"Vaikka selluliitti on tavallista, on kiva saada muistutus siitä, etten ole asian kanssa yksin."

Olet ehkä kuullut englantilaismalli Charli Howardista, 23, aikaisemminkin. Hän on se rohkea nuori nainen, joka puhui julkisesti suunsa puhtaaksi mallitoimistonsa kohtuuttomista laihdutusvaatimuksista ja perusti All Woman Project -nimisen kampanjan, jonka tarkoituksena on muistuttaa ihmisiä siitä, että erilaisuus tekee ihmisistä kauniita ja että myös muotiteollisuuden olisi aika alkaa toimia sen mukaisesti.

Nyt Charli julkaisi Instagram-tilillään kuvan, jonka kautta hän halusi kritisoida epärealistista naisihannetta ja harhaluuloa siitä, etteikö hoikilla naisilla mukamas olisi selluliittia.

Vaikka Charlie toteaa, että vaikka ei varsinaisesti omia selluliittejaan rakastakaan, haluaa hän muistuttaa, miten täydellisen normaalia se on. Kuva on kerännyt jo yli 4000 tykkäystä ja pitkän listan naisen rohkeutta ylistäviä kommentteja.

"Vaikka selluliitti on tavallista, on kiva saada muistutus siitä, etten ole asian kanssa yksin", hän kirjoitti seuraavassa postauksessaan.

"Jos voin auttaa edes yhtä tyttöä tuntemaan olonsa paremmaksi itsestään, tavoitteeni on saavutettu."

"Sanotaan, että joka päivä pitäisi tehdä yksi asia, joka pelottaa. Siksi julkaisen tämän kuvan. Huolimatta siitä, että kävelen, kyykkään, lenkkeilen ja käyn satunnaisesti barretunnilla, minulla on selluliittia", Charli kirjoitti kuvansa yhteyteen. "Poikaystäväsi ei välitä selluliiteistasi, tai jos välittää, suosittelen dumppaamaan tyypin".

Muutama kuukausi sitten myös 26-vuotias Kenzie Brenna kohtasi pahimman epävarmuutensa ja julkaisi Instagramissa kuvia reisensä selluliiteista. Syntyi #CelluliteSaturday-kampanja, joka kannustaa naisia postaamaan käsittelemättömiä kuvia vartalostaan. Kampanjan tavoitteena on muistuttaa, ettei selluliitissa ole mitään epänormaalia. 

- Tämä on tärkeää, koska olemme kirjaimellisesti unohtaneet, miltä oikeat vartalot näyttävät, kanadalainen Kenzie kirjoitti ensimmäisen #CelluliteSaturday-kuvansa yhteyteen. 

Lisäksi hän lainasi kuvatekstissään Wikipediaa muistuttaen, että 90 prosentilla naisista on selluliittia. 

Kuvat: Instagram
Alkuperäinen juttu: The Huffington Post

Katso myös:

Nämä malleina työskentelevät bestikset haluavat, että lopetat itsesi vertaamisen muihin – toinen kokoa 38, toinen 46

Insta-tähti sai tarpeekseen somesta - haluaa varoittaa muitakin

Big Little Lies -sarjan Shailene Woodley : ”Kuuluisuuden ajatteleminen saa minut sekoamaan”

#FriendShipGoals

Kerroimme maaliskuussa australialaisbestiksistä Georgia Gibbsistä ja Kate Weasleysta, joilla yhteinen unelma: he haluavat, että naiset lakkaavat vertailemasta itseään muihin ja rakastavat itseään juuri sellaisina kuin ovat. 

Levittääkseen tärkeää sanomaansa malleina työskentelevä kaksikko on perustanut Any Body -sivuston ja Instagram-tilin. He julkaisevat molemmilla alustoilla sisältöä, joiden keskiössä on elämänilo ja itsensä hyväksyminen, mutta ennen kaikkea ystävyys ja muiden kannustaminen.

Naistenpäivänä lanseeratun projektin tavoitteena on myös muistuttaa muotialan yrityksiä siitä, että mainoksissa voisi ihan oikeasti käyttää eri kokoisia malleja ilman, että sen pitäisi enää vuonna 2017 olla erityistapaus. Georgia on kokoa 36, Kate kokoa 46. 

Idea projektista syntyi, kun Georgia julkaisi somessa iloisen yhteiskuvan bileillasta Katen kanssa. Ystävysten yllätykseksi osa kommentoijista väitti, että Georgia olisi photoshopannut itseään hoikemmaksi ja Katea pulleammaksi. Miten naisten vartaloiden koot ylipäätään liittyivät iloiseen kaverikuvaan mitenkään?

- Ei ole olemassa kahta samanlaista vartaloa. Ja juuri siitä me pidämme, yhden Instagram-kuvan teksissä lukee.

Georgian ja Katen ajatusmaailma on saanut kannatusta. Bestisten Any-body_co-Instagram-tilille on kertynyt jo 223 000 seuraajaa. Syyskuussa he poseerasivat yhdessä myös australialaisen Women's Health & Fitness -lehden kannessa. Naisten tähänastisen uran merkittävin käännekohta tapahtui kuitenkin tämän viikon keskiviikkona, kun yhdysvaltalainen Sports Illustrated -lehti kertoi kaksikon poseeraavan helmikuussa julkaistavan, vuosittaisen uimapukunumeronsa sivuilla. 

Sports Illustrated on vihdoin viime vuosien aikana pyrkinyt juhlistamaan aikaisempaa monimuotoisempaa naiskuvaa. Pari vuotta sitten lehti valitsi vuosittain julkaistavan uimapukunumeronsa kanteen plus-koon mallin Ashley Grahamin, 29. Lehden sivuilla oli silloin myös #SwimSexy-kampanja, jonka tarkoituksena oli muistuttaa, että jokainen nainen on uikkareissa seksikäs iästä tai koosta riippumatta. Ashleyn lisäksi kuvissa ihastutti muun muassa 56-vuotias Nicola Griffin. Viime vuoden uikkarikuvissa hurmasi muun muassa vaatekokoa 52 edustava malli Hunter McGrady, 23. 

- Kauneus ei määriteltävissä numeroilla, sillä ei pitäisi olla rajoja. En ole koskaan tuntenut itseäni yhtä seksikkääksi kuin näissä kuvauksissa. Jos olet ikinä tuntenut olosi epämukavaksi tai epävarmaksi raskausarpien, selluliitin tai aknen takia, tämä on sinulle, hehkutti Hunter tuolloin Instagramissa jakamansa kuvan yhteydessä.

Odotamme innolla ensi vuoden helmikussa julkaistavaa Sports Illustratedin uimapukunumeroa, jossa myös Georgia ja Ashley nähdään. Siihen saakka tyttöjen kuulumisia kannattaa lukea Any Body -blogista, jota he itse kuvailevat seuraavasti: "Olitpa kokoa 36, 46 tai mitä tahansa muuta, uskomme sinun olevan ainutlaatuinen. Se on kaunista maailmassa, joka on täynnä samankaltaisuutta".

Lue Georgian ja Katen kauneutta ja itsevarmuutta juhlistavaa Any Body -blogia täällä!

@si_swimsuit

Georgia ja Kate Women's Health & Fitness -lehden syyskuun numerossa.

@any.body_co


@any.body_co


@any.body_co

Kuvat: Instagram, Sports Illustrated

Katso myös:

Nämä malleina työskentelevät bestikset haluavat, että lopetat itsesi vertaamisen muihin – toinen kokoa 36, toinen 46

Plus-kokoinen malli ihastuttaa Voguen kannessa – päätoimittaja paljastaa, että monet muotitalot kieltäytyivät lainaamasta vaatteita kuvauksiin

Kaksi kuukautta ilman alkoholia – nämä asiat yllättivät

Maailmanlaajuiseksi ilmiöksi nousseella #metoo -kampanjalla halutaan lisätä tietoisuutta naisiin kohdistuvan seksuaalisen häirinnän laajuudesta. 

Kukaan meistä ahkerasti somea seuraavista ei ole voinut välttyä kuluneen vuorokauden aikana #metoo -hashtagiltä. Sysäys  ilmiöön tuli Yhdysvaltalaisen näyttelijän Alyssa Milanon ystävältä. Muun muassa Siskoni on noita -sarjasta tutuksi tulleen Milanon ystävä oli ehdottanut, että tämä jakaisi omassa Twitterissään päivityksen, jossa pyytäisi seksuaalista häirintää kokeneita naisia vastaamaan twiittiin sanoilla me too, eli minä myös. Tällä hetkellä twiitissä on 58 tuhatta vastausta, ja twiittiä on jaettu yli puoli miljoonaa kertaa. 

Monet julkisuuden henkilöt ovat lähteneet mukaan kampanjaan. Oman tunnisteensa ovat lisänneet muun muassa Lady Gaga, Evan Rachel Wood, Sheryl Crow sekä Busy Philipps.

Suomalaisista tähdistä muun muassa Paula Vesala, Chisu sekä Cosmon bloggaaja Maryam Razavi ovat osallistuneet kampanjaan.

Hashtagin alta löytyy myös useiden miesten tekemiä postauksia aiheesta. Kampanjan perimmäinen idea onkin, että seksuaalisesta häirinnästä puhuttaisiin avoimemmin ja häpeilemättä. Monet kampanjaan osallistuneista tähdistä (ja taviksista) ovatkin tuoneet ilmi, että erilainen ahdistelu tuntuu olevan jo niin arkipäiväistä, että sitä ei enää edes pidetä erikoisena. 

Kuvat: Twitter, MVPhotos

Katso myös: 

Työpaikallaan kiusattu kertoo: "Kontrolloiva pomo sai minut vihaamaan työtäni"

Asiantuntija:"Parisuhdetta ei pidetä enää luotettavana statuksena"

Milleniaaleja sanotaan itsekeskeisiksi, mutta itsekkyys ei välttämättä ole huono juttu – lue, miksi sitä kannattaa jopa opetella