Turvotus on viimeinen asia, jota kaipaa kesäpäiväänsä. Ruokavaliomuutoksella pääsee jo pitkälle, mutta aina syy ei ole siinä, mitä suuhunsa pistää.

Aloitat aamusi tuoreilla marjoilla ja maitorahkalla. Korvaat lounaan välipalapatukalla ja energiajuomalla. Paikkaat nälkää iltapäivällä leivällä ja herkuttelet illalla pizzalla ja skumppalasillisella. Huomaat lisäksi, ettet ole juonut koko päivän aikana lasillistakaan vettä. Ei ihme, että vatsassa myllertää ja se on paisunut kaksinkertaiseksi, kovaksi ilmapalloksi. Turvotus on epämiellyttävä mutta yleinen vaiva, ja sen aiheuttaja yleensä ruokavaliossa.

Tavallisimpia vatsan turvottajia ovat valkoiset jauhot, sipuli, kaalit, pavut, linssit, herneet, sienet ja paprika. Herkkävatsaisten tulisi myös välttää runsasta sokerin ja suolankäyttöä, maitotuotteita, hiilihappopitoisia juomia sekä hiivaa sisältäviä ruokia ja juomia, kuten pullaa, tuoretta ruisleipää ja olutta.

Ilmavaivat syntyvät, kun sulamatonta ruokamassaa kulkeutuu paksusuoleen ja bakteerit alkavat hajottaa sitä. Hotkimallakin voi kerryttää ilmaa vatsalaukkuun, jolloin vatsa turpoaa. Osalla jopa purkan pureskelu lisää turvotusta huomattavasti.

Turvotukseen voi löytyä apua kuitulisistä. Laillistettu ravitsemusterapeutti Mervi Isoherranen HUS:sta vinkkaa aloittamaan pienillä annoksilla, ettei vatsa reagoi isoon kuitumäärään. Ruokavalioon voi lisätä täysjyväkauraa, leseitä, pellavansiemeniä tai kuitupitoisia hedelmiä, kuten luumuja. Myös maitohappobakteereista saattaa olla apua. Koska niitä on erilaisia, saattaa joutua kokeilemaan useampaa ennen kuin löytää itselleen sopivan.

– Parin viikon sisällä pitäisi jo huomata, onko valmisteesta apua, Isoherranen kertoo.

Fodmapista apua

Mistä tietää, mikä ruokavalio sopii omalle vatsalle, kun erilaisia ruokatrendejä putkahtelee tämän tästä? Välillä syödään prosessoimatonta ruokaa, välillä taas jätetään hiilihydraatit pois. Kaiken paljouden keskellä tekee mieli luovuttaa ja ahmia mieluummin lakritsijäätelöä.

Sopivan ruoka-ainekombon löytäminen voi tuntua mahdottomalta, jos vatsa ääntelee ja on turvonnut jatkuvasti. Isoherranen suosittelee käymään lääkärissä, jos vatsaongelma on paha, jotta voidaan sulkea pois keliakia tai muu vakavampi sairaus. Hänen mukaansa monella on vatsaoireita, mutta esimerkiksi keliakia on kuitenkin melko harvinainen sairaus. Tärkeintä on rajata ruoka-aineita pois maltillisesti.

– Gluteeniton ruokavalio on aika tiukka rajoitus, jos sitä noudattaa pidempään. Aluksi voi katsoa, riittäisikö vehnän ja rukiin määrän vähentäminen tai esimerkiksi tuoreen ruisleivän välttäminen.

Jos jatkuva vessassa ravaaminen, turvotus ja vatsakivut ovat kaikesta huolimatta arkipäivää, saattaa kuulua noin kymmenen prosentin joukkoon, jota vaivaa ärtyneen suolen oireyhtymä. Silloin elimistö ei jostain syystä sulata fodmap-hiilihydraatteja tarpeeksi.

– Jos oireita tulee aina rukiin, vehnän, ohran, omenan tai päärynän syömisen jälkeen, voi epäillä oireiden johtuvan fodmap-hiilihydraateista, Isoherranen sanoo.

Fodmap-ruokavalion kokeilu vaatii ainakin aluksi kurinalaisuutta, sillä ensin fodmap-lähteet karsitaan kokonaan. Vehnän, ohran ja rukiin tilalle otetaan 100-prosenttisia kauratuotteita ja täysin gluteenittomia tuotteita. Vehnätärkkelystä sekä monia kasviksia ja hedelmiä vältetään, ja yleensä ruokavalio on ainakin alkuvaiheessa laktoositon.

Kaikista ruoka-aineista ei välttämättä tarvitse luopua lopullisesti. Kuukauden sisällä olon pitäisi helpottua ja sen jälkeen sallittujen ruoka-aineiden listaa voi laajentaa. Pian voikin käydä niin, että ruokavalio monipuolistuu, kun vanhojen ruokien tilalle lisää esimerkiksi kvinoaa, amaranttia, tattaria sekä erilaisia kasviksia.

Turvotuksen aiheuttaja ei silti aina löydy ruokavaliosta. Syy saattaa piillä liikunnan puutteessa, huonossa nestetasapainossa tai jopa stressissä.

– Stressaavassa elämäntilanteessa maha voi olla pahana, mutta kun stressi helpottaa, pystyykin taas syömään ihan normaalisti, Isoherranen lohduttaa. 

Lähde: Asiantuntijan lisäksi Terveystalo.fi
Kuva: iStock

Stressiä on olemassa kahdenlaista. Hyvä stressi tuo työntekoon draivia ja ajaa parempiin suorituksiin. Useimmat meistä kärsivät kuitenkin juuri siitä toisesta stressistä. Silloin uni ei tule, sydän tykyttää ja kasvot kukkivat. Mikä avuksi?

Tule, uni, tule!

Istun illalla sohvalla ja luulen olevani rentoutunut. Silti huomaan sykkeeni olevan samoissa lukemissa, kun päivällä kiireisessä työympäristössä. Menen sänkyyn ajoissa toivoen saavani riittävän pitkät yöunet, ehkäpä se sykekin siinä samalla laskee. Se osoittautuu turhaksi toiveeksi: uni ei tule ja sydän tykyttää. Aamulla herään jostain unen tapaisesta tilasta pandasilmillä. Help!”

Neurologian professori Risto O. Roine, Aivoliiton ylilääkäri:

”Jos syke nousee stressitilanteissa hetkellisesti, siitä ei ole sen suurempaa haittaa kuin että se kuluttaa energiaa ja rasittaa elimistöä. Kova ja pitkään jatkunut stressi saattaa laukaista sydämessä eteisvärinän, joka taas altistaa aivoverenkiertohäiriölle.

Kun ihminen on stressaantunut, aivot erittävät stressihormoni kortisolia. Äärimmäisessä stressissä hormonin eritys ei lopu yölläkään. Tämä yhdistettynä stressin psyykkisiin vaivoihin aiheuttaa unettomuutta. Usein vähän nukutuista öistä otetaan vielä ylimääräistä stressiä, jolloin oravanpyörä on valmis. Unentarve on yksilöllistä. Jos unet jäävät usein alle kuuden tunnin, silloin unta ja sen mukana tuomaa palautumisaikaa on ollut aivoille liian vähän.”

Kosmetologi ja urheiluhieroja Juulia Raatikainen:

”Ihon hyvinvoinnin kannalta uni on tärkeässä roolissa. Nukkuessa kasvojen iho saa levätä, eikä siihen kohdistu mitään ulkoisia ärsykkeitä – toisin kuin kiireisen päivän aikana.

Vähäinen nukkuminen vaikuttaa suuresti aineenvaihduntaan, ja aineenvaihdunta taas siihen, miten koko keho toimii. Jos aineenvaihdunta toimii hyvin, se poistaa kehoon kertyneet myrkyt eivätkä ne jää elimistöön lymfa- eli imunestekierron kautta. Jos aineenvaihdunta toimii huonosti, kroppaan saattaa tulla turvotusta, joka näkyy ensimmäisenä pohkeissa ja kasvoissa.

Toisin kuin yleisesti luullaan, tummat silmänaluset liittyvät pitkälti perintötekijöihin eivätkä suoranaisesti stressiin. Joillakin ihmisillä silmänympärysalueen iho on perinnöllisesti ohuempaa, jolloin unettomuuden aiheuttamat tummentumat voivat näkyä helpommin.”

Pieniä taukoja ja venyttelyhetkiä

Kaksi viikkoa elämästäni menee hujauksessa. Tuntuu, että teen vain töitä. En ehdi kuntoilla, en muista vastata ystävieni viesteihin, unohdan kummilapseni syntymäpäivän enkä pysty keskittymään yhteiseen leffahetkeen puolisoni kanssa. Syyllisyys painaa, ja alan kohta epäillä, että minulla on dementia.”

Roine: ”Aivot tarvitsevat sopivasti ärsykkeitä toimiakseen. Kuitenkin jos ärsykkeitä on liikaa, aivotoiminta kärsii eli silloin myös keskittymiskyky herpaantuu. Muistin takkuilu taas liittyy unenpuutteeseen. Unen aikana aivot vahvistavat muistijälkeä, joka auttaa meitä painamaan asioita mieleen päivisin. Jos unet jäävät jatkuvasti lyhyeksi, tämä prosessi ei pääse aivoissa kunnolla käyntiin. Silloin muisti heikkenee.

Aivoterveyden kannalta olisi tärkeää saada päivään pieniä taukoja. Kannattaa yrittää vaikkapa torkahtaa vartiksi bussimatkalla töistä kotiin tai pitää pieniä taukoja töiden lomassa. Usein kannattaakin miettiä, onko elämä sillä hetkellä liian stressaavaa ja voisiko unen laatua parantaa. Terveellisillä elämäntavoilla pääsee stressin keskellä jo pitkälle. Niin voi ehkäistä niitä sairauksia, joita pitkittynyt stressi saattaa vakavimmillaan aiheuttaa.”

Raatikainen: ”Jos rentoutuminen ja nukahtaminen on iltaisin vaikeaa, on hyvä luoda itselleen jokin pieni iltarutiini, joka auttaa unen saamisessa. Hetki piikkimatolla stimuloi lihaksia sopivasti, jolloin lihakset rentoutuvat. Myos pieni iltakävely raikkaassa ilmassa rauhoittaa mieltä. Nykyisessä älylaitteiden maailmassa olisi erittäin tärkeää rauhoittaa ilta niin, että kaksi tuntia ennen aiottua nukahtamista kaikki älylaitteet sammuisivat.

Liikuntaa on yleisesti pidetty hyvänä rentouttajana, mutta illalla liikkuessa syke ei saisi nousta kovin korkealle. Sen sijaan kannattaisi miettiä vaikkapa pientä venyttelytuokiota tai kävelyä. Olisi myös tärkeää, että tuosta pienestä rauhoittumishetkestä ei tekisi liian vaikeaa, jotta siitä ei ota stressiä. Lattialla x-asennossa makaaminen raajoja mahdollisimman pitkäksi venyttäen voi jo auttaa.”

Hidasta tahtia

Nipistän työpäivästä hetken taukojumppaan. Olen ihmeissäni, sillä koko kroppani tuntuu yhtä liikkuvalta kuin muovailuvaha jääkaapissa. Illalla kotona huomaan, että ihoni on kuiva ja harmahtava ja otsaani on ilmestynyt kaksi kirkuvaa finniä. Ei ihme, sillä olen elänyt nämä kiireiset viikot lähinnä suklaalla ja kahvilla."

Roine: ”Liiallinen stressi on pääasiallinen lihasjumien aiheuttaja. Kun pään alueen lihasjännitys ei missään vaiheessa laukea, se aiheuttaa ikäviä vaivoja. Tulee päänsärkyä ja huimausta, lihaksistoon voi tulla erilaisia puutumisen tunteita ja migreeni saattaa pahentua. Terveyden kannalta on tärkeää havaita omasta kropasta se, milloin stressi alkaa vaikuttaa elämään negatiivisesti. Sitten voi tarvittaessa hidastaa tahtia. Jatkuva stressi on olotila, jota ihmisen keho tai mieli ei kestä. Jos stressin keskellä yrittää pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista eli riittävästä unesta ja hyvälaatuisesta ravinnosta, stressin negatiiviset vaikutukset jäävät pieniksi elimistölle.”

Raatikainen: ”Jos elämässä on kova stressi päällä ja ruokavalio on pitkään huono, kannattaa ottaa käyttöön erilaiset lisäravinteet. Vaikka ihan muutamaksi viikoiksi. Kasviksista ja marjoista saa tärkeitä vitamiineja ja antioksidantteja. Ne auttavat fyysisen kunnon ylläpitämistä ja ehkäisevät tulehduksia.

Jos tietää jo etukäteen milloin stressi iskee, hyvä keino on varata tuolle ajanjaksolle tiettyjä hetkiä, jolloin pakottaa itsensä rentoutumaan. Kannattaa muistaa, että stressin vaikutukset näkyvät ihon lisäksi hiuksissa ja kynsissä. Hiukset saattavat harventua tai harmaantua ja kynnet haurastua.”

Kuva: Matteo Catena

Katso myös:

Cara Delevingnen dekkari ja asiaa masennuksesta – nämä neljä uutuuskirjaa kannattaa lukea nyt

Yleistyneestä ahdistushäiriöstä kärsivä: "Olen aina valmistautunut kuulemaan suru-uutisia"

Näiden naisten ystävyys toimii 56 vuoden ikäerosta huolimatta – samanlainen elämänasenne yhdistää

Plus-malli ihmettelee, miksi Victoria's Secretin kaltaiset muotijätit edustavat edelleen hyvin yksipuolista naiskuvaa. 

Yhdysvaltalaismalli Tabria Majors, 27, kyllästyi monien muiden tavoin siihen, että alusvaatemainoksissa vilisee edelleen lähinnä vain tietyn kokoisia malleja. Sen sijaan, etttä Tabria olisi jäänyt seuraamaan asiaa sivusta, päätti hän julkaista suositulla Instagram-tilillään omat versionsa Victoria's Secretin mainoskuvista.

- Haluan avata keskustelun valtamedian rajoittuneisuudesta, hän kertoi Huffington Postille. 

- Tahdon tietää, miksi Victoria's Secret ja monet muut merkit eivät mainosta tuotteitaan tavallisen kokoisille naisille. 

Tabria kertoo vuosien varrella kuulleensa useita argumentteja suurempien vaatekokokojen valmistamista vastaan.

- Sanotaan, että isompien kokojen valmistaminen on kallista ja aikaavievää tai ettei yrityksillä oli resursseja laajentaa mallistojaan suurempiin kokoihin. Selitykset eivät mene minulle läpi. Plus-mallistoissa liikkuu miljardibisnes, joten voisi kuvitella, että edes taloudellinen hyöty peittoaisi epäilykset.

@tabriamajors

@tabriamajors

@tabriamajors

Hienoa, että moni julkkis hyödyntää vaikutusvaltaansa Instagramissa tärkeiden asioiden edistämisessä. Lokakuussa kerroimme muun muassa australialaisbestiksistä Georgia Gibbsistä ja Kate Weasleysta, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46. Kaksikko käyttää sosiaalista mediaa yhtenä tavoitteenaan muistuttaa muotialan yrityksiä siitä, että mainoksissa voisi ihan oikeasti käyttää eri kokoisia malleja ilman, että sen pitäisi enää olla poikkeuksellista. 


Georgia Gibbs ja Kate Weasley / @any.body_co

Myös esimerkiksi plus-kokoinen brittimalli Iskra Lawrence on jo pitkään rikkonut muotimaailman perinteisiä rajoja anteeksipyytelemättömällä asenteellaan. Iskra antaa kroppansa selluliitin ja muhkuroiden näkyä, eikä esimerkiksi käsittele Insta-tilillään julkaisemiaan kuvia ollenkaan. 

Näitä naisia fanitamme!

Kuvat: Instagram

Katso myös:

Mallibestiksillä, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46, menee lujaa – tähdittävät tulevaa Sports Illustrated -uimapukunumeroa

Kaia Gerber on matkalla mallimaailman huipulle – lue, millainen on muotimaailman uusi tulokas

Juuri sopivasti jouluksi! Japanilainen Muji avaa pop up -myymälän Helsingin keskustaan