Vuonna 1998 siskosten Paola ja Pirjo Suhosen perustama Ivana Helsinki aikoo lopettaa sesonkimallistojen tekemisen. Ennen kaikkea vaatevalmistajana tunnettu Ivana Helsinki aikoo sen sijaan tuoda jatkossa verkkokauppaansa myyntiin kolme vaihtuvaa tuotetta viikoittain.

Ne voivat pitää sisällään "lähiruokaa, juomaa, käsintehtyjä ryijyjä, drinkki-iltoja, miesten neuleita, yksityiskeikkoja, uniikkeja laukkuja, yhteistyötä eri taiteilijoiden kanssa, lastenvaatteita, paljettityynyjä ja kyllä, niitä mekkojakin."

Kansainvälisestikin arvostettu Ivana Helsinki haluaakin tarjota asiakkailleen pelkkien vaatteiden sijaan omaa arvomaailmaansa vastaavan elämäntyylin. Merkin ydinosaamiseen kuuluu nimittäin paljon muutakin kuin vaatteet. 

- Maailma on muuttunut siitä, kun Ivana Helsinki 18-vuotta sitten perustettiin. Silloin verkkokauppoja tai sosiaalista mediaa ei vielä ollut olemassa. Mallistot esiteltiin puoli vuotta etukäteen, kuluttajien saataville tuotteet tulivat vielä puoli vuotta senkin jälkeen. Nykyään kaikki tapahtuu sellaisella tahdilla, johon emme enää halua reagoida, kertoo Pirjo Suhonen Cosmolle. 

Ivana Helsingillä ollaankin sitä mieltä, etteivät todelliset edelläkävijät ja visionäärit voi määritellä yli vuotta aikaisemmin, mitä asiakkaat haluavat. Nykyisen muotimaailman nopea kehitys onkin pakottanut brändejä ja suunnittelijoita miettimään rooliaan uudelleen. Kun aikaisemmin näytösten jälkeen vaatteiden saapumista kauppojen hyllyille odoteltiin pitkiäkin aikoja, on tilalle tullut nyt jotain ihan muuta: halpatuotantoon perustuvat vaateketjut pystyvät vastaamaan kuluttajien vaatimuksiin tuottamalla kauppojensa hyllyille alkuperäisten suunnittelijoiden näytöksistä inspiroituneita mallistoja jopa pari viikkoa sen jälkeen, kun ne on nähty catwalkeilla.

- Pikamuodin maailmassa mukana pysyminen vaatii, että taustalla on valtavat koneistot – sellaiset, jotka löytyvät esimerkiksi Uniqlon, Zaran ja H&M:n takaa. Se on tietysti yksi tapa toimia, mutta me emme sitä halua, Pirjo sanoo.  

Tänä keväänä monet yritykset ovatkin kertoneet muuttavansa toimintamalliaan täysin uudenlaiseksi mallistojen esittelyn suhteen. Osa brändeistä onkin yrittänyt vastata muutokseen see now, buy now -taktiikalla, jolloin kevät-kesä-mallistot esitellään syksyn sijaan kesällä ja syys-talvimallistot syksyllä ja tuotteet ovat kuluttajien saatavilla saman tien. 

Myös sosiaalinen media on ollut muodin kiertokulun muutoksessa isossa roolissa. Se, himoitsemansa vaatteen saisikin käsiinsä vasta puolen vuoden kuluttua sen esittelystä, ei enää vastaa kysyntää. 

- Muoti sellaisella mallilla, jolla se on aikaisemmin toiminut, on tullut tiensä päähän. Sosiaalisen median aikakaudella näytöskuvat leviävät kaikkien nähtäville heti, eivätkä sisäpiirille tarkoitetut tilaisuudet ja asioiden salaileminen ole enää nykyaikaa, Pirjo pohtii. 

Kuva ja lähde: Ivana Helsinki

Kevään it-laukku on pieni, pelkistetty ja helppo kantaa.

Poimimme parhaat trendilaukut kevään näytöksistä ja metsästimme niistä budjettiversiot, joiden takia ei tarvitse ryöstää pankkia. Valitse suosikkisi ja hanki omalle kukkarollesi sopiva yksilö!

Crossbody 61 e, Nasty Gal. Nasty Galin pastellilaukku on saanut inspiraationsa Chloélta (oikealla).

Dolce & Gabbanan (vasemmalla) laukussa on kantokahva ja tuplaväritys. Oranssi-ruskea laukku 39,95 e, Zara. 

Konjakinvärinen pikkulaukku 29 e, Topshop. Diorin (oikealla) laukussa on vintage-fiilistä.

Kuvat: Imaxtree, valmistajat

Puuttuuko kaapistasi vielä täydellinen toppatakki? Kokosimme yhteen nettikauppojen ihanimmat vaihtoehdot.

Kun suunnittelijat Stella McCartneysta Alexander McQueeniin marssittivat vuosi sitten näytöslavoilleen joukon malleja muhkeissa, tikatuissa toppatakeissa, emme olisi voineet olla tyytyväisempiä. Kerrankin trendi, joka oikeasti toimii myös Suomen säässä! Jättitoppistrendissä on vain yksi sääntö: mitä isompi, sen parempi. Kopioi catwalkien tyyli ja yhdistä takkisi korkoihin, vekkihameeseen tai vaikkapa suoralahkeisiin housuihin.

Urban Outfitters, 131 e

Zara, 19,95 e

Moncler, 864 , Net-A-Porter

H&M, 99 e

 

Canada Goose, 543 e

Fila, 100 e, Asos

Zara, 59,95 e

H&M, 49,99 e

Mango, 49,99 e

Zara, 69,95 e

Stella McCartney

Stella McCartney

Balenciaga

Balenciaga

Acne

Stella McCartney

Kuvat: Valmistajat, Imaxtree

Katumuotitähdet ovat rakastuneet kiiltonahkaisiin trenssitakkeihin – ja niin myös me! Näin yhdistät hittitakin arkityyliisi.

 

Tyyli-ikoni Alexa Chung pukee kiiltonahkatakin farkkujen ja printtipaidan kaveriksi. Rock, rock!

Vastakohdat täydentävät toisiaan. Yhdistä synkkä palkkamurhaajatakki hilpeään kirjastotätityyliin.

Huppari + kiiltonahka = Yes, please! Yhdistä kaksi kuumaa trendiä ja nappaa tyylipisteet kotiin.

Balenciaga (vas.) ja suomalainen Juslin-Maunula ovat luoneet omat versionsa kiiltonahkatakista.

Kuvat: IMaxTree, valmistajat

Älä siivoa näitä trendejä pois vaatekaapistasi – ainakaan vielä! PS. Jos et vielä ottanut näitä trendejä haltuun, bongaa ne alennusmyynneistä!

1. Röyhelöt

Röyhelöt toimivat pieninä yksityiskohtina hihoissa tai runsaina röykkiöinä helmassa ja miehustassa. Enempi parempi, sanovat muotisuunnittelijat! Röyhelöitä nähtiin runsain mitoin muun muassa Alberta Ferrettin, Isabel Marantin, Giambattista Vallin ja Guccin kevätnäytöksissä.

2. Hupparit

Hupparien voittokulku ei tunnu laantuvan. Viime kaudella Vetements toi hupparit muotimielisten suosioon ja nyt myös muut suunnittelijat ovat innostuneet niistä. Anna farkuille vapaapäivä ja kokeile yhdistää huppari esimerkiksi tyllihameen pariksi!

3. Metallivärit

Uusi vuosi ja uudet kujeet, mutta metallivärit eivät suinkaan ole menneen talven lumia. Suunnittelijat kuten Mugler, Kenzo ja Saint Laurent ovat hurahtaneet metalliväreihin. Jos et ole vielä kokeillut, niin nyt tai ei koskaan!

4. Statement-hihat

Huomio hihoihin! Muotibloggaajien ja fashionistojen rakastama trendi saa jatkoaikaa myös keväälle. Näyttävät statement-hihat toimivat, kun muun asun jättää rauhalliseksi.

5. Printtipaidat

T-paita on mukava perusvaate, josta saa mielenkiintoisia asuyhdistelmiä helposti. Kokeile yhdistää printtipaita printtihameeseen Guccin tapaan. 

Kuvat: IMaxTree, valmistajat