Tärkeät juhlat tulossa, ja uusi mekkosi tuntuu sittenkin olevan vähän liian bodyconscious? Ei hätää! Näiden ruokien avulla syöt vatsasi parissa päivässä litteäksi. 

Sillä, mitä syöt pari päivää ennen juhlia on merkittävä vaikutus ulkoiseen olemukseesi. Oleellista on, että suosit vähäsuolaisia ja -rasvaisia ruokia. Vähäsuolaiset ruuat, joissa sen sijaan on paljon kaliumia, poistavat nestepöhöä ja turvotusta tehokkaasti. Rasvainen ruoka taas sulaa hitaammin kuin hyvälaatuiset proteiinit ja hiilihydraatit. Esittelemme kymmenen ruokaa, joiden avulla syöt vatsasi parissa päivässä laudaksi. 

Tehostartti päivään

Päivän tärkein ateria antaa aineenvaihdunnalle potkua ja pitää nälän poissa koko aamun. 

1. Mango-kookos-vesi- smoothie 

Sekoita blenderissä 2,5 desilitraa kookosvettä, 2,5 desilitraa luonnonjogurttia ja 2,5 desilitraa mangokuutioita. Lisää tujaus limen mehua ja nauti. 

Hyöty: Kookosvesi sisältää helposti sulavia, luonnollisia sokereita ja enemmän kaliumia kuin urheilujuoma. Se auttaa vähentämään turvotusta ja antaa energiaa. Luonnonjogurtti sisältää runsaasti haitallisten suolistobakteerien kasvua edistäviä probioottisia maitohappobakteereita ja tasapainottaa suoliston toimintaa.

2. Herkkupuuro

Valmista puuro keittämällä 50 grammaa kaurahiutaleita mantelimaitoon. Lisää puolikas pilkottu banaani ja kourallinen mustikoita tai vadelmia. 

Hyöty: Kaura sisältää runsaasti kuitua, josta suurin osa on liukoista ravintokuitua, beetaglukaania. Kuitu edistää ruuansulatusta ja auttaa muun muassa ummetuksen hoidossa. Banaanissa ja marjoissa on paljon kaliumia, joka tehostaa veden imeytymistä. 

 

Kevyt, vaan ei ankea lounas

NAM, kana-caesar-wrap! Harmi vain, että se ei varsinaisesti edistä solakan siluetin muodosumista. Kokeile mieluummin näitä terveellisiä ruokia. Vaikka annokset ovat hyviä, yritä olla hotkimatta. 

3. Simppeli lohisalaatti

Uunissa tai grillissä valmistettu lohi pinaattipedillä mehukkaiksi haudutettujen kirsikkatomaattien kanssa - toimii! Mausta laadukkaalla balsamivinegrettellä.

Hyöty: Lounas on kevyt, helposti sulava ja siinä on vain vähän hiilihydraattia ja suolaa. Sen sijaan siinä on paljon lohen sisältämää, keholle elintärkeää hyvälaatuista rasvaa. Voitto.

4. Trooppiset ruisleivät

Paahda ruisleipä, lado päälle raejuustoa ja ohuiksi siivuiksi leikattua ananasta. Viimeistele tuoreella korianterilla. Halutessasi (tai jos lähikauppasi valikoima maraskuussa on poikkeuksellisen runsas) voit lisätä annokseen myös tuoretta papaijaa. Älä käytä vähärasvaisinta raejuustoa, vaan vähemmän irtonaista kaksiprosenttista juustoa.

Hyöty: Ruisleipä on runsaskuituinen ja täyttävä hiilihydraatin lähde, joka vähentää turvotusta. Ananas poistaa tehokkaasti nesteitä ja sisältää bromelaiini-nimistä entsyymiä, joka hajottaa proteiineja. Se helpottaa siten proteiinipitoisten ruokien, kuten raejuuston sulamista.

5. Tonnikala-jalapeno-uuniperuna

Keitä ja halkaise puoliksi pituussuunnassa keskikokoinen, jauhoinen peruna (esimerkiksi Rosamunda). Koverra perunan sisus pois. Muussaa koverrettu peruna ja sekoita siihen 100 grammaa tonnikalaa (vedessä, valutettuna) ja puoli teelusikallista jalapenoja. Lisää pilkottua kevätsipulia, tuoretta korianteria, tomaattia ja pari ruokalusikallista vähärasvaista ranskankermaa. Lusikoi seos takaisin perunan sisään ja lämmitä uunissa. Nauti vihersalaatin kanssa. 

Hyöty: Yksi keskikokoinen uuniperuna sisältää puolet päivittäisestä kaliumintarpeesta. Tuliset mausteet, kuten jalapeno, kiihdyttävät aineenvaihduntaa. 

6. Parsamunakas

Keitä 30 grammaa parsaa kiehuvassa vedessä. Pilko paloiksi. Vispaa kolme munaa ja sekoita joukkoon 2 teelusikallista hienonnettua persiljaa. Paista pienessä tilkassa öljyä. Kun munakas on melkein paistunut, lisää parsat ja parmesan-juustoa.

Hyöty: Parsa poistaa kehosta nesteitä. Lisäksi se edistää hyvien suolistobakteerien kasvua ja siten ruuansulatusta. Parsa myös kiihdyttää aineenvaihduntaa. Kananmunanvalkuaisten sisältämä proteiini pitää näläntunteen tehokkaasti loitolla. 

Juttu julkaistu kokonaisuudessaan marraskuun Cosmossa. 
Toimittanut: Stina Mäntyniemi
 

Stressiä on olemassa kahdenlaista. Hyvä stressi tuo työntekoon draivia ja ajaa parempiin suorituksiin. Useimmat meistä kärsivät kuitenkin juuri siitä toisesta stressistä. Silloin uni ei tule, sydän tykyttää ja kasvot kukkivat. Mikä avuksi?

Tule, uni, tule!

Istun illalla sohvalla ja luulen olevani rentoutunut. Silti huomaan sykkeeni olevan samoissa lukemissa, kun päivällä kiireisessä työympäristössä. Menen sänkyyn ajoissa toivoen saavani riittävän pitkät yöunet, ehkäpä se sykekin siinä samalla laskee. Se osoittautuu turhaksi toiveeksi: uni ei tule ja sydän tykyttää. Aamulla herään jostain unen tapaisesta tilasta pandasilmillä. Help!”

Neurologian professori Risto O. Roine, Aivoliiton ylilääkäri:

”Jos syke nousee stressitilanteissa hetkellisesti, siitä ei ole sen suurempaa haittaa kuin että se kuluttaa energiaa ja rasittaa elimistöä. Kova ja pitkään jatkunut stressi saattaa laukaista sydämessä eteisvärinän, joka taas altistaa aivoverenkiertohäiriölle.

Kun ihminen on stressaantunut, aivot erittävät stressihormoni kortisolia. Äärimmäisessä stressissä hormonin eritys ei lopu yölläkään. Tämä yhdistettynä stressin psyykkisiin vaivoihin aiheuttaa unettomuutta. Usein vähän nukutuista öistä otetaan vielä ylimääräistä stressiä, jolloin oravanpyörä on valmis. Unentarve on yksilöllistä. Jos unet jäävät usein alle kuuden tunnin, silloin unta ja sen mukana tuomaa palautumisaikaa on ollut aivoille liian vähän.”

Kosmetologi ja urheiluhieroja Juulia Raatikainen:

”Ihon hyvinvoinnin kannalta uni on tärkeässä roolissa. Nukkuessa kasvojen iho saa levätä, eikä siihen kohdistu mitään ulkoisia ärsykkeitä – toisin kuin kiireisen päivän aikana.

Vähäinen nukkuminen vaikuttaa suuresti aineenvaihduntaan, ja aineenvaihdunta taas siihen, miten koko keho toimii. Jos aineenvaihdunta toimii hyvin, se poistaa kehoon kertyneet myrkyt eivätkä ne jää elimistöön lymfa- eli imunestekierron kautta. Jos aineenvaihdunta toimii huonosti, kroppaan saattaa tulla turvotusta, joka näkyy ensimmäisenä pohkeissa ja kasvoissa.

Toisin kuin yleisesti luullaan, tummat silmänaluset liittyvät pitkälti perintötekijöihin eivätkä suoranaisesti stressiin. Joillakin ihmisillä silmänympärysalueen iho on perinnöllisesti ohuempaa, jolloin unettomuuden aiheuttamat tummentumat voivat näkyä helpommin.”

Pieniä taukoja ja venyttelyhetkiä

Kaksi viikkoa elämästäni menee hujauksessa. Tuntuu, että teen vain töitä. En ehdi kuntoilla, en muista vastata ystävieni viesteihin, unohdan kummilapseni syntymäpäivän enkä pysty keskittymään yhteiseen leffahetkeen puolisoni kanssa. Syyllisyys painaa, ja alan kohta epäillä, että minulla on dementia.”

Roine: ”Aivot tarvitsevat sopivasti ärsykkeitä toimiakseen. Kuitenkin jos ärsykkeitä on liikaa, aivotoiminta kärsii eli silloin myös keskittymiskyky herpaantuu. Muistin takkuilu taas liittyy unenpuutteeseen. Unen aikana aivot vahvistavat muistijälkeä, joka auttaa meitä painamaan asioita mieleen päivisin. Jos unet jäävät jatkuvasti lyhyeksi, tämä prosessi ei pääse aivoissa kunnolla käyntiin. Silloin muisti heikkenee.

Aivoterveyden kannalta olisi tärkeää saada päivään pieniä taukoja. Kannattaa yrittää vaikkapa torkahtaa vartiksi bussimatkalla töistä kotiin tai pitää pieniä taukoja töiden lomassa. Usein kannattaakin miettiä, onko elämä sillä hetkellä liian stressaavaa ja voisiko unen laatua parantaa. Terveellisillä elämäntavoilla pääsee stressin keskellä jo pitkälle. Niin voi ehkäistä niitä sairauksia, joita pitkittynyt stressi saattaa vakavimmillaan aiheuttaa.”

Raatikainen: ”Jos rentoutuminen ja nukahtaminen on iltaisin vaikeaa, on hyvä luoda itselleen jokin pieni iltarutiini, joka auttaa unen saamisessa. Hetki piikkimatolla stimuloi lihaksia sopivasti, jolloin lihakset rentoutuvat. Myos pieni iltakävely raikkaassa ilmassa rauhoittaa mieltä. Nykyisessä älylaitteiden maailmassa olisi erittäin tärkeää rauhoittaa ilta niin, että kaksi tuntia ennen aiottua nukahtamista kaikki älylaitteet sammuisivat.

Liikuntaa on yleisesti pidetty hyvänä rentouttajana, mutta illalla liikkuessa syke ei saisi nousta kovin korkealle. Sen sijaan kannattaisi miettiä vaikkapa pientä venyttelytuokiota tai kävelyä. Olisi myös tärkeää, että tuosta pienestä rauhoittumishetkestä ei tekisi liian vaikeaa, jotta siitä ei ota stressiä. Lattialla x-asennossa makaaminen raajoja mahdollisimman pitkäksi venyttäen voi jo auttaa.”

Hidasta tahtia

Nipistän työpäivästä hetken taukojumppaan. Olen ihmeissäni, sillä koko kroppani tuntuu yhtä liikkuvalta kuin muovailuvaha jääkaapissa. Illalla kotona huomaan, että ihoni on kuiva ja harmahtava ja otsaani on ilmestynyt kaksi kirkuvaa finniä. Ei ihme, sillä olen elänyt nämä kiireiset viikot lähinnä suklaalla ja kahvilla."

Roine: ”Liiallinen stressi on pääasiallinen lihasjumien aiheuttaja. Kun pään alueen lihasjännitys ei missään vaiheessa laukea, se aiheuttaa ikäviä vaivoja. Tulee päänsärkyä ja huimausta, lihaksistoon voi tulla erilaisia puutumisen tunteita ja migreeni saattaa pahentua. Terveyden kannalta on tärkeää havaita omasta kropasta se, milloin stressi alkaa vaikuttaa elämään negatiivisesti. Sitten voi tarvittaessa hidastaa tahtia. Jatkuva stressi on olotila, jota ihmisen keho tai mieli ei kestä. Jos stressin keskellä yrittää pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista eli riittävästä unesta ja hyvälaatuisesta ravinnosta, stressin negatiiviset vaikutukset jäävät pieniksi elimistölle.”

Raatikainen: ”Jos elämässä on kova stressi päällä ja ruokavalio on pitkään huono, kannattaa ottaa käyttöön erilaiset lisäravinteet. Vaikka ihan muutamaksi viikoiksi. Kasviksista ja marjoista saa tärkeitä vitamiineja ja antioksidantteja. Ne auttavat fyysisen kunnon ylläpitämistä ja ehkäisevät tulehduksia.

Jos tietää jo etukäteen milloin stressi iskee, hyvä keino on varata tuolle ajanjaksolle tiettyjä hetkiä, jolloin pakottaa itsensä rentoutumaan. Kannattaa muistaa, että stressin vaikutukset näkyvät ihon lisäksi hiuksissa ja kynsissä. Hiukset saattavat harventua tai harmaantua ja kynnet haurastua.”

Kuva: Matteo Catena

Katso myös:

Cara Delevingnen dekkari ja asiaa masennuksesta – nämä neljä uutuuskirjaa kannattaa lukea nyt

Yleistyneestä ahdistushäiriöstä kärsivä: "Olen aina valmistautunut kuulemaan suru-uutisia"

Näiden naisten ystävyys toimii 56 vuoden ikäerosta huolimatta – samanlainen elämänasenne yhdistää

Plus-malli ihmettelee, miksi Victoria's Secretin kaltaiset muotijätit edustavat edelleen hyvin yksipuolista naiskuvaa. 

Yhdysvaltalaismalli Tabria Majors, 27, kyllästyi monien muiden tavoin siihen, että alusvaatemainoksissa vilisee edelleen lähinnä vain tietyn kokoisia malleja. Sen sijaan, etttä Tabria olisi jäänyt seuraamaan asiaa sivusta, päätti hän julkaista suositulla Instagram-tilillään omat versionsa Victoria's Secretin mainoskuvista.

- Haluan avata keskustelun valtamedian rajoittuneisuudesta, hän kertoi Huffington Postille. 

- Tahdon tietää, miksi Victoria's Secret ja monet muut merkit eivät mainosta tuotteitaan tavallisen kokoisille naisille. 

Tabria kertoo vuosien varrella kuulleensa useita argumentteja suurempien vaatekokokojen valmistamista vastaan.

- Sanotaan, että isompien kokojen valmistaminen on kallista ja aikaavievää tai ettei yrityksillä oli resursseja laajentaa mallistojaan suurempiin kokoihin. Selitykset eivät mene minulle läpi. Plus-mallistoissa liikkuu miljardibisnes, joten voisi kuvitella, että edes taloudellinen hyöty peittoaisi epäilykset.

@tabriamajors

@tabriamajors

@tabriamajors

Hienoa, että moni julkkis hyödyntää vaikutusvaltaansa Instagramissa tärkeiden asioiden edistämisessä. Lokakuussa kerroimme muun muassa australialaisbestiksistä Georgia Gibbsistä ja Kate Weasleysta, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46. Kaksikko käyttää sosiaalista mediaa yhtenä tavoitteenaan muistuttaa muotialan yrityksiä siitä, että mainoksissa voisi ihan oikeasti käyttää eri kokoisia malleja ilman, että sen pitäisi enää olla poikkeuksellista. 


Georgia Gibbs ja Kate Weasley / @any.body_co

Myös esimerkiksi plus-kokoinen brittimalli Iskra Lawrence on jo pitkään rikkonut muotimaailman perinteisiä rajoja anteeksipyytelemättömällä asenteellaan. Iskra antaa kroppansa selluliitin ja muhkuroiden näkyä, eikä esimerkiksi käsittele Insta-tilillään julkaisemiaan kuvia ollenkaan. 

Näitä naisia fanitamme!

Kuvat: Instagram

Katso myös:

Mallibestiksillä, joista toinen on kokoa 36 ja toinen 46, menee lujaa – tähdittävät tulevaa Sports Illustrated -uimapukunumeroa

Kaia Gerber on matkalla mallimaailman huipulle – lue, millainen on muotimaailman uusi tulokas

Juuri sopivasti jouluksi! Japanilainen Muji avaa pop up -myymälän Helsingin keskustaan