Nämä miehet osaavat täydelliset varjostukset ja parhaat tavat kiinnittää tekoripset, eivätkä he koskaan lähde ulos tavallisessa pikameikissä.

Kulmakarvoja hipovat räpsyripset, täydelliset kissanrajaukset, huippuunsa viritetty amorinkaari. Nämä kuvailut tuskin tulevat ensimmäisenä mieleen, kun mietit miehiä seikkailemassa meikkipussilla.

Miehet ja meikki eivät kuitenkaan missään nimessä ole uusi yhdistelmä. Jo muinaisessa Egyptissä faaraot uskollisine seuraajineen mustasivat luomiaan suojellakseen itseään ”pahan silmältä”. 1500-luvulla Englannin kuningas Edvard IV:n kerrotaan poikaporukalla punanneen huuliaan, ja viime vuosisadalla esimerkiksi David Bowie kantoi meikkinsä näyttävästi ja kauniisti.

Aiemmin miesten meikkaaminen on kuitenkin tuntunut roolipeliltä, jossa meikin avulla on luotu show ja kasvojen pesun jälkeen taas palattu yhteiskunnan asettamiin normeihin. Viime vuosina somekanavat ovat kuitenkin täyttyneet miehistä, jotka ovat omaksuneet kosmetiikan osaksi jokapäiväistä rutiiniaan, ja tekevät sen vielä tyylillä, jota monet naiset voivat vain kadehtia. Mistä näitä miehiä oikein tulee? No, Kalajoelta esimerkiksi.

– Aloitin meikkaamisen nelisen vuotta sitten, kun halusin peittää ihoni epätasaisuuksia. Mietin silloin, että onneksi minun ei tarvitse tehdä silmämeikkiä tai muuta. Pikkuhiljaa aloin kuitenkin kiinnostua varjostuksista, sitten kulmakarvoista, sitten silmien piilorajauksesta ja loppu onkin historiaa, Teemu Sumell, 24, muistelee.

Kosmetologin opinnot aloittanut Teemu vloggaa vitsikkäällä otteella meikkaamisesta, ja Instagramissa miehen postauksia seuraa reilu 6 000 silmäparia. Vahvasta ehostuksesta tykkäävä Teemu asuu nyt pääkaupunkiseudulla, mutta ei koe, että Kalajoen kaduilla ihmiset olisivat kiinnittäneet sen enempää huomiota hänen ulkonäköönsä kuin Helsingissäkään.

Kaikki lähti pidennyksistä

Viimeisen vuosikymmenen aikana asenteet tiukkoja sukupuolijakoja tai -rooleja kohtaan ovat selkeästi vapautuneet. Enää sukupuolta ei määrittele se, mitä löytyy housuista vaan se, miten ihminen itse kokee itsensä. Samaa mieltä on suomalaisten meikkaavien miesten ehdoton some-valtias, 22-vuotias Henry Harjusola.

– En ole mielestäni ikinä kuulunut selkeästi poika-kategoriaan. Ilman meikkiäkään en miellä itseäni erityisesti pojaksi tai tytöksi. Sukupuolella ei ole loppupeleissä mitään merkitystä. Vietän aikaani ihmisten kanssa, en sukupuolten.

Itseoppinut meikkitaiteilija innostui meikkaamisesta ensin hiustenpidennysten kautta. Blondia pitkää tukkaa ihaillut Henry päätti kaverin rohkaisusta kokeilla, sopisiko tyyli itselle. Kun tukka oli kunnossa, mies alkoi harjoitella meikin tekemistä Youtube-videoiden avulla.

Aluksi Henry tasoitti ihoaan varovaisesti meikkivoiteella, sen jälkeen kuvioihin tuli muukin ehostus. Nyt Henryä seuraa Instagramissa 26 000 ihmistä. Viime keväänä mies oli mukana meikkibrändi NYX:in järjestämän Instagram-kilpailun kansainvälisessä finaalissa ja elokuussa Henry nappasi Tubecon Awardseissa Vuoden kauneuskanava -palkinnon.

Sekä Teemu että Henry ovat saaneet ystäviltään ja perheeltään vain positiivista palautetta tyylistään. Kun Henry ensimmäiseksi kertoi äidilleen hankkineensa hiustenpidennykset, äiti kommentoi, että pojan on paras katsoa, etteivät pidennykset erotu omien hiusten joukosta. Teemun äiti taas ottaa kiitollisena vastaan uudet meikkivinkit.

Kun oma tyyli oli vielä hakusessa, Henry seurasi tiiviisti drag queenien ja androgyynien ihmisten kanavia, sillä hän tunsi samastuvansa heihin. Nyt mies voi toimia samanlaisena esikuvana omille seuraajilleen.

– Suomessa piirit ovat todella pienet. Siksi on ihanaa nähdä, että joku uskaltaa lähteä mukaan. Siinä tarvitaan luottoa sekä itseen, perheeseen että ystäviin. Olen sataprosenttisen varma, että meitä on paljon enemmänkin. Olen saanut kommentteja, että olen ollut inspiraationa muille. Sellaisesta palautteesta tulee ihan mieletön fiilis. Silloin muistan, mitä itse kävin läpi, ja on ihan tajutonta, että olen voinut olla samanlainen apu muille.

Vahvempi kuin moni muu

Somessa villitsevien meikkaavien miesten yhteinen juttu tuntuu olevan se, että hommaa ei todellakaan tehdä puolivillaisesti. Kun purnukoihin kerran tartutaan, niihin tartutaan kunnolla, eikä pikameikkejä suvaita edes kiireisimpinä aamuina. Teemulla meikin tekemiseen kuluu arkiaamuisin puolitoista tuntia, kampaajana työskentelevä Henry ehostaa itsensä työkuntoon puolessa tunnissa. Jos aikeissa on lähteä bilettämään, saa itsensä puunaamiseen kulutettua helposti neljäkin tuntia.

– On ihanaa fiilistellä kavereiden kanssa, meikata yhdessä ja ottaa rennosti. Meikki ei ole vain ehostamista, se on kokonaisvaltainen kokemus, jossa pääsen toteuttamaan itseäni ja tekemään taidetta, Henry sanoo.

Tärkeintä on palo

Meikkaamisessa ja itsensä laittamisessa olennaisinta on se, että sen jälkeen itsellä on hyvä ja itsevarma fiilis.

- Ronskisti meikkaavia ihmisiä pidetään usein pinnallisina tai epävarmoina ja ajatellaan, että peitämme meikillä jotain. Asia on ihan päinvastoin. Se, että uskaltaa lähteä ulos näyttävässä meikissä, on oikeasti iso työ ja vaatii uskallusta. Siksi olen mielestäni vahvempi kuin moni muu. Arvostelijoille tekisi mieli sanoa, että honey, pitäisiko sinun ensin miettiä omia epävarmuuksiasi ennen kuin tulet arvostelemaan minun valintojani?

Teemu ja Henry korostavat meikillä kasvojensa parhaita puolia ja feikkaavat niitä piirteitä, joita he toivovat itsellään oleavan. Sekä Molemmat kadehtivat naisten korkeita poskipäitä, ja Teemu toivoisi kasvoilleen lisää naisellista pyöreyttä.

Toisaalta monen meikkaavan miehen tarkoituksena ei kuitenkaan ole missään nimessä sekoittaa itseään naiseen. Ínstassa 2,5 miljoonaa seuraajaa jo keränneellä Manny Gutierrezilla on usein kuvissaan näyttävän meikin lisäksi parin päivän sänki, ja lopputulos on, noh, upea. Tyylejä on yhtä monta kuin meikkaavia miehiä.

– Minulla on kaiken kaikkiaan melko feminiininen tyyli. Se vain tuntuu omalta. Hiusten laittaminen, meikkaaminen ja naiselliset vaatteet vain tuntuvat minulta. Ei sitä pysty oikein muuten selittämään, Teemu sanoo.

Lopulta kysymys siitä, mitä eroa on naisten ja miesten meikkaamisella, on ainakin Henryn mielestä täysin epäolennainen. Yhteinen palo määrittelee lopputuloksen.

– Jos rakastat meikkaamista koko sydämestäsi, ei ole väliä, onko sudin päässä mies vai nainen. 

Kuva: Instagram / @henryharjusola

Kurkista maaliskuun kauneusjuttumme kulisseihin.

Tänä keväänä kauneustrendit kurkottavat takaisin 1980 -luvulle. Kreppikiharaa, korkealle poskipäille kohoavaa poskipunaa ja pastellisia sateenkaarisävyjä. Miltä kuulostaa?
 
Uusimman Cosmon Takaisin kasarille -kauneusjutussa meikkitaiteilija ja Insta-tähti Ida Ekman (ida_elina) loihti mallille kuusi catwalkeita inspiraationsa saanutta meikkilookia. Katso videolta, miltä kuvauksissa näytti!
 
 
Katso myös:
 

Luonnonkosmetiikan ABC: selvitimme tärkeimmät faktat

Maaliskuun Cosmo on täällä! Tässä parhaat sitaatit

Kuva: Otto Virtanen
Video: Mona Kuoppamaa
Meikki: Ida Ekman
Tyyli: Emma Vuorinen
Malli: Matilda/Paparazzi

Tätä lookia kopioidessasi sinun ei tarvitse ryöstää pankkia.

Khloé Kardashian, 32, paljasti Khloé With a K -nettisaitillaan suosikkikorostustuotteensa. Olimme jo tirauttaa kyyneleen ajatellessamme kuihtuvaa pankkitiliämme, mutta yllätykseksemme Khloén lemppari onkin superhalpa. Khloén suosittelema, Makeup Revolutionin Vivid Baked Highlighter -korostuspuuteri maksaa nimittäin alle viisi euroa.

- Mikään ei saa minua tuntemaan oloani seksikkäämmäksi kuin sipaus korostusväriä poskillani, Khloé kirjoitti sivuillaan. 

Makeup Revolutionin korostusväriä löytyy Khloén suosiman Golden Lightsin lisäksi neljässä sävyssä: Radiant Lights, Peach Lights, Rose Gold Lights ja Matte Lights. Suomen kaupoista tuotetta ei valitettavasti ainakaan vielä saa, mutta sitä voi tilata kotiin Tambeautyn verkkokaupasta. Hinnaksi tulee postituskuluineen hieman päälle 10 euroa. Kannattaakin napata omansa talteen pikaisesti, sillä tuotteesta on tullut Khloén julistuksen jälkeen (ylläriylläri) supersuosittu. 

Makeup Revolutionin Vivid Baked Highlighter 4,20 e.

Kuvat: MVPhotos, Valmistajat

Katso myös:

Unohda Beautyblender, meikkivoide levitetään nyt kondomin avulla

Nämä lähikuvat likaisista meikkivälineistä todistavat, että siveltimet kannattaa pestä usein

Viisi tärkeintä trendiä New Yorkin muotiviikoilta

Elävät mikrobit eli probiootit ovat saaneet kosmetiikkamaailman sekaisin. Ne parantavat ihon vastustuskykyä ja ovat uusi toivonpilkahdus esimerkiksi akneihon kanssa kamppaileville.

Probioottinen kosmetiikka on muutaman vuoden ajan koukuttanut ihoasiantuntijoita ympäri maailman, ja nyt myös Suomessa probiootit ja prebiootit ovat pulpahdelleet esiin kosmetiikkakeskusteluissa. Näiden hyvien mikrobien hyödyllisyys sisäisesti nautittuna esimerkiksi suoliston hoidossa on tiedetty jo kauan, mutta parin vuoden sisällä keskustelu on siirtynyt siihen, voisiko probiooteilla olla terveysvaikutuksia myös ulkoisesti käytettynä.

Probiootti on elävä, terveysvaikutuksia omaava mikrobi eli todella tehokas hyvisbakteeri, joka pyrkii pitämään ihon, suoliston ja kehon mahdollisimman hyvässä kunnossa. Usein kyseessä on maitohappobakteeri, mutta kaikki maitohappobakteerit eivät täytä probiootin määritelmää, sillä hyvää tekevä vaikutus täytyy todistaa tieteellisesti. Prebiootit taas ovat probioottien ravintoa, yleensä sulamattomia hiilihydraatteja, jotka edesauttavat hyvien bakteerien kasvua. Prebiootteja on muun muassa kasviksissa, juureksissa ja kaurapuurossa, mutta niitä voidaan myös lisätä ruoka- tai kosmetiikkatuotteisiin, jotta probiootit voivat tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ravittuina.

Vuonna 2008 lanseerattiin ihmisen mikrobiomia tutkiva The Human Microbiome -projekti, joka keskittyi juuri mikrobeihin. Sen, sekä muiden mikrobitutkimusten avulla selvisi, että probiooteilla voi vaikuttaa myös ulkoisesti ihoon ja sen mikrobiomiin. Vaikka tutkimusaihe on uusi, ovat tähän mennessä tehdyt tutkimukset näyttäneet laajalti vihreää valoa: probioottien on huomattu auttavan muun muassa aknen, psoriasiksen, punoituksen sekä muiden ihovaurioiden hoidossa selkeästi paremmin kuin verrokkituotteet. Esimerkiksi akneiholla, jossa ihon mikrobiomin tasapaino on heikentynyt, probioottipitoinen kosmetiikka alkaa kamppailla pahisbakteereja vastaan iholla jo valmiiksi olevien hyvien bakteerien kanssa. Tuotteessa mukana olevat prebiootit taas antavat ravintoa näille hyvispuolen kamppailijoille.

Probiooteilla on myös yksi erittäin hyvä puoli verrattuna melkein mihin tahansa kosmetiikan raaka-aineeseen. Siinä missä monia kosmetiikassa vaikuttavia aineita on vaikea saada imeytymään tarpeeksi syvälle ihoon, probiootteilla on oma supervoimansa: niiden ei tarvitse imeytyä niin syvälle, sillä probiootit pystyvät kommunikoimaan iholla jo valmiina olevien hyvismikrobien kanssa ja aktivoimaan niitä. Siksi probiootit ovat kuin mielenosoituksen vetäjiä: he kertovat muille mitä tehdä ja saavat valjastettua mikrobit tehokkaampaan ja koordinoidumpaan työskentelyyn.

Haastava raaka-aine

Uusien supersankareiden hyödyntäminen kosmetiikassa on kuitenkin hidas ja työläs prosessi. Vaikka probiootit ovat todistaneet tehonsa eri tutkimuksissa, kaikki kosmetiikkamerkit eivät pysty ottamaan niitä vielä valikoimiinsa.

– Probiootit eivät ole niitä helpoimpia kosmetiikan raaka-aineita: suurin osa kosmetiikkatuotteista sisältää vettä ja vahvoja säilöntäaineita, jotka taas tappavat elävät probiootit. Vaatii pitkällistä tuotekehittelyä luoda oikeanlainen tuotekoostumus, jossa probiootit pystyvät säilymään, mutta myös aktivoitumaan kostealle iholle levitettäessä, maahantuontiyritys Natcos Oy:n asiantuntija, probioottikosmetiikkaan perehtynyt Maria Nykänen kertoo.

Siksi osa kosmetiikkamerkeistä käyttää probioottikosmetiikassaan jotain muunnosta elävistä probiooteista. Esimerkiksi kokonaisia probiootteja käytetään kuumentamisen jälkeen, jolloin ne eivät kykene jakaantumaan, lisääntymään tai kommunikoimaan muiden mikrobien kanssa, mutta kykenevät silti kiinnittymään ihosoluihin ja lisäämään hyvää bakteerikantaa. Tämä on elävien probioottien jälkeen tehokkain keino hyödyntää niiden hyvät ominaisuudet.

Maailmasta löytyy tällä hetkellä ainoastaan kaksi kosmetiikkamerkkiä, jotka käyttävät tuotteissaan eläviä probiootteja: yhdysvaltalainen Mother Dirt sekä etelä-afrikkalainen hoitolasarja Esse, joka on keskittynyt ihonhoitoon. Se on kehittänyt muun muassa maailman ensimmäisen eläviä probiootteja sisältävän seerumin.

Nykänen kuitenkin muistuttaa, että vaikka elävät probiootit pystyvät vaikuttamaan ihon mikrobiomiin tehokkaasti, ihmiskeho on laaja kokonaisuus. Bakteerikannan epätasapaino saattaa olla aiheutunut esimerkiksi antibioottikuurista, tai ihoreaktiot voivat olla kytköksissä ruokavalioon.

– Siksi probioottikosmetiikkaa käytettäessä kannattaa muistaa kokonaisvaltaisuus. Esimerkiksi vähähiilihydraattisen ruokavalion ja sisäisesti nautittujen probioottivalmisteiden on huomattu yhdessä probioottikosmetiikan kanssa auttavan iho-ongelmien hoidossa. Tällöin ongelman perimmäistä syytä eli mikrobien epätasapainoa hoidetaan sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Probiootit eivät siis haastavan tuotekehittelynsä takia nouse heti jokaisen kosmetiikkabrändin repertuaariin, ja vaikka yhden tuotteen saisi kehitettyä probiooteille otolliseksi, laajempi kuva tuottaa ongelmia. Esimerkiksi muut kasvoille levitettävät meikki- ja ihonhoitotuotteet, jotka sisältävät vahvoja säilöntäaineita, heikentävät iholle lisättyjen probioottien elinmahdollisuuksia. Onneksi kuitenkin niille, jotka kamppailevat psoriasiksen, atooppisen ihon tai aknen kanssa ja haluavat pitää ihonsa mikrobiomin mahdollisimman tasapainoisena, probioottinen kosmetiikka on melkoinen valonpilkahdus ja mahdollisuus. Niiden avulla esimerkiksi pahasta aknesta kärsivä voi saada helpotuksen ongelmaansa ilman vahvaa antibioottikuuria, joka pahimmassa tapauksessa sekoittaa koko kehon mikrobitasapainon ja vastustuskyvyn vuosiksi. 

Lähteet: The Human Microbiome Project, Teknokemian yhdistys ry, American Academy of Dermatology, Harvard Health Publications, BioMed Central ja Dermatology Times.

Kokeile näitä

Hellävarainen Clinique Redness Solutions Daily Relief Cream -kosteusvoide rauhoittaa ihoa ja vähentää punaisuutta ja läikikkyyttä. Clinique hyödyntää tuotteessa probioottiteknologiaa, joka parantaa ihon suojakerroksen tasapainoa. 65 e. 

Esse Sensitive Serum sopii erityisen herkälle iholle tai akneiholle. Se sisältää yli miljardi elävää probioottimikrobia millilitraa kohden. 77,20 e. 

Elizabeth Arden Superstart Skin Renewal Booster on kosteusvoiteen ja seerumin alla käytettävä tuote, joka tehostaa muiden hoitotuotteiden vaikutuksia. 59 e. 

Kuvat: MVPhotos, valmistajat

"Rakastan talvea, mutta kylmä sää tekee kammottavia asioita iholleni", Kylie Jenner kirjoitti nettisaitillaan. 

Kylie Jenner, 19, paljasti nettisivuillaan listan ihonhoitotuotteista, joiden avulla pitää kasvonsa hehkeinä talvikuukausina. Voisi ehkä kuvitella, että Kylien lempparit olisivat lähinnä hintavia luksustuotteita, mutta toisin kävi: suosikkikasvonaamiokseen hän mainitsee markettien hyllyiltä löytyvän, alle kymmenen euroa maksavan L'Oréal Pure Clay Purify -naamion.

Viime vuonna lanseerattu L'Oréalin savinaamio kuuluu meidänkin suosikkeihimme. Se sisältää yhdistelmän kolmea erilaista savityyppiä sekä eukalyptustä, joka on tunnettu puhdistavista ominaisuuksistaan. Voidemainen koostumus syväpuhdistaa ihon kymmenessä minuutissa tehden kasvoista puhtaan ja heleän näköiset. 

Pure Clay Purify -naamion lisäksi Kylien lempituotteiden listalta löytyy muun muassa Kiehl'sin ja Mario Badescun kohtuuhintaisia tuotteita. Mahtavaa!

 

 

 

 

L'Oréal Pure Clay  Purify -naamion musta hiili imee ihosta talia magneetin lailla. 9,90 e. 

Kiehl’sin Midnight Recovery Botanical Cleansing Oil -kasvojenpuhdistusöljy kosteuttaa talvikuivaa ihoa. 32,99 e.

 

Mario Badescu Hyaluronic Eye Cream -silmänympärysvoide tehokosteuttaa ihon hyaluronihapon avulla, 17 e (mariobadescu.com).

Kuvat: MVPhotos, Valmistajat