1. Lähde Tinder-treffeille

Suhtaudu aivoihin samalla tavalla kuin muihinkin kropan lihaksiin ja anna niille yksi lepopäivä viikossa. Älä koske koko päivänä kirjoihin, vaan lähde treffeille tai katso lempisarjaasi Netflixistä.

Itselle tärkeitä ihmisiä ei pidä työntää stressaantuneena kauemmas, sillä sosiaaliset suhteet toimivat vastalääkkeenä stressille. Ujuta kaverit elämääsi yhteisten lounas- ja kahvitaukojen avulla tai suuntaa vanhempien päivällispöytään sen sijaan, että syöt yksin pakasteaterian nenä kiinni kirjassa.

2. Anna aivoille joogahetki

Stressatessa ajatuksilla on tapana pyöriä menneiden mokien ja huolenaiheiden ympärillä. Mindfulness-harjoitusten tarkoituksena on opetella keskittymään hetkeen ja käsittelemään omia tunteitaan. Kun seuraavalla kerralla siirryt tunnilta tai luennolta toiselle, jätä puhelin laukkuun ja kokeile tietoisen kävelyn harjoitusta. Siinä joka askeleella keskitytään tuntemuksiin jalkapohjassa sekä ympäröiviin maisemiin, ääniin ja tuoksuihin. Huomio siirtyy vaihvihkaa pois stressistä, ja jo kymmenen minuutin kuluttua olo on virkeämpi.

3. Unohda rääkkitreeni

Liikunta purkaa stressiä ja vapauttaa hyvän mielen endorfiineja. Kun keho on hyvässä kunnossa, se tuottaa vähemmän stressihormonia ja palautuu stressistä nopeammin. Liian raivokas treeni on kuitenkin stressaantuneelle vain haitaksi. Jos olo on salikäynnin tai bodypump-tunnin jälkeen entistä väsyneempi, kannattaa pitää muutama lepoviikko ja vaihtaa laji rennompaan, kuten pilatekseen, venyttelyyn tai kevyeen lenkkiin. Unohda myös tiukat treeniaikataulut ja käy liikkumassa silloin, kun oikeasti tekee mieli. 

4. Ole oman itsesi koutsi

”En saa tätä gradua ikinä valmiiksi.” ”Kurssi ei mene läpi.” Kuulostaako tutulta? Jokaisella on tapana puhua mielessään itselleen, mutta valitettavan usein päänsisäinen ääni on negatiivinen. Lannistavat ajatukset perustuvat harvoin tosiasioihin. Kun siis seuraavan kerran huomaat kritisoivasi itseäsi, pysäytä ajatukset ja mieti, mihin ne perustuvat. Käännä ankeat ajatukset tsempiksi ja suhtaudu itseesi myötätuntoisesti. Mieti esimerkiksi, mitä sanoisit kaverillesi, jos hän avautuisi sinulle samoista asioista.

5. Vältä someansat

WhatsApp-ryhmä piippaa tauotta kesken tärkeän luennon. Lopulta päädyt näpyttelemään vastauksia, sillä eihän se haittaa, voit samalla kuunnella proffan puhetta. Väärin! Multitasking eli monen asian tekeminen yhtä aikaa ei ole mahdollista, vaan aivot vaihtavat huomion kohdetta edestakaisin ja samalla rasittuvat ja stressaantuvat. Somessa roikkuminen on myös todella tehotonta: on tutkittu, että keskeytymisen jälkeen kestää noin vartti palata aiheeseen, josta luki aiemmin.

6. Pilko tavoitteet osiin

Etenkin opiskelujen alussa stressiä voi aiheuttaa se, että vastuu esimerkiksi lukio-opintoihin verrattuna on suurempi. Voi olla vaikea hahmottaa, kuinka paljon työtä vaikkapa seitsemän opintopisteen kurssi tuottaa. Siksi jokaisen kurssin alussa kannattaa jakaa urakka pienempiin osiin. Merkitse viikon alussa jokaiselle päivälle konkreettiset tehtävät: tiistaina kolmesta neljään teet tilastotieteen tehtäviä ja torstaina kahdelta luet 20 sivua seuraavan viikon tenttiin. Niin päivän tehtäviin on helpompi tarttua, ja säilytät hallinnan tunteen.

7. Nuku tarpeeksi

Tiukan deadlinen takia päivää pidennetään usein yöunista nipistämällä. Oravanpyörä on inhottava: unettomuus aiheuttaa stressiä ja stressi unettomuutta. Muutama uneton yö ei vielä juurikaan vaikuta opintoihin, mutta jatkuva unettomuus vaikuttaa oppimiskykyyn. Myös unenlaatu kärsii, kun stressi seuraa uniin asti, eivätkä aivot saa lepoa. Valmistaudu nukkumaanmenoon jo tuntia ennen sulkemalla tietokone ja säätämällä puhelimen valoa punertavammaksi. Siihen auttaa iPhonen oma Night Shift -säätö sekä ilmainen f.lux-sovellus, joka mukauttaa näytön valon vuorokaudenaikaan. Venyttele, syö iltapalaa ja lue kirjaa ennen sänkyyn menoa. 

8. Tee sovelluksesta assistenttisi

Klassinen to do -lista on edelleen yksi parhaista keinoista purkaa stressi osiin. Kun tekemättömät työt eivät pyöri jatkuvasti ajatuksissa, rästihommiin on helpompi tarttua yksi kerrallaan. Trello-sovellus sopii mahtavasti sekä opiskelutöiden jaotteluun että ryhmätyön hallitsemiseen. Simppeliin ohjelmaan voi tehdä listoja esimerkiksi tulevista tai työn alla olevista tehtävistä. On maailman palkitsevin tunne raahata hiirellä viimeistelty essee ”valmis”-kansioon.

9. Pakota itsesi valmistumaan

Kun työn valmistuminen on kiinni enää viimeisestä rutistuksesta, aseta itsellesi tiukka määräaika ja kerro lähipiirillesi, että parin kuukauden päästä juhlitaan valmistujaisia. Mieti samalla palkkio, kuten huikea lomamatka, jonka annat itsellesi työn valmistuttua. 

Lähteet: Duodecim, YTHS:n teettämä korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2012, Princeton Review, YLE, Työterveyslaitos ja Socialmediatoday.com.

”Yliopisto oli shokki”

Ennen yliopistoa Alma, 26, ei juuri stressannut. Hän kävi koulut pienellä paikkakunnalla, jossa pystyi menestymään pienellä panoksella ja opiskelu tuntui helpolta. Kun Alma aloitti opinnot Turun oikeustieteellisessä tiedekunnassa, hän koki shokin. Työläät kurssit vaihtuivat kuukausittain ja niiden päätteeksi oli aina tentti, johon piti lukea muutamassa viikossa jopa tuhat sivua.

- En ollut enää automaattisesti paras, päinvastoin. Lukeminen oli kokopäiväistä ja piti itse huolehtia, että opinnot edistyivät.

Stressaantuneena Alman pinna kiristyi ja kurssit pyörivät öisinkin päässä. Taakkaa helpotti se, että Alma luki kirjastossa opiskelukavereiden kanssa. Siellä tuli puhuttua opiskelun aiheuttamista paineista, ja Alma tajusi, että muut kävivät läpi samoja tunteita. Tilanne alkoi helpottaa vasta kun Alma ymmärsi, ettei opiskeluajan pidä olla pelkkää suorittamista.

- Tajusin, että ei kukaan potki minua yliopistosta pois, vaikkei yksi tentti menisi läpi.

Alma alkoi myös kiinnittää huomiota opiskelutekniikkaansa. Uuden asenteen ja metodien avulla Alman arvosanat alkoivat parantua.

- Pää toimi paremmin, kun en käynyt jatkuvasti ylikierroksilla. Opin olemaan armollinen itselleni.

Kuva: iStock

Ovatko nämä sarjat sinulle jo tuttuja?

Muoti- ja kauneustoimittaja Emma Vuorinen: The Crown (Netflix)

Olen kiinnostunut poliittisesta valtapelistä ja ihailen menneiden vuosikymmenten muotia – erityisesti kuningatar Elisabetin metsästystyyli Hermèsin huiveineen ja Barbour-öljykangastakkeineen teki vaikutuksen. 

Muotiharjoittelija Mona Kuoppamaa: Crazy Ex-Girlfriend (Netflix)

Sarja on superhauska ja täynnä mielettömiä musikaalikohtauksia. Sen luoja ja päänäyttelijä Rachel Bloom on voittanut roolisuorituksestaan ansaitusti myös Golden Globe -palkinnon.

Päätoimittaja Stina Mäntyniemi Star Trek: Enterprise (Netflix)

Olen vannoutunut scifi-fani. Sarjan suosikkihahmoni on maailman söpöin Porthos-beagle.

AD Tonja Gjolaj: Bitten (Netflix)

Kanadalaissarja Bitten on älyttömän koukuttava ja pitää minut iltaisin hereillä ihan liian myöhään. Rakastan vampyyreitä ja ihmissusia. 

Community Manager Maria Lieto: Transparent (Viaplay)

Emmy- ja Golden Globe -palkittu Transparent kertoo miehestä, joka uskaltaa kertoa transsukupuolisuudestaan aikuisille lapsilleen vasta seitsemänkymppisenä. Koskettava sarja esittelee myös kolmen keskenään erilaisen sisaruksen välistä dynamiikkaa kiinnostavalla tavalla. 

Graafinen suunnittelija Isma Valkama: Peaky Blinders (Netflix)

Peaky Blinders on erittäin hyvillä näyttelijöillä varustettu gangsterisarja. Aloin katsomaan sitä vasta joulun tienoilla, mutta nyt ahmin sitä aina, kun mahdollista. Myös soundtrack on loistava.

Avokadohamppareita, -toasteja ja -smoothieita? Kyllä, kiitos!

Hyviä uutisia avokadofaneille! Amsterdamiin avataan helmikuussa avokadoihin keskittyvä ravintola. De Pijp -alueelle avautuvan The Avocado Show'n jokaisen annoksen pääraaka-aineena on käytetty avokadoa, ja tarjolla on niin smoothieita, hampurilaisia kuin toastejakin.

Jos et itse suunnittele matkustavasi Hollantiin lähiaikoina, kannattaa silti seurata @theavocadoshow-tiliä Instagramissa ja inspiroitua mielettömistä avokadoluomuksista.

Euroopan ulkopuolella pelkästään avokadoihin keskittyvät ravintolat ovat olleet suosittuja jo pitkään, tosin viime aikoina huonot sadot ja valtava kysyntä ovat aiheuttaneet jopa "avokadopulaa". Esimerkiksi Australiassa avokadojen hinta kohosi joulun tienoilla seitsemään dollariin kappaleelta.

Kuvat: Instagram / @theavocadoshow

Ruotsalaisbloggaaja Angelica Blick reissaa työkseen maailman kauneimmissa kohteissa. Hän ei silti halua, että kukaan erehtyy luulemaan hänen elämäänsä täydelliseksi.

Hengailua biitsillä Bahamalla, pusukuvia poikaystävän kanssa Malediiveilta… Ruotsin suosituimpiin bloggaajiin kuuluvan Angelica Blickin, 22, elämä näyttää sosiaalisen median välityksellä täydellistä unelmaelämältä. Kuusi vuotta blogannut ja nykyisin myös Bik Bokille suunnittelemistaan mallistoista tunnettu Angelica on kuitenkin tehnyt kovasti töitä päästäkseen tähän pisteeseen.

Bloggaaja kertoo tekevänsä töitä usein kellon ympäri vapaa-ajan kustannuksella, ja vaikka jo nyt kuvien ja videoiden laatu on huipputasoa, Angelican mielestä aina on parantamisen varaa. Kaiken takana on kuitenkin rakkaus siihen, mitä tekee.

– Tätä pitää haluta oikeasti ja töitä pitää tehdä täydellä sydämellä. Jotta blogille saa lukijoita, pitää olla myös silmää kokonaisuudelle. Tunnen tyyppejä, joilla on todella kiva tyyli, mutta heidän bloginsa eivät ole silti ottaneet tulta alleen.

Vaikka Angelica matkustelee työnsä puolesta ympäri maailmaa ja pääsee paikkoihin, joista useimmat vain haaveilevat, naisen jalat pysyvät tiukasti maanpinnalla. Lapsuudenkodissa ei todellakaan osteltu merkkivaatteita, vaan perheen rahat menivät perustarpeista huolehtimiseen. Ensimmäisten blogivuosiensa ajan Angelica kokosi asunsa yhdistelemällä vintage-vaatteita ketjuliikkeiden tarjontaan. Ihan tavallisen taustansa ansiosta Angelica uskookin, että lukijat voivat edelleen samaistua häneen.

– En halua, että kukaan ajattelee, että elämäni on täydellistä. Eihän kenenkään ole. Bloggaajaan on vaikea samaistua, jos tuntuu, että hän elää aivan eri maailmassa.

Ja jos pää alkaa leijua pilvissä, bloggaajan äiti pitää huolen siitä, että korkeuksista tullaan alas ja nopeasti.

– Olen kiitollinen kaikesta, mitä olen saavuttanut urallani, mutta en koe muuttuneeni ihmisenä. Äitini onneksi pitää huolen todellisuudentajustani.

Ei enää biletystä

Bloggaajan hommissa tulee harvoin vastaan kahta samanlaista työpäivää. Jos blogia ei olisi olemassa, Angelican kauhistus olisi työ, jossa toistuisivat samat rutiinit päivästä toiseen. Tulevaisuuden haaveissa vilahtelevat silti toisinaan psykiatrin tai kirurgin ammatit.

Opiskelusuunnitelmat kuuluvat kuitenkin vielä tulevaisuuteen, sillä tällä hetkellä Angelican prioriteettina on panostaa enemmän työnsä visuaaliseen puoleen sekä oman vaatebrändin suunnittelemiseen.

– En enää ajattele itseäni bloggaajana vaan enemmänkin sosiaalisen median vaikuttajana. Katsotaan, mihin päädyn seuraavaksi.

Silloin kun Angelicalla on vapaapäivä, hän rakastaa kokeilla ystäviensä kanssa uusia reseptejä ja valmistaa illallisen pitkän kaavan mukaan. Ulkona käyminen ja bilettäminen ovat vaihtuneet koti-iltoihin.

– Mieluummin pötkötän sohvalla kollareissa. 

Kuva: Bik Bok

Uusi Cosmo on tänään kaupoissa! Helmikuun kansitähtemme on näyttelijä Jenna Dewan Tatum. Kokosimme yhteen uuden lehden mielenkiintoisimmat sitaatit!

"Aamuyöllä Channing tuli kännissä sombrero päässä koputtamaan huoneeni oveen ja sanoi: "En voi lakata ajattelemasta sinua. Olen valmis, ollaan yhdessä." Siitä se lähti." -Jenna Dewan Tatum, näyttelijä

"Jännitin Kohta sataa -videon kuvauksissa vain yhtä asiaa. Sitä, että kahdeksan ihmistä tuijotti minua, kun olin alasti." -Pete Parkkonen, laulaja

"Luksustuotteet ovat harvinaisuuksia. Mielestäni Louis Vuitton ei ole luksusmerkki. Laatu on toki luksusta, mutta jos voi vain kävellä kauppaan ja ostaa ihan mitä tahansa, se ei ole luksusta." -Guram Gvasalia, muotisuunnittelija

"Oma sänkyni on lempipaikkani koko universumissa. Katson siellä YouTube-videoita, sillä ne vievät ajatukseni muualle." -Nelli Matula, laulaja

"Syyllisyyden tunteeseen on monia syitä, ja yksi yleisimmistä on se, että ihminen pettää itselleen tekemänsä lupauksen. Yksinkertaisestakin asiasta, kuten suklaan syömisestä, saattaa siksi tulla hurjan huono olo." -Anne Karila, LCF life coach

"Raitapaita on helppo yhdistellä. Keväällä aion pukea sen ainakin hiihtareiden kanssa." -Julia Toivola, Cosmopolitanin bloggaaja

"Jokaisella meistä on mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti vaikka miljardin ihmisen elämään." -Maria Ritola, yrittäjä