Klassisissa muotitaloissa puhaltavat yllättävät tuulet. Tutut suunnittelijat on siirretty syrjään, ja yläluokkainen eleganssi on korvattu coolilla ja kummallisella katumuodilla.

Mistä on syksyn muoti tehty? Satiinimekoista, lentäjätakeista ja karamellivärisistä sukkahousuista, ainakin jos Guccin pääsuunnittelijalta Alessandro Micheleltä kysytään. Balenciagan Demna Gvasalian vastaus olisi todennäköisesti jättikokoiset hiihtotakit ja reisiä hipovat saappaat. Juuri tämä suunnittelijakaksikko määrittää nyt, mistä pukeutumisessa puhutaan. Heitä fanittavat niin muotitoimittajat, sisäänostajat kuin puoli Instagramiakin. Kumpikin on saanut johdettavakseen perinteikkään luksusmuotitalon ja kytkenyt mallistonsa tiukasti katujen muotiin – niin tiukasti, ettei talojen vanhaa estetiikkaa hevillä tunnista. Samanlainen käänne tapahtui Saint Laurentilla vuonna 2012, kun uusi suunnittelija Hedi Slimane korvasi talon yläluokkaisen eleganssin festarikelpoisella rock-tyylillä. Vanhoissa muotitaloissa puhaltavat uudet, yllättävät tuulet. Tutut suunnittelijat on siirretty syrjään ja korvattu katutyylin tuntijoilla.

Luottokortti hihassa

Käytettävyys vaikuttaa olevan muotitalojen uudistajien iskusana. Muotinäytöksissä on totuttu näkemään tyylin utopioita, inspiroivia asukokonaisuuksia, joista puhutaan, mutta jotka eivät välttämättä koskaan päädy kenenkään vaatekaappiin. Nyt vanhoissa muotitaloissa on ryhdytty ajattelemaan asiaa uusiksi. Nekin valmistavat vaatekappaleita, joita me kaikki olemme tottuneet käyttämään: helposti yhdisteltäviä rentoja housuja, neulepaitoja, jakkuja ja hauskoja kenkiä. Kuosit ja materiaalit ovat usein villejä, mutta vaatteet itsessään perusvaatteita, sellaisia luottovaatteita. WWD-muotisivusto on kuvaillut suuntausta vaatekaappisuunnitteluksi.

– Meille kaikkein tärkeintä ovat naisasiakkaamme ja sellaisten tuotteiden suunnitteleminen, jotka on tarkoitettu käytettäväksi. Käytettävyys ratkaisee ja se, että naiset haluavat sovittaa tuotetta ja ostaa sen, Balenciagan Demna Gvasalia selvitti suunnittelunsa ideologiaa Purple-lehden haastattelussa viime syksynä. Tuolloin Gvasalia puhui Vetements-merkistään, mutta sama pätee myös Balenciagan mallistoihin.

Gucci, Balenciaga ja Saint Laurent vaikuttavat seuraavan uudistuksissaan Kenzon jalanjäljissä. Pariisilaismerkki pyydysti vuonna 2011 johtoonsa katumuotia myyvän Opening Ceremonyn perustajat Humberto Leonin ja Carol Limin. Sen jälkeen jokainen tyylitietoinen alkoi käyttää merkin nuorekkaita tiikeripaitoja, tennareita ja silmäkuvioituja asuja. Ainoa ero on siinä, että Kenzo on alkujaankin ollut rento valmisvaatemerkki, kun taas sen seuraajat ovat selkeästi luksusmuotia.

Asuista asenteeksi

Hauska, helpompi muoti myy. Hedi Slimanen kaudella Saint Laurentin myynti tuplaantui, Kenzo kasvaa jatkuvasti ja Michelen uudet Gucci-tuotteet ovat kasvattaneet merkin tulosta. Kaupallisuus ei kuitenkaan ole ainoa syy helppokäyttöisen katumuodin nousuun.

– Peruspukeutuminen on ollut nousussa jo pitkään monen eri trendin kautta. On ollut tavallisten vaatteiden normcore, pitkään jatkunut sporttivaikutteiden kausi ja ysärin paluu grunge-vaikutteineen. Muotiviikoilla street style -kuvat ovat vähintään yhtä kiinnostavia ja inspiroivia kuin näytöskuvatkin, Enne-yrityksen trendianalyytikko Susanna Björklund arvioi muutosta.

Pukeutumisen arkipäiväistyminen näkyy yhteiskunnassa laajemmin. Yhä harvempi tarvitsee töihin jakkupukua tai juhliin pitkää helmaa. Nyt suunnittelijat nostavat näytöslavalle ja myymälöihin vaatteita, joita he itsekin käyttävät. Kukkahupparit, trenssit ja Guccin loaferit kuuluvat Alessandro Michelen omaan tyyliin, ja myös Gvasalian mieltymys jättipaitoihin ja takkeihin näkyy hänen suunnittelutyössään. He ovat – kuten myös Slimane ja Opening Ceremonyn parivaljakko – myös auttamattoman cooleja. Sekin näkyy uusissa asuissa. Michele suunnittelee vaatteensa koulun viileimmälle nörttitytölle, Gvasalia varakkaiden vanhempien lapsille, jotka napittavat kiusallaan ylelliset paitansa juoponnappiin ja riiputtavat luksustoppatakkiensa hihoja.

– Asenne on keskeinen elementti. Kun joku pukeutuu Gucciin, tiedät, että hän on Gucci-nainen. Oikeat vaatteet luovat oikeanlaisen asenteen. Luulen, että ihmiset haluavat ostaa tuotteitamme juuri siksi, Gvasalia selitti T-magazinen haastattelussa huhtikuussa.

Uudet Lagerfeldit

Mutta kuka Gucci-nainen sitten on? Ei ainakaan se vanha tuttu jetset-tyyppi, jonka silkkimekon kaula-aukko on viilletty palleaan saakka. Balenciaga-nainen taas saa totutella asuihin, joissa väljyys ei ole vain yksityiskohta vaan koko asun juju. Muutokset näyttävät nyt dramaattisilta, mutta Björklund muistuttaa muodin perspektiivistä.

– Emme voi omasta ajastamme käsin nähdä, miten tämänhetkiset muutokset sopivat muotitalojen identiteettiin pitkällä aikavälillä. Olemme liian lähellä. Tällä hetkellä joillakin menee vähän överiksi, mutta samalla mallistoissa näkyy myös tuttuja elementtejä, kuten Guccin raitoja.

Lisäksi valtaosa muotitaloista nojailee yhä perinteiseen tyyliinsä. Armani luottaa housupukuihinsa ja Chanel tweediin ja salmiakkitikkauksiin. Lanvinkin nimitti uudeksi suunnittelijakseen ranskalaisen Bouchra Jarrarin, joka on kunnostautunut haute couture -mittatilausmuodin tekijänä. Joissakin taloissa muutokset vakiintuvat osaksi sen dna:ta. Karl Lagerfeldin tempaukset Chanelin johdossa eivät varmaankaan olisi olleet mahdollisia Coco Chanelin aikana, mutta nykyään ne ovat täyttä Chanelia.

Aika näyttää, käykö näin myös murroksessa oleville muotitaloille. Sopii kuitenkin toivoa, etteivät ne aivan täysin unohda edeltäjiensä tyyliunelmia. Coolit perusvaatteetkin voivat käydä tylsiksi. 

Muotitalot murroksessa

- Balenciaga menetti pääsuunnittelija Nicholas Ghesquièren Louis Vuittonille vuonna 2013. Seuraaja Alexander Wang teki lyhyen hapuilevan kauden kunnes paikan nappasi Vetementsin Demna Gvasalia.

- Diorin pääsuunnittelija Raf Simons irtisanoutui työstään viime syksynä liiallisen työtaakan takia. Seuraajaksi on povattu Valentinon Maria Grazia Shiuria.

- Donna Karan vetäytyi suunnittelutyöstä. Nyt DKNY-merkkiä suunnittelevat Dao-Yi Chow ja Maxwell Osborne. Donna Karan -merkki on tauolla.

- Guccin Frida Giannini erotettiin vuonna 2015 ja korvattiin Alessando Michelellä.

- Lanvinin rakastettu Alber Elbaz sai kenkää 14 suunnitteluvuoden jälkeen. Korvaajaksi tulee haute couture -suunnittelija Bouchra Jarrar.

- Loewe on etsinyt uutta, ajankohtaista suuntaa Jonathan Andersonin johdolla vuodesta 2015.

- Saint Laurent erotti merkkiä rajusti uudistaneen Hedi Slimanen. Hänen seuraajansa on vartalonmyötäisistä iltapuvuistaan tunnettu Antony Vaccarello.

Guccin Alessandro Michele


Kenzon Humberto Leon ja Carol Lim


Balenciagan Demna Gvasalia

Kuvat: Imaxtree (Gucci), MVPhotos

 

Luksusmuotitalo erotti Ulrikke Høyerin näytöksestään viime hetkellä "paisuneen ulkomuodon takia".

Ei ole yllätys, että muotibisneksessä mallit ovat nuoria ja laihoja. Viime aikoina mallien paino on kuitenkin puhututtanut entistä enemmän – varsinkin sen jälkeen, kun Ranskassa astui voimaan lakimuutos, joka kieltää liian laihojen mallien käyttämisen kovien rangaistusten uhalla. Pieniä askelia parempaan suuntaan on siis otettu, mutta muotimaailman syvään juurtuneet ihanteet ja käytännöt eivät todellisuudessa taida muuttua niin nopeasti, kuin voisi toivoa.

Tämän tietää ensikäden kokemuksesta tanskalaismalli Ulrikke Høyer, joka jakoi eilen Facebook-sivuillaan järkyttävän kokemuksensa mallibisneksen varjopuolesta. Muun muassa Chloén, Valentinon ja Dolce&Gabbanan näytöksissä kävellyt 20-vuotias malli kävi viime kuussa Pariisissa Louis Vuittonin sovituksessa. Hänet palkattiin kävelemään luksusmerkin viime viikolla Japanin Kiotossa pidettyyn cruise-malliston näytökseen.

Høyer kirjoittaa tuoreessa Facebook-postauksessaan olleensa iloinen Louis Vuittonin duunin nappamisesta, vaikka ei ollut sovituksessa ihan laihimmillaan. 178-senttisen naisen vaatekoko on 34. 

– Päivää ennen lähtöä Japaniin minut mitattiin uudestaan. Lantionympärykseni oli 91,50 cm, eli puoli senttiä vähemmän kuin sovituksessa. Koska olin hoikempi kuin silloin, kun minut oli palkattu, olin helpottunut, Høyer kirjoittaa.

Ulrikke Høyer käveli vielä viime syksynä Louis Vuittonin näytöksessä, mutta viime viikolla hänet hyllytettiin "paisuneen ulkomuodon" vuoksi.
Ulrikke Høyer käveli vielä viime syksynä Louis Vuittonin näytöksessä, mutta viime viikolla hänet hyllytettiin "paisuneen ulkomuodon" vuoksi.

Høyer lennätettiin Japaniin, missä hän piti edelleen tiukasti kiinni minimaalisesta dietistään. Näytöstä edeltäneiden esisovitusten jälkeen kaiken piti olla selvää, kunnes Høyer sai kuulla järkyttävän ohjeen: Louis Vuittonin näytösmalleista vastaava agentti Alexia Cheval julisti, että "Ulrikke saa juoda vain vettä seuraavat 24 tuntia."

Seuraavana päivänä tanskalaismallin pahin pelko toteutui: mallitoimisto kertoi, että hänet vedetään pois Louis Vuittonin näytöksestä. Muutaman tunnin päästä Høyer oli jo lähetetty matkalle kohti kotia. Myöhemmin hän sai kuulla tanskalaistoimistonsa kautta, että syy keikan peruuntumiselle oli, että  samainen näytösmalleista vastaava agentti oli kutsunut Høyerin vatsaa ja kasvoja "paisuneiksi".

– Olen tietoinen siitä, että olen tuote, mutta olen nähnyt aivan liikaa tyttöjä, jotka ovat älyttömän laihoja, enkä ymmärrä, miten he voivat enää kävellä tai puhua. On selvää, että nämä tytöt tarvitsevat kipeästi apua.

Ulrikken Facebook-kirjoitus on levinnyt somessa nopeasti, ja sekä Louis Vuitton että näytöksestä vastannut agentti ovat joutuneet murskakritiikin kohteeksi. Ulrikke painottaa, ettei kanna kaunaa Louis Vuittonille tai merkin pääsuunnittelijalle Nicolas Ghesquiérelle, mutta haluaa kiinnittää huomiota mallimaailman epäinhimillisiin standardeihin.

 – Nicolas (Ghesquiére) on todella mukava, kohtelee kaikkia kunnioituksella ja jopa muistaa kaikkien mallien nimet. Totuus kuitenkin on, että näytösvaatteet tehdään naisille, joilla on syömishäiriö.

Lue Ulrikken kirjoitus kokonaisuudessaan hänen Facebook-sivuiltaan.

Kuvat: Imaxtree, Facebook

Katso myös:

Liian laihat mallit kieltävä laki astui voimaan Ranskassa – uhkana 75 000 euron sakot tai vankilatuomio

Nämä malleina työskentelevät bestikset haluavat, että lopetat itsesi vertaamisen muihin – toinen kokoa 38, toinen 46

Brittimalli julkaisi kuvan selluliiteistaan – sai somessa valtavan suosion tärkeän keskustelun avaamisesta

Insinööri Louis Réard suunnitteli maailman ensimmäiset bikinit vuonna 1946. Tänä kesänä merkki tekee comebackin. Cosmopolitan tapasi merkin taiteellisen johtajan Pariisissa

Coco Chanelin entiseen asuntoon rue Faubourg Saint-Honorélla paistaa lämmin toukokuun aurinko. Bikineihin ja väljiin kauluspaitoihin sonnustautuneet mallit ottavat siitä kaiken irti: he pallottelevat olohuoneen keskellä seisovan pingispöydän äärellä ja loikoilevat valonsäteiden raidoittamalla divaanilla.

Pingispöytä ei arvatenkaan ole mademoisellen jäämistöstä, vaan se on kannettu paikalle tätä historiallista hetkeä varten. Maailman vanhin bikinimerkki Réard tekee comebackin täsmälleen 71 vuotta sen jälkeen, kun sen perustaja Louis Réard esitteli ensimmäistä kertaa vallankumouksellisen kaksiosaisen uima-asun.

– Réard oli todella innovatiivinen suunnittelija – ja myös feministinen sellainen. Hänelle oli hyvin tärkeää, että naiset voivat elää vapaina, merkin taiteellinen johtaja Celine Adler kertoo.

Louis Réard keksi bikinit vuonna 1946 ja nimesi ne Bikinin atollin mukaan.

Celine Adler on uima-asumuodin huippunimi: hän aloitti uransa ranskalaisen Princess Tam Tam -merkin suunnittelijana, jonka jälkeen hän on suunnitellut freelancerina uima-asuja Chloélle ja alusasuja Nina Riccille. Kun Réard-merkki päätettiin pitkän hiljaiselon jälkeen lanseerata uudelleen, Celine headhuntattiin merkin johtoon.

Réardilla Celine suunnittelee unelmiensa uima-asuja. Ensivilkaisulla ne ovat todella simppeleitä, mutta lähempi tarkastelu paljastaa suunnittelutyön: bikinitopin olkaimet piirtävät rintakehälle siron v-kirjaimen, mustaan uimapukuun on pujotettu yksi leveä koristenauharaita ja vähäeleisen uima-asun selkään on piilotettu siro nyöritys, joka kumartaa Christian Diorin haute couture -tyylille.

– Olen opiskellut taidehistoriaa ja olen yhä rakastunut siihen. Erityisesti Bauhaus-koulukunta inspiroi minua. Olen loputtoman kiinnostunut struktuureista, Celine selittää.

Réardin taiteellinen johtaja Celine Adler.

Suunnittelutyö jatkuu uima-asujen sisäpuolella: asujen vuoriin on ommeltu huomaamattomia tukikuppeja ja kaaritukia,  ja bikinihousuista on jätetty saumat pois, jotta ne eivät paina takapuoleen uraa. Réardissa on virkistävää se, että tukevat ja kannattelevat rakenteet on piilotettu uima-asuun, joka on ulkopuolelta aivan sileä ja siro.

– Maailmassa on paljon merkkejä, jotka suunnittelevat seksikkäitä bikinejä tai sitten hyvin kasuaaleja, arkisia uima-asuja. Minä haluan suunnitella bikinejä, jotka näyttävät hyvältä ja joita voi käyttää parikymppisenä ja viisikymppisenä.

Tänä päivänä bikiniasut ovat arkipäivää, mutta Réardin ensimmäiset kaksiosaiset uikkarit olivat skandaali. Louis Réard ei saanut buukattua ensimmäisiin mainoskuviinsa ainoatakaan ammattimallia, joten kampanjakasvona poseerasi alastontanssija Micheline Bernadini. Uimarannoilla bikineistä sai sakot. Naisten pukeutuminen oli hyvin säänneltyä, ja ne säännöt loivat useimmiten muut kuin naiset itse.

– Luulen, että Réard halusi oikeasti antaa naisille enemmän vapauksia. Toisen maailmansodan aikaan naiset pääsivät kodeista työpaikalle, mutta sodan jälkeen suunta oli toinen. Siksi bikinit olivat tärkeä vaatekappale.

Haastattelun lopuksi Celine paljastaa parhaan vinkkinsä bikiniostoksille:

– Älä katso kokolappua. Jos mietit kahden koon välillä, ota isompi. Se näyttää ja tuntuu paremmalta.

Kuvat Réard.

Katso myös:

Nämä ovat suomalaisbloggaajien lempitrendit juuri nyt – oletko jo kokeillut?

Helsinki on nyt täynnä muotitapahtumia – tässä parhaat menovinkit

Tämä yllättävä laukku on kesän hitti – 10 parasta punoslaukkua juuri nyt

Hae inspiraatiota alkukesän pukeutumiseen upeiden suomalaisbloggaajien lempiasuista.

Verkkarit

Kuva: Janita Autio
Kuva: Janita Autio

“Olen omistanut nämä pelkistetyt verkkarit jo vuosikausia, mutta inspiroiduin taas kaivamaan ne kaapin perukoilta, kun näin Victoria Beckhamin britti-Ellessä. Kuvissa Victoria oli yhdistänyt Adidaksen raitaverkkarit valkoiseen kauluspaitaan ja Adidaksen Superstar-lenkkareihin." –Johanna Piispa, johannapiispa.com

Kietaisupaita

Kuva: Alexa Dagmar
Kuva: Alexa Dagmar

"Nuorempana rakastin käyttää kauluspaitoja, mutta sittemmin ne kävivät tylsiksi. Tänä keväänä olen kuitenkin löytänyt klassisen sinisen kauluspaidan taas uudelleen, sillä se on saanut uuden ulkomuodon: nyt sitä saa erilaisilla leikkauksilla ja yksityiskohdilla varustettuna - ja se on kaukana tylsästä. Tämän hetken omat lempparit ovat röyhelöiset ja kiedottavat kauluspaidat, joita voi käyttää rohkeasti myös toimistotuntien ulkopuolella!" –Linda Juhola, lindajuhola.com

Pajukorit

"Lempitrendini tällä hetkellä on erimuotoiset pajukorit. Ne erottuvat joukosta ja lisäävät asuun retrofiilistä." –Sylvie Mus, sylviemus.com

Retrokukat

Kuva: Vesa Silver
Kuva: Vesa Silver

"Kotimaisen Marimekon retroprintit eivät ole koskaan olleet ajankohtaisempia kuin nyt. Minusta erityisen piristävää on tuoda kuosi rohkeasti päällysvaatteisiin. Suomen kesä on niin lyhyt, että kauniit printit jäävät usein päällystakkien alle piiloon, mutta tämä takki tuo kesäfiiliksen koleampiinkin päiviin." –Jenni Rotonen, Pupulandia

Mekko + housut

Kuva: Terhi Suanto
Kuva: Terhi Suanto

"Lahkeiden yhdistäminen liehuviin helmoihin näyttää nyt paremmalle kuin koskaan! Ensi alkuun hullunkuriselta kuulostava yhdistelmä on täydellinen viileille kesäpäiville." –Milla Kuoksa, Lack of Colour

Baskeri

Kuva: Sara Vanninen
Kuva: Sara Vanninen

"Baskerimallinen hattu on uusi lempiasusteeni, sillä se tekee tylsästäkin asusta vähän mielenkiintoisemman. Yhdistin baskerin tähän poikaystävän kaapista lainattuun laatikkomalliseen takkiin, jonka siluetista sai vähän erilaisen kietaisemalla sen kiinni vyöllä." –Elisa Lepistö, Start Living Your Best Life

Mokkatrenssi

Kuva: Janita Autio
Kuva: Janita Autio

"Tänä keväänä trenssi on yksi trendikkäimmistä vaatteista. Uudenlaiset leikkaukset, yllättävä materiaali tai kirjailu antavat twistiä muuten niin klassiseen vaatteeseen. Trenssi on minun ykkösvalintani, sillä se on super naisellinen ja kruunaa simppelinkin asun." –Sofia Ruutu, sofiaruutu.com

Statement-hihat

"Statement-hihoilla varustettu paita on loistava kesävaate. Asu näyttää runsaiden hihojen johdosta mielenkiintoiselta ja viimeistellyltä, olematta kuitenkaan raskas." –Tiiu Puranen, Lainahöyhenissä

Katso myös:

Huippis-voittaja Jerry kertoo, mistä hän on eniten innoissaan juuri nyt

Liian laihat mallit kieltävä laki astui voimaan Ranskassa – uhkana 75 000 euron sakot tai vankilatuomio

Tämä yllättävä laukku on kesän hitti – 10 parasta punoslaukkua juuri nyt

Nyt juhlitaan suomalaista suunnittelua muotinäytösten, pop-up-myymälöiden ja seminaarien muodossa. Tässä parhaat menovinkit muotifaneille.

Aalto-yliopisto: Näytös 17

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosittainen muotinäytös esittelee tänä vuonna parinkymmenen opiskelijan mallistoja. Tilaisuus on valitettavasti loppuunmyyty, mutta seuraamalla Insta Storyamme pääset kurkkimaan nuorten suunnittelijalupausten luomuksia kotisohvalta käsin. 

Näytös 17 Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa keskiviikkona 17.5.2017 klo 21-23.

Pre Helsinki x Artek Pop Up -myymälä

Pre Helsinki avaa pop up -kaupan designtalo Artekin Helsingin keskustassa sijaitsevaan lippulaivamyymälään. Valikoimasta tulee löytymään joukko nuorten suomalaissuunnittelijoiden uniikkeja tuotteita.

Pre Helsinki x Artek Pop Up -kauppa on avoinna 20.5.2017 saakka. Artek, Keskuskatu 1 B, 00100 Helsinki.

TRE X Helsinki New -pop-up-myymälä

Mikonkadun TRE-myymälä on omistanut tämän viikon suomalaisille suunnittelijoille. Myynnissä on mallikappaleita muun muassa ONARilta, R/H:lta sekä Daniel Palillolta.

TRE-liike, Mikonkatu 6, Helsinki.

Pre Helsinki x AALTO International “After Nature One” -presentaatio

Suomalaisen Tuomas Merikosken luotsaama muotibrändi AALTO International esittelee After Nature One -mallistonsa Valkoisessa Salissa osana käynnissä olevaa muotitapahtuma Pre Helsinkiä. 

AALTO International “After Nature One” -presentaatio Valkoisessa Salissa (Aleksanterinkatu 16, Helsinki) keskiviikkona 17.5.2017 klo 18.00-20.00. Vapaa pääsy.

EMMA For Fashion’s Sake -näyttely

Muodin ja taiteen rajapintaa käsittelevässä Fashion’s Sake (Muodin vuoksi) -näyttelyssä on mukana kolmentoista nuoren, kansainväliseen läpimurtoon tähtäävän suunnittelijan tuotantoa. Mukana ovat muun muassa suomalaiset Maria Suomalainen, Emilia Tikka, ruotsalainen Minna Palmqvist sekä tanskalaiset Maikel Tawadros ja Tilde Bay Kristoffersen

Fashion’s Sake (Muodin vuoksi) -näyttely Espoon modernin taiteen museo Emmassa 3.9 saakka (Näyttelykeskus Weegee, Ahertajantie 5, Espoo). 

Marimekon kesänäytös

Perjantaina on vuorossa Marimekon vuosittainen kesämuotinäytös, joka nähdään Helsingin Esplanadilla. Musiikista vastaa Paula Vesala, joka on ollut mukana myös Marimekon yhdessä valokuvaaja Meeri Koutaniemen kanssa toteutetussa, rohkeita naisia ylistävässä kampanjassa. Näytöksen juontaa Maria Veitola.

Marimekon kesänäytös 19.5.2017 Helsingin Esplanadilla. Näytösajat klo 11.30, 12.30, 16.00 ja 17.30, vapaa pääsy. 

Katso tarkemmat tiedot tapahtumista täältä.

Katso myös:

Helsinki saa omat muotiviikkonsa ja joukon mediavieraita – Helsinki New -tapahtuma alkaa huomenna

Liian laihat mallit kieltävä laki astui voimaan Ranskassa – uhkana 75 000 euron sakot tai vankilatuomio

Seitsemän tapaa yhdistää trenssitakki – kopioi helpot tyylit