1. Nukut levollisemmin. Liikunta parantaa unen laatua.
  2. Sinulla on parempi olo. Liikunta parantaa kehon immuniteettitoimintoja ja kohottaa mielialaa.
  3. Et sairastu yhtä helposti. Ihmisen aineenvaihdunta, hermosto ja geenit tarvitsevat liikettä ja liikkumista toimiakseen.
  4. Olet paras versio itsestäsi. Liikunta parantaa itsetuntoa, stressin sietokykyä, oppimiskykyä ja keskittymiskykyä.
  5. Saavutat paljon vähässä ajassa. Ihminen tarvitsee päivän aikana yhteensä tunnin liikuntaa, jotta aivot, nivelet ja kudokset saavat niille tarpeellisia ravinteita, ja hermosto palautuu päivän rasitteista.




     

  6. Kuntosi paranee. Leppoisa aerobinen liikunta 3-4 kertaa viikossa 30-45 minuutin ajan tekee keholle hyvää. Lähes kaikki liikunnasta saatavat edut ovat yhdistettävissä aerobiseen liikuntaan.
  7. Olet voimakkaampi. Voimakas lihaksisto ja monipuolinen voimaharjoittelu ehkäisevät nivelvaurioita ja ovat erittäin tärkeitä kehon hormonitoiminnalle.
  8. Korjaat istumatyön vaurioita. Istumatyössä vartalon liikeradat vääristyvät. On tärkeää treenata kroppaa, jotta jänteet, lihakset ja hermosto joutuvat töihin.
  9. Verenkiertosi tarvitsee liikuntaa. Sydän pumppaa verta jalkoihin, josta veri palaa takaisin kohti sydäntä parhaiten silloin, kun jalkojen lihakset supistuvat. Ja jalan lihakset supistuvat liikkuessa.
  10. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Jo yksikin liikuntakerta voi muuttaa verisuonistoasi joustavammaksi.

 

On tärkeää olla aktiivinen päivittäin. Suositusten mukaan työpäivän aikana pitäisi nousta 30 minuutin välein ylös tuolista ja Me Cosmon toimituksessa otimme haasteen vastaan, ja aiomme joka päivä 30 minuutin välein nousta työtuoleistamme minuutiksi juoksemaan paikallamme, punnertamaan tai kyykkäämään. Lähde sinäkin meidän mukaan ja laita munakello pirisemään.

 

Lähde: Simply Well- neljä askelta terveyteen, Kristian Ekström