netta87 | 24.01.2012 18:07
Työttömyys ahdistaa
Valmistuin viime keväänä ammattikorkeakoulusta tuplasuuntautumisella. Opiskellessa ala tuntui todella oikeialla ja haluaisin päästä oman alan töihin, sillä uskon oman alan löytyneen.
Olen valmistumisen jälkeen ollut jonkin aikaa tuotannontöissä vuokrafirman kautta, mutta edes sen tyyppisiä hommia ei meinaa löytyä, sillä niissä koulutukseni ei aina oikein miellytä ja sopivamman koulutuksen omaavia hakijoitakin löytyy.
Olen hakenut töitä ahkerasti ympäri suomea, vaikka haluaisin jäädä kotipaikkakunnalleni. Olen kirjottanut hakemuksia, joissa kerron olevani valmis tulemaan töihin koulutussopimuksella (työnantajalle edellinen vaihtoehto), mutta edes se ei tunnut auttavan paikan löytämisen suhteen. Lähes ilmainenkaan työ ei työnantajille kelpaa.
Viimeksi olen ollut töissä syyskuussa. Ja nyt tuntuu, että tää tilanne alkaa masentaan. Tuntuu turhauttavalle kirjoittaa hakemuksia, kun aina tulee kielteinen päätös, jos vastausta tulee. Toimettomuus alkaa kyllästyttään ja koen toisinaan ahdistusta tilanteeni takia. Tekisin todella mielelläni alani töitä ja kehittyisin sitä kautta alan ammattilaiseksi. Olisin valmis aloittamaan vaikka koulutussopimuksella, jotta edes jollain keinolla saisin jalkani yrityksen oven väliin.
Tiedän, että omassa ammattikunnassani myös moni muu on valmistunut työttömiksi. Joten kohtalotovereita varmasti löytyy.
Välillä vaan tuntuu, etten tiedä miten pitäsi jatkaa tästä eteenpäin. Mitä tulevaisuudessa pitäisi tehdä? Ja mitä teen, etten masennu tilanteen takia?