Uskallanko lopettaa e-pillerit? - Ehkäisy

hennni

Olen 17-vuotias ja käyttänyt pillereitä viisi vuotta. Olemme seurustelleet poikaystäväni kanssa kaksi vuotta ja nyt hän on lähdössä inttiin. Pillerini maksavat minulle 130€ vuodessa ja lopetin pakkauksen viimeisen liuskan tänään. Pitäisi ostaa pillereitä lisää, mutta olen rahaton. Käytämme pillereiden lisäksi melkein aina kortsua, joten pillerit ovat periaatteessa turhat. Pillereiden lopettaminen kuulostaa ihan järkevältä, mutta ainoa asia mikä mua pelottaa on se, että mitä jos tulisin raskaaksi. :shock: Ei meillä kortsujen kanssa ole ikinä käynyt vahinkoja mut mun tuurilla sellanen tapahtuis just väärään aikaan ja alkaisin odottaa lasta. Toisaalta varmaan suurin osa pareista käyttää ehkäisynä pelkkää kortsua ja se toimii hyvin. Pitäisikö mun siis lopettaa pillerien käyttö vai ei?
Toinen asiaan liittyvä kysymys on se, että olisiko näin pitkä pillereiden käyttö voinut vaikuttaa jollain tavalla mun hormoni jne. toimintoihin? Aloitin pillerit hirveän nuorena runsaisiin ja pitkiin kuukautisiin. Eniten mua mietityttää, voiko näin pitkä käyttö (ja nuorella iällä) aiheuttaa lapsettomuutta.

Sivut

Kommentit (17)

Tsein

Pillerit eivät vaikuta hedelmällisyyteen. Siinä vaiheessa tietysti, jos pillereitä käyttää pitkälle päälle 40-vuotiaaksi, alkaa olla muutenkin jo vaikeuksia tulla raskaaksi ihan sen iän puolesta. 17-vuotiaalla tuskin on vaikeuksia sen asian suhteen, ei ainakaan pillereiden käytön takia.

Voihan sen käytön lopettaa, mutta huomioi kaksi asiaa:

1) Kun olet pillerit lopettanut, ei ole suositeltavaa aloittaa niitä hetikohta uudestaan. Pitäisi siis pystyä sitoutumaan siihen lopettamisepäätökseen pidemmäksikin aikaa. Ei tee hyvää kropalle, jos lyhyen ajan sisällä ensin lopettaa ja sitten aloittaa uudelleen pillerit. Jos on todennäköistä, että haluatkin palata pillereihin vielä uudestaan suht pian, harkitse lopettamista vielä.

2) Jos ja kun olet saanut pillerit hormonaaliseen vaivaan eli helpottamaan runsaita ja pitkiä menkkoja, on mahdollista, että nuo oireet palaavat sinulle lopettamisen jälkeen. Oletko valmis siihen, jos näin käy? Toki runsaisiin vuotoihin on muitakin lääkkeitä kuin e-pillerit, joten pillerit eivät välttämättä ole ainoa vaihtoehto, joskin ihan näppärä sellainen.

Päätöksen lopettamisesta tai jatkamisesta saat silti tehdä itse. Ei kukaan voi päättää puolestasi mikä olisi sinulle parhaaksi. Mitä tuohon hintaan tulee, niin eihän sinun kerralla ole pakko ostaa 130€urolla pillereitä. Osta vähemmän, jos se on vain hinnasta kiinni. Lisäksi voit kysyä poikaystävältäsi avustusta pillereiden maksamiseen. Yhtälaillahan se on hänen vastuullaan huolehtia ehkäisystä, vaikka sitten maksamalla sinulle pillerit.

Oma periaatteeni on tuossa tilanteessa se, että kortsu on se mikä on ihan turha. Ellette sitten pelkää sukupuolitauteja tai halua ehkäistä niitä (eli tiedä, että toisella sellainen on). Pillerithän ovat käyttövarmuudeltaan kondomia tehokkaammat.

Vielä noista pillereiden vaikutuksista sinun "hormonitoimintoihisi". Pillerit lakkauttavat oman hormonitoiminnan ts. pistävät sen jäihin ja korvaavat sen omilla hormoneillaan. Toiminta siitä sitten vähitellen (tai kertarysäyksellä) palautuu kun pillerit lopetetaan. Toisilla menee oman hormonitoiminnan käynnistymiseen ja normalisoitumiseen pitkän aikaa, toisilla se käynnistyy heti normaalisti.

Sellast.

Tsein

Tuli muuten mieleen, että miksi et ole saanut pillereitä indikaatiolla "sairauden hoitoon" ja Diane Novaa tai sen rinnakkaisvalmistetta? Saisit pillerit huomattavasti halvemmalla, kun Kela korvaisi lääkkeistä ison osan. Vai onkohan lääkäri kuitenki kohdallasi ajatellut määrätä vähän matalahormonisemmat pillerit, kun olet noinkin nuorena niiden käytön aloittanut?

Mimia

Voisitko pyytää vanhempiasi osallistumaan kustannuksiin, tai maksamaan ne kokonaan? Sillä et varmasti niitä kustantanut omasta kukkarostasi tuolloin 12vuotiaana..

Tai sitten voit kokeilla sopisiko sinulle joku toinen, vähän halvempi, merkki. Muistaakseni olen kuullut että joitakin pillereitä saisi alle 10 eurolla kolmen kk:n satsin.

Joissakin tapauksissa raha ratkaisee, mutta mieti tarkkaan haluatko vaihtaa merkkiä. Voi olla että merkin vaihdon yhteydessä saat ison litanian kaikkia epämiellyttäviä sivuvaikutuksia.

Tsein

Se on just tuo Kelan korvaus, minkä saa vain Diane Novasta tai sen rinnakkaisvalmisteista, joka jättää pillereiden hinnan alle 10€/3kk. Sitä varten pitää vaan olla oikeanlainen resepti ja pillerit. Mutta se siinä just tosiaan on, että Diane Nova ja rinnakkaisvalmisteet on niitä vahvimpia pillereitä, eikä niitä luultavasti siksi ole 12-vuotiaalle määrätty. Tietysti sitä voisi koittaa nyt vaihtaa ja saada korvaukset.

Mimia

Tsein, en tarkoittanut että kelakorvauksen jälkeen hinta olisi alle 10e/3kk, vaan että niiden oikea hinta on tuo.

Ainakin tohtori.fi-sivujen lääkeoppaan mukaan Mini-Pill -minipillereitä saa 3kk:n annoksen hintaan 8,34 euroa, eli todellakin alle kympin.

Eihän minipillereillä ehkäisyteho ole ihan sama kuin yhdistelmäehkäisypillereillä, mutta jos käytössä kuitenkin lähes aina on myös kondomi, niin eiköhän tuo ehkäisyteho aika pitkälle riitä.

Tsein

^On kyllä aika halpa. En oo noihin minipillereihin perehtynytkään sen enempää. Taitaa olla halvin korvaukseton hormoniehkäisin tuo Mini-Pill.

Tsein

^Voi määrätä. Mutta sanon vielä kerran (jos ei jo tullut selväksi :lol: ), että jos pillereistä haluaa Kela-korvauksen, vain Diane Nova ja sen rinnakkaisvalmisteet korvataan. Vaikka reseptissä siis olisi rasti kohdassa "sairauden hoitoon", ei korvausta saa, jos pillerit ovat merkiltään jotkut muut.

Tsein

Ei oo Mercilonit ei, eri pilleri. DN:n rinnakkaisvalmisteet on nimeltään Cypretyl ja Vreya. Jälkimmäistä käsitääkseni ei anneta pelkkään ehkäisyyn ollenkaan, vaan hormonihäiriöiden hoitoon. Ehkäisy on siinä pillerissä "sivuvaikutus".

-Maya-

Ok, kiitti tiedosta.. :) pitääkin ens kerralla lääkäriltä kysellä noista kun meen sinne..mercilonit ei loppujen lopuks oo kalliit, mutta helpottaishan sekin opiskelijaa, jos sais vielä halvemmalla.. :wink:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat