Asumismenot - Gallupit

Sasuska

Hahaa, mä tunnen itseni monessa suhteessa onnekkaaksi!!! :)

Asun Helsingissä, 29,5 neliöö, 340 e/kk. Talo on HOAS:n noin puolitoista vuotta vanha talo (oon asunut alusta asti), joten kaikki on uutta ja kiiltävää. :)

Vuokraan kuuluu vesi ja netti. Lenkkisauna olisi kaksi kertaa viikossa, en oo kertaakaan itse asiassa käynyt. Että eipä tarttis sitäkään maksaa, jos vaan viittisin käydä.

Vieressä on liikuntakeskus, kauppakeskukseen n. 5 min. Kouluun mulla mene n. vartti bussilla. Junalle voi tarvittaessa kävellä (oli aika tärkeää HKL:n lakon aikaan, vaikka ei kovin usein toistu tuo tilanne...). Vartissa pääsee keskustaan, busseja menee jatkuvasti.

Huonoja puolia on mm. se, ettei ole parveketta. Tosin tähän kämppään en ehkä haluaisikaan, koska kämppäni on parkkipaikalle päin. Toinen huono puoli on tuo hemmetin koirapuisto tuossa vieressä. Pirun rakit räkyttää siellä joka päivä!!! Välillä tauoton räkytys kuuluu, vaikka on ikkuna kiinnikin! En ole koiranvihaaja, päin vastoin, mutta rajansa kaikella! Aaargh! :evil:

Ja voisin muuttaa itään ihan vain sen takia, että pääsis lähemmäs luontoa, metsää. Kyllä täälläkin voi kävellä, mutta metsään on hiukkasen matkaa. Niin ja sen lisäksi kuuluu ärsyttävästi kahden ison autotien äänet, mikä on aika ahdistavaakin toisinaan.

No, tämän vuoden aikana pitäisi muuttaa pois, toivottavasti omaan.

Sivut

Kommentit (81)

nasuli

Asunto on vuokrattu yksityiseltä. Asutaan miehen kanssa n. 3 km keskustasta. Vuokra 333e sisältäen 2*vedet ja autopaikan.
Asunto on 2h+k+vh+kh =50 neliötä

tapetit tosin hieman repaleiset ja kulunut, ja huoneistossa typerät muovimatot.

chitty^

yksityiseltä 62m2 kolmio (omakotitalon pääty) vuokra on 450 eikä muita kuluja :) ja ennen muuttoamme rempattu kaikki. Eli avokin kanssa asustellaan (+koira ja kilpikonna)

Yksityiseltä vuokrattuna plussaa on että voi sopia kuinka vuokran maksaa (esim 2 erässä) jos rahatilanne on huono.. Kuten nyt kun auto levisi alle :(

Pai25

Mulla LänsiVantaalla kerrostalossa 54m 2h+k Saton vuokra-asunto.
Vuokra nousi juuri 481 euroon kuussa, jonka maksan kokonaan yksin. Taloon tosin tulossa ilmeisesti julkisivuremppa, joten vuokra tulee nousemaan varmaan reilusti tulevaisuudessa. Mut sijainti on loistava. Junalle alle 500 m ja silleen.

Miffy

Ihan tällästä ketjua ei vissiin olekaan. Mua alkoi yhtäkkiä suunnattomasti kiinnostaa ;)

Jos siis asut vuokralla, paljonko on vuokrasi/osuutesi vuokrasta? Minkäkokoinen asunto on? Missä? (siis esim. keskustassa, lähiössä jne, voi sanoa kaupunginkin ;))

Kuinka suuren osan asumismenot (vuokra, vesi, sähkö) vievät kuukausittaisista tuloistasi?

Pisti miettimään, kun asumme nyt poikaystävän kanssa HOAS:in talossa Helsingin keskustan tuntumassa (HOAS on siis paikallinen opiskelijoiden asuntosäätiö), ja vuokra on tosi halpa (440e/kk, sis. vesi, sähkö ja netti, 40 neliön 2h+kk). MUTTA mua risoo talon ankeus; peruskamaa kasikytluvun alusta, vähän jotain rempattu :roll: Ja mökäävät naapurit viel kaupan päälle :twisted: Mutta, kivat kaksiot Hgin keskustassa kustantavat vähintään sen 650e vähintään (ja tollakin hinnalla kämppää vois kutsua löydöksi... :roll: ). Mietin, olisinko valmis maksamaan reilusti yli satasen lisää vuokraa kuussa (siis omaan osuuteni tuo reilu satanen lisää). Hmm. Tämmösistä aatoksista tuli mieleen perustaa tämmönen ketju :) Kertokaa ja tyydyttäkää mun uteliaisuus :)

Rahel

Mä muutin elokuussa upouuteen vastavalmistuneeseen kämppään. Asunto on melkein 40 neliöö ja siinä on erillinen makuuhuone ja tupakeittiö + ranskalainen parveke. Vuokra maksaa maltaita yhdelle hengelle, n. 400 euroa, mutta siihen kuuluukin sitten myös sähkö, lämmitys, vesi ja internetliittymä. Tämä on Ylioppilaskyläsäätiön kämppä ja siksi hiukka ankea (eli kaikki on valkoista, onneks huonekaluilla ja tekstiileillä saa väriä), mutta toisaalta sijainti on vajaan kilsan keskustasta ja yliopisto on ihan vieressä. Laskeskelin, että avoimilta markkinoilta olisin saanut samaan hintaan ja yhtä läheltä keskustaa n. 10 neliötä pienemmän kämpän.

taotao83

Jos siis asut vuokralla, paljonko on vuokrasi/osuutesi vuokrasta? Minkäkokoinen asunto on? Missä? (siis esim. keskustassa, lähiössä jne, voi sanoa kaupunginkin )

Kuinka suuren osan asumismenot (vuokra, vesi, sähkö) vievät kuukausittaisista tuloistasi?

Asun Torniossa 34 neliön yksiössä keskustassa, jossa on keittokomero, alkuovi, vaatekomero ja wc. Maksan vuokraa 320 euroa kuussa. Vesi ja sähkö pitää maksaa erikseen eli asunnossani on vesimittari.

elle

Etelä-suomalaisessa merenrantakaupungissa asustellaan kahden kilsan päässä keskustasta. Kaksio keittokomerolla, 46 neliötä jos oikein muistan. Vuokraa en muista mutta sentään tämän loppusumman, johon sisältyy vesimaksut, saunavuoro ja autopaikka. 350 euroa tästä ylellisyydestä kuukaudessa maksetaan. Kiva olis kämppä jos sais jotain remppaa vähäsen tehdä, esim. seinille. Mutta katellaan, katellaan. Niin ja mun tuloista tämä oma osuuteni vuokrasta veis 70%, jos nyt taas vaihteeksi saisin niitä tulojani.

Rixuliini

Länsi-Suomi on asuinalue, ja ihan kaupungin keskusta liepeillä ("ytimeen" 5 minuutin kävelymatka) puutaloalueella asustamme.

Talo on vanha, mutta viime vuonna uusittiin (laatoittettiin lattiasta kattoon) kylppäri kokonaan, osa lattioista ja maalattiin kaikki seinät ja keittiön kaapit.

Vuokra on 420€, siihen sisältyy myös vesi ja lämmitys. Neliöitä 56, ja tuollainen oma aidattu piha jonka siis jaamme talon neljän muun asukkaan kanssa.

Tykkään kyllä asua, tosin jotkin paikat ovat jääneet vähän rempalleen, esim. jotkut lamppuliitännät eivät toimi ja vessaan ei ole asennettu suihkuverho kiskoa. Silti ihan hyvin on pärjätty. :)

Jzzu

Asun nuorisoasunnossa keskellä kaupunkia (siis todellakin keskellä kaupunkia, joka paikkaan max.5 minuutin kävelymatka).
Asunto koostuu 2 huoneesta, keittökomerosta, pienestä parvekkeesta, aika isosta kylppäristä ja vaatehuoneesta, kokoa asunnolla on 40,5m2.
Vuokra (370,86€) sisältää veden, pesutuvan käytön ja autopaikan tällä hetkellä kun kullan auto on siinä (osuus 15€ joka ei siis kuulu vuokraan ilman autopaikkaa, ei siis pakollinen).

Itselleni jää vuokrasta maksettavaksi asumistuen jälkeen 129,03€, sähkölaskut olleet aika pieniä, viimeisin arviolasku oli 41,68€.
Muita asumiskustannuksia ei taidakaan olla. :roll:

Lizzie

Asumme ihan erään keski-suomalaisen yliopistokaupungin(kukaa ei arvaa) keskustassa, yliopiston vieressä 8)

Vuokra 520e/kk, neliöitä muistaakseni 49, parveke löytyy.
Nyt kun miekkoseni on työelämässä jo, hän maksaa autopaikan (tosi kallis, muistaakseni 40e/kk) netin,veden (9e/nokka) ja sähkölaskut,
minä puolitan enää vain vuokran eli maksan 260e/kk. Luonnossa loput ;)

Ei ole järkeä että toinen maksaa yhtä paljon 400e kk-tuloista kuin toinen yli viisinkertaisesta palkastaan :roll:

Kun muutimme eräästä pirkanmaalaisesta yliopistokaupungista (kukaan ei arvaa tätäkään) niin kävimme kovat keskustelut muutammeko isompaan ja halvempaan kämppään kauemmas keskustasta, mutta minä taisten urbaaniuden puolesta, sillä lenkkipolut ym on ihan lähellä silti.
Ja kun tämä aika edullinen löytö tehtiin, tehtiin sopimus.

Eikä kyllä kaduta, järvinäkymäkin on partsilta jos katsoo laidan yli :D

shanti

vuokra vesineen päivineen 286e, tämmönen kolmen hengen soluksi muutettu kolmio. tosi iso, yli 80 neliöö, en muista tarkkaan, oisko ollu joku 85-86. Keittiö on kuin olohuone :) soluksi tietty melko kallis, mutta mieluummin maksan vähän enemmän, ettei tarvii perinteisessä solukopissa majailla.
Tuohon päälle vielä tietty sähköt ja netti, jotka maksetaan kolmestaan ja omat ruuat tietty. kyllähän tuota menee... :roll: tulot on niin epäsäännölliset, että en pysty sanomaan minkä verran palkasta menee näihin. tukia kun en saa :(

sopuli

Meillä vuokra 419egeä kuussa yhteenä, 60 neliötä ja kaksio. Sähkö, vesi ja autopaikka kuuluu vuokraan. Tällainen lähiöhän tämä on, keskikaupunkiin on jonkin verran matkaa, mutta mun koulu on lähellä. Ja onneksi on auto :) Kesällä kuljen myös pyörällä ja talvella bussilla.

Miffy

Ääää! Mä oon vähän katkera ;) Pitäsköhän sittenkin muuttaa pois Helsingistä, jotta sais viihtyisän ja hiljaisen asunnon...(Siis jotta olis varaa sellaiseeen :D.)

sopuli

Meilläkin on halpa asunto tän kaupungin yleiseen vuokratasoon nähden. Yksityiseltä tää meidänkin kämppä olis reilusti kalliimpi. Mutta en valita, viihdyn tääl hyvin :) Vielä kun se hauvakin tulee, niin parempi asuakin vähän kauempana keskustasta. OMasta rivarinpätkästä haaveilen... :oops:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat