalla sohvalla ja luulen olevani rentoutunut. Silti huomaan sykkeeni olevan samoissa lukemissa, kun päivällä kiireisessä työympäristössä. Menen sänkyyn ajoissa toivoen saavani riittävän pitkät yöunet, ehkäpä se sykekin siinä samalla laskee. Se osoittautuu turhaksi toiveeksi: uni ei tule ja sydän tykyttää. Aamulla herään jostain unen tapaisesta tilasta pandasilmillä. Help!”

Neurologian professori Risto O. Roine, Aivoliiton ylilääkäri:

”Jos syke nousee stressitilanteissa hetkellisesti, siitä ei ole sen suurempaa haittaa kuin että se kuluttaa energiaa ja rasittaa elimistöä. Kova ja pitkään jatkunut stressi saattaa laukaista sydämessä eteisvärinän, joka taas altistaa aivoverenkiertohäiriölle.

Kun ihminen on stressaantunut, aivot erittävät stressihormoni kortisolia. Äärimmäisessä stressissä hormonin eritys ei lopu yölläkään. Tämä yhdistettynä stressin psyykkisiin vaivoihin aiheuttaa unettomuutta. Usein vähän nukutuista öistä otetaan vielä ylimääräistä stressiä, jolloin oravanpyörä on valmis. Unentarve on yksilöllistä. Jos unet jäävät usein alle kuuden tunnin, silloin unta ja sen mukana tuomaa palautumisaikaa on ollut aivoille liian vähän.”

Kosmetologi ja urheiluhieroja Juulia Raatikainen:

”Ihon hyvinvoinnin kannalta uni on tärkeässä roolissa. Nukkuessa kasvojen iho saa levätä, eikä siihen kohdistu mitään ulkoisia ärsykkeitä – toisin kuin kiireisen päivän aikana.

Vähäinen nukkuminen vaikuttaa suuresti aineenvaihduntaan, ja aineenvaihdunta taas siihen, miten koko keho toimii. Jos aineenvaihdunta toimii hyvin, se poistaa kehoon kertyneet myrkyt eivätkä ne jää elimistöön lymfa- eli imunestekierron kautta. Jos aineenvaihdunta toimii huonosti, kroppaan saattaa tulla turvotusta, joka näkyy ensimmäisenä pohkeissa ja kasvoissa.

Toisin kuin yleisesti luullaan, tummat silmänaluset liittyvät pitkälti perintötekijöihin eivätkä suoranaisesti stressiin. Joillakin ihmisillä silmänympärysalueen iho on perinnöllisesti ohuempaa, jolloin unettomuuden aiheuttamat tummentumat voivat näkyä helpommin.”

Pieniä taukoja ja venyttelyhetkiä

Kaksi viikkoa elämästäni menee hujauksessa. Tuntuu, että teen vain töitä. En ehdi kuntoilla, en muista vastata ystävieni viesteihin, unohdan kummilapseni syntymäpäivän enkä pysty keskittymään yhteiseen leffahetkeen puolisoni kanssa. Syyllisyys painaa, ja alan kohta epäillä, että minulla on dementia.”

Roine: ”Aivot tarvitsevat sopivasti ärsykkeitä toimiakseen. Kuitenkin jos ärsykkeitä on liikaa, aivotoiminta kärsii eli silloin myös keskittymiskyky herpaantuu. Muistin takkuilu taas liittyy unenpuutteeseen. Unen aikana aivot vahvistavat muistijälkeä, joka auttaa meitä painamaan asioita mieleen päivisin. Jos unet jäävät jatkuvasti lyhyeksi, tämä prosessi ei pääse aivoissa kunnolla käyntiin. Silloin muisti heikkenee.

Aivoterveyden kannalta olisi tärkeää saada päivään pieniä taukoja. Kannattaa yrittää vaikkapa torkahtaa vartiksi bussimatkalla töistä kotiin tai pitää pieniä taukoja töiden lomassa. Usein kannattaakin miettiä, onko elämä sillä hetkellä liian stressaavaa ja voisiko unen laatua parantaa. Terveellisillä elämäntavoilla pääsee stressin keskellä jo pitkälle. Niin voi ehkäistä niitä sairauksia, joita pitkittynyt stressi saattaa vakavimmillaan aiheuttaa.”

Raatikainen: ”Jos rentoutuminen ja nukahtaminen on iltaisin vaikeaa, on hyvä luoda itselleen jokin pieni iltarutiini, joka auttaa unen saamisessa. Hetki piikkimatolla stimuloi lihaksia sopivasti, jolloin lihakset rentoutuvat. Myos pieni iltakävely raikkaassa ilmassa rauhoittaa mieltä. Nykyisessä älylaitteiden maailmassa olisi erittäin tärkeää rauhoittaa ilta niin, että kaksi tuntia ennen aiottua nukahtamista kaikki älylaitteet sammuisivat.

Liikuntaa on yleisesti pidetty hyvänä rentouttajana, mutta illalla liikkuessa syke ei saisi nousta kovin korkealle. Sen sijaan kannattaisi miettiä vaikkapa pientä venyttelytuokiota tai kävelyä. Olisi myös tärkeää, että tuosta pienestä rauhoittumishetkestä ei tekisi liian vaikeaa, jotta siitä ei ota stressiä. Lattialla x-asennossa makaaminen raajoja mahdollisimman pitkäksi venyttäen voi jo auttaa.”

Hidasta tahtia

Nipistän työpäivästä hetken taukojumppaan. Olen ihmeissäni, sillä koko kroppani tuntuu yhtä liikkuvalta kuin muovailuvaha jääkaapissa. Illalla kotona huomaan, että ihoni on kuiva ja harmahtava ja otsaani on ilmestynyt kaksi kirkuvaa finniä. Ei ihme, sillä olen elänyt nämä kiireiset viikot lähinnä suklaalla ja kahvilla."

Roine: ”Liiallinen stressi on pääasiallinen lihasjumien aiheuttaja. Kun pään alueen lihasjännitys ei missään vaiheessa laukea, se aiheuttaa ikäviä vaivoja. Tulee päänsärkyä ja huimausta, lihaksistoon voi tulla erilaisia puutumisen tunteita ja migreeni saattaa pahentua. Terveyden kannalta on tärkeää havaita omasta kropasta se, milloin stressi alkaa vaikuttaa elämään negatiivisesti. Sitten voi tarvittaessa hidastaa tahtia. Jatkuva stressi on olotila, jota ihmisen keho tai mieli ei kestä. Jos stressin keskellä yrittää pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista eli riittävästä unesta ja hyvälaatuisesta ravinnosta, stressin negatiiviset vaikutukset jäävät pieniksi elimistölle.”

Raatikainen: ”Jos elämässä on kova stressi päällä ja ruokavalio on pitkään huono, kannattaa ottaa käyttöön erilaiset lisäravinteet. Vaikka ihan muutamaksi viikoiksi. Kasviksista ja marjoista saa tärkeitä vitamiineja ja antioksidantteja. Ne auttavat fyysisen kunnon ylläpitämistä ja ehkäisevät tulehduksia.

Jos tietää jo etukäteen milloin stressi iskee, hyvä keino on varata tuolle ajanjaksolle tiettyjä hetkiä, jolloin pakottaa itsensä rentoutumaan. Kannattaa muistaa, että stressin vaikutukset näkyvät ihon lisäksi hiuksissa ja kynsissä. Hiukset saattavat harventua tai harmaantua ja kynnet haurastua.”

Kuva: Matteo Catena

Katso myös:

Cara Delevingnen dekkari ja asiaa masennuksesta – nämä neljä uutuuskirjaa kannattaa lukea nyt

Yleistyneestä ahdistushäiriöstä kärsivä: "Olen aina valmistautunut kuulemaan suru-uutisia"

Näiden naisten ystävyys toimii 56 vuoden ikäerosta huolimatta – samanlainen elämänasenne yhdistää

Plus-malli ihmettelee, miksi Victoria's Secretin kaltaiset muotijätit edustavat edelleen hyvin yksipuolista naiskuvaa. 

Yhdysvaltalaismalli Tabria Majors, 27, kyllästyi monien muiden tavoin siihen, että alusvaatemainoksissa vilisee edelleen lähinnä vain tietyn kokoisia malleja. Sen sijaan, etttä Tabria olisi jäänyt seuraamaan asiaa sivusta, päätti hän julkaista suositulla Instagram-tilillään omat versionsa Victoria's Secretin mainoskuvista.

- Haluan avata keskustelun valtamedian rajoittuneisuudesta, hän kertoi Huffington Postille. 

- Tahdon tietää, miksi Victoria's Secret ja monet muut merkit eivät mainosta tuotteitaan tavallisen kokoisille naisille. 

Tabria kertoo vuosien varrella kuulleensa useita argumentteja suurempien vaatekokokojen valmistamista vastaan.

- Sanotaan, että isompien kokojen valmistaminen on kallista ja aikaavievää tai ettei yrityksillä oli resursseja laajentaa mallistojaan suurempiin kokoihin. Selitykset eivät mene minulle läpi. Plus-mallistoissa liikkuu miljardibisnes, joten voisi kuvitella, että edes taloudellinen hyöty peittoaisi epäilykset.

@tabriamajors

@tabriamajors

@tabriamajors

Hienoa, että moni julkkis hyödyntää vaikutusvaltaansa Instagramissa tärkeiden asioiden edistämisessä. Lokakuussa kerroimme muun muassa australialaisbestiksistä Georgia Gibbsistä ja Kate Weasleysta, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46. Kaksikko käyttää sosiaalista mediaa yhtenä tavoitteenaan muistuttaa muotialan yrityksiä siitä, että mainoksissa voisi ihan oikeasti käyttää eri kokoisia malleja ilman, että sen pitäisi enää olla poikkeuksellista. 


Georgia Gibbs ja Kate Weasley / @any.body_co

Myös esimerkiksi plus-kokoinen brittimalli Iskra Lawrence on jo pitkään rikkonut muotimaailman perinteisiä rajoja anteeksipyytelemättömällä asenteellaan. Iskra antaa kroppansa selluliitin ja muhkuroiden näkyä, eikä esimerkiksi käsittele Insta-tilillään julkaisemiaan kuvia ollenkaan. 

Näitä naisia fanitamme!

Kuvat: Instagram

Katso myös:

Mallibestiksillä, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46, menee lujaa – tähdittävät tulevaa Sports Illustrated -uimapukunumeroa

Kaia Gerber on matkalla mallimaailman huipulle – lue, millainen on muotimaailman uusi tulokas

Juuri sopivasti jouluksi! Japanilainen Muji avaa pop up -myymälän Helsingin keskustaan