Vaikka kasvissyönti on tällä hetkellä yhtä suuri muoti-ilmiö kuin bombertakki, ei ruokavaliota kannata muuttaa yleisen painostuksen alla hetken mielijohteesta. Kasvissyönti on elämänmittainen reissu.

Kun puheenaiheet sinun ja uuden Tinder-deittisi välillä seuraavan kerran loppuvat kesken, kysy deitiltäsi mitä hän syö. Ruoka on asia, josta jokaisella on oma järkkymätön mielipide. Tämän sain huomata, kun runsas vuosi sitten kerroin perheelleni ja ystävilleni, että olen päättänyt vähentää kanan ja punaisen lihan käyttöä ruokavaliossani. Sain vastaani kysymystulvan: mitä sinä sitten syöt, miten saat kaikki tarvitsemasi vitamiinit, miksi ihmeessä sinä teet näin?

Syitä on kolme: se etten vain yksinkertaisesti pidä lihasta saati osaa valmistaa sitä, eettisyys sekä terveys. Viimeksi mainitsemani on isoin syy. Olin viisi vuotta kärsinyt korkeasta kolesterolista ja koska sairastan ykköstyypin diabetesta, joka ottaa muutenkin verisuonten päälle, ei korkea kolesteroli ole ollenkaan hyvä juttu. Kokeilin vuosien varrella niin liikunnan lisäämistä, punariisikapseleita kuin kolesterolia alentavia tuotteitakin, mutta mistään ei ollut hyötyä. Lääkärini pelotteli minua sanomalla, että jos arvo ei ensi verikokeisiin mennessä laske, lähden vastaanotolta kolesterolilääkeresepti kourassani. Olin kuullut monien kolesterolilääkkeiden aiheuttavan ikäviä sivuvaikutuksia, joten pelkkä ajatuskin lääkepakosta sai minut voimaan pahoin.

Päädyin erään toimeksiannon kautta kirjoittamaan juttua myyteistä, joita terveelliseen ravintoon liittyy. Minun perheessäni on aina syöty paljon kasviksia, mutta vastavuoroisesti myös ajateltu, ettei ihminen pysy tolpillaan, jos ruuassa ei ole lihaa. Tarkemmin asiaa tutkittuani tämä vaikutti olevan suomalaisten keskuudessa melko yleinen ajatusmaailma. Haastattelemani ravintoterapeutti kertoi, että suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan punaista lihaa saisi syödä korkeintaan 500 grammaa viikossa.  Kauhistuin. Päässäni pyörivät kaikki edellisellä viikolla syödyt nakit, ravintolapihvit sekä 400 gramman jauhelihapaketti, joka minulla ja miehelläni oli tapana pistellä poskeen harva se päivä.

Aloin lisäämään kasvisten määrää ruokavaliossani pikkuhiljaa. Ensin en enää käyttänyt leikkeleitä leivän päällä. Ostin keittokirjan, joka sisältää 500 salaattireseptiä ja aloin systemaattisesti kokeilla niitä kerran viikossa. Ahmin netistä erilaisia kasvisruokareseptejä ja tutustuin matkalla niin soijaan, tofuun kuin linsseihinkin. Pian huomasin syöväni lihaa enää kerran viikossa, sitten en ollenkaan. Lääkärin vastaanotolta lähdin kolesterolilääkereseptiä kevyemmin kantamuksin, sillä LDL- kolesterolini eli toisin sanoen paha kolesterolini oli laskenut 0,5 %.

Näkyvimmän muutoksen olen huomannut hiuksissani ja kynsissäni. Minulla on aina ollut ohuet, katkeilevat ja helposti takkuuntuvat hiukset. Siksi päätin jokunen vuosi sitten leikata ne lyhyeksi. Nyt ravaan jatkuvasti kampaajalla siistimässä kuontaloani, jotta malli pysyisi hyvänä. Ennen pienimmästäkin kolahduksesta katkeilleet kynteni eivät enää mene millään poikki. Tämän sain huomata karvaasti, kun löin sormeni ovenpieleen. Rytäkässä pitkä kynteni irtosi kynsilihasta, mutta ei siltikään katkennut. Auts!

Olotilassani en ole huomannut mitään dramaattista muutosta. Jos olisin jättänyt punaisen lihan ja kanan pois kertarysäyksellä, olisin todennäköisesti huomannut eron, eikä se välttämättä olisi ollut positiivinen. Syyskuun alussa laulaja SAARA eli Sara Forsberg kertoi entisenä lihan hekumoijana siirtyneensä vegaaniksi ja nyt lokakuussa hän kertoi luopuneensa vegaanisesta ruokavaliosta huonontuneen terveydentilansa vuoksi. Lihansyöjästä kasvissyöjäksi muuttuminen ei ole kropalle mikään pikkujuttu ja siksi ruokavaliomuutos on tehtävä porrastetusti omaa kehoaan kuunnellen, vaikka arvot ja yleinen suuntaus kuinka huutaisi vastaan. Itsekin kuulen välillä irvailua siitä, miksi edelleen syön kalaa ja käytän kananmunia sekä maitotuotteita, jos haluan leikkiä maailmaa parantavaa hippiä. Tällaiset sanat tuntuvat totta kai pahalta, mutta toisaalta tiedän, että näin sanovat eivät tiedä ajatusmaailmastani paljonkaan. Huonoa omatuntoa en pode, sillä tärkeintä on, että itse tiedän mitä teen ja se tuntuu minusta hyvältä. Etenen hitaasti askel kerrallaan ja vaikka matka kasvissyöjäksi on minun osaltani vielä kesken, enkä edes tiedä missä maali on, tiedän olevani minulle oikealla tiellä.

Katso SAARAn video alta!

Kuva: iStock

Räppäri katsoo Youtubesta treeni-videoita, syö puhdasta ruokaa ja haluaa jatkuvasti parantaa kuntoaan.

Syön...

”Noudatan yleensä keväällä tavallista tiukempaa ruokavaliota ja treenaan itseni kovaan kuntoon. Ruokavalioni koostuu pitkälti hyvistä rasvoista, hiilihydraateista ja proteiinin lähteistä. Aamulla syön puuron marjoilla, kananmunan valkuaista ja kookosöljyä. Lounaaseeni kuuluu yleensä pastaa tai riisiä ja paljon kasviksia sekä vaaleaa kalaa tai vähärasvaista lihaa tai kanaa. Osaan nykyään arvostaa enemmän hyvistä raaka-aineista tehtyä ruokaa. Noin kerran kahdessa viikossa pidän huijauspäivän eli syön mitä huvittaa. Silloin herkuttelen menemällä hienoon ravintolaan. En muutenkaan suosittele kenellekään kireitä dieettejä, sillä itseltään ei pidä kieltää mitään kokonaan. Syömisessä pitää löytää kultainen keskitie.”

Liikun...

”Saan urheilemisesta energiaa. Välillä kun olen tehnyt paljon töitä enkä ole ehtinyt liikkua, tuntuu, etten jaksa oikein mitään. Kaivan kadonneen motivaation ja treenifiiliksen katsomalla bodausdokumentteja Youtubesta tai Netflixistä. Tällä hetkellä treenaan kerran viikossa Sofia Belórfin valmennuksessa, johon kuuluu ruoka- ja treeniohjelma. Sen lisäksi treenaan crossfit-jengin kanssa kerran viikossa ja vedän neljä salitreeniä viikossa. En treenaa kisoja varten, vaan haluan, että kuntoni paranee. Esimerkiksi kyykkyjä tehdessä huomaa kehityksen selkeästi. Olen aikoinani breikannut aktiivisesti, ja siihen kuului paljon akrobatiaa. Kun ikää tulee, on hyvä pitää paikat vetreinä, joten olen alkanut treenata enemmän liikkuvuutta. Saatan vaikkapa kävellä käsilläni treenin lomassa.

Lepään...

”Aiemmin kun halusin saada itseni kovaan kuntoon, saatoin treenata ilman lepopäiviä ja vetää liian matalilla kaloreilla monta viikkoa putkeen. Silloin en vielä tiennyt omia rajojani ja huomasin olevani todella lähellä ylikuntoa. Olo saattoi olla voimaton ja väsynyt monta päivää. Onneksi sellaista tilannetta ei ole ollut enää pitkään aikaan. Pyrin pitämään parin viikon välein päivän, jolloin en lähde mihinkään tai tee yhtään mitään. Sellaisia kotipäiviä on vain vaikea saada pidettyä, sillä haluan nähdä mahdollisimman paljon kavereitani ja perhettäni. Kavereiden kanssa käymme kahvilla, pelaamme Playstationilla ja katsomme jalkapalloa. Koska kesät ovat täynnä töitä, lähden aina talvella kuukaudeksi lomalle. Tulen sieltä ihan erilaisella energialla takaisin.”

Rap-artisti Uniikki, 35, julkaisi äskettäin uuden Polttarit-biisinsä. Hän on yksi levy-yhtiö Rähinä Recordsin perustajista ja omistajista.

Katso myös:

Huippis-voittaja Jerry kertoo, mistä hän on eniten innoissaan juuri nyt

Astrid S kertoo, mistä viidestä asiasta hän on eniten innoissaan juuri nyt

Kärvisteletkö matkakuumeeessa? Nämä ovat planeetan 15 sometetuinta nähtävyyttä

 

Taas kevät eli pitäisi varmaan lähteä juoksemaan. Kokosimme parhaat vinkit sekä aloittelijoille että edistyneille juoksijoille.

Juoksu on halpa ja tehokas harrastus. Se saattaa silti tuntua vaikealta hifistelylajilta, josta sääntöjä latelevat juoksubloggaajat ja juoksukoulut. Mieltä voi painaa myös kouluaikojen pakkojuoksu pururadalla ja Cooperin testeissä. Juoksuvaikuttaja ja -valmentaja Joonas Laurila haluaa karistaa ennakkoluulot lajista, joka sopii lähes kaikille.

– Juoksu on erinomainen aerobista kuntoa kehittävä laji, josta saa hyvän endorfiini- ja adrenaliinipöllyn. Tunkkaisten salien jälkeen on virkistävä juosta ulkona erilaissa maastoissa, Joonas kannustaa.

Voiko kävelijä sitten singahtaa juoksuun ilman sen kummempaa valmentautumista?

– Miksipä ei! Kun juoksee omasta päätöksestään ja äkkiseltään, juoksulle ei aseta turhia paineita. Jos menee heti juoksukouluun ja ostaa heti kaikki uudet juoksuvälineet, tulee helposti paineita, että pitää saada jotain aikaan ja onnistua.

Juoksu kannattaa aloittaa rauhallisesti, jotta keho pystyy palautumaan lenkistä. Aloittelijan ei kannata juosta yli kolmea kertaa viikossa, vaan jokaisen juoksupäivän jälkeen pitäisi olla yksi välipäivä.

– Aloittelija voi vaikka juosta yhden katulampunvälin ja kävellä kaksi, ja sitten pikkuhiljaa nostaa juoksumäärää. Kroppa kannattaa aina lämmittää lenkin aluksi kymmenen minuutin kävelyllä tai hölkällä.

▶ Vauhtia varusteista

Aluksi voi juosta loistavasti vanhoilla lenkkareilla ja verkkareilla. Jos juoksu kiinnostaa vielä ensimmäisen kauden jälkeen, on aika ostaa laadukkaat juoksuvarusteet.

– Oikean kengän löytäminen on hakuammuntaa, koska myyjät eivät aina ole asiantuntijoita, eikä myymälässä pääse testaamaan kenkiä tositoimissa. Ostaisin aloittelijana hyvin istuvat, neutraalit kengät. Tai sitten alennusmyynnistä kahdet kengät, joita kokeilisin käytännössä, Joonas vinkkaa.

Tuulipuku kannattaa vaihtaa teknisiin juoksuvarusteisiin.

– Tekniset materiaalit hengittävät eivätkä hierrä. Lisäksi hyväntuntuiset ja -näköiset vaatteet nostavat itseluottamusta ja sitä kautta parantavat suoritusta.

▶ Tekniikka haltuun

Juoksijoiden yleisin virhe on juosta liian paljon, liian usein ja liian kovaa. Kun siihen lisätään puutteellinen tekniikka ja huonot kengät, kroppa on vaarassa. Juoksutekniikan välitön opiskelu ei ole pakollista, jos säilyttää tietyn varovaisuuden. Oikea tekniikka vähentää loukkaantumisriskiä ja tekee juoksusta helpompaa.

– Oikeassa tekniikassa tärkeintä on, että keskivartalo kannattelee kroppaa ja on tarpeeksi voimakas. Askeleen pitää olla riittävän lyhyt ja tiheä, eli noin 175 askelta minuutissa kevyemmässä vauhdissa ja 185–190 askelta kovemmassa vauhdissa, riippuen juoksijan pituudesta ja liikkuvuudesta. Askeleen on oltava vetävä, ei työntävä, Laurila neuvoo.

Oikeaa tekniikkaa etsivä voi mennä juoksuvalmentajan henkilökohtaiseen tekniikka-analyysiin tai osallistua edullisempaan ryhmävalmennukseen. Isoimmissa kaupungeissa järjestetään juoksukouluja, joista osa on jopa ilmaisia.

– Jos pohkeet, reidet tai alaselkä kipeytyvät juostessa, tekniikalle pitää tehdä jotain. Silloin asento on liian matala, laahaava tai askel on liian pitkä.

80–85 prosenttia harjoittelusta pitäisi olla kevyttä.

– Jos kävelet ja juokset viikossa vaikka 100 minuuttia, 15 minuttia siitä voisi olla kuormittavaa ja viisi minuuttia todella kuormittavaa juoksua. Treeneissä pitää pystyä puhumaan koko ajan puuskuttamatta.

▶ Metsässä tai kavereiden kanssa

Juoksijan on hyvä asettaa itselle lyhyen ja pidemmän aikavälin tavoitteita. Motivaationa voi olla vaikka kunnonkohotus, hyvä olo tai painonpudotus. Tärkeintä on juosta itseä varten ja löytää aikaa juoksulle ja siitä palautumiselle.

– Iltaihmisen ei kannata juosta väkisin aamulla siksi, että kaveritkin tekevät aamulenkkejä. Kannattaa juosta vaikka työmatkat ja tavata kavereita juoksun merkeissä.

Nyt trendikkäintä on juosta rauhoittavilla metsäpoluilla. Myös yhteisjuoksu on todella in, ja juoksuryhmiä perustetaan koko ajan lisää.

– Kavereiden kanssa voi ajaa autolla tai bussilla kauemmaksi ja juosta erilaisissa maastoissa.

Myös kilpailuja viedään metsään. Tästä esimerkkinä ovat vaikkapa Helsinki Trail Run ja Helsinki City Trail. Myös kaupunkitrailien, ultramatkojen ja perinteinen puolimaratonien juokseminen on suosittua.

– Jos harrastajan peruskunto on hyvä ja hän on kiinnostunut ottamaan asioista selvää, kilpailuihin yksin treenaaminen on ok. Kaikki harjoitukset eivät kuitenkaan toimi kaikille, joten oikeiden harjoitusten löytämiseen voi tarvita valmentajan apua.

Tekniikkaa, kunnon kehittymistä ja sykettä voi seurata erilaisilla mittareilla.

– Esimerkiksi Garminin laitteiden hinnat vaihtelevat satasesta vajaaseen tonniin. Mittarit ovat todella tarkkoja ja hyvännäköisiä, ja niistä voi seurata dataa vaikka koko päivän.

▶ Palaudu oikein

Juoksulenkin lopuksi on hyvä kävellä 10–15 minuuttia, sillä se palauttaa ja auttaa maitohappojen lähtemistä jaloista.

– Lenkin jälkeen kova venyttely ei ole hyödyllistä, sillä se saa rasittuneet lihakset vain hajoamaan. Dynaamiset venytykset ovat fiksuja, koska niissä venytetään tarvittaessa sata kertaa samaa lihasta ja voimaa lisätään koko ajan pikkuisen lisää. Lihas saadaan silloin uudestaan vertymään lenkin jälkeen.

Kovin dramaattisia muutoksia ruokavalioon ei kannata tehdä ennen kuin juoksee yli kolme pitkää lenkkiä viikossa.

– Pitkiä kestävyysjuoksulenkkejä tekevän kannattaa lisätä hiilihydraattimäärää, sillä se on lihaksille polttoainetta. Proteiinit palauttavat lenkin jälkeen. Jokainen tuntee parhaiten oman mahansa, eli voiko syödä tuntia vai kolme tuntia ennen lenkkiä.

Katso myös:

Eikö liikunta kiinnosta? Näin teet urheilusta ystävän pakkopullan sijaan

Brittimalli julkaisi kuvan selluliiteistaan – sai somessa valtavan suosion tärkeän keskustelun avaamisesta

Sara Forsberg: "Tarvitsen paljon omaa aikaa voidakseni hyvin"

Kuva: Instagram / @kaylaitsines

"Vaikka selluliitti on tavallista, on kiva saada muistutus siitä, etten ole asian kanssa yksin."

Olet ehkä kuullut englantilaismalli Charli Howardista, 23, aikaisemminkin. Hän on se rohkea nuori nainen, joka puhui julkisesti suunsa puhtaaksi mallitoimistonsa kohtuuttomista laihdutusvaatimuksista ja perusti All Woman Project -nimisen kampanjan, jonka tarkoituksena on muistuttaa ihmisiä siitä, että erilaisuus tekee ihmisistä kauniita ja että myös muotiteollisuuden olisi aika alkaa toimia sen mukaisesti.

Nyt Charli julkaisi Instagram-tilillään kuvan, jonka kautta hän halusi kritisoida epärealistista naisihannetta ja harhaluuloa siitä, etteikö hoikilla naisilla mukamas olisi selluliittia.

Vaikka Charlie toteaa, että vaikka ei varsinaisesti omia selluliittejaan rakastakaan, haluaa hän muistuttaa, miten täydellisen normaalia se on. Kuva on kerännyt jo yli 4000 tykkäystä ja pitkän listan naisen rohkeutta ylistäviä kommentteja.

"Vaikka selluliitti on tavallista, on kiva saada muistutus siitä, etten ole asian kanssa yksin", hän kirjoitti seuraavassa postauksessaan.

"Jos voin auttaa edes yhtä tyttöä tuntemaan olonsa paremmaksi itsestään, tavoitteeni on saavutettu."

"Sanotaan, että joka päivä pitäisi tehdä yksi asia, joka pelottaa. Siksi julkaisen tämän kuvan. Huolimatta siitä, että kävelen, kyykkään, lenkkeilen ja käyn satunnaisesti barretunnilla, minulla on selluliittia", Charli kirjoitti kuvansa yhteyteen. "Poikaystäväsi ei välitä selluliiteistasi, tai jos välittää, suosittelen dumppaamaan tyypin".

Muutama kuukausi sitten myös 26-vuotias Kenzie Brenna kohtasi pahimman epävarmuutensa ja julkaisi Instagramissa kuvia reisensä selluliiteista. Syntyi #CelluliteSaturday-kampanja, joka kannustaa naisia postaamaan käsittelemättömiä kuvia vartalostaan. Kampanjan tavoitteena on muistuttaa, ettei selluliitissa ole mitään epänormaalia. 

- Tämä on tärkeää, koska olemme kirjaimellisesti unohtaneet, miltä oikeat vartalot näyttävät, kanadalainen Kenzie kirjoitti ensimmäisen #CelluliteSaturday-kuvansa yhteyteen. 

Lisäksi hän lainasi kuvatekstissään Wikipediaa muistuttaen, että 90 prosentilla naisista on selluliittia. 

Kuvat: Instagram
Alkuperäinen juttu: The Huffington Post

Katso myös:

Nämä malleina työskentelevät bestikset haluavat, että lopetat itsesi vertaamisen muihin – toinen kokoa 38, toinen 46

Insta-tähti sai tarpeekseen somesta - haluaa varoittaa muitakin

Big Little Lies -sarjan Shailene Woodley : ”Kuuluisuuden ajatteleminen saa minut sekoamaan”

Mercy Brewer, 56, huokuu hyvää oloa ja itsevarmuutta.

Koska muotimaailma perinteisesti jumaloi nuoruutta, on uusiseelantilaisen alusvaatemerkki Lonely Lingerien uuden kampanjansa kasvoksi rekrytoima 56-vuotias malli erittäin tervetullut tuulahdus totuttuun mainoskuvastoon.

Mercy Brewer on tehnyt mallin töitä jo 80-luvulta lähtien.

- Haluan haastaa ihmisten käsityksen kauneudesta ja toivon pystyväni laajentamaan ihmisten visuaalista lukutaitoa, merkin perustaja Helene Morris kertoo. 

Viime vuonna myös amerikkalaisen nettivaatekaupan The Dreslynin ja alusvaatemerkki Land of Womenin yhteistyöuikkarimalliston eleganteissa kuvissa poseerasi 60-vuotias näyttelijä ja malli Yazemeenah Rossi

- Tämä nainen säteilee voimaa ja elämänkokemusta. Hän on itsevarma ja pitää huolehtii hyvinvoinnistaan. Hän nainen, joka on ehtinyt elää ja matkustella. Hän on älykäs ja itsevarma, ja se näkyy myös ulospäin, The Dreslynin perustaja Brooke Taylor Corcia kertoi tuolloin The Huffington Postille. 

Miksi emme näe tällaista enemmän?

Katso kuvat Lonely Lingerien kampanjasta alta!

Lonely Lingerie on aikaisemminkin ihastuttanut mainoskampanjoillaan: vuosi sitten täysin käsittelemättömissä nähtiin eri kokoisia ja värisiä malleja. Mukana  oli myös muun muassa upea transmalli Aurel Haize Odogbo.

Katso myös:

Uimapukumalliston tähtenä 60-vuotias malli – miksi emme näe tällaista useammin?

Emma Watson ei suostunut käyttämään korsettia Bellen roolissa – myös kenkien piti olla juoksukelpoiset

Sara Forsberg: "Hollywoodissa on joskus vaikea uskoa ihmisten hyvyyteen"

Kuvat: Lonely Lingerie