opintotuki - Työ ja opiskelu

Emilie

On vähän off-topic, mutta mistä te oikein löydätte alle 300 eurolla vuokra-asuntoja? Kun minä ja mies ollaan katseltu noita kämppiä tuntuu, että kaikki asunnot on varustettu mehevällä vuokralla (yksi asunto mikä on kiikarissa tulisi kustantamaan 388 euroa kuussa, suhteellisen halpa vielä). Olisi pakko mennä töihin opiskelun ohella, en usko siihen että opintotuella pitkälle pötkisi näillä pääkaupunkiseudun hinnoilla. Varsinkin kun ihan Helsingissä vuokrat on pilvissä.

Sivut

Kommentit (48)

marieh

yritin hakea, mutta en ainakaan löytänyt aiempaa keskustelua opintotuesta, eikä myöskään "kuinka olet pärjännyt rahallisesti opiskeluaikana"-ketju vastannut täysin mielessäni oleviin kysymyksiin.

elikkäs, kuinka paljon (suunnilleen) saat opintotukea? nostatko myös asumislisää? ja kuinka olet kokenut näiden riittävän?

[size=9](jos tällainen ketju on jo, niin tämän saa toki lukita.)[/size]

Rasberry

Huimat 68e/kk :lol: Asun siis kotona vielä. Nyt huhtikuun tuet alkavat tulla sadan euron koroutksella kun täytän 20 vuotta, silloin ne nousevat. Eli tulevaisuudessa saan 168e/kk, joka nyt lähemmäs jo kustantaa edes kunnollisen osan niistä todellisista menoista, jotka koostuvan kulkemisista ja ruokailusta. Meillä maksaa 10x-ruokakortti 23,50e ja kulkemiseen menee kuukausittan noin 100e, riippuu liikunko omalla autolla vai junalla. Kodin ja koulun välillä on reippaat 50km.

Äitin ja isin avustuksilla siis pärjään, en käy töissä koulun ohella.

muoksmuoks. Ja niin, Helsingin amk:ssa opiskelen.

Tsein

Silloin kun opiskelin, sain täyden korkeakoululaisen opintotuen (reilu 400 euroa). Toki nostin molemmat opintorahan ja asumislisän, eipä sitä olisi muuten pärjäillyt. Lainaa en koskaan nostanut, vaan kävin viikonlopputöissä. Pelkkä opintorahalla ja asumislisällä kitkuttelu ei olisi itseltäni onnistunut. Vuokran jälkeen jäi n. 100 euroa käytettäväksi ruokaan, puhelinlaskuun ja muihin menoihin. Kyllä se olisi onnistunut, jos olisi jaksanut pihistellä ja katsoa mitä ostaa. Helpompi ratkaisu oli itselle hankkia viikonlopputyö, josta kuukaudessa sai n. 150€ lisää käyttörahaa.

JJEMMY

Saan 63e/kk. Asun siis kotona. Koulujuttuihin miulla ei mee oikeestaan yhtään rahaa, ekana opiskeluvuonna on pitäny ostaa kaks kirjaa :lol:

Onhan toi raha aika vähän kun miettii että äitiltä ei saa rahaa, paitsi jos on ihan pakko.

Kepatäti

^Mun mielestä toi raha taas on aika paljon, jos et maksa itse ruuasta, asumisesta, vedestä, sähköstä, puhelimesta, netistä tai ainakaan mistään suurista vaatehankinnoista (kengät/takit)

Mä oisin ainaskin kovin iloinen, jos mulle jäis ton verran käteen sen jälkeen kun oon kaiken pakollisen maksanu, minkä voisin käyttää parhaaksi katsomallani tavalla.

Jottei oltais ihan OT niin saan sen 234 euroa opintotukea + 180 euroa asumislisää ensi marraskuuhun asti. Sitten sekin viedään kun miehen tulot on niin isot :(

xaz

Tarkkaa summaa en muista, mut opintotuki ja asumislisä yhdessä tekee jtn 420 ja hilut päälle.. :-k koska mun vuokra on 295 ja sen jälkeen mulla jää käteen reilut 120 euroa... :-k eli eihän se noin paljo voi siis olla, ALLE 420 euroakoköhanhän se sitte oli :o joo, jotain juuri ja juuri 400. Ja syksyllä otin lainaa ja sitä tipahtelee tilille melkeen joka toinen kuukausi. Ja tällä hetkellä vielä tuet on jäissä.

Tsein

Ärr ärr... ette saa opintotukea ja asumislisää. Saatte opintorahaa ja asumislisää. Asumislisä on osa opintotukea. Aina ihmiset käyttää noita termejä väärin.

JJEMMY

^ No onko sillä loppupeleissä merkitystä täällä kun kaikki varmaan älyää mistä puhutaan? Miä saan vaan opintorahaa ja kyllä miä silti opintotuesta puhun.

Niin ja kepa, kyllähän tollakin tietysti tulee toimeen. Ja ilman totakin tulee toimeen jos ruuat ja asuminen on hoidettu puolesta. Mut kuka elää ilman lompakkoa? Kyllä miulla sitä rahaa hupenee muuhunkin.

Tsein

On sillä. Joskus kun ihmiset höpisevät terminsä aivan sekaisin, ei voi tietää enää mistä puhutaan. Noista nyt älyää kyllä mitä tuossa yllä on, mutta nepä eivät ole kaikki.

Kepatäti

Sanon nyt eka, että ei sit ollu tuo mitenkään sulle suoraan kohdistettu :)

Mutta opintorahan/tuen tarkoitus on kuitenkin tukea nimenomaan sitä opiskelua niin siks mua vähän ärsyttää ihmiset, jotka ei itse maksa kuin enintään ehkä koulukirjansa (mihin se joku 60 varmastikin riittää) ja loput voi sitten käyttää oman mielen mukaan baarissa, kahviloissa, ravintoloissa, vaatekaupoissa tai missä nyt kukakin rahansa haluaisi kuluttaa.

Kun ihmisillä on ihan oikeestikin vaikeeta, että saavat asunnon, ruuan, laskut ja koulukirjat maksettua. (Ja tuskin kellään edes täydet tuet siihen riittää). Ite minäkin oon toki valintani tehnyt, mutta kun kerran valtio kustantaa aika monelle kuitenkin pelkkää "hurvittelurahaa" niin kyllä se rehellisesti sanottuna käy vtuttamaan kun siitäkin valitetaan.

Tapsu

Kotona kun asuin sain joku parikymppiä tukia. Kun mein vanhemmilla oli muka niin "suuret" tulot, ja vatut sanon minä.
Nyt kun asuu murun kanssa, saan sen bout 380€/kk yhteensä. Vähennysten jälkeen siis. Ennen kun täytin 20 sain bout 360, joten nousi tosi hirmusti <.< No tiedän että 20€ on paljon, mutta silti liian vähän mun mielestä. Toi kaikki menee meidän ruokaan, mulle ei jää käyttörahaa yhtään. Mies maksaa laskut & vuokrat jne, minä maksan ruuat, pesuaineet jne jutut. Voi että oon onnellinen sitten kun saa töitä ja rupee saamaan enemmän kuussa niin jää käyttörahaakiin (vaatteita & parturi, rupee kuteet oleen entisiä ja kakshaaraset pitäis tappaa). Tiedän jo niin monta käyttötarkotusta sille palkalle.

amethystine

Mie en saa mitään. En yhtään mitään. No oon kyllä kotona kirjoilla, mutta porukoilla on siis niin suuret tulot, että tukia tai rahoja ei tipu. Mut vaikka vaihtasinki kirjat tänne mun ja kullan luo, en saisi siltikään mitään, joten en siksikään oo nähny tarpeelliseksi virallisesti tänne muuttaa. En tajuu mikä hiton idea on siinä, et avopuoliso on velvollinen elättämään toisen.. :roll: Ei kiinnostas yhtään olla sen enempää kullan ku porukoidenkaan siivellä eläjä, vaan hittoako tässä asialle teet?! Eikä auta yhtään, et kulta on niin tarkka rahoistaan eikä mikään oo tarpeeks. Ja vaikka asuisin yksin, saisin vain asumislisän, en mitään muuta tukea. Millähän ne loput vuokrasta+ruuat sit pitäs maksaa...? Menisin töihin, mutta asun Lieksassa.

Kulta siis käy töissä, joten se syö kaikki mahdollisuudet tukiin. Porukat antaa mulle 100 e kuussa, ihan vaan että voisin ostella yhteisiä ruokia. En siis osta tuolla rahalla mitään muuta ku ruokaa, jos lähetään juopottelemaan, nii kulta ostaa mulle että saa miut mukaan, muuten kun ei oo varaa eikä se yksinkään haluu. Toisin sanoen olisin hemmetin onnellinen, että valtioo huvittas tukea miun opintoja vaikka viidellä kympillä kuussa. Kova hinku olis itsenäistyä ja saada ite ittensä elätetyksi, mut siihen ei oo mitään saumaa. Kyrsii vaihteeksi.

marika_

Ame: mikset sais mitään muuta ku asumislisän? Vaikka vanhemmat tienais 10'000€/kk, ni kyl musta yksin asuva aina jotain saa? Vai eikö? :o

Tällä hetkellä en saa euroakaan, joten kyllä mustakin aika hömelöä kitistä jos saa "vaan" 68€ ja vanhemmat maksaa asumisen ja ruuat.. Kirjat maksan ite, rahotan käymällä lukion ohella töissä, vanhemmilta saan ruuan, katon pään päälle ja puhelinlaskun nuo maksavat, en mitään muuta (no nyt äiti osti mulle uudet kevätkengät, jee :D en oo varmaan 1,5 vuoteen saanu muuten vaatteita noilta).

Mut nii, oikeestaan piti tulla kysyyn semmosta, et mitä tukia on mahollista saada kesällä vai onko mitään? Tiedän siis että varsinaista opintotukea ei irtoa, mut onks kelalta mahollista saada yhtään mitään?

No mut joo, jos nyt pääsen johki kouluun, ni syyskuun alusta rupee sit tippumaan... nyt laskin et tällä hetkellä saisin 460 (paitsi tietty tosta miinus verot), siis ku laitoin ne miten mun vuokrat tulee syksyllä oleen jne, mut eiks noi tuet oo syksyllä korottumassa?

amethystine

Tekasin tuossa tuon laskennan, olinki väärässä.. Eli saisin asumislisän+10 euroa opintorahaa jos asuisin yksin.. :lol: Eli siis en saisi opintotukea ku korkeintaan 211 euroa ja risat vaikka yksin asuisin... Tai lainaahan saa, mutta jos alkasin lukiossa ottaa lainaa, maksaisin sitä vielä viiskymppisenä (kärjistetysti). Vanhempien tulot vaikuttaa 20-vuotiaaksi asti, kun on toisen asteen koulussa. Eli syksyllä ku muutan yksin asumaan niin saan sentäs täydet tuet, kun sillon luultavasti AMK:ssa olen.

Muoks. pistetään siis nyt nuo käsitteet oikein..

Tsein
marika_
Mut nii, oikeestaan piti tulla kysyyn semmosta, et mitä tukia on mahollista saada kesällä vai onko mitään? Tiedän siis että varsinaista opintotukea ei irtoa, mut onks kelalta mahollista saada yhtään mitään?

Tarkoitatko sitä, kun on muuten keväällä ja syksyllä opiskelija? Kelan silmissä olet opiskelija kesälläkin. Voit saada opintotukea, jos sinulla on opintoja joita kesällä suorittaa. Muihin Kelan etuuksiin (esim. yleiseen asumistukeen) et ole oikeutettu opiskelijana.

Jos käy niin, että ei saakaan töitä eikä ole opintoja joita suorittaa, on seuraava pysäkki sosiaalitoimisto. Sossu maksaa toimeentulotukea kesällä, jos muita tulonlähteitä ei ole. Huomioitavaa on kuitenkin se, että sossu edellyttää opintolainan nostamista, tai jos eivät pakota sitä nostamaan, huomioivat sen kuitenkin tulona ja maksavat toimeentulotukea sen mukaan.

Toisin sanoen kesällä opiskelijan tulonlähteet ovat:
1. Kesätyö
2. Opintotuki, jos opintoja on mahdollista suorittaa tarvittava määrä
3. Opintolaina
4. Toimeentulotuki (sossun maksama)
(5. Vanhemmat, sukulaiset jne.)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat