ULkonaliikkumiskielto alle 16 vuotiaille kello 22 jälkeen

Vierailija

Moikka !

Mitäs mieltä olette siitä, että suomeen tulisi ulkonaliikkumiskielto alle 16- vuotilaille kello 22 jälkeen.. ? Ottakaa kantaa !

Kommentit (3)

Vierailija

Kyllä mun mielestä kuulostaa ainakin hyvältä. Ihan nuorien turvallisuuden kannalta, koska ei kaikkien nuorien vanhemmat laita mitään sääntöjä tai kotiintuloaikoja, mikä on mielestäni omituista. Eikä siellä kylällä/kaupungilla tarvi ton ikäisenä hillua yötä myöten.

Vierailija

Ei musta ainakaan olis hyvä juttu. Onhan siinä jotain hyviä puolia, mutta enemmän huonoja. Tulis vanhemmille varmaa aika paljon sakkoa maksettavaks, ku ei yhtäkkiä kuitenkaan nuoret tuollaista noudattais ainakaan heti. Ja kyllähän sitä joskus voi tulla jotain, miksi pitäisi esim. käydä jossain klo 22 jälkeen, ennemmin tai myöhemmin niin olishan se aika typerää saada sakkoa tuollaisesta. Kyl täytyy olla jonkinlainen vapaus, vaikka eihän nyt alle 16-vuotiaiden täydy yömyöhään olla ulkona, mutta jos on vaikka kaverilla ja sieltä pitäisi lähteä pois niin miten, jos ei ole kyytiä tai muuta vastaavaa. Vanhempien asettamat rajat pitää olla aina, ja niitä pitäs noudattaa. Ei siihen tarvita mitään ulkonaliikkumiskieltoa. Ja jos nuoria tai siis alle 16-vuotiaita hengailis tuola ulkona 22 jälkeen, ni olis siinä kyllä hommaa viedä kaikkia kotiin. Musta ainakin jos tollane tulis/tai olis ollut sillonku ite olin alle 16 niin, että olis pitäny olla aina klo 22 aikaan kotona, varsinkin viikonloppusin. Varsinkin jos vanhemmat tietää missä meet, puhelin käytössä jne. Nuorisotilatkin ovat klo 23 asti auki ylä-aste ikäisille, niin sitäkin pitäis muutta aika paljon, ja sielä kuitenkin saa viikonloputki tehdä kaikkea hauskaa, ettei tartte kotona istua joka ilta. Vaikka itse nyt sielä en ole aikaa paljon viettänyt, mutta kuitenkin..

Vierailija

Olen edeltävän kanssa samaa mieltä.

Minusta vanhempien rajat on ne, mitä tulee noudattaa. Jos vanhemmat eivät aseta rajoja, se ei ole lapsen vika, eikä lapsen tulisi siitä mielestäni kärsiä. Loppupeleissä suurimmassa osassa tälläsiä perheitä, missä rajoja ei aseteta, vanhemmat pistäisivät rikoksen lapsen harteille.

Lisäksi tuollainen rajoitus rajoittaisi mielestäni turhan paljon nuorten vapautta. Nuoruus on sitä aikaa, jolloin haetaan itseään ja omia rajojaan, ulkonaliikkumisrajoitus olisi kaikkea tätä vastaan. Itse en ainakaan olisi oppinut tuntemaan itseäni istumalla kaikki illat kotona. On totta, että nuoret tekevät typeriä asioita varsinkin öisin, mutta sellaista nuoruus on, tyhmä saa olla, virheitä saa tehdä, itseään saa etsiä.

Lisäksi virkavallalle tulisi turhan paljon murhetta pitää tuollaisesta rajoituksesta kiinni. Jokaiselta nuorelta tarvitsisi kysyä henkkareita, ja lähteä vielä raijaamaan nuorta ties kuinka monen kilometrin päästä kotiin. Ja itse ainakin kävin (käyn vieläkin) tuon ikäisenä usein ystäväni kanssa öisin lenkeillä, n. 12-3 aikaan, ja ne lenkit ovat ihania. On hiljaista ja rauhallista.

Lisäksi juuri monet nuorisotilat ovat auki ylä-aste ikäisille 23 asti, parhaat leffat tulevat 20-22 välillä leffateattereissa, ja monilla nuorilla (esim. jääkiekkoilijat) on treenejä hyvinkin myöhään iltaisin (loppuu 22 jälkeen). Ulkonaliikkumiskieltoon jouduttaisiin tekemään hyvin paljon poikkeuksia, ei ketään voi pakottaa lopettamaan harrastustaan tuollaisen lain takia. Ja taas palataan virkavaltaan - mistä he voisivat tietää, puhuuko nuori totta sanoessaan tulevansa treeneistä puoli yhdentoista aikaan yöllä? Pitäisikö sitten ruveta soittelemaan vanhemmille ja kysymään, puhuuko nuori totta? Eikö se antaisi hieman sellaisen kuvan, ettei nykynuorisoon luoteta pätkän vertaa. Ja jos ei varmistettaisi, miksi kaikki nuoret eivät käyttäisi sitä hyväksi?

Mielestäni virkavallalla on parempaakin tekemistä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat