Vaikka kasvissyönti on tällä hetkellä yhtä suuri muoti-ilmiö kuin bombertakki, ei ruokavaliota kannata muuttaa yleisen painostuksen alla hetken mielijohteesta. Kasvissyönti on elämänmittainen reissu.

Kun puheenaiheet sinun ja uuden Tinder-deittisi välillä seuraavan kerran loppuvat kesken, kysy deitiltäsi mitä hän syö. Ruoka on asia, josta jokaisella on oma järkkymätön mielipide. Tämän sain huomata, kun runsas vuosi sitten kerroin perheelleni ja ystävilleni, että olen päättänyt vähentää kanan ja punaisen lihan käyttöä ruokavaliossani. Sain vastaani kysymystulvan: mitä sinä sitten syöt, miten saat kaikki tarvitsemasi vitamiinit, miksi ihmeessä sinä teet näin?

Syitä on kolme: se etten vain yksinkertaisesti pidä lihasta saati osaa valmistaa sitä, eettisyys sekä terveys. Viimeksi mainitsemani on isoin syy. Olin viisi vuotta kärsinyt korkeasta kolesterolista ja koska sairastan ykköstyypin diabetesta, joka ottaa muutenkin verisuonten päälle, ei korkea kolesteroli ole ollenkaan hyvä juttu. Kokeilin vuosien varrella niin liikunnan lisäämistä, punariisikapseleita kuin kolesterolia alentavia tuotteitakin, mutta mistään ei ollut hyötyä. Lääkärini pelotteli minua sanomalla, että jos arvo ei ensi verikokeisiin mennessä laske, lähden vastaanotolta kolesterolilääkeresepti kourassani. Olin kuullut monien kolesterolilääkkeiden aiheuttavan ikäviä sivuvaikutuksia, joten pelkkä ajatuskin lääkepakosta sai minut voimaan pahoin.

Päädyin erään toimeksiannon kautta kirjoittamaan juttua myyteistä, joita terveelliseen ravintoon liittyy. Minun perheessäni on aina syöty paljon kasviksia, mutta vastavuoroisesti myös ajateltu, ettei ihminen pysy tolpillaan, jos ruuassa ei ole lihaa. Tarkemmin asiaa tutkittuani tämä vaikutti olevan suomalaisten keskuudessa melko yleinen ajatusmaailma. Haastattelemani ravintoterapeutti kertoi, että suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan punaista lihaa saisi syödä korkeintaan 500 grammaa viikossa.  Kauhistuin. Päässäni pyörivät kaikki edellisellä viikolla syödyt nakit, ravintolapihvit sekä 400 gramman jauhelihapaketti, joka minulla ja miehelläni oli tapana pistellä poskeen harva se päivä.

Aloin lisäämään kasvisten määrää ruokavaliossani pikkuhiljaa. Ensin en enää käyttänyt leikkeleitä leivän päällä. Ostin keittokirjan, joka sisältää 500 salaattireseptiä ja aloin systemaattisesti kokeilla niitä kerran viikossa. Ahmin netistä erilaisia kasvisruokareseptejä ja tutustuin matkalla niin soijaan, tofuun kuin linsseihinkin. Pian huomasin syöväni lihaa enää kerran viikossa, sitten en ollenkaan. Lääkärin vastaanotolta lähdin kolesterolilääkereseptiä kevyemmin kantamuksin, sillä LDL- kolesterolini eli toisin sanoen paha kolesterolini oli laskenut 0,5 %.

Näkyvimmän muutoksen olen huomannut hiuksissani ja kynsissäni. Minulla on aina ollut ohuet, katkeilevat ja helposti takkuuntuvat hiukset. Siksi päätin jokunen vuosi sitten leikata ne lyhyeksi. Nyt ravaan jatkuvasti kampaajalla siistimässä kuontaloani, jotta malli pysyisi hyvänä. Ennen pienimmästäkin kolahduksesta katkeilleet kynteni eivät enää mene millään poikki. Tämän sain huomata karvaasti, kun löin sormeni ovenpieleen. Rytäkässä pitkä kynteni irtosi kynsilihasta, mutta ei siltikään katkennut. Auts!

Olotilassani en ole huomannut mitään dramaattista muutosta. Jos olisin jättänyt punaisen lihan ja kanan pois kertarysäyksellä, olisin todennäköisesti huomannut eron, eikä se välttämättä olisi ollut positiivinen. Syyskuun alussa laulaja SAARA eli Sara Forsberg kertoi entisenä lihan hekumoijana siirtyneensä vegaaniksi ja nyt lokakuussa hän kertoi luopuneensa vegaanisesta ruokavaliosta huonontuneen terveydentilansa vuoksi. Lihansyöjästä kasvissyöjäksi muuttuminen ei ole kropalle mikään pikkujuttu ja siksi ruokavaliomuutos on tehtävä porrastetusti omaa kehoaan kuunnellen, vaikka arvot ja yleinen suuntaus kuinka huutaisi vastaan. Itsekin kuulen välillä irvailua siitä, miksi edelleen syön kalaa ja käytän kananmunia sekä maitotuotteita, jos haluan leikkiä maailmaa parantavaa hippiä. Tällaiset sanat tuntuvat totta kai pahalta, mutta toisaalta tiedän, että näin sanovat eivät tiedä ajatusmaailmastani paljonkaan. Huonoa omatuntoa en pode, sillä tärkeintä on, että itse tiedän mitä teen ja se tuntuu minusta hyvältä. Etenen hitaasti askel kerrallaan ja vaikka matka kasvissyöjäksi on minun osaltani vielä kesken, enkä edes tiedä missä maali on, tiedän olevani minulle oikealla tiellä.

Katso SAARAn video alta!

Kuva: iStock

Kuinka monesti sinulla on ollut sellainen olo, että sosiaalisen median filtteröity todellisuus saa oman elämäsi näyttämään lähinnä huonolta komedialta? Nämä naiset ihastuttavat aitoudellaan.

Celeste Barber
@celestebarber

Celeste Barber, 35, on australialainen koomikko, joka on noussut somettajien tietoisuuteen toteuttamalla uudestaan julkkiskuvia huomattavasti realistisemmalla otteella. Ei ihme, että Celestellä on Instagramissa jo yli kaksi miljoonaa seuraajaa.

Katie Snooks
@katesnooks

29-vuotias Katie Snooks on Lontoossa asuva kauneusbloggaaja ja -vloggaaja, joka on kärsinyt aknesta koko pienen ikänsä. Katien yksi suosituimpia postauksia YouTubessa on rehellinen videosarja vahvan aknelääke Roaccutanin käytöstä. Videolla Snooks näyttää, kuinka lääke muutti hänen ihoaan kahdeksan kuukauden kuurin aikana.

Lauren Neate
@laurenneate

Lauren Neate, 20, on pitänyt pitänyt fitness-blogiaan vuosia. Suureen somesuosioon nainen kuitenkin nousi tämän vuoden heinäkuussa, kun hän paljasti kärsivänsä alopeciasta eli kroonisesta hiustenlähdöstä. Lauren on omien sanojensa mukaan turvautunut 13-vuotiaasta asti erilaisiin peruukkeihin ja hiuslisäkkeisiin. 

 

 

Park Makrye 
YouTube: Korea Granma

Park Makrye, 70, todistaa, ettei ikä ole todellakaan este suosiolle somessa. Parhaimmillaan Parkin eli Korea Granman yksittäiset videot ovat saaneet YouTubessa lähes kaksi miljoonaa näyttökertaa. Fanien mukaan vloggaajan valttikortteja ovat positiivinen elämänasenne ja hyväntuulisuus – molemmat omianisuuksia, joita ei saa filttereillä feikattua.

Kuvat: Instagram, MVPhotos
Alkuperäinen juttu: Cosmopolitan Australia

Katso myös:

Taylor Swift voitti oikeustaistelunsa seksuaalisesta ahdistelusta – sai korvaukseksi yhden dollarin

Selena Gomez Woody Allenin elokuvaan – mukana myös huippunimet Elle Fanning ja Timothée Chalamet

Emma Stone, Jennifer Lawrence ja Mila Kunis vaativat tasa-arvoa Hollywoodiin – palkkaerot edelleen järkyttäviä

Vildeä näyttelevän Ulrikke Falchin #PostItSquad-kampanja leviää instagramissa ja peileissä

Norjalaisen hittisarja Skamin näyttelijöiden omat sometilit ovat huippusuosittuja. Erityisesti Vildeä näyttelevän Ulrikke Falchin tili on tullut tunnetuksi feministisistä, hauskoista instagram-postauksistaan. Humoristinen ote toimii, sillä tähden instagram-tilillä on 958 tuhatta seuraajaa. Syömishäiriön sairastanut Falch ottaa usein kuvateksteissään kantaa epärealistisia kauneusihanteita vastaan.

"Tiedän, miten kokonaisvaltainen sairaus syömishäiriö on, ja miten se on läsnä joka tilanteessa," Falch on sanonut norjalaisen Aftenpostenin haastattelussa. Falch, jos kuka tietää, että syömishäiriön voittaminen vaatii paljon työtä ja ajatusmallien muuttamista. Ehkä siksi hän postaa Instagramiin humoristisia kuvia ja videoita, joissa hän jäljittelee mainoskuvien poseerauksia. Kuvat näyttävät, että nainen voi "epäonnistua" seksikkyydessä ja kauneusihanteissa, ja olla silti upea omana itsenään.

Nyt Falch on aloittanut #postitgeriljaen sekä #PostItSquad-nimellä kulkevan some-kampanjan norjalaisen feministitoimittaja Susanne Kaluzan kanssa. Kaksikko liimaa kehopositiivisuutta korostavia ja itsetuntoa nostattavia viestejä peileihin julkisilla paikoilla. He myös innostavat muita osallistumaan: kuka tahansa voi liimata post-it-lapulle kirjoitetun viestin vaikka baarin tai kahvilan vessapeiliin. Kampanja on jo hitti Norjassa ja levinnyt moniin Euroopan maihin sekä Jenkkeihin. Ehkä näemme positiivisia viestejä pian myös Suomessa? Meistä ainakin olisi ilahduttavaa lukea kahvilan vessapeilistä, että "Olet huippu!".

 

Lähde: i-d magazine

Kuvat: Instagram

Katso myös:

Iloisia uutisia suomalaisille – maantienruskeat hiukset ovat nyt huipputrendikkäät

Tarkista, ettet sorru näihin – viisi yleisintä peiteainemokaa

Hiusguru paljastaa: 4 kuuminta hiusväritrendiä kesällä

Hyvästele lihassäryt näillä helpoilla vinkeillä.

Jos lihaksiin sattuu vielä torstainakin maanantain rankan body attack -tunnin jälkeen, ei tule mieleenkään puristaa loppuviikosta uutta treeniä bilekorkojen käyttämisestä puhumattakaan.

Victoria's Secret -mallien personal trainer Alice Round kertoi parhaat vinkkinsä palautumiseen.

Kietoudu yöksi kompressioon.

Vedä kompressiotrikoot tai -sukat jalkaan ennen nukkumaanmenoa ja sujahda lakanoiden väliin. Niiden kevyt paine auttaa vähentämään lihasten tulehdustilaa, niihin vaeltavia maitohappoja ja palauttaa näin lihakset nopeammin, jotta voit herätä aamulla keveämmin jaloin.

Muista myös mennä aikaisin nukkumaan. Round toteaakin, että ”uni on yksi aliarvostetuimmista palautumiseen vaikuttavista asioista. Kunnon 7-8-tunnin yöunet tekevät ihmeitä lihasten sekä keskushermoston palautumiselle.” Televisio ja tietokone siis kiinni ja näpit ajoissa pois kännykästä.

Lisää ripaus suolaa ruokavalioosi.

- Natrium ei ole vihollinen, se toimii erityisesti urheilijoiden ja aktiiviliikkujien ruokavaliossa, sanoo Round.

- Kun treenaat ja hikoilet, menetät suolaa ja vettä, joten älä pelkää suolan lisäämistä ruokaan ennen treenejä sekä treenien jälkeen. Se auttaa pitämään elektrolyytit tasapainossa.

Round myös korostaa vedenjuonnin merkitystä ja kehottaa juomaan vettä treenipäivänä 2-3 litraa.Nestehukkainen lihas on usein heikko lihas ja näin alttiimpi vaurioille.Muista kuitenkin, että kehosi pystyy imeyttämään vain pari desiä nestettä kerralla, eli juo vettä pitkin päivää.

Tee ainakin muutama staattinen venytys treenin jälkeen.

Älä säntää heti salilta ulos vaikka mieli tekisi, vaan muista nopeat palauttavat venytykset heti treenin jälkeen.

- Monet lihaskudoksen vaurioista syntyvät juuri sen takia, kun lihakselle ei anneta aikaa palautua ja levätä treenin jälkeen. Lihaksen palautumisprosessi alkaa saman tien treenin jälkeen, sanoo Round.

Onkin tärkeää malttaa levätä ja tehdä palauttavia venytyksiä 5-10 minuuttia treenin jälkeen.

- Valitse 3-4 staattista venytystä lihasryhmille, joita olet juuri treenannut. Lisää joukkoon myös lihasta aktivoivia, dynaamisia venytyksiä, jotta maitohapot lähtevät liikkeelle. Lihakset lyhenevät ja kiristyvät heti treenin jälkeen, joten on tärkeää että ei lopeta liikettä kuin seinään. Se vain pahentaa asiaa.

Syö oikein treenin jälkeen.

- Yksi parhaimmista tavoista palautua on tehdä kevyttä, mobilisoivaa liikuntaa treenin jälkeen, mutta myös muistaa syödä oikein, sanoo Round.

Muista tarkistaa myös riittävä magnesiumin saanti – todella rankan treenin jälkeen sitä voikin napata purkista tupla-annoksen. Toinen tärkeä hivenaine on sinkki. Sinkki ja magnesium auttavat lihasten palautumisessa sekä myös hermoston palautumisessa. Paras tapa saada nämä hyvät hivenaineet imeytymään on saada ne ruuasta. Round suositteleekin pitämään huolen, että ruokavaliossa on tarpeeksi pinaattia, jogurttia, manteleita, mustapapuja, avokadoja ja viljoja.

Lähde: Cosmopolitan.com
Kuva: Instagram @victoriassecret

Katso myös:

Eikö liikunta kiinnosta? Näin teet urheilusta ystävän pakkopullan sijaan

Nämä lajit ovat niin hauskoja, ettet edes huomaa liikkuvasi - neljä ideaa

Joogaa, pyöräilyä ja suppailua - julkkikset kertovat parhaat kesätreenivinkkinsä

                  

 

 

Pyöräilyä, askelkyykkyjä, kesäkeittoa ja kevyitä kulhoruokia. Niistä on hyvä kesä tehty.

”Haluan testata sup-lautailua, koska se näyttää niin hauskalta”

Maiju Voutilainen, 20, vloggaaja

Haluaisin viimein hommata kaupunkimummopyörän, jolla voisin huristella joka paikkaan. Lisäksi ajattelin lenkkeillä ja kokeilla sup-lautailua, jota olen halunnut testata jo pari vuotta. Se näyttää niin hauskalta.

Kesässä on parasta se, että voi viettää aikaa ulkona, nähdä kavereita puistossa ja valvoa myöhään. Aion myös katsoa miljoona sarjaa ja scifi-elokuvaa.

En tee kesälle liian tarkkoja suunnitelmia. Touhuan sitä, mikä kulloinkin huvittaa. Sen kuitenkin tiedän, että haluan olla mahdollisimman paljon ystävieni kanssa ja käydä Flow-festivaaleilla. Kavereiden kanssa mietimme, että haluaisimme mennä Balille. Jos ei tänä kesänä, niin joskus.

Ja se on selvää, että kesällä kuluu jäätelöä. Makuina salmiakki tai lakritsi.

”Salilla ajatukset kevenevät”

Suvi Tiilikainen, 36, meikkitaiteilija, microblading-artisti

Kolmen lapsen ja kahden yrittäjän arjessa kuntoilulle ei juuri jää aikaa. Koitan kuitenkin urheilla aina, kun mahdollista. Teen pihallamme askelkyykkyjä tai lähden vaunulenkille. Kaipaan salille, koska se on keinoni keventää ajatuksiani ja saada lihakseni kipeiksi. Kotitreeni ei toimi samalla tavalla.

Odotan kesältä lämpöä, kiireettömyyttä, aikaa perheen kanssa ja tyttöjen iltoja. Olemme jo sopineet parhaan ystäväni ja siskoni kanssa, että menemme joku viikonloppu yöksi hotelliin. Suunnitelmaan kuuluvat myös mansikat ja kuohuviini.

Lasteni kanssa aion syödä jäätelöä. Valitsen lähes aina valkosuklaalakritsia. Muuten maukkaimmat kesäruoat tulevat grillistä. Itsetehdyt hampurilaispihvit ja kasvikset ovat parhaita.”

”Musiikki saa ylös sohvalta”

Else Lautala, 38, fitness-ammattilainen, Elixir Fitness & Sport -ohjelman juontaja

Kesällä teen loikkatreenejä, kyykkyjä, hyppyjä, venyttelen, tanssin ja treenaan salilla kovilla painoilla. Haluaisin myös kokeilla sähköpyöräilyä maastossa ja kuumailmapalloilua.

Hyötyliikunnan määrä kasvaa kesällä, sillä olen ulkona mahdollisimman paljon. Pyöräilen joka paikkaan ja tapaan ystäviäni kävelylenkeillä.

Sopimukset motivoivat minua parhaiten liikkumaan. Kun olen pistänyt kalenteriin lenkkitreffit ystäväni kanssa, pidän niistä kiinni. Myös musiikki saa ylös sohvalta. Viime aikoina olen popittanut Hardwellin Thinking about you -biisiä.

Kesällä nautin mansikoista ja marjoista, joita hamstraan myös pakkaseen. Kun lomailin huhtikuussa Kreikassa Santorinilla, join aina aamupalalla limeinkiväärimehun. Siitä voisi tulla virallinen kesäjuomani. Myös vihreistä omenoista puristettu mehu maistuu taivaalliselta.”

”Kesällä rokkaan pyörää ja jätän julkiset vähemmälle”

Sini Yasemin, 26, laulaja–lauluntekijä

Koska studiopäivät ovat tällä hetkellä pitkiä, kuntoilu unohtuu. Käyn välillä frendien kanssa juoksemassa ympäri Töölönlahtea. Kesällä ajattelin rokata pyörää ja jättää julkiset vähemmälle. Kokeilen myös mahdollisesti hot joogaa. Se kuulostaa siistiltä.

En ole koskaan ollut kuntosalityyppiä. Enemmän minua motivoivat luonto ja lämmin sää. Itseään pitää kuitenkin huoltaa, koska keikkailu on kuluttavaa puuhaa.

Syön kesäisin yleensä kevyemmin, ja salaatit ja sushi ovat bravuureitani. Viime aikoina olen fiilannut myös kulhoruokia. Niitä tulee tehtyä varmasti.”

”Jooga tuo apua krooniseen päänsärkyyni”

Veronica Verho, 21, NRJ:n aamujuontaja ja vloggaaja

Aloitin muutama kuukausi sitten joogan, joten kesäni menee sen parissa. Etsin pitkään sopivaa lajia. Vaikka minulla oli joskus salikortti, en koskaan käynyt siellä. Löysin joogan, koska kärsin kroonisesta päänsärystä ja lääkärini suositteli lajia.

Urheileminen tuo mielenrauhaa ja vapauttaa. Jo ennen joogaa tein rentoutumisharjoituksia. Makasin lattialla ja kävin kroppani läpi, ajatus ajatukselta.

Kesältä odotan ennen kaikkea kahta asiaa. Ensinnäkin pääsen muuttamaan uuteen asuntoon. Lisäksi saan cirneco dell’etna -rotuisen koiran.

Haaveilen myös reissusta, koska minulla on kolmen viikon loma. Poikaystäväni kävi muutama vuosi sitten skeittireissulla Sloveniassa. Olen sen jälkeen halunnut käydä siellä. Pikkukylät näyttivät hurmaavilta. Toki myös Ruisrock, Provinssi ja Flow kuuluvat asiaan.

Ruokapuolella vahvuuteni on kesäkeitto. Muistan, kuinka kaikki inhosivat sitä koulussa, mutta minusta se oli ihanaa. Salaisuus piilee voin määrässä. Sitä pitää olla paljon.”

”Kun lenkkeilen metsässä, muistan, mikä elämässä on tärkeää”

Titta, 30, laulaja

Minulla on kaksivuotias Missi-labradorinnoutaja, joka on parasta treeniseuraa. Päivittäisten lenkkien lisäksi käymme kolmisen kertaa viikossa juoksemassa. Liikumme yhdessä myös agilityssä ja tokossa.

Kyllästyn helposti, joten liikun sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Joskus uin, käyn ryhmäliikuntatunneillta tai salilla. Tällä hetkellä harrastan pilatesta, koska se pitää ryhdin kunnossa.

Liikunta auttaa stressiin ja väsymykseen, mutta joskus on ihanaa vain kävellä metsässä Missin kanssa. Retkillämme muistan, mikä elämässä on tärkeää. Toinen hyvä rentoutumiskeino on katsoa televisiosta hömppää.

Kesältä odotan aurinkoisia päiviä, uusia biisejä, mökkeilyä ja merta. Aion nauttia vihersmoothieita, skumppaa ja kotkalaista perinneherkkua eli possoa. Se on sokerimunkki, jonka sisällä on omenahilloa.”