Ruotsalaisjätin uusi mallisto hyvästelee sukupuolirajat. Tästä pidämme!

H&M:n Denim United -nimeä kantava mallisto tulee koostumaan 19 denimvaatekappaleesta, joista ainakin simppelit farkkuhaalarit ja toimistokelpoinen denimtunika pääsivät jo meidän ostoslistallemme. 

- Koska muoti kehittyy jatkuvasti, oli unisex-malliston lanseeraaminen meille hyvin luonnollista. Mielestämme tämän päivän tyylissä ei pitäisi enää olla rajoja, merkin tiedottaja Marybeth Schmitt kertoo tiedotteessa. 

Mallisto tulee myyntiin hm.comiin 23. maaliskuuta. Vaatteiden valmistusmateriaalina on käytetty muun muassa luomupuuvillaa ja kierrätettyä puuvillaa.

Katso esimakua tulevasta alta!

Kuvat: H&M

Katso myös:

Röyhelöpaita kuuluu kevään ajankohtaisimpiin hankintoihin – neljä edullista löytöä

Kaikki, mitä sinun pitää tietää juuri päättyneistä muotiviikoista

Pariisin muotiviikkojen parhaat tyylit – näyttäviä materiaaleja ja logomaniaa

Mielessä oman bisneksen pyörittäminen? Boy Meets Girl –brändin luova johtaja Stacy Igel, 40, on vienyt vaatemallistonsa yhden naisen yrityksestä Coletten ja Urban Outfittersin hyllyille. Nyt katumuotimallisto on lanseerattu myös Suomessa ja merkin kantaaottavia vaatteita on saatavilla Prismoista. 

 

 

Usko itseesi

”Yrittäjänä on oltava sinnikäs ja uskottava itseensä ja omaan juttuunsa. Jos et itse usko siihen, miten muutkaan voisivat? Alussa monet sanoivat minulle, että unelma omasta vaatemerkistä on tuhoon tuomittu. Minulla on edelleen välillä huonoja päiviä. Niistä kuitenkin selviää, kun uskoo täysillä omaan juttuunsa."

Työskentele todella kovasti

"Aloittelevan yrittäjän täytyy ymmärtää, ettei mikään tapahdu hetkessä. On tyypillistä työskennellä haaveensa eteen lähes tuloksetta todella kauan, kunnes jonain päivänä tulee yksi sähköpostiviesti, joka muuttaa kaiken. Minulle kävi näin silloin, kun sain mallistoni myyntiin Pariisin Colette –tavarataloon. On voimaannuttavaa tietää, että kaikki asiat, joiden eteen olin tehnyt kamalasti töitä, saivat vihdoin tunnustusta."

Hyödynnä sosiaalisen median potentiaali

"Kun aloitin alalla, somea ei vielä ollut. Sosiaalinen media helpottaa yrityksen markkinointia, mutta sen kanssa on oltava tarkkana. Pyrin pitämään brändimme Insta-feedin mahdollisimman aitona ja keskustelevana. Ja tietysti kuvien on oltava kauniita ja tyyliimme sopivia. Sosiaalisen median kanavistamme vastaava Jonna Marie aina naureskelee, miksi käytän aikaa someviesteihin vastaamiseen. Mutta minulle on tärkeää kommunikoida asiakkaiden kanssa ja haluan pysyä helposti lähestyttävänä."

Iloitse isosti

"Jokaiseen päivään kuuluu myös pieniä onnistumisia. Saatan esimerkiksi huomata Instagramista, että Kendall Jennerillä on ollut brändimme vaatte päällä. Jokainen onnistuminen vie lähemmäs suurempia palkintoja, eikä pientenkään ilon aiheiden merkitystä saa aliarvioida."

Inspiroidu muiden menestyksestä

"Rakastan musiikkia ja taidetta. Seuraan paljon uusia, uransa alkuvaiheessa olevia artisteja. Saa virtaa heidän onnistumisistaan. Kun katson nuoren laulajan tekevän läpimurtonsa yhtä vaikealla alalla kuin mitä omani on, haluan puskea yritystä entistä pidemmälle. Kaikki on mahdollista, kun vain uskaltaa unelmoida. Toimistomme seinällä on pahvinen seinä, johon kaikki saavat kirjoittaa toiveitaan. Toiveet kirjoitetaan lapulle ja ne taitetaan piiloon, niin että muut eivät näe niitä. Uskon vahvasti siihen, että kun joku asia sanotaan ääneen (tai kirjoitetaan paperille), se konkretisoituu ja on helpompi toteuttaa."

@boymeetsgirl


@boymeetsgirl

Katso myös:

Kirkkaita värejä ja ihania kuoseja – Kööpenhaminan muotiviikkojen inspiroivimmat katutyylit

Missä menee inspiraation ja kopioinnin raja? Instagram-tili paljastaa, miten suunnittelijat varastavat toisiltaan

Kaipaatko nostalgista inspiraatiota? Esittelyssä viisi mahtavaa Insta-tiliä, joita sinun pitää seurata

Anonyymit sisäpiiriläiset pyörittävät Diet Prada-tiliä, joka paljastaa muotimaailman röyhkeimpiä kopiointeja. Diet Pradan ylläpitäjät haluavat kiinnittää huomiota erityisesti siihen, miten yleistä nuorilta suunnittelijoilta ja opiskelijoilta varastaminen on.

Muotimaailmassa on aina harrastettu jäljittelyä ja kopiointia. On mahdoton luoda täysin alkuperäisiä vaatteita. Ideoita ei voi omistaa, ja suoran varastamisen sekä "inspiroitumisen" välinen raja on häilyvä.

@Diet_Prada-tili tuo esiin kuitenkin sen, miten röyhkeää kopiointi muotimaailmassa voi olla. Instagram-tililtä käy ilmi, että Alexandre Vauthier on penkonut Yves Saint Laurentin arkistoja, Yves Saint Laurentin suunnittelija Anthony Vaccarello lainasi ideansa Tom Fordilta, ja Tom Ford puolestaan kopioi Balenciagaa. Kopiointi on kaikkialla ja se on jatkuvaa.

Henkilöt @Diet_Pradan takana ovat yli kymmenen vuotta muodin parissa työskennelleitä sisäpiiriläisiä. Ammattiensa ansiosta he törmäävät uusiin kopiointitapauksiin päivittäin. Myös seuraajat ja fanit ilmiantavat @Diet_Pradalle plagiaatteja. Asemansa säilyttääkseen tilin ylläpitäjät haluavat pysyä anonyymeinä.

"Vintagesta voi tietenkin ammentaa inspiraatiota. Usein taustalla on kuitenkin kyynisempi ajatus: 'Tämä myy, joten kopioin sen, jotta minunkin tuotteeni myisivät'. Kun kopiointia tehdään yksinomaan rahan takia, kyse ei ole mistään taiteellisesta inspiraatiosta," tilin ylläpitäjät sanoivat i-D:lehden haastattelussa.

"Emme tee tätä siksi, että haluaisimme ilkeillä. Jos sinulla on pokkaa esitellä muotinäytöksessä tai kaupassa räikeitä plagiaatteja, sinun pitäisi kestää, kun joku huomauttaa asiasta,” @Diet_Pradan takana olevat kuraattorit sanovat.

Tilin ylläpitäjät haluavat kiinnittää huomiota erityisesti siihen, miten yleistä nuorilta suunnittelijoilta ja opiskelijoilta varastaminen on. Jokin aika sitten @Diet_Prada nosti esille Viktor & Rolfin couture-näytöksen, jossa mallit pukeutuivat valtaviin nuken päihin. Kaksi kuukautta ennen näytöstä Parsons School of Designissa opiskellut Terrence Zhou oli lähettänyt Viktor & Rolfille portfolion, jossa oli kuvia nuken päistä. Näytös näytti identtiseltä Zhoun suunnitelmien kanssa. "Näin raju kopiointi on nuoren suunnittelijan painajainen. Miten isot suunnittelijat voivat toistamiseen viedä lahjakkailta suunnittelijoilta ideoita ilman, että he joutuvat minkäänlaiseen vastuuseen?" @Diet Prada kirjoitti Instagramiin.

"Isot yritykset ovat kopioineet monien opiskelukavereideni töitä. Kaverini eivät saa suunnitelmista minkäänlaista rahaa tai kredittiä. Kun plagiointi paljastuu, osa yrityksistä lopulta maksaa heidät hiljaiseksi tai kieltäytyy kommentoimasta asiaa mitenkään," Zhou kertoi WWD-lehdelle. Hän ei aikonut tehdä plagioinnista oikeusjuttua, mutta koki kopioinnin paljastamisen erittäin tärkeäksi. Nuoret suunnittelijat ovat heikommassa asemassa, eivätkä pysty puolustautumaan isoja yrityksiä vastaan. Instagramissa tapaukset saa kuitenkin esille helposti ja ehkä ihmiset osaavat pian laajemminkin vaatia epäoikeudenmukaisuuden muuttumista.

Kuvat: IMAXtree, @Diet_Prada

Lähteet: i-D, nylon.com

Katso myös:

Kaipaatko nostalgista inspiraatiota? Esittelyssä viisi mahtavaa Insta-tiliä, joita sinun pitää seurata

Kirkkaita värejä ja ihania kuoseja – Kööpenhaminan muotiviikkojen inspiroivimmat katutyylit

H&M paljasti syksyn suunnittelijayhteistyön – mukana myös elokuvaohjaaja Baz Luhrmann

 

Etkö saa tarpeeksesi 90- ja 2000-luvun muotilehtien, TV-sarjojen ja musiikkivideoiden kahlaamisesta? Seuraa näitä Instagram-tilejä!

1. She's Vague

@shesvague

Australialaisella @shesvague-tilillä on yli 140 000 seuraajaa ja se on muun muassa Kim Kardashianin suosikki. Tili julkaisee kuvia ikonisen vaivaannuttavista kuvia julkkistyyleistä ja elokuvapätkistä ysärin lopusta ja 2000-luvun alusta. Kuvissa vilisevät muun muassa Britney Spears, Christina Aguilera, Anna Nicole Smith, Lindsay Lohan ja Pamela Anderson

2. 90's Supermodels

@90ssupermodelsdaily

Klassisia mainosotoksia ja editoriaalikuvia ajalta, jolloin Kate Mossin, Claudia Schifferin ja Gisele Bündchenin kaltaiset hahmot tekivät supermalliudesta käsitteen. Ehdotonta seurattavaa, jos rakastat ysärimuotilehtien selaamista!

3. Every Outfit on Sex and the City

@everyoutfitonsatc

Tili pyrkii kokoamaan yhteen kaikki Sex and the City -sarjassa nähdyt asukokonaisuudet. Laajamittainen projekti on kerännyt 353 000 seuraajaa. Kuvateksteissä tili analysoi hauskasti asukokonaisuuksia ja niiden roolia tarinankerronnassa. @everyoutfitonsatc on nostanut esimerkiksi Mirandan maskuliinisen voimapukeutumisen arvostusta.

4. Virgo Mood

@virgomood

Neitsyt-horoskooppimerkille omistettu tili ei päivitä horoskooppeja, vaan huippumuotikuvia 90-luvulta ja 2000-luvun vaihteesta. Kuvien näyttävä eleganssi on kerännyt tilille jo 171 000 seuraajaa.

5. Simplicitycity

@simplicitycity

Jos haluat inspiroitua elegantista minimalismista (jota nykyään sanotaan "normcoreksi", mutta joka 90-luvulla tarkoitti ihan arkista pukeutumista), seuraa @simplicitycityä. Yli 90 000 seuraajaa keränneellä tilillä julkaistut tyylikuvat näyttävät tänä päivänä ihanan ajattomilta ja vaivattomilta.

Kuvat: MVPhotos, Instagram

Katso myös:

Céline Dionista tuli yksi vuoden 2017 tärkeimmistä muoti-ikoneista – näin se tapahtui

Kirkkaita värejä ja ihania kuoseja – Kööpenhaminan muotiviikkojen inspiroivimmat katutyylit

Katsaus Flow-kävijöiden pukeutumiseen, osa 2

Moni muistaa poplaulaja Céline Dionin ennen kaikkea siitä, kun My Heart Will Go On soi 90-luvun lopulla Titanic-leffassa ja diskojen viimeisenä hitaana. 2010-luvulla kanadalaislaulaja on keskittynyt omaan show'hunsa Las Vegasissa. Tänä vuonna tähdestä on yllättäen kuoriutunut yksi muotimaailman edelläkävijöistä.

Céline Dion tunnetaan upeasta lauluäänestään ja voimakkaista balladeistaan, mutta viimeisen vuoden sisään hän on noussut otsikoihin pukeutumisellaan. 49-vuotiaan kanadalaislaulajan voisi kuvitella suosivan tyyliä, joka olisi yhtä klassisen eteerinen kuin hänen musiikkinsa. Kaikkea muuta!

Tähti on yllättänyt käyttämällä avantgardistisia vaatteita. Vuosi sitten hänet nähtiin pukeutuneena  Demna Gvasalian suunnittelemaan Balenciagan neonkeltaiseen mekkoon ensimmäisten joukossa. Tämän jälkeen hänet bongattiin käyttämässä Vetementsin loppuunmyytyä Titanic-hupparia (niin paljon metatasoja... miksipä ei?)

Diorin näytökseen hän saapui Diorin sinapinvärisessä mekossa ja kultareunuksisissa aurinkolaseissa. Näyöksessä Céline asetettiin istumaan eturiviin Anna Wintourin viereen. Céline kantaa muotiluomuksia aina yhtä iloisen näköisenä, ja hän onkin onnistunut hurmaamaan muotimaailman nopeasti. Nyt kaikki tarkkailevat kuumeisesti hänen jokaista asuvalintaansa.

- Rakastan muotinäytöksiä. Nautin jännityksestä, hermostuneisuudesta ja odotuksentäyteisestä tunteesta, Céline kertoi The Hollywood Reporterille keväällä ennen Diorin näytöstä.

Célinen uudelleenlöytyneessä tyylissä on siis kyse tähden rakkaudesta huippumuotiin. Kiittäminen on kuitenkin lisäksi stylisti Law Roachia, joka kutsuu itseään "tyyliarkkitehdiksi".

- Céline on mahtava. Hän ei pelkää mitään, Law on sanonut Vanity Fair -lehdelle. Muun muassa Guardian ja Vogue ovat julistaneet Célinen vuoden 2017 tärkeimmäksi muoti-ikoniksi. Myös Drake on kertonut fanittavansa Célineä niin paljon, että harkitsee tämän kuvan tatuoimista ihoonsa.

Céline on inspiroiva esimerkki siitä, ettei naisen tarvitse todellakaan muuttua iän myötä huomaamattomammaksi. Ikä pikemminkin vapauttaa: vaikka olisi ollut nuorempana epävarma, viimeistään vanhempana ei kannata enää välittää muiden mielipiteistä.

Céline kantaa kreisejäkin asukokonaisuuksia tyylikkäästi. Hänen kaltaisensa naiset murtavat ikuista nuoruutta yhä pakkomielteisesti ihannoivan muotimaailman stereotypioita. Fanitamme!

Lähde: Vogue, The Guardian, Vanity Fair

Kuvat: All Over Press

Katso myös:

Kyllästyttääkö ihana Instagram-elämä? Esittelyssä neljä sometähteä, jotka eivät suostu siloteltaviksi

Kirkkaita värejä ja ihania kuoseja – Kööpenhaminan muotiviikkojen inspiroivimmat katutyylit

Katsaus Flow-kävijöiden pukeutumiseen, osa 2