Klassisissa muotitaloissa puhaltavat yllättävät tuulet. Tutut suunnittelijat on siirretty syrjään, ja yläluokkainen eleganssi on korvattu coolilla ja kummallisella katumuodilla.

Mistä on syksyn muoti tehty? Satiinimekoista, lentäjätakeista ja karamellivärisistä sukkahousuista, ainakin jos Guccin pääsuunnittelijalta Alessandro Micheleltä kysytään. Balenciagan Demna Gvasalian vastaus olisi todennäköisesti jättikokoiset hiihtotakit ja reisiä hipovat saappaat. Juuri tämä suunnittelijakaksikko määrittää nyt, mistä pukeutumisessa puhutaan. Heitä fanittavat niin muotitoimittajat, sisäänostajat kuin puoli Instagramiakin. Kumpikin on saanut johdettavakseen perinteikkään luksusmuotitalon ja kytkenyt mallistonsa tiukasti katujen muotiin – niin tiukasti, ettei talojen vanhaa estetiikkaa hevillä tunnista. Samanlainen käänne tapahtui Saint Laurentilla vuonna 2012, kun uusi suunnittelija Hedi Slimane korvasi talon yläluokkaisen eleganssin festarikelpoisella rock-tyylillä. Vanhoissa muotitaloissa puhaltavat uudet, yllättävät tuulet. Tutut suunnittelijat on siirretty syrjään ja korvattu katutyylin tuntijoilla.

Luottokortti hihassa

Käytettävyys vaikuttaa olevan muotitalojen uudistajien iskusana. Muotinäytöksissä on totuttu näkemään tyylin utopioita, inspiroivia asukokonaisuuksia, joista puhutaan, mutta jotka eivät välttämättä koskaan päädy kenenkään vaatekaappiin. Nyt vanhoissa muotitaloissa on ryhdytty ajattelemaan asiaa uusiksi. Nekin valmistavat vaatekappaleita, joita me kaikki olemme tottuneet käyttämään: helposti yhdisteltäviä rentoja housuja, neulepaitoja, jakkuja ja hauskoja kenkiä. Kuosit ja materiaalit ovat usein villejä, mutta vaatteet itsessään perusvaatteita, sellaisia luottovaatteita. WWD-muotisivusto on kuvaillut suuntausta vaatekaappisuunnitteluksi.

– Meille kaikkein tärkeintä ovat naisasiakkaamme ja sellaisten tuotteiden suunnitteleminen, jotka on tarkoitettu käytettäväksi. Käytettävyys ratkaisee ja se, että naiset haluavat sovittaa tuotetta ja ostaa sen, Balenciagan Demna Gvasalia selvitti suunnittelunsa ideologiaa Purple-lehden haastattelussa viime syksynä. Tuolloin Gvasalia puhui Vetements-merkistään, mutta sama pätee myös Balenciagan mallistoihin.

Gucci, Balenciaga ja Saint Laurent vaikuttavat seuraavan uudistuksissaan Kenzon jalanjäljissä. Pariisilaismerkki pyydysti vuonna 2011 johtoonsa katumuotia myyvän Opening Ceremonyn perustajat Humberto Leonin ja Carol Limin. Sen jälkeen jokainen tyylitietoinen alkoi käyttää merkin nuorekkaita tiikeripaitoja, tennareita ja silmäkuvioituja asuja. Ainoa ero on siinä, että Kenzo on alkujaankin ollut rento valmisvaatemerkki, kun taas sen seuraajat ovat selkeästi luksusmuotia.

Asuista asenteeksi

Hauska, helpompi muoti myy. Hedi Slimanen kaudella Saint Laurentin myynti tuplaantui, Kenzo kasvaa jatkuvasti ja Michelen uudet Gucci-tuotteet ovat kasvattaneet merkin tulosta. Kaupallisuus ei kuitenkaan ole ainoa syy helppokäyttöisen katumuodin nousuun.

– Peruspukeutuminen on ollut nousussa jo pitkään monen eri trendin kautta. On ollut tavallisten vaatteiden normcore, pitkään jatkunut sporttivaikutteiden kausi ja ysärin paluu grunge-vaikutteineen. Muotiviikoilla street style -kuvat ovat vähintään yhtä kiinnostavia ja inspiroivia kuin näytöskuvatkin, Enne-yrityksen trendianalyytikko Susanna Björklund arvioi muutosta.

Pukeutumisen arkipäiväistyminen näkyy yhteiskunnassa laajemmin. Yhä harvempi tarvitsee töihin jakkupukua tai juhliin pitkää helmaa. Nyt suunnittelijat nostavat näytöslavalle ja myymälöihin vaatteita, joita he itsekin käyttävät. Kukkahupparit, trenssit ja Guccin loaferit kuuluvat Alessandro Michelen omaan tyyliin, ja myös Gvasalian mieltymys jättipaitoihin ja takkeihin näkyy hänen suunnittelutyössään. He ovat – kuten myös Slimane ja Opening Ceremonyn parivaljakko – myös auttamattoman cooleja. Sekin näkyy uusissa asuissa. Michele suunnittelee vaatteensa koulun viileimmälle nörttitytölle, Gvasalia varakkaiden vanhempien lapsille, jotka napittavat kiusallaan ylelliset paitansa juoponnappiin ja riiputtavat luksustoppatakkiensa hihoja.

– Asenne on keskeinen elementti. Kun joku pukeutuu Gucciin, tiedät, että hän on Gucci-nainen. Oikeat vaatteet luovat oikeanlaisen asenteen. Luulen, että ihmiset haluavat ostaa tuotteitamme juuri siksi, Gvasalia selitti T-magazinen haastattelussa huhtikuussa.

Uudet Lagerfeldit

Mutta kuka Gucci-nainen sitten on? Ei ainakaan se vanha tuttu jetset-tyyppi, jonka silkkimekon kaula-aukko on viilletty palleaan saakka. Balenciaga-nainen taas saa totutella asuihin, joissa väljyys ei ole vain yksityiskohta vaan koko asun juju. Muutokset näyttävät nyt dramaattisilta, mutta Björklund muistuttaa muodin perspektiivistä.

– Emme voi omasta ajastamme käsin nähdä, miten tämänhetkiset muutokset sopivat muotitalojen identiteettiin pitkällä aikavälillä. Olemme liian lähellä. Tällä hetkellä joillakin menee vähän överiksi, mutta samalla mallistoissa näkyy myös tuttuja elementtejä, kuten Guccin raitoja.

Lisäksi valtaosa muotitaloista nojailee yhä perinteiseen tyyliinsä. Armani luottaa housupukuihinsa ja Chanel tweediin ja salmiakkitikkauksiin. Lanvinkin nimitti uudeksi suunnittelijakseen ranskalaisen Bouchra Jarrarin, joka on kunnostautunut haute couture -mittatilausmuodin tekijänä. Joissakin taloissa muutokset vakiintuvat osaksi sen dna:ta. Karl Lagerfeldin tempaukset Chanelin johdossa eivät varmaankaan olisi olleet mahdollisia Coco Chanelin aikana, mutta nykyään ne ovat täyttä Chanelia.

Aika näyttää, käykö näin myös murroksessa oleville muotitaloille. Sopii kuitenkin toivoa, etteivät ne aivan täysin unohda edeltäjiensä tyyliunelmia. Coolit perusvaatteetkin voivat käydä tylsiksi. 

Muotitalot murroksessa

- Balenciaga menetti pääsuunnittelija Nicholas Ghesquièren Louis Vuittonille vuonna 2013. Seuraaja Alexander Wang teki lyhyen hapuilevan kauden kunnes paikan nappasi Vetementsin Demna Gvasalia.

- Diorin pääsuunnittelija Raf Simons irtisanoutui työstään viime syksynä liiallisen työtaakan takia. Seuraajaksi on povattu Valentinon Maria Grazia Shiuria.

- Donna Karan vetäytyi suunnittelutyöstä. Nyt DKNY-merkkiä suunnittelevat Dao-Yi Chow ja Maxwell Osborne. Donna Karan -merkki on tauolla.

- Guccin Frida Giannini erotettiin vuonna 2015 ja korvattiin Alessando Michelellä.

- Lanvinin rakastettu Alber Elbaz sai kenkää 14 suunnitteluvuoden jälkeen. Korvaajaksi tulee haute couture -suunnittelija Bouchra Jarrar.

- Loewe on etsinyt uutta, ajankohtaista suuntaa Jonathan Andersonin johdolla vuodesta 2015.

- Saint Laurent erotti merkkiä rajusti uudistaneen Hedi Slimanen. Hänen seuraajansa on vartalonmyötäisistä iltapuvuistaan tunnettu Antony Vaccarello.

Guccin Alessandro Michele

Kenzon Humberto Leon ja Carol Lim

Balenciagan Demna Gvasalia

Kuvat: Imaxtree (Gucci), MVPhotos

 

Victoria Beckham suunnitteli plus-koon vaatemalliston amerikkalaiselle Target-tavarataloketjulle.

Taas hyviä uutisia muotimaailmasta! Muotisuunnittelija Victoria Beckham, 44, on lanseerannut uuden plus-koon vaatemalliston yhdysvaltalaiselle Target-tavarataloketjulle.

Target tekee usein yhteistyötä tunnettujen muotisuunnittelijoiden ja -brändien kanssa. Kuinka moni muistaa vielä viime vuonna lanseeratun Marimekko for Target -malliston, johon kuului muun muassa sisustustuotteita, uima-asuja ja asusteita?

Beckham on ilmoittanut, että klassisen tyylikkäitä Victoria Beckham for Target -malliston vaatteita on valmistettu kokoon 52 asti. Suunnittelijan nimikkovaatemalliston vaatteita on saatavilla ainoastaan kokoon 42 asti, joten tämä on todellakin hieno uutinen!

Malliston vaatteet ovat myös melko kohtuuhintaisia, sillä kalleinkin vaate maksaa vain 70 dollaria.

Muotimaailmasta on viime aikoina vihdoin alkanut kantautua korviimme hyviä uutisia. Viime viikoilla kerroimme, että Target käytti uimapukumallistonsa esittelyssä kokonaan muokaamattomia kuvia ja palkkasi kataloginsa malliksi eri kokoisia naisia. Näkyviin jätettiin niin selluliitit kuin raskausarvetkin, ihan kuten suurimmalla osasta naisista. Myös Nike kertoi vähän aikaa sitten alkaneensa valmistaa treenivaatteita myös plus-kokoisille naisille. Äskettäin lanseertatun sporttimalliston koot yltävät kokoon 3XL saakka. 

– Haluan suunnitella vaatteita naisille ikään, kokoon tai budjettiin katsomatta. Haluan voimaannuttaa naisia ja tyttöjä ja saada heidät tuntemaan olonsa mielettömiksi. Olen erittäin ylpeä siitä, että mallistossa on nyt myös plus-kokoja, Victoria kertoi Refinery29:lle. 

Targetin vaatteita voi tilata kansainvälisestä verkkokaupasta. joka toimittaa myös Suomeen,.  

Katso malliston kaikki kuvat Targetin sivuilta!

Kuvat: MVPhotos / Target
Teksti: Lidia Pirilä

 

Katso myös:

Nämä malleina työskentelevät bestikset haluavat, että lopetat itsesi vertaamisen muihin – toinen kokoa 38, toinen 46

Malli ja stylisti Maryam Razavi: "Vaaleanpunainen on kevään isoin trendi"

Insta-tähti postasi kuvan vatsamakkaroistaan – sai mielettömästi tykkäyksiä

 

Uskallatko kokeilla?

Muoti on aina ammentanut inspiraatiota menneistä ajoista ja nostalgiasta. Katsaus tämän hetken ajankohtaisimpiin trendeihin vahvistaa väitteen: Viktorian aikaiset korsetit puetaan nyt modernisti t-paitojen päälle ja toinen olkapäistä jätetään näkyviin 1980-luvun tyyliin.

Välillä suunnittelijat keksivät kuitenkin kaivaa esiin ne kaikista kamalimmat vaatekappaleet, hyvinä esimerkkeinä olkatoppaukset sekä vähitellen horroksesta heräilevä – iik! – housuhame.

Housuhametta on universaalisti pidetty virheenä, jonka ei olisi yksinkertaisesti pitänyt koskaan tapahtua. Iso-Britannian Cosmopolitan on jopa sisällyttänyt sen "15 vaatetta, joissa et koskaan halua näyttäytyä" -listalleen. Housuhameeksi luetaan siis housut, joiden päälle on ommeltu tai puettu hame. Ja ei, housuhameeksi ei lasketa leveälahkeisia culotteseja, jotka joskus saattavat muistuttaa hametta.

Housuhametrendi oli vahvimmillaan 1980-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alussa, kiitos tyttöbändien, kuten B*witchedin ja Girls Aloudin.

Pikainen gallup housuhameiden comebackista ystävien kanssa aiheutti lähinnä pelon värittämiä naurunpurskahduksia sekä kauhutarinoita ala-asteen vaatevalinnoista. Muutama kuitenkin lämpeni Gigi Hadidin farkkuviritelmälle, jonka malli oli valinnut päälleen viime syksynä Milanon muotiviikoilla.

Gigi Hadid

Onko housuhame voinut aikuistua, ihan kuten mekin olemme? Chanelin Couture-näytöksessä nähtiin mekkoja, jotka oltiin puettu samasta kankaasta valmistettujen kapealahkeisten housujen päälle. Myös Célinen Phoebe Philo oli innostunut housuhameesta. Hän esimerkiksi yhdisti epäsymmetrisen nahkahameen väljähköihin housuihin. Julkkiksista Emma Stone luotti Bafta-palkintogaalassa Chanelin housuhameeseen. Myös Emma Watson on bongattu tänä vuonna useasti mekko-housut-yhdistelmään pukeutuneena.

Emma Stone

Mutta miksi Karl Lagerfeld ja Phoebe Philo ovat kiinnostuneet housuhameesta juuri nyt? Man Repellerin Amelia Diamond totesi 2000-luvun muotia käsitelleessä artikkelissaan, että onneksi suunnittelijat sentään tietävät, mitä tekevät, ja osaavat uusiokäyttää trendejä hauskasti tai tyylikkäästi. 

Aika on tainnut kullata Chanelin kuin Célinen luovien johtajien muistot, eikä ajatus housuhameesta enää aiheuta kylmiä väreitä. Sen sijaan vuosituhannen alun kirkkaus ja toiveikkuus ovat asioita, jotka inspiroivat nykyhetken epävarmuuden keskellä. Sitä paitsi pelottomuus, niin pukeutumisessa kuin elämässä ylipäätään, on ihailtavaa.

Kohtaa siis alakoulusi tyylikummitus uljaasti ja anna housuhameelle mahdollisuus. Se voi olla parhaimmillaan vapauttavaa – tai ainakin pirun nostalgista.

Céline


Chanel

Kuvat: MVPhotos, Imaxtree

 

 

Suomen Huippumalli haussa -ohjelman juontaja Maryam Razavi kertoo, mitkä ovat tämän kevään tärkeimmät trendit.

Maryam Razavi on Suomen Huippumalli haussa -ohjelman juontaja ja yksi kolmesta tuomarista. Lisäksi hänet tunnetaan mallina ja stylistina. 

Mitkä ovat tyylikkään Maryamin suosikkikevättrendit? Jaetulle ykkössijalle pääsevät verkkosukkahousut ja kaikki vaaleanpunainen.

- Vaaleanpunainen on voimavärini, joten olen trendistä erittäin iloinen, hän hehkuttaa. 

Lisäksi Maryam paljastaa, mitä (yllättävää) asiaa hän ei koskaan pukisi päälleen. Katso videolta myös Maryamin vinkit myös säästöbudjetin trendipukeutumiseen!

Suomen Huippumalli haussa Livillä keskiviikkoisin klo 21.

 
 

 

 

Kolme tyyliä, joiden avulla kevät näyttää entistä paremmalta.

Kevät on täällä ja ulkona paistaa aurinko – on siis täydellinen aika kaivaa farkkutakki esiin. Inspiroidu Gigi Hadidin trendikkäistä denimasuista ja kopioi ideat omaan tyyliisi helposti.

Farkku + farkku

Tuplafarkku on ajankohtainen yhdistelmä, joka toimii varsinkin, kun leikittelet vaatteiden muodoilla ja leikkauksilla. Kokeile yhdistää ylisuuri farkkutakki kapealahkeisiin housuihin ja vartalonmyötäiseen paitaan. Gigi paljastaa ihoa kunnolla, mutta hillitymmänkin ihokaistaleen paljastaminen toimii hauskana yksityiskohtana.

Farkkutakki 68 e, Topshop. Farkut 49,99 e, H&M. Vyö 19,90 e, Mango. Kengät 64,95 e, Nelly. Aurinkolasit 7,99 e, H&M.

Pitkä takki + farkut

Pitkä villakangastakki on ajaton klassikko, joka toimii loistavasti farkkujen kanssa. Yhdistä maata viistävä takki ballerinoihin tai pistokkaisiin ja viimeistele tyyli cooleilla pilottilaseilla. Huoletonta, mutta ah-niin-tyylikästä!

Takki 175 e, & Other Stories. Laukku 22,95 e, Zara. Aurinkolasit 7,99 e, H&M. Paita 12,99 e, Bik Bok. Farkut 55 e, Topshop. Ballerinat 12,99 e, H&M.

Farkkutakki + nahkahousut

Tässä asussa on rock'n'roll -asenne kohdallaan. Printtipaita, nahkahousut ja väljä farkkutakki on katu-uskottava yhdistelmä, joka toimii aina. Luo asuun mielenkiintoinen yksityiskohta kietaisemalla farkkutakki kiinni näyttävällä vyöllä.

Printtipaita 15,95 e, Zara. Aurinkolasit 24,99 e, H&M. Vyö 22 e, ASOS. Farkkutakki 45,99 e, Pull&Bear. Tekonahkalegginssit 19,99 e, H&M. Kengät 60 e, River Island. 

Kuvat: MVPhotos, valmistajat

Katso myös:

Kevään armeijatrendi inspiroituu kasarmin huoltojoukkojen varusteista – 10 parasta löytöä

Pukeudu tänä keväänä kokovalkoiseen – kopioi julkkisten asuideat

Sara Forsberg: "Hollywoodissa on joskus vaikea uskoa ihmisten hyvyyteen"