Sairaanhoitajia tai opiskelijoita?

Heippa, haluisin kuulla mielipiteitä ja stoorei sairaanhoitajilta tai niiden opiskelijoilta, että onko sairaanhoitajan työ todellakin niin rankkaa mitä puhutaan. Esim jääkö aikaa tarpeeksi omaan elämään? Ja opiskelijoiden kokemuksia millaista on opiskella sairaanhoitajaksi. Millaisia koulupäiviä ym?

Vastaa viestiin

1 sivua

Piperr

02.11.2011 12:54

Mä opiskelen terveydenhoitajaksi, mutta opiskelujen alussa opinnot on samat kuin sairaanhoitajaopiskelijoilla. Työ voi olla henkisesti ja fyysisesti melko rankkaa, mutta ajattelen niiden kaikkien hyvien puolien kompensoivan sitä. Itselleni hoitoala on kliseisesti sanottuna kutsumus. Olen kokeillut paria muuta alaa ja opiskellut amk-tasolla toista tutkintoa, mutta kyllä tämä nyt tuntuu aivan oikealta - vaikka se rankkaa tulee olemaankin! Uskoisin aikaa jäävän muuhun omaan elämään aivan yhtä paljon kuin muillakin aloilla. Sairaanhoitajat monesti tosin työskentelevät 3-vuorotyössä, mikä voi stressata. Opiskelu on ollut kaikessa haastavuudessaan todella mielenkiintoista ja hauskaa. Koulupäivät ovat hyvin vaihtelevia, 4-8 tuntia 2-5 kertaa viikossa, joiden päälle itsenäistä opiskelua.

Cardigans

16.11.2011 21:20

Itse en sinänsä itse työstä tiedä, mutta opiskelen tällä hetkellä ensimmäistä vuotta. Olen siis aloittanut opiskelut lukion jälkeen, joten en hirveästi käytännöstä osaa sanoa. Tosi paljon on tullut uutta asiaa jo ensimmäisen syksyn aikana, mutta kyllä varmasti oppii jos on vain halua ja motivaatiota! Meidän opintojaksot ovat koostuneet pitkälti luennoista sekä harjoittelutunneista. Olemme esimm. harjoitelleet injektioiden antoa, syöttämistä, pesuja, ergonomiaa jne.. Myös anatomia vaatii jonkin verran pänttäystä, sillä latinankieliset nimet on myös osattava, sekä fysiologia. Koulupäivät ovat yleensä 8.00-16-00 kestäviä. Siinä jotain tietoa opiskelusta, toivottavasti auttoi edes vähän.

19-vuotias

fascination

25.11.2011 20:21

Olen valmistunut lähihoitajaksi kaksi vuotta sitten ja tällä hetkellä luen sairaanhoitajaksi, joten kokemusta alasta on. Koulu on mielestäni vaativa. Koulupäivät kestävät yleensä 8-16 ja itsenäistä opiskelua on paljon. Lisäksi meidän koulussa tehdään paljon kirjallisia töitä. Koulun eteen joutuu siis näkemään paljon vaivaa jos haluaa hyvin pärjätä.
    Miksi kuvittelet ettei sairaanhoitajilla olisi samanlailla omaa aikaa kuin muillakin? Totta kai meillä on! Ainakin itselleni on omaa aikaa jäänyt tarpeeksi työn ohella.
    Tässä työssä näkee paljon asioita jotka järkyttävät, mutta antoisampaa työtä en voisi kuvitella. Kunhan jaksaa pitää huolta itsestään ja jättää työasiat töihin niin kyllä tämän työn jaksaa. Jos tykkäät tehdä töitä ihmisten parissa ja auttaa heitä niin uskon tämän alan sopivan sinulle.

Lilja-

07.01.2012 22:29

Itse työskentelen sairaalassa meidän osastolla on 3-vuorotyötä.
    vaikea saada sijaisia nopeasti saattaa joutua tekemään 2 vuoroa putkeen. Yhdellä hoitajalla on aina 3-4 omaa potilasta joista sitten huolehdit. Meillä on myös jaettu työparit jotka auttavat toisiaan tarvittaessa jos tarvitsee monta käsiparia potilaan hoitamiseen.
    Välillä ei ehdi pitää ruokataukoja ollenkaan jos omat potilaasi ovat vaativia hoidettavia. Mutta yleensä menemme vuorotellen syömään ja käsken toisen hoitajan käydä katsomassa potilaitani,kun itse syön. Jos hälytyskello soi. Niin ei tarvitse kesken ruokatauon juosta omia potilaita katsomaan mikä hätänä.
    Omaan elämään toki jää aikaa, kunhan ei jää miettimään työasioita vapaa-ajalla. Ammatissa kyllä näkee monenlaisia potilaita ja kohtaloita miksi henkilö on joutunut sairaalahoitoon.
    En myöskään alaa suosittele herkille joudut näkemään verta, oksennusta, paskaa , pissaa.. myös haistamaan. Mutta hajuun tottuu,kun on tarpeeksi kauan tehnyt työtä.
    Myös joskus saattaa käydä niin,että oma potilaasi saattaa kuolla sinun vuorollasi., Sinun pitää osata puhua kuolleen potilaan omaisten kanssa.

1 sivua

Yhteistyössä