Meikki on mun niqab

Vierailija

En koskaan halunnut käyttää meikkiä, enkä varmaan koskaan tule haluamaankaan. Mutta silti joka aamu käytän aikaa naamani meikkaamiseen, ja olen tehnyt niin jo noin kymmenen vuoden ajan.
Käytän meikkiä korjatakseni naamani sosiaalisesti hyväksyttäväksi, koska koen ettei naamani ole sosiaalisesti hyväksyttävä ilman meikkiä. Käytän meikkiä piilottaakseni rumuuteni, koska rumat kasvot, eli kasvot ilman meikkiä, ovat meidän ihanassa länsimaisessa kulttuurissamme pahin asia, mikä naiselle voi tapahtua. Käytän meikkiä, koska minut on opetettu uskomaan, että kasvoni ovat nolot ja häpeälliset. Siksi aina jos minun jostain syystä täytyy liikkua ulkona julkisesti ilman meikkiä, tunnen häpeää. Minusta tuntuu että olen alaston, väärin pukeutunut, niin kuin siitä naisesta tuntuu, joka kävelee ulkona ajelemattomin karvaisin säärin. Häpeä.
Jos en käytä meikkiä, kukaan mies ei kiinnostu minusta. Jos en käytä meikkiä, en saa töitä. Jos en käytä meikkiä, minulla tulee olemaan vähemmän ystäviä ja huonompi sosiaalinen asema. Ja jos olen joskus naimisissa, jos en käytä meikkiä, mies varmaan ottaa eron. Millainen mies muka haluaa ruman vaimon?
Mutta se on niqab. Ihan samalla tavalla kuin niqab peittää naisen kasvot, niin meikki peittää naisen kasvot. Niqab on vaate, joka peittää naamasi. Meikki on maalaus, joka peittää naamasi. On ihan sama tulla painostetuksi niqabin käyttöön ja tulla painostetuksi meikin käyttöön. Niqabin on tarkoitus peittää naisen kauneus, meikin on tarkoitus peittää naisen rumuus. Kummassakaan naisen kasvot eivät saa näkyä. Naisen naama pitää peittää koska se on huono ja häpeällinen.
Oikeastaan käyttäisin mieluummin niqabia kuin meikkiä. Ja että miksikö? No, molemmathan aiheuttaa ihan saman asian: kasvot ovat piilossa eivätkä näy. Mutta meikki, toisin kuin niqab, on vaaraksi terveydelle. Etkö ole kuullut, että raskaana olevien naisten ei pitäisi käyttää meikkiä meikin sisältämien kemikaalien takia? Kun pidät jotain ainetta ihollasi tuntikausia, se imeytyy elimistöön hyvin helposti, ajattele vaikka nikotiinilaastareita. Ja kyllä, jos ne kemikaalit ovat haitallisia raskaana oleville naisille, ne ovat kyllä haitallsia muillekin naisille, järkihän sen jo sanoo. Meikki on täynnä haitallisia kemikaaleja, ja tätä syöpämönjää me tungemme kasvoihimme joka aamu. Meikki ei ole myöskään hyväksi iholle. Kaikki meikkaajat varmasti tietävät, että jos meikkiä ei illalla pese pois, seuraavana aamuna iho on kamalassa kunnossa. Kolmas juttu on sitten se, että meikkaaminenhan vie aikaa. Ajan ja rahantuhlausta miellyttääksesi muita ihmisiä. Entäs niqab sitten? Ei kemikaaleja, ei huononna ihoa, aikaa menee saman verran kuin minkä tahansa muun vaatteen pukemiseen. Paljon parempi vaihtoehto siis.
Miksi naisten kasvot ovat niin rumia, että meidän täytyy peittää ne meikillä joka aamu ennen kuin esiinnymme julkisesti? Miksen pysty löytämään miestä tai töitä, niin kauan kuin kasvoni näkyvät? Miksi minun pitää näyttää epäaito kemikaalinaama näyttääkseni tyylikkäältä ja ammattimaiselta? Mikseivät minun omat kasvoni saa näkyä?
Yhä nuoremmat tytöt tuntevat sosiaalista painetta peittää kasvonsa julkisesti. Mikseivät feministit taistele naisten oikeudesta näyttää kasvonsa julkisesti? Teinitytön oikeudesta näyttää kasvonsa tulematta pilkatuksi, koska kasvoilla ei ole oikeaa naamaria?
Minun meikkini on minun niqabini. Enkä halua käyttää sitä. Te, jotka vastustatte niqabia, voisitteko taistella myös minun oikeuksieni puolesta?

Kommentit (2)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat