HBO:n minisarja The Night Of on kuulunut Yhdysvalloissa puhutuimpien draamojen joukkoon kesästä lähtien. Lue, miksi tämä sarja kannattaa katsoa.

 

1. Sarjan tunnelma on koukuttava. Tarina itsessään on rikosdraamalle tyypillinen: kiltti, New Yorkissa perheensä kanssa asuva muslimipoika Naz (Riz Ahmed) on saanut kutsun yliopistonsa korisjoukkueen bileisiin. Koska juhlat ovat kaukana kotoa, päättää hän lainata salaa isänsä taksia. Taksin takapenkille hyppää salaperäinen biletyttö Andrea (Skinsistä ja Gossip Girlistä tuttu Sofia Black-D'Elia), jonka kanssa viaton Naz päätyy kokeilamaan ekstaasia ja viinaa. Kun Naz lopulta herää Andrean asunnolta muistinsa menettäneenä, on tyttö surmattu väkivaltaisesti. Todisteet saavat Nazin näyttämään syylliseltä, mutta jokin tarinassa ei täsmää. Katsoja joutuukin todella miettimään, kenen puolelle asettua. Olisiko Naz todella voinut tappaa? Sarja on myös visuaalisesti upea ja sen yllättävät kuvakulmat tekevät tunnelmasta intensiivisen.  Myös jokaisen jakson musiikkivalinnat ovat täyskymppejä. Esimerkiksi Nazin ja Andrean huumeidentäyteinen ilta tytön hämyisessä asunnossa saa täydellisen sinetin Mazzy Starin Into Dust -biisistä. 

2. Sarjan roolisuoritukset jättävät sanattomaksi. Ahkeran pakistanilaisperheen poikaa Naz Khania esittävä Riz Ahmed sopii rooliinsa täydellisesti. Nazin epävarmassa olemuksessa on jotain niin viatonta, että katsojan tekee lähes pahaa edes kyseenalaistaa hänen syyttömyyttään. 33-vuotiasta brittinäyttelijää kannattaa muuten pitää silmällä: hänellä on rooli myös muun muassa tämän vuoden joulukuussa ensi-iltaan tulevassa Rogue One: A Star Wars Story -leffassa. Riz muistetaan myös kehutusta roolistaan vuoden 2014 Nightcrawler-elokuvassa, jossa hän näytteli huijari Lou Bloomin (Jake Gyllenhaal) epäonnista apulaista. 

3. The Night Of esittelee Yhdysvaltain oikeusjärjestelmää pienituloisen pakistanilaisperheen näkökulmasta ja muistuttaa, että rasismi on isossa roolissa myös oikeussaleissa – vankiloista puhumattakaan. Naz, joka ei koskaan aikaisemmin rikkonut lakia, heitetään pahamaineiseen newyorkilaiseen Rikers Islandin vankilaan, joka on tunnettu vartijoidensa väkivaltaisuudesta ja pahoinpitelyihin kuolleista vangeistaan. Sarja kuvaa Nazin muutoksen naiivista 23-vuotiaasta urheilijapojasta kovien kokemusten koulimaksi mieheksi uskomattoman aidolla tavalla. The Night Of on muistutus siitä, että elämä on yleensä kaukana siitä, mitä The Orange Is The New Blackin kaltaiset sarjat antavat ymmärtää. Yksi sarjan käsikirjoittajista on myös The Wire -sarjan takaa löytyvä Richard Price.

4. Sarja on vain kahdeksanosainen. Jos sinulla ei ole syyskiireiden keskellä aikaa koukuttua pitkiin tuotantokausiin ja hitaisiin juonenkäänteisiin, tämä sarja on täydellinen valinta.

5. Vaikka sarjan tapahtumat ovat fiktiota, on teema ajankohtainen. Viime vuonna otsikoihin nousi esimerkiksi 16-vuotiaana syyttömänä vankilaan joutuneen Kalief Browderin epäoikeudenmukainen tapaus: poika istui kolme vuotta Rikers Islandissa varkauden vuoksi, jota hän ei oikeasti koskaan tehnyt.

- Tapahtumat ovat erittäin realistisia. Kalief Browderin tapaus tuli julkisuuteen samaan aikaan, kun kuvasimme sarjaa. Kaliefia syytettiin repun varastamisesta vailla kunnollisia todisteita, Riz Ahmed on kertonut GQ-lehdelle.

Kalief ei koskaan toipunut traumoistaan, ja tekikin itsemurhan kaksi vuotta vankilasta vapautumisen jälkeen vuonna 2015.

- Joskus sitä vain sattuu väärään paikkaan väärään aikaan – erityisesti, jos on jonkin vähemmistöryhmän jäsen. Silloin joutuu helposti armottoman systeemin jyräämäksi, Riz sanoo. 

Mielenosoittajat vaativat Rikers Islandin vankilan sulkemista New Yorkissa viime helmikuussa. 

The Night Of -minisarja nähtävissä HBO Nordicissa.
 
Kuva: MVPhotos

 

 

Emma Watson kuuluu maailman kovatuloisimpiin näyttelijöihin, mutta naiset tienaavat Hollywoodissa edelleen miehiä reippaasti vähemmän.

Kuinka moni on jo nähnyt viime perjantaina ensi-iltansa saaneen Kaunotar ja Hirviö -leffan?

Bellen roolissa ihastuttanut Emma Watson, 26, nettosi roolistaan The Hollywood Reporterin mukaan jo ennen sen tekemistä kolme miljoonaa dollaria. Emman lopullinen palkkio riippuu kuitenkin leffan maailmanlaajuisista lipunmyyntituloista. Palkkion on kuitenkin arvioitu yltävän yli 15 miljoonaan dollariin.

Emman palkkio ylittäisi siten kirkkaasti monien isoja rooleja napanneiden miesnäyttelijöiden viimeaikaiset tienestit. Jurassic Worldissa vuonna 2015 miespääosaa näytellyt Chris Pratt tienasi elokuvastaan vajaa kymmenen miljoonaa dollaria, Chris Evans nettosi Kapteeni Amerikan roolistaan vuonna 2014 6,9 miljoonaa. 

Valitettavasti Emma Watson on kuitenkin yksi harvoista Hollywood-julkkiksista, joka peittoaa palkallaan miesnäyttelijöiden tienestit. Miestähdille maksetaan nimittäin myös leffa-alalla edelleen huomattavasti naisia enemmän, vaikka aiheesta on puhuttu julkisuudessa paljon.

Vuonna 2014 Jennifer Lawrence raivostui saatuaan tietää tienanneensa roolistaan American Hustle -elokuvassa reippaasti mieskollegoitaan Bradley CooperiaChristian Balea ja Jeremy Renneriä vähemmän. Asia selvisi Jenniferille sattumalta Sony-elokuvastudioihin kohdistuneiden tietomurtojen myötä julkisuuteen levinneistä yksityisistä sähköpostikeskusteluista. 

Vuonna 2015 Salma Hayek puolestaan paljasti, että suurimmalla osalla miestähdistä on sopimuksissaan ehto, joka antaa heidän päättää, kuka nainen esittää pääosaa heidän elokuvassaan.

- Se on erittäin seksististä. Pääosaa näyttelevä mies saattaa esimerkiksi valita mukaan naisen, jota haluaa suudella, hän huomautti. 

Tammikuussa aiheen nosti puolestaan esiin Natalie Portman, joka kertoi Marie Clairen haastattelussa tienanneensa vuoden 2011 No Strings Attached -elokuvasta kolme (!!) kertaa vastanäyttelijäänsä Ashton Kutcheria vähemmän. 

- Hollywoodissa naisen euroa ei todellakaan ole 80 senttiä. 30 senttiä on lähempänä totuutta, Natalie totesi tuolloin. 


Emma ja Luke Evans.

Lähteet: Marie Claire, The Daily Mirror, The Hollywood Reporter

Katso myös:

Disney muuttaa Kaunotar ja Hirviö -tarinaa Emma Watsonin toiveesta – Bellestä tehdään älykäs keksijä

Emma Watson ei lannistunut vaalituloksesta – piilottaa kirjoja metroon ja taistelee entistä kovemmin tärkeiden asioiden puolesta

A Bikini A Day -blogin Natasha Oakley: "Naisten täytyy pitää toistensa puolia loppuun saakka"

 

 

Nämä ovat laulaja ja YouTube-tähti Sara Forsbergin viisi suosikkia juuri nyt.

1. Puman vaatteet

- Puma on nostanut itsensä seuraavalle tasolle. Joidenkin mielestä Adidas on parempi, mutta omasta mielestäni Puma voittaa Addun 6-0. Odotan kovasti seuraava Fenty Puma by Rihanna -mallistoa, mutta fanitan myös perus-Pumaa.

Rihannan Pumalle suunnittelema kevät-kesä 2017 mallisto esiteltiin Pariisissa.
Rihannan Pumalle suunnittelema kevät-kesä 2017 mallisto esiteltiin Pariisissa.

2. Die Antwoord

- Eteläafrikkalaisen Die Antwoodin viime vuonna ilmestynyt Mount Ninji and da Nice Time Kid -albumi on mieletön ja ihan kreisi.

Die Antwoord eli Yo-Landi Vi$er (vas.) ja Ninja esiintyvät kesäkuussa Provinssirockissa.
Die Antwoord eli Yo-Landi Vi$er (vas.) ja Ninja esiintyvät kesäkuussa Provinssirockissa.

3. Silmälasit

- Minulla kesti 22 vuotta tajuta, miten cooleja silmälasit ovat. Ne tuovat tyyliini potkua. Omistan paljon laseja ja suosikkini tällä hetkellä ovat nörtähtävät pilottilasit.

 Cutler and Gross -merkin silmälaseja myy Net-A-Porter-nettikauppa.
Cutler and Gross -merkin silmälaseja myy Net-A-Porter-nettikauppa.

4.  Skam

- Kaikkien muiden tavoin, olen ihan koukussa norjalaiseen Skam-sarjaan! Tulisipa neljäs tuotantokausi pian...

Supersuositusta Skam-sarjasta tehdään parhaillaan jenkkiversiota.
Supersuositusta Skam-sarjasta tehdään parhaillaan jenkkiversiota.

5. GlawGlown ihonhoitotuotteet

- Rakastan GlamGlown ihonhoitotuotteita! Uusin suosikkini on Thirstymud Hydrating Treatment -naamio, joka kosteuttaa tehokkaasti ja jättää ihon ihanan pehmeäksi. Se tuoksuu banaanilta, vanilijalta ja kaikelta ihanalta.

Glamglow Thirstymud Hydrating Treatment -kasvonaamio, 54,50 e.

Kuvat: Universal Music, MVPhotos, IMaxTree, YLE, valmistajat.

 

Bestikset Natasha Oakley ja Devin Brugman matkustavat työkseen trooppisille saarille ja viettävät suurimman osan ajastaan bikineissä. Kuinka kaksikko onnistui tekemään rantakuvien somettamisesta maailmanlaajuisen bisneksen? Tapasimme Helsingissä vierailleet sometähdet.

Kun Natasha Oakley, 25, ja Devin Brugman, 26, vuonna 2012 perustivat A Bikini A Day -tilinsä Instagramiin, tavoite oli selkeä. Päivittäin julkaistavien bikinikuvien taustalla oli halu luoda sosiaaliseen mediaan lifestyle-yhteisö, joka kannustaa nuoria naisia rakastamaan vartaloaan ja tavoittelemaan määrätietoisesti unelmiaan. Nyt kulttimaineeseen noussutta brändiä seuraa Instagramissa 646 000 ihmistä. Natashan henkilökohtaisella tilillä on 1,9 miljoonaa seuraajaa, Devinin 1,6 miljoonaa.

Natasha oli ennen A Bikini A Dayn perustamista kuvannut mainoskampanjoita rantavaatemerkeille Sydneyssä, Los Angelesissa ja Havaijilla Devinin toimiessa kuvausassistenttina. Yrittäjähenkinen kaksikko halusi kuitenkin toteuttaa itseään entistä luovemmalla tavalla. Molempia yhdisti intohimo bikineitä, rantaelämää ja valokuvaamista kohtaan.

Natashan ja Devinin menestyksen voisi helposti luulla syntyneen puolivahingossa. Ulospäin kaksikon elämä vaikuttaa nimittäin lähinnä ikuiselta lomalta trooppisilla saarilla – ja se on tavallaan tarkoituskin. Todellisuudessa jokaisen somessa julkaistun huolettoman rantakuvan takaa löytyy valtava määrä töitä ja huolellista suunnittelua.

- Meillä ei ole manageria, agentteja, sijoittajia, meikkaajia tai vakituisia valokuvaajia. Osaisin kertoa aikataulumme vaikka unissani seuraavalle puolelle vuodelle, koska hoidamme kaiken alusta loppuun itse. Emme halua antaa kohtaloamme kenenkään toisen käsiin, Natasha sanoo.

Blogin kirjoittamisen, valokuvaamisen ja itsensä manageroimisen lisäksi kaksikko pyörittää Monday Swimwear -nimistä bikinimerkkiä ja Monday Active -treenivaatemallistoa. 

- Tulemme molemmat yrittäjäperheistä. Se todellakin näkyy asenteessamme ja työmoraalissamme, Devin pohtii.

- En usko tuuriin, enkä varsinkaan halua jättää mitään sen varaan. Tietysti oikea ajoitus on tärkeää, mutta viime kädessä eniten merkitystä on sillä, kuinka paljon hommia on valmis paiskimaan tavoitteensa eteen. Me olemme suunnitelmallisesti rakentaneet brändiämme meille tärkeän arvomaailman ympärille. Uskon sen erottavan meidät monista muista bikinikuvia someen postaavista tytöistä, Natasha sanoo.

Itsevarmuutta voi treenata

A Bikini A Dayn alkuvaiheessa epävarmuus kummitteli välillä molempien mielessä, eivätkä kaikki todellakaan ottaneet bikineissä kaikki päivät notkuvien naisten suunnitelmia tosissaan. Toisaalta Natasha ja Devin uskoivat omaan juttuunsa niin vahvasti, ettei muiden mielipiteillä ollut merkitystä. 

- Jos olisimme jääneet odottelemaan muiden hyväksyntää, emme olisi päässeet ikinä mihinkään, Natasha miettii.

Sekä Sydneyssä syntynyt Natasha että Havaijilla lapsuutensa viettänyt Devin ovat muuttaneet monta kertaa maasta ja kaupungista toiseen. Se on opettanut, kuinka tärkeää on pysyä uskollisena itselleen tilanteesta ja muista ihmisistä huolimatta – varsinkin nykyisessä kotikaupungissa Los Angelesissa. Jos yrittää miellyttää kaikkia, ei lopulta miellytä ketään.

- Nykyään epävarmuuden hetkemme ovat onneksi todella ohimeneviä, sillä olemme oppineet täyttämään mielemme hyvillä ajatuksilla. Myös treeni, hyvä ruoka ja kahdeksan tunnin yöunet tekevät ihmeitä omalle fiilikselle, Natasha sanoo.


Natasha on poseerannut myös Cosmon kannessa. Devin oli kuvauksissa tsemppaamassa bestistään ja huolehtimassa, että kaikki sujuu mallikkaasti.

Ja jos tarkoituksena on kannustaa muita rakastamaan itseään, on sen mukaan elettävä myös itse. 

- Olemme luoneet somessa yhteisön, joka uskoo meihin, joten myös meidän on tavallaan pakko uskoa itseemme. Muutenhan olisimme surkeimmat roolimallit ikinä, Natasha miettii.

Bestikset pitävät toistensa puolia loppuun saakka

Sen lisäksi, että Natasha ja Devin ovat yhtiökumppaneita, ovat he myös parhaita ystäviä, kämppiksiä ja ennen kaikkea toistensa tärkeimpiä tsemppaajia. Kaksikko viettää kirjaimellisesti jokaisen hetkensä yhdessä, eikä mikään mene ystävyyden edelle.

- Ajattelemme aina toistemme parasta. Jos menestyn, myös Devin menestyy ja toisin päin. Meillä ei työmme takia ole kovinkaan paljon sosiaalista elämää, ja ilman Deviniä koko homma olisi oikeastaan aika masentavaa, Natasha pohtii.

Kaksikko muutti äsken tilavampaan taloon Hollywoodissa edellisestä, 65-neliön Brentwoodin asunnostaan.

- Poikaystävämme olivat kai olettaneet, että haluaisimme seuraavaksi muuttaa yhteen heidän kanssaan. Se ei tullut edes mieleemme. Jatkamme yhdessä loppuun asti, naiset nauravat.

Natasha ja Devin ovat täydellisiä esimerkkejä siitä, miten työskentelemällä periksiantamattomasti oman juttunsa eteen voi päästä mihin vaan. Mutta ennen kaikkea, kuinka tärkeää naisten on pitää toistensa puolia työelämässä.

- Parhaan kaverin kanssa työskentely tekee elämästä niin paljon parempaa, Devin sanoo ja halaa Natashaa.

- Olemme go getter -tyyppejä. Sitähän sanotaan, että harjoittelemalla 10 000 tuntia tulee mestariksi missä tahansa asiassa. Me uskomme siihen täysillä, Natasha sanoo.

Natashan ja Devinin suunnittelema A Bikini A Day x Bik Bok -mallisto tulee myyniin Bik Bok -myymälöihin ja bikbok.comiin perjantaina 24.3.
Koko mallisto nähtävissä täällä.

Mekko, Bik Bok x A Bikini A Day, 69,99 e

Bikiniyläosa, Bik Bok x A Bikini A Day, 19,99 e

Uimapuku, Bik Bok x A Bikini A Day, 29,99 e   

Leopardiuikkari, Bik Bok x A Bikini A Day, 24,99 e

Toppi, Bik Bok x A Bikini A Day, 24,99 e

Shortsit, Bik Bok x A Bikini A Day, 24,90 e

Katso myös:

A Bikini A Day -blogin Natasha Oakley: "Matkustan työkseni trooppisille saarille"

Mikä on täydellisen selfien salaisuus, Natasha Oakley?

Tämä Instasta tuttu kaksikko tähdittää BikBokin bikinikampanjaa

Kuva: Instagram

 

Yhdysvaltalainen tavarataloketju Target näytti esimerkkiä mallimaailmalle eikä photoshopannut uimapukumallistonsa kuvia.

Amerikkalainen tavarataloketju Target julkisti uusimman uimapukumallistonsa kuvat pari päivää sitten ja me olemme niihin erittäin tyytyväisiä. Target nimittäin palkkasi kuviinsa kaiken kokoisia malleja, ja näkyvillä on niin selluliitit kuin raskausarvetkin – ihan kuten suurimmalla osasta naisista.

– Meistä oli ihana työskennellä näiden naisten kanssa, koska he ovat itsevarmuuden ruumiillistumia ja inspiroivat muitakin olemaan ylpeitä itsestään, koosta tai muodosta piittaamatta, Targetin edustaja Jessica Carlson kertoo.

Alla olevat kuvat todistavat, että aitous voittaa täydellisiksi muokatut kuvat 6-0. Targetin vaatteita voi muuten myös tilata Suomeen. Jes!

Kuvat: Target, Instagram / @denisebidot, @therealkamie

Katso myös:

Muuttuuko mainoskuvasto vähitellen monimuotoisemmaksi? Alusvaatemerkki palkkasi mallikseen 56-vuotiaan naisen

Nämä malleina työskentelevät bestikset haluavat, että lopetat itsesi vertaamisen muihin – toinen kokoa 38, toinen 46

Malli Ashley Graham: "En häpeä kehoni muhkuroita, eikä sinunkaan pitäisi"