Marraskuun lehdessä on käsitellään muun muassa kamalia eroja, unelma-ammatin löytämistä ja juhlakauden ykkösasusteita.

"On tärkeää luottaa itseensä, vain niin voi elää omannäköistään elämää. Kukaan muu ei voi tulla sanomaan minulle, millaisia päätöksiä minun on tehtävä." -vloggaaja Veronica Verho

"Jokaisella on joskus sydänsuruja ja vaikeita aikoja. Kaikki eivät kuitenkaan osaa purkaa tunteitaan. Olen onnekas, että minulla on musiikki, johon turvautua." -laulaja Gwen Stefani

"Uskon, että kaikki on mahdollista ja opeteltavissa. Ihmisten pitäisi toteuttaa enemmän omia unelmiaan, vaikka vain pieni pala kerrallaan." yritys- ja mentaalivalmentaja Melina Niemi

"Milloin unohdimme läsnäolon? Milloin viimeksi lounastit katsomatta puhelintasi tai matkustit bussissa selaamatta sitä? Itse en muista." -bloggaaja Natalie Vilen

"Ajattelen, että poikaystävän ja tyttöystävän pitää olla ensin parhaita kavereita, vasta sitten voi sanoa rakastavansa toista. Siihen saattaa mennä paljonkin aikaa." -Räppäri ja vloggaaja Arttu Lindeman

"Kun minua nuorena petettiin parisuhteessa, koin ison kolauksen. Tajusin, etten pystykään hallitsemaan kaikkea elämässäni." -laulaja-lauluntekijä Mikko Harju

"Nainen on minulle ikuinen mysteeri, mutta toisaalta en tiedä mitään parempaa. Rakastan naisia yli kaiken." -laulaja-lauluntekijä Leo Stillman

 

Ensin ajatuksia raapusteltiin vessojen seiniin, myöhemmin ongelmia alettiin ratkoa keskustelupalstoilla. 

”Jäätelön pitäisi olla halvempaa talvella”, ”Kuinka pitkä aika oli eron ja uuden sänkykumppanin välillä?”, ”Miehelle tuli eilen isänpäiväonnittelut. Meillä ei ole lasta”.

Muun muassa näitä asioita pohditaan viime aikoina suuren suosioon nousseen Jodel-kännykkäsovelluksen seinällä. Seinälle voi postata, eli jodlata viestin tai kuvan täysin anonyymisti. Ihmiset 10 kilometrin säteellä näkevät viestisi ja voivat kommentoida sitä. Jodelissa ei ole varsinaista ylläpitoa vaan käyttäjät itse säätelevät viestien olemassaoloa antamalla postauksille joko miinusta tai plussaa. Eniten plussia keränneet jodlaukset pääsevät top-listalle, kun taas viisi miinusta saaneet viestit katoavat palvelusta.

Saksalainen mobiilisovellus Jodel ei ole maailmalla kovinkaan uusi juttu, sillä se julkaistiin jo yli vuosi sitten. Se on kuitenkin yleistynyt käyttäjien keskuudessa vasta viime syksynä. Tällä hetkellä sovellus toimii ainakin Helsingissä, Espoossa, Tampereella, Turussa, Porissa sekä Oulussa ja on erityisesti korkeakouluopiskelijoiden suosiossa. Tämä näkyy myös juttuaiheissa: keskiviikkoiltana joku kaipaa seuraa oluelle toisen pähkäillessä kasautuvia kurssitehtäviä. Kolmas aikoo nukkua yön kylpyhuoneen lattialla, koska siellä on lattialämmitys.

Juttuaiheet muuttuvat Jodelissa herkästi käyttäjien mukaan, se tekee Jodelista koukuttavan ja todennäköisesti myös pitkäikäisen sosiaalisen median kanavan. Viesteihin vastataan nopeasti ja anonyymiuden vuoksi avoimesti. Ilkeitä kommentteja on vähän ja jos onkin, poistuvat ne nopeasti. Jodelissa voit paljastaa sellaisia asioita, joita et uskaltaisi kertoa edes parhaimmalle ystävällesi. Tunnistamisen riski tekee viestittelystä jännittävää, sillä vaikka sovellus ei muita tietoja edes kysele, kertoo se kuinka läheltä viesti on lähetetty. Kun jodlaus tulee ”erittäin läheltä” et todellakaan voi tietää onko kumppaniaan julmasti pettänyt naapurisi, ystäväsi vai tyyppi, joka näpyttää kännykkäänsä makuuhuoneessasi.

Niin, ja muisthan vielä Skam-sarjan pääsiäisjakson? Noora ja muut työt pelaavat spiritismiä mökillä, kun yhtäkkiä Eva sanoo: "Joku on kirjoittanut Jodeliin" ja löytää sovelluksesta kaikki Ouija-laudalta kysytyt kysymykset. "Ei hitto! Henget jodlaavat", huutaa Chris. 

Kuvat: Yle Kuvapalvelu, Jodel

Hattarat ja pastellivärit tekevät comebackin Katy Perryn uusimmassa Chained to the Rhythm -musiikkivideossa.

Katy Perry julkaisi tiistaina utopistisen, pastellivärejä pursuavan musiikkivideon Chained to the Rhythm –singlelleen. Katyltä ei ole tullut uutta musiikkia sitten vuoden 2013, jolloin hänen viimeisin albuminsa, Prism, ilmestyi. Olemmekin Katy-faneina odottaneet tätä hetkeä malttamattomina.

Vaikka 50-luvulta inspiraatiota ammentavan videon värit ovat pehmeät ja pastellinsävyiset, on videon välittämä viesti aika synkkä. Musiikkivideossa nähdään viittauksia Yhdysvaltojen tämänhetkiseen poliittiseen tilanteeseen. Katy kävelee kauniilta näyttävän Oblivia-huvipuiston läpi, missä huolitellut ihmiset syövät hattaraa, mutta liikkuvat zombimaisesti ja jonottavat laitteisiin robottimainen hymy kasvoillaan. Eräs huvipuiston laitteista on nimeltään The Great American Dream Drop, jolla viitataan amerikkalaisen unelman tuhoutumiseen.

Myös itse biisi on poliittinen kannanotto. Katy kritisoi ihmisten tapaa elää omassa kuplassaan, ruusunväriset lasit silmillään. Kappaleen lyriikat kehottavat ihmisiä tekemään asioille jotain, eikä vain putsaamaan ongelmia maton alle.

Pidämme siitä, että Katy haluaa musiikillaan kiinnittää huomiota maailman epäkohtiin. Tykkäämme ehdottomasti myös siitä, että vaikka kappale käsitteleekin hieman vaikeita asioita, saa se silti meidät tanssimaan. Odotamme innolla, mitä Katyn tuleva albumi pitää sisällään! Katso video täältä.

Kuva: MVPhotos

Katso myös:

13-vuotias amerikkalaistyttö inspiroitui Hillary Clintonin puheesta ja teki siitä laulun

Lady Gagalta uusi musiikkivideo – maailmankiertue alkaa elokuussa

Justin Bieber palasi Instagramiin – tällainen on ensimmäinen postaus puoleen vuoteen

Laulaja, näyttelijä ja juontaja Kalle Lindroth, 27, keksii parhaat ideat mökillä, haluaisi tavata Ed Sheeranin ja itki viimeksi tänään iltapäivällä. Katso videolta, kun Kalle vastaa Cosmon pikakysymyksiin!

 

Lue Kallen haastattelu maaliskuun Cosmon sivuilta 44-45.
 
Video: Mona Kuoppamaa
Kuva: Päivi Ristell
 
 
 
 
 

 

Tämä vastaa käsitystämme unelmatyöstä.

Oletko koskaan haaveillut lähtemisestä reissuun viideksi kuukaudeksi? Niin mekin. Koko ajan. 

Nyt unelma pitkästä matkasta on astetta realistisempi: matkatoimisto Busabout etsii kahta henkilöä – brändilähettilästä ja videotuottajaa – koko kesän kestävälle Euroopan-kiertueelle. Tehtäviin valitut henkilöt saavat viettää huhti- ja syyskuun välisen ajan työnantajansa piikkiin muun muassa Sveitsin Alpeilla, Pariisissa, Ibizalla ja Kreikassa dokumentoiden matkaansa sosiaaliseen mediaan. Lisäksi onnistuneesta sisällöntuotannosta maksetaan erillinen palkkio, jonka suuruutta ei tosin työpaikkailmoituksessa kerrota. 

Kuulostaako hyvältä? Jos matkustelu kiinnostaa, tee kolme minuuttia pitkä video, jolla esittelet itseäsi, omaa lempipaikkaasi ja mahtavia some-taitojasi (tai editointitaitojasi, mikäli havittelet videotuottajan pestiä).

Lisäohjeet löydät täältä!

Kuvat: Gettyimages