Klassisissa muotitaloissa puhaltavat yllättävät tuulet. Tutut suunnittelijat on siirretty syrjään, ja yläluokkainen eleganssi on korvattu coolilla ja kummallisella katumuodilla.

Mistä on syksyn muoti tehty? Satiinimekoista, lentäjätakeista ja karamellivärisistä sukkahousuista, ainakin jos Guccin pääsuunnittelijalta Alessandro Micheleltä kysytään. Balenciagan Demna Gvasalian vastaus olisi todennäköisesti jättikokoiset hiihtotakit ja reisiä hipovat saappaat. Juuri tämä suunnittelijakaksikko määrittää nyt, mistä pukeutumisessa puhutaan. Heitä fanittavat niin muotitoimittajat, sisäänostajat kuin puoli Instagramiakin. Kumpikin on saanut johdettavakseen perinteikkään luksusmuotitalon ja kytkenyt mallistonsa tiukasti katujen muotiin – niin tiukasti, ettei talojen vanhaa estetiikkaa hevillä tunnista. Samanlainen käänne tapahtui Saint Laurentilla vuonna 2012, kun uusi suunnittelija Hedi Slimane korvasi talon yläluokkaisen eleganssin festarikelpoisella rock-tyylillä. Vanhoissa muotitaloissa puhaltavat uudet, yllättävät tuulet. Tutut suunnittelijat on siirretty syrjään ja korvattu katutyylin tuntijoilla.

Luottokortti hihassa

Käytettävyys vaikuttaa olevan muotitalojen uudistajien iskusana. Muotinäytöksissä on totuttu näkemään tyylin utopioita, inspiroivia asukokonaisuuksia, joista puhutaan, mutta jotka eivät välttämättä koskaan päädy kenenkään vaatekaappiin. Nyt vanhoissa muotitaloissa on ryhdytty ajattelemaan asiaa uusiksi. Nekin valmistavat vaatekappaleita, joita me kaikki olemme tottuneet käyttämään: helposti yhdisteltäviä rentoja housuja, neulepaitoja, jakkuja ja hauskoja kenkiä. Kuosit ja materiaalit ovat usein villejä, mutta vaatteet itsessään perusvaatteita, sellaisia luottovaatteita. WWD-muotisivusto on kuvaillut suuntausta vaatekaappisuunnitteluksi.

– Meille kaikkein tärkeintä ovat naisasiakkaamme ja sellaisten tuotteiden suunnitteleminen, jotka on tarkoitettu käytettäväksi. Käytettävyys ratkaisee ja se, että naiset haluavat sovittaa tuotetta ja ostaa sen, Balenciagan Demna Gvasalia selvitti suunnittelunsa ideologiaa Purple-lehden haastattelussa viime syksynä. Tuolloin Gvasalia puhui Vetements-merkistään, mutta sama pätee myös Balenciagan mallistoihin.

Gucci, Balenciaga ja Saint Laurent vaikuttavat seuraavan uudistuksissaan Kenzon jalanjäljissä. Pariisilaismerkki pyydysti vuonna 2011 johtoonsa katumuotia myyvän Opening Ceremonyn perustajat Humberto Leonin ja Carol Limin. Sen jälkeen jokainen tyylitietoinen alkoi käyttää merkin nuorekkaita tiikeripaitoja, tennareita ja silmäkuvioituja asuja. Ainoa ero on siinä, että Kenzo on alkujaankin ollut rento valmisvaatemerkki, kun taas sen seuraajat ovat selkeästi luksusmuotia.

Asuista asenteeksi

Hauska, helpompi muoti myy. Hedi Slimanen kaudella Saint Laurentin myynti tuplaantui, Kenzo kasvaa jatkuvasti ja Michelen uudet Gucci-tuotteet ovat kasvattaneet merkin tulosta. Kaupallisuus ei kuitenkaan ole ainoa syy helppokäyttöisen katumuodin nousuun.

– Peruspukeutuminen on ollut nousussa jo pitkään monen eri trendin kautta. On ollut tavallisten vaatteiden normcore, pitkään jatkunut sporttivaikutteiden kausi ja ysärin paluu grunge-vaikutteineen. Muotiviikoilla street style -kuvat ovat vähintään yhtä kiinnostavia ja inspiroivia kuin näytöskuvatkin, Enne-yrityksen trendianalyytikko Susanna Björklund arvioi muutosta.

Pukeutumisen arkipäiväistyminen näkyy yhteiskunnassa laajemmin. Yhä harvempi tarvitsee töihin jakkupukua tai juhliin pitkää helmaa. Nyt suunnittelijat nostavat näytöslavalle ja myymälöihin vaatteita, joita he itsekin käyttävät. Kukkahupparit, trenssit ja Guccin loaferit kuuluvat Alessandro Michelen omaan tyyliin, ja myös Gvasalian mieltymys jättipaitoihin ja takkeihin näkyy hänen suunnittelutyössään. He ovat – kuten myös Slimane ja Opening Ceremonyn parivaljakko – myös auttamattoman cooleja. Sekin näkyy uusissa asuissa. Michele suunnittelee vaatteensa koulun viileimmälle nörttitytölle, Gvasalia varakkaiden vanhempien lapsille, jotka napittavat kiusallaan ylelliset paitansa juoponnappiin ja riiputtavat luksustoppatakkiensa hihoja.

– Asenne on keskeinen elementti. Kun joku pukeutuu Gucciin, tiedät, että hän on Gucci-nainen. Oikeat vaatteet luovat oikeanlaisen asenteen. Luulen, että ihmiset haluavat ostaa tuotteitamme juuri siksi, Gvasalia selitti T-magazinen haastattelussa huhtikuussa.

Uudet Lagerfeldit

Mutta kuka Gucci-nainen sitten on? Ei ainakaan se vanha tuttu jetset-tyyppi, jonka silkkimekon kaula-aukko on viilletty palleaan saakka. Balenciaga-nainen taas saa totutella asuihin, joissa väljyys ei ole vain yksityiskohta vaan koko asun juju. Muutokset näyttävät nyt dramaattisilta, mutta Björklund muistuttaa muodin perspektiivistä.

– Emme voi omasta ajastamme käsin nähdä, miten tämänhetkiset muutokset sopivat muotitalojen identiteettiin pitkällä aikavälillä. Olemme liian lähellä. Tällä hetkellä joillakin menee vähän överiksi, mutta samalla mallistoissa näkyy myös tuttuja elementtejä, kuten Guccin raitoja.

Lisäksi valtaosa muotitaloista nojailee yhä perinteiseen tyyliinsä. Armani luottaa housupukuihinsa ja Chanel tweediin ja salmiakkitikkauksiin. Lanvinkin nimitti uudeksi suunnittelijakseen ranskalaisen Bouchra Jarrarin, joka on kunnostautunut haute couture -mittatilausmuodin tekijänä. Joissakin taloissa muutokset vakiintuvat osaksi sen dna:ta. Karl Lagerfeldin tempaukset Chanelin johdossa eivät varmaankaan olisi olleet mahdollisia Coco Chanelin aikana, mutta nykyään ne ovat täyttä Chanelia.

Aika näyttää, käykö näin myös murroksessa oleville muotitaloille. Sopii kuitenkin toivoa, etteivät ne aivan täysin unohda edeltäjiensä tyyliunelmia. Coolit perusvaatteetkin voivat käydä tylsiksi. 

Muotitalot murroksessa

- Balenciaga menetti pääsuunnittelija Nicholas Ghesquièren Louis Vuittonille vuonna 2013. Seuraaja Alexander Wang teki lyhyen hapuilevan kauden kunnes paikan nappasi Vetementsin Demna Gvasalia.

- Diorin pääsuunnittelija Raf Simons irtisanoutui työstään viime syksynä liiallisen työtaakan takia. Seuraajaksi on povattu Valentinon Maria Grazia Shiuria.

- Donna Karan vetäytyi suunnittelutyöstä. Nyt DKNY-merkkiä suunnittelevat Dao-Yi Chow ja Maxwell Osborne. Donna Karan -merkki on tauolla.

- Guccin Frida Giannini erotettiin vuonna 2015 ja korvattiin Alessando Michelellä.

- Lanvinin rakastettu Alber Elbaz sai kenkää 14 suunnitteluvuoden jälkeen. Korvaajaksi tulee haute couture -suunnittelija Bouchra Jarrar.

- Loewe on etsinyt uutta, ajankohtaista suuntaa Jonathan Andersonin johdolla vuodesta 2015.

- Saint Laurent erotti merkkiä rajusti uudistaneen Hedi Slimanen. Hänen seuraajansa on vartalonmyötäisistä iltapuvuistaan tunnettu Antony Vaccarello.

Guccin Alessandro Michele

Kenzon Humberto Leon ja Carol Lim

Balenciagan Demna Gvasalia

Kuvat: Imaxtree (Gucci), MVPhotos

 

Jes, tätä on odotettu.

Oletko jo kuullut, että ruotsalaisketju & Other Stories rantautuu Suomeen, tarkemmin Helsingin Galleria Esplanadiin? Merkki tunnetaan H&M:n coolina pikkusiskona, jonka skandinaavisen tyylikkäistä liikkeistä kannattaa metsästää etenkin laadukkaita neuleita, kenkiä, koruja, laukkuja ja kosmetiikkaa. Vihdoin tiedossa on myös myymälän tarkka aukeamisajankohta: Suomen ensimmäinen & Other Stories -liike avataan perjantaina 3.2. klo 12.00 osoitteeseen Aleksanterinkatu 42. Mahtavaa!

Merkin nettikaupasta on voinut tilata tuotteita Suomeen, mutta ainakin meillä on ollut tapana hamstrata ostoksia Tuhkolman liikkeestä. Ihanaa, että saamme vihdoin oman myymälän!

Mohair-neule, 79 e.

Kimallenilkkurit, 125 e.

Kukkamekko, 79 e.

Tekoturkislaukku, 35 e.

Sormus, 19 e.

Tuoksukynttilä, 19 e.

Kuvat: & Other Stories

Paperipussivyötärö on tänä keväänä suunnittelijoiden suosikki.

Korkeavyötäröiset, vyöllä kiristettävät paperbag-housut ovat saaneet nimensä – yllätys yllätys – rutistuneen paperipussin muodosta. Mallista tuli suosittu 1980-luvulla, ja se on siitä lähtien ollut toistuva hitti etenkin kevään mallistoissa. Tänä vuonna Ann Demeulemeesterin näytöksessä nähtiin paperipussivyötäröisiä, seilorihenkisiä liehulahkeita yhdistettyinä veistoksellisiin toppeihin. Stella McCartney taas valitsi rentojen housujen kaveriksi napakoita jakkuja ja ylisuuria trenssejä.

Vaikka paperbag-vyötärö liitetään tavallisesti housuihin ja sortseihin, keväällä vyötärömalli piristää myös hameita. Esimerkiksi Dries Van Notenin kevätmalliston midimittaisen kynähameen juju piili nimenomaan paperipussivyötärössä. Housumalli korostaa vartalon kapeinta kohtaa ja luo hoikentavan vaikutelman, siksi paperbagin nimeen vannovat muiden muassa laulaja Rihanna ja malli-juontaja Chrissy Teigen. Jälkimmäinen bongattiin paperbag-housuissa, kun hän odotti esikoistaan.

Porkkanamalliset ja paperipussivyötäröiset housut. 54,95 e, Kiomi/Zalando.

Leveälahkeiset paperbag-housut, 165 e, Comptoir des Cotonniers

Tiikeripöksyt 330 e, Ganni/Net-a-Porter

Kuvat: MVPhotos, valmistajat

Taistele talvea vastaan Kendallin tyyliin.

Kendall Jennerin luottostailisti Monica Rose pitää huolen siitä, että huippumalli näyttää tyrmäävältä myös näytöslavojen ulkopuolella. Kendall ei ole stailistin ainoa nimekäs asiakas, sillä Monica valitsee säännöllisesti myös muun muassa Gigi HadidinChrissy Teigenin ja Cindy Crawfordin vaatteet. 

Kendall bongattiin viikonloppuna New Yorkin viileässä säässä Louis Vuittonin nahkahousuissa ja nilkkureissa, kanadalaisen luksusmerkki Ports 1961:n miesten mallistoon kuuluvassa kultatoppatakissa ja Chanelin vintagesilkkihuivissa. Tyylin viimeistelevät Kendallin suosikkimerkki Krewen lasit. New Orleansista kotoisin oleva Stirling Barrett perusti huipputyylikkäitä aurinkolaseja valmistavan merkkinsä vuonna 2013, ja julkkikset Beyoncésta Alessandra Ambrosioon ovat faneja. 

Kopioi tyyli

Edullisempi versio löytyy esimerkiksi Urban Outfittersistä 110 euron hintaan.

Topshopin t-paidassa on röyhelöhihat. 16 e. 

Framen Le Skinny Stretch -nahkahousut, 993,35 e, Net-A-Porter.

 

Guccin silkkihuivi, 225 e, Net-A-Porter.

Nahkaiset nauhanilkkurit, 79,95 e, Mango.

Krewen aurinkolasit, noin 260 e.

Lähde: WhoWhatWear
Kuvat: Getty Images, Valmistajat

Kevään it-laukku on pieni, pelkistetty ja helppo kantaa.

Poimimme parhaat trendilaukut kevään näytöksistä ja metsästimme niistä budjettiversiot, joiden takia ei tarvitse ryöstää pankkia. Valitse suosikkisi ja hanki omalle kukkarollesi sopiva yksilö!

Crossbody 61 e, Nasty Gal. Nasty Galin pastellilaukku on saanut inspiraationsa Chloélta (oikealla).

Dolce & Gabbanan (vasemmalla) laukussa on kantokahva ja tuplaväritys. Oranssi-ruskea laukku 39,95 e, Zara. 

Konjakinvärinen pikkulaukku 29 e, Topshop. Diorin (oikealla) laukussa on vintage-fiilistä.

Kuvat: Imaxtree, valmistajat